Över en natt visar min BenQ bara lågupplöst

Permalänk

Över en natt visar min BenQ bara lågupplöst

Hej Sweclockers,

Ber om ursäkt för den fantastiskt fantasilösa rubriken, men jag ligger med helvetesförskylning och när ingen av alla datortekniska kamrater kunde förstå eller åtgärda problemet så är jag i ett väldigt desperat läge.

Imorse när jag satte på datorn noterade jag att min bakgrundsbild var väldigt suddig, inte alls högupplöst. Jag gick in på såväl Aftonbladet (samtliga bilder var svåra att tyda) som Youtube, och märkte en drastisk skillnad. På Youtube kunde jag välja specifica högkvalitetsvideor som för mig mest såg ut som 360p-kvalité.

Jag kikade igenom display settings och märkte två saker som förändrats under natten. Dels var min scaling av text satt till 175% (vilket jag inte märkte något av, det syntes istället mindre än vad jag var van vid) istället för 125% jag alltid valt och använt. När jag bytte till 125% så blev det för stort för att kunna användas och... 175% gick inte alls när jag bytte tillbaka till det. Så jag fick ändra till 100% och det var väl ungefär så jag var vin vid, förutom att texten på datorn var en aning mindre och jobbigare att läsa än vad jag var vid. Det andra som ändrades var att min hz var nedsatt till 60hz istället för 144hz.

Jag uppdaterade alla drivrutiner, installerade om äldre drivrutiner, restorat datorn till hur den var för tre dagar sedan - men inget ville fungera. Jag har sedan dess suttit i drygt en timme med mina mest insatta datortekniska personer via screen-sharing och för de så ser min resolution ut som prima och är hur klart som helst. Vi har meckat med monitorsettings och allt möjligt, utan hjälp. BenQ Support säger bara att man ska skicka in en ticket via mejl så kan en serviceman återkomma med några råd. Vi alla vet att det inte lär hjälpa. Jag har haft skärmen i drygt två år utan tidigare problem

Så what to do?

BenQ XL2411Z, DVI-D (AMD Radeon (TM) T9 390 Series)

Permalänk

Och nu fick jag datorns första blue-screen vilket jag inte fått sedan jag köpte denna dator+skärm för 2,5 år sedan:) lovely

Vad är det som förssigår?

Permalänk
Avstängd

har du möjlighet att testa skärmen på en annan dator?

Permalänk
Medlem

Du sitter alltså på rätt upplösning nu men det är fortfarande lite suddigt, korrekt?

Skulle gissa att GPU/Monitor-scaling kan ha blivit påslaget antingen via mjukvara eller direkt via skärmen.

Permalänk
Avstängd

@Phillefjonken: formatera, kanske är något virus eller annat skit

Permalänk
Bildexpert 📺

@Phillefjonken: En skärm styr inte över innehållet som visas på skärmen. Den tar emot en signal och återger den. Så lågupplösta bilder 360p-känsla på YT betyder att datorn inte längre skickar en signal som är optimal för skärmen.

Så det första du ska kolla att du verkligen kör 1920x1080 och inte något annat, likt 800x600 eller 1024x768, något skärmen brukar kunna bekräfta.

Sådana här plötsliga ändringar kan ofta förklaras av glappa kablar. Särskilt ifall kabeln klappar så pass att EDID med metadata om skärmens egenskaper inte når fram till grafikkortet. Då vet inte Windows vad skärmen är för något, bara att något finns där. Då förutsätter Windows även någon slags ålderdomlig "funkar alltid"-upplösning likt 800x600 i 60 Hz.

Det är också vanligt att man har ändrat något under tiden, men glömt bort vad man har ändrat. En del skärmar har funktioner för att stänga av EDID/DDC. Det är något man kan ha råkat ändra utan att tänka sig för.

Det ultimata är förstås att flytta skärmen till en annan dator och se hur den fungerar där. Då vet du om felsökningen hör hemma hos Benq och skärm eller någon annan av dina komponenter i datorn.

Permalänk

Update;

Svar på frågor: Har tyvärr inte möjlighet att testa skärmen på annan dator. Testat att dra in och ut alla kablar, och förutom att datorn verkar ha än svårare att sända signal till skärm+mus+tagentbord (vilket den alltid haft, typ varannan gång jag sätter på datorn) så verkar det vara ännu trögare connection nu.

GPU Scaling har alltid varit "off" och testat att vrida om alla sorters scaling jag kan tänka på...

"Det revolutionära".

När jag efterforskar lite närmare verkar några bilder mycket klarare än andra, även om båda ska vara i samma upplösning och format. Även YouTube-filmer uppfattar jag olika nu. Exempelvis är https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM&t=279s hur suddig som helst, svårt att tyda något, medan exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=Y7A-QjUFwmo&t=86s är lika klar som jag kan tyckas alltid ha varit. 99% av alla videor dock har jag uppfattat som otroligt blurriga. Men vad betyder detta?

Permalänk
Medlem

Men vad säger datorn att den sickar för upplösning till skärmen ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Hedersmedlem

Efter din beskrivning misstänkte jag grafikkortet mer, har du kollat det på något sätt? Har du någon integrerad grafik du kan prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cequence:

Men vad säger datorn att den sickar för upplösning till skärmen ?

På display setting står det 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefjonken:

Update;

Svar på frågor: Har tyvärr inte möjlighet att testa skärmen på annan dator. Testat att dra in och ut alla kablar, och förutom att datorn verkar ha än svårare att sända signal till skärm+mus+tagentbord (vilket den alltid haft, typ varannan gång jag sätter på datorn) så verkar det vara ännu trögare connection nu.

GPU Scaling har alltid varit "off" och testat att vrida om alla sorters scaling jag kan tänka på...

"Det revolutionära".

När jag efterforskar lite närmare verkar några bilder mycket klarare än andra, även om båda ska vara i samma upplösning och format. Även YouTube-filmer uppfattar jag olika nu. Exempelvis är https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM&t=279s hur suddig som helst, svårt att tyda något, medan exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=Y7A-QjUFwmo&t=86s är lika klar som jag kan tyckas alltid ha varit. 99% av alla videor dock har jag uppfattat som otroligt blurriga. Men vad betyder detta?

Ett par saker:

Jag förstår inte riktigt varför du testar med olika youtube-klipp. Är bara delar av skärmen suddig?

Du har fortfarande inte berättat vilken upplösning du har.
Högerklicka på skrivbordet och välj "Display settings" (Om du har svenskt Windows heter det säkert "Skärminställningar").
Vad har du för värden här (Scale och Resuloution):

Om du inte har något annat att testa skärmen med (Laptop, Chromecast, Apple TV), har du en VGA eller en DVI-kabel? (Eller en annan HDMI-kabel?)

Kan du berätta vad du har under "Monitors" och "Display Adapters" i "Device Manager" (Enhetshanteraren) - Högerklicka på startmenyn och välj "Device Manager". Skriv ned vad dessa enheter har för namn och om det visas utropstecken eller varningstrianglar på någon av dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Har du även en integrerad grafikkrets på moderkortet? Prova isåfall skärmen i denna, gå runt grafikkortet med andra ord. Det löser ingenting pang tjong, däremot kan det hjälpa dig att avslå hårdvaruproblem med grafikkortet som fel.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem tidigare, skärmen låste sig till 1024 x 768. Visade sig att drivrutinerna hade gått bananas, så fick ta en svingammal så fungerade det. Efter ett tag ominstallerade jag windows, och vips var problemet bortblåst

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Förlåt för att jag inte svarat förrän nu; är otroligt tacksam för alla kommentarer. Haft full rulle idag och har inte hunnit testa allt än.

Testar olika kablar utan lycka. En del tror att problemet är detta, då jag hade en WUpdate natten till idag. https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Problemet är att updaten de pratar om (KB4048955) ej är något jag hittar :/

Permalänk

Vill bara tillägga att alla som sett min "skärm" via print screens och screen-sharing har sett bilder/videor som för mig är suddiga som skarpa. :/

Permalänk

Okej;

Nu har följande testats.

Kablar, testat olika varianter av HDMI-kablar, AVG-kablar etc, och alla visar samma problem. Jag har även kopplat datorn till TVn med HDMI-kablar, och samma problem återfinns på TVn i såväl 1980 som 3840-upplösning.

Alltså. De flesta 4K-videor på Youtube spelas upp på datorskärmen och TV-skärmen som de alltid gjort, i underbar kvalité och inte det minsta suddigt. Det är bara de flesta 1080-videor och alla bakgrundsbilder/bilder på tidningar som är i sådan enorm dålig kvalité. Och det betyder väl att vi kan släppa alla potentiella problem och enas om att det är ett resolutionsproblem som datorn inte kan justera efter? Likt det jag länkade i tråden.

Så Sweclockers, snälla hjälp, vad kan jag göra för att gå runt detta?

Permalänk

All text på Windows är också väldigt suddiga.

UPDATE; Disablade min GPU nu och det blev ingen skillnad. Exakt likadant. Enda skillnaden var att WoW laggade sönder bcs low fps. Så det betyder väl att Windows/Firefox körs med integrated graphics, vilket gör att kvalitén saknas? Hur korrigerar jag detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Phillefjonken: Har du någon Print screen att dela med dig där du kan peka ut vad som ser fel ut? Kombinera gärna med ett foto av samma area från skärmen där du har problem.

Det skulle ju kunna vara något så enkelt som att skärmen står i något korkat bildläge som förvränger bilden, lägger på "pixel enhancement" och liknande onödiga funktioner som endast förstör innehållet.