Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

@wille93: du slipper mycket skräp också, bör tilläggas. Men ur ett stabilitetesresonemang finns det absolut noll och ingen anledning att välja det ena över det andra.

Inte helt säker på vilken du tänker på i vilken mening Men ja.. I vilket fall så lär det väl inte vara en dålig idé att köra på den jag kan rätt bra. Märkte dock att det förändrats lite. Vilket jag stör mig på en aning.. Exempelvis nytt sätt att merga. Gillade scriptet i xEdit bättre
Stabiliteten går oftast att lösa med lite rengöring och sånt sköj. Jag tänker ju lägga lite tid på moddandet, så det lär inte göra mig så värst mycket. Tänkte väl däremot lite på att det bör vara lite mindre att göra i nya.
Såg att du fundrade på SSE för lätt moddat/vanilla spelande. Du vet väl att du kan ha flera profiler i MO? Alltså ha en clean och en helgalen, eller än fler variationer. Enda problematiken är väl att man får sitta och titta på den långa jädra listan fortfarande, om jag inte minns fel där. Men det kan väl vara något att överväga ändå. Tyckte i alla fall jag var rätt smidigt.

Permalänk
Medlem

Ja jag känner till det men gammal som jag är så har jag svårt att lära mig nya saker så håller mig till Mod Manager
Dock kör jag ett ytterst lätt moddat (10 moddar) Skyrim SE för originalkänslan och...ja...det ser ju för jävligt ut i jämförelse

Original

Lätt moddat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja jag känner till det men gammal som jag är så har jag svårt att lära mig nya saker så håller mig till Mod Manager
Dock kör jag ett ytterst lätt moddat (10 moddar) Skyrim SE för originalkänslan och...ja...det ser ju för jävligt ut i jämförelse

Original
https://vignette.wikia.nocookie.net/elderscrolls/images/d/d2/Whiterun_Skyrim_Market.png/revision/latest/scale-to-width-down/1000?cb=20141014143435

Lätt moddat
https://i.imgur.com/7twN52E.jpg

Lätt moddad säger han ^^ Är det NLA du körde va? snyggt som fan är det i alla fall. Fördelen med Skyrim SE är att det flyter bättre än Legendary

MO är mycket lättare när man väl lärt sig det. Du kan kolla in GamerPoets på tuben. Han är bra att lära ut saker och ting https://www.youtube.com/user/gamerpoets/videos

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Äsch då, 744 moddar bara! Vividian ENB för egen del. Tungdriven men värd det.

Permalänk
Avstängd

Med nya datorn hoppas jag att detdär med upplösning och hastighet kommer att bli irrelevant, åtminstone i skyrim...

Jag väntar också på SKSE. då jag håller med om att den blir en flaskhals om den saknas när man vill hardcore modda.

Håller på att försöka få ordning på internetlinan här bara, sedan måste jag också prova en första batch moddar till SE, tänkte köra en clen installation från början med SE och se hur det blir.

Måste försöka lära mig organizern ordentligt, Manager har en del brister och lägger ofta saker i en klump, vilket kan skapa problem när man använder många olika moddar samtidigt (vilket jag också gör...) man har ingen riktig 100% koll i den tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

snyggt som fan är det i alla fall.

Jag vet inte om jag tycker det är snyggare. Det är en helt annan miljö, och jag är inte säker på att den passar in i story'n så som original gör, men så länge det är spelaren själv som skapar av-vikelserna, så är det egentligen inte ett problem.
Själv patchar jag med unofficiall patches, och installerar ett par husmoddar, för att kunna flytta och byta en del utseendemässigt i husen. Ända spel-påverkande modden jag använder är "Disable Cinematic Kills" eftersom det rätt fort blir tröttsamt att flyga med pilarna var gång man skjuter något... Tyvärr stänger det om jag förstått det rätt, även av drakarnas möjlighet till instant kills, men eftersom jag inte står och bankar med svärd i närheten av huvudet på dem i alla fall, så påverkar det inte mig...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mycket smak och tycke förstås. Jag var ute efter ett mer välmående efterkrigssamhälle överlag samt var trött på tundra och öppna landskap. Ville ha ett litet trevligare klimat, om än fortfarande regnigt och fuktigt.
Just det är jag nöjd med men det finns ju de som vil ha ett vinterlandskap eller tropiskt för den delen ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Föredrar den där myskänslan jag med, kanske för att jag är storstadsbo och annars inte får se någon grönska i vardagen? Har dock fundrat på att försöka att bara uppa grafiken på en profil. För jag håller egentligen med om att det inte riktigt är samma spel längre, när man moddat det lite väl hårt. Det finns dock lite problem med det.. De bästa moddarna verkar vara för att omvandla.. Kanske ska prova att fila lite på egen hand? Har ändå ritplatta, så det skulle kanske vara bra att få användning av den.. Ughh.. Mer att lära sig..

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja lära mig göra egna ENBs och sådant, det vore fett.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle vilja lära mig göra egna ENBs och sådant, det vore fett.

ENBs är väl typ som att pilla med ini-filer, om jag inte minns fel. Tror att det var lite lurigt då vissa saker påverkade på ett sätt man inte riktigt hade förutspått. Bara att leka lite med de som finns. Skulle tro att det är oerhört få som kör från scratch. Om du då har några som är nästan som du önskar så bör det inte vara allt för knepigt. Finns garanterat guider för att komma igång och som pekar en åt rätt håll för att kolla upp vilka rader som gör vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

ENBs är väl typ som att pilla med ini-filer, om jag inte minns fel. Tror att det var lite lurigt då vissa saker påverkade på ett sätt man inte riktigt hade förutspått. Bara att leka lite med de som finns. Skulle tro att det är oerhört få som kör från scratch. Om du då har några som är nästan som du önskar så bör det inte vara allt för knepigt. Finns garanterat guider för att komma igång och som pekar en åt rätt håll för att kolla upp vilka rader som gör vad.

Behöver du inte, [Shift] + [Enter] när du är inne i spelet så ser du vad som ändras bland alla inställningarna i menyn som kommer upp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Behöver du inte, [Shift] + [Enter] när du är inne i spelet så ser du vad som ändras bland alla inställningarna i menyn som kommer upp

Jo, det tänkte jag som underförstått att man fibblar i ingame menyn (skulle vara ett rent helv** om man behövde sköta det precis som ini-filer). Men det är kanske lite dumt att anta, inser jag nu när jag tänker efter. Bra att du snappade upp det!

Permalänk
Avstängd

Blir till att experimentera sedan när bygget är igång...
Vore kul att kunna fintrimma saker som ljus och annat.

Skulle vilja få till en ENB som är typ hybridcromatisk eller vad man skall kalla det för, dvs med ursprungligt färgema, men uppsnyggning av det hela.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Titta gärna på Vividian som jag länkade ovan. Den ger ett ljus som jag gillar, känns som att det är kallt men soligt typ.

Eftersom det är flera nu som samtidigt pillar lite med moddar och jag har fått lite frågor via PM så kommer här en länk till ett litet galleri på några snabba bilder jag printscreenade. Ser bättre ut inne i spelet, bilderna är krympta från 16MB till ungefär 500KB

https://imgur.com/a/kC25N?grid

Permalänk
Medlem

Såg tråden och blev sugen på att köpa spelet till pc (körde en del på ps3 förrut), och undrar väl mest om det finns något mod som gör att man kan skippa början på spelet (förbi avrättningen, drakattacken och första grottan med björnen) så man slipper köra om den delen. Det är ett kul spel, men pallar verkligen inte att köra om början igen.
(En mod som skippar lite längre vore väl bra oxå, men då begär jag nog för mycket)

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Tusen tack! Då kan kag nog motivera ett köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Just den modden är ganska skripttung även efteråt. Bättre att bara ladda hem ett save från Nexus där man är utanför grottan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Tusen tack! Då kan kag nog motivera ett köp

Skickades från m.sweclockers.com

Jag själv föredrar Skyrim Unbound som är samma typ av mod som Alternative Start. Skyrim Unbound kan man ta bort drakarna om man känner för det https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/6532/?

Edit:
Jag brukar starta från noll kan man säga. Inga pengar och inga vapen, spells eller vettigt skydd, det enda jag kör med från start är trasor till kläder . Jag får leta ihop mina grejer. Man kan välja utrustning om man vill, men jag gillar köra det tuffare livet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Märkte att Skyrim Unbound inte funkar som jag tänkt på Skyrim SE som det gör på Legendary. Man får inte välja det man vill. Får hoppas att det är för att SKSE inte är klart än

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Fint, då kan jag snart p--a i Orgnars öl igen, för att visa att det är JAG som bestämmer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Saknar Skyrim men vägrar numera köra i annat än VR trots sämre upplösning etc. Hoppas Beth. jobbar på en VR utgåva.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

@chksix: Osäker på hur mycket koll du har men det är ju precis vad de gör. Släpptes till PSVR för några veckor sedan och ska släppas på Steam nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Släpptes till PSVR för några veckor sedan och ska släppas på Steam nästa år.

Ja, det har ju varit "bekräftat sedan länge" att Skyrim VR var på väg. Det finns väl inget officiellt datum, men "nästa år", för HTC Vive.
Personligen inte intresserad, men det är ju bra för de som vill spela på det viset.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt suveränt! Kör FO4VR nu men det slår inte Skyrim.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Hur tusan skriver jag "snabel-A" (@) i spelet?
Inte ens ANCI koden 0040 fungerar, det bara vill inte. Kan inte logga in på Bethesda.net i spelet...?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Prova borta vid Ä på tangentbordet? Risken finns att de förutsätter ett amerikanske tangentbord. Inte för att jag begriper varför, men prova i alla fall.
Annars borde copy / paste fungera?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Ingenting av ovan fungerar... Skall prova ikväll att ställa om tangentbords layouten i Windows till US innan jag startar spelet.
Tack för tipsen ändå

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag satte tangentbords layouten på EN/US innan jag drog igång spelet, då gick det bra med "@".

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Skönt att det var så enkelt, och att min gissning kunde leda in dig på rätt spår.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.