Steam aktiverar "Shader Pre-Caching" i senaste uppdateringen

Permalänk
Melding Plague

Steam aktiverar "Shader Pre-Caching" i senaste uppdateringen

Efter att ha varit i betastadiet under en tid rullas nu förkompilering av shaders ut skarpt till Steam. Tekniken medför kortare laddningstider och bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

AMD har ju stöd för detta redan i D3D (antar att även Nvidia har det), men jag tycker biblioteket med shaders är ganska tomt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undrar om vi kommer börja se prestandaskillnader i spel nu på grund av detta mellan SSD och HDD?
Eller spelar läshastighet och accesstid mindre roll när cashen redan är färdig?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag undrar om alternativet kommer vara förvalt eller inte. Någon som vet det?

Permalänk
Medlem

Om jag fattar rätt så är detta att speltillverkaren kan kompilera shaders som sedan skickas med spelet, för att man skall slippa kompilera dem på CPUn överhuvudtaget. De kommer säkert att göra det för de senaste generationerna grafikkort. Det är så det fungerar för konsoller, vilket är skälet till att de kommer undan med att ha så mesiga CPUer. Det som AMD och nVidia har gjort tidigare är att de cachar det de tidigare kompilerat. Det har AMD haft stöd för att par år och, nVidia läääänge.

På det hela taget ser detta ut att vara en vinst för AMD. Dels klarar man sig bättre med lite svagare singelstråds-prestanda, dels kommer alla portade konsollspel att ha kompilerade shaders för AMDs grafik redan eftersom dessa används i konsollerna, och dels är AMD rent allmänt sämre på att göra bra drivrutiner. På detta sätt kan de ta några vanliga spel, sätta en komplex kompilator på att göra shaders om det så tar en timme per scen, och sedan ladda upp dem till Steam. Några procent gör det säkert.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Undrar om vi kommer börja se prestandaskillnader i spel nu på grund av detta mellan SSD och HDD?
Eller spelar läshastighet och accesstid mindre roll när cashen redan är färdig?

Uppfattar att den prekompilerade cachen kommer att ligga på disk och laddas in "on the fly", så diskprestanda bör ju ha viss betydelse.
Görs de smart och laddas in i förväg, bör vi ändå inte märka av det.
Vinsten borde vara att processorn avlastas, eftersom den inte behöver kompilera cachen medan man spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Japp det kommer som förvalt (I alla fall för mig)

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Det aktiveras per automatik,Finns i settings på steam Det tar upp hela 78mb av min HDD just nu! OMG!

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Laddningstider är väl egentligen inget problem? Visst, spel man har på en HDD kommer det kanske märkas en del skillnad men knappast på en SSD? Å andra sidan kanske det gör massor i laddningstider på en HDD och då kan valet mellan en SSD och HDD bli knivigare. Förutsatt att man inte bara spelar DX11 titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om det blir någon skillnad alls för en normal SSD disk som typ alla har.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har de tagit insperation från Cemu?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Laddningstider är väl egentligen inget problem? Visst, spel man har på en HDD kommer det kanske märkas en del skillnad men knappast på en SSD? Å andra sidan kanske det gör massor i laddningstider på en HDD och då kan valet mellan en SSD och HDD bli knivigare. Förutsatt att man inte bara spelar DX11 titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du spelat Doom? Det laddar mycket länge första gången. Med denna förändingen skulle det ta minimalt med tid. SSD eller HDD spelar ingen roll i detta fallet då det är väldigt lite data som måste lyftas till minnet, därefter måste CPU göra hinkvis med jobb (kan ta någon minut eller så). Ofta sparas datan efteråt.

Väldigt smidigt om vi bara kan få detta nerladdat direkt

Permalänk
Medlem

Det är inte precis hd hastigheten som är det stora problemet utan cpu cyklarna för att bygga upp en shader cache, de flesta spel idag och en längre tid har byggts upp sina egna shader caches så.

Det som kommer hjälpa är första gången du startar spelet och spelar en karta och stöter på en ny shaders som behövs kompileras, är det väldigt många sådana så dör frameraten ganska snabbt, vissa spel bygger också upp mycket under laddningstiden och detta kommer hjälpa där också.

Dessutom har man Nvidia kort så lär ju ram användning gå ner också om man slipper kompilera dom, förvisso har de gjort ganska mycket åt de buggarna men fortfarande betydligt sämre än amd https://devtalk.nvidia.com/default/topic/1001276/excessive-am...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

"Steam will collect shaders from your system when needed"
Gissar att ett gäng hackare nu börjar fundera över vad för "kul" man kan göra genom att få steam att pusha ut deras modifierade skadliga shader-kod till andra.
Aldrig gillat när företag väljer att överföra data så mellan kunder. Ökar riskerna för mycket.

Permalänk
Medlem

Detta är inte så revolutionerande som det låter. Shader Cache används redan idag, annars skulle spelen hacka och frysa hela tiden när man spelar dem. Detta handlar om Shader Pre-Caching, alltså att man kan ladda ner förkompilerade shaders istället för att de antingen genereras i realtid första gången man spelar, eller första gången spelet laddas.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du spelat Doom? Det laddar mycket länge första gången. Med denna förändingen skulle det ta minimalt med tid. SSD eller HDD spelar ingen roll i detta fallet då det är väldigt lite data som måste lyftas till minnet, därefter måste CPU göra hinkvis med jobb (kan ta någon minut eller så). Ofta sparas datan efteråt.

Väldigt smidigt om vi bara kan få detta nerladdat direkt

Detta ska testas med spänning, köpte Doom på black friday och HDD'n tuggar sönder sig när man startar det så jag känner verkligen igen mig. Ska bli kul o se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Har de tagit insperation från Cemu?

Var också det första jag tänkte på

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Laddningstider är väl egentligen inget problem? Visst, spel man har på en HDD kommer det kanske märkas en del skillnad men knappast på en SSD? Å andra sidan kanske det gör massor i laddningstider på en HDD och då kan valet mellan en SSD och HDD bli knivigare. Förutsatt att man inte bara spelar DX11 titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade faktiskt på det också. Kan inte säga att jag kommer på speciellt många spel som jag tycker har långa laddningstider. Oftast ligger dom på nivån av att jag inte ens hinner läsa "hint" meningen på skärmen, som många spel har. Eller knappt se vad som finns på laddningsskärmen överlag.

Men utöver det, sure. Är väl bara bra om det laddar ännu snabbare.

Samtidigt kanske det inte är sådana maskiner som många här på sweclockers har idag som detta är riktat emot från början.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Ganska meningslös funktion då ändringen i Steam endast verkar gälla Vulkan och OpenGL. Berör rätt få.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många timmar kommer det ta innan skadlig kod cirkulerar. Vansinne. När det kommer till att knacka kod vinner alltid "the dark side". Sitter max 100 pers på Valve som ska sköta detta. Lägg till tre nollor och du får antalet som istället vill förstöra. Jämn fight.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Funderade faktiskt på det också. Kan inte säga att jag kommer på speciellt många spel som jag tycker har långa laddningstider. Oftast ligger dom på nivån av att jag inte ens hinner läsa "hint" meningen på skärmen, som många spel har. Eller knappt se vad som finns på laddningsskärmen överlag.

Men utöver det, sure. Är väl bara bra om det laddar ännu snabbare.

Samtidigt kanske det inte är sådana maskiner som många här på sweclockers har idag som detta är riktat emot från början.

Jag har en del spel på HDD och i flera irriterar jag mig inte ens på laddningstiderna. GTA V t.ex, visst är det en rätt lång tid det laddar men det laddar ju bara en gång. Då kan man passa på att gå på toa eller hämta något att dricka. Det kommer nog snart upp benchmarks hos diverse sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Hur många timmar kommer det ta innan skadlig kod cirkulerar. Vansinne. När det kommer till att knacka kod vinner alltid "the dark side". Sitter max 100 pers på Valve som ska sköta detta. Lägg till tre nollor och du får antalet som istället vill förstöra. Jämn fight.

Ja sånt här drar till sig "shady" personer, hoho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt bra nyhet för linux där alla spel använder open-gl eller vulkan. I windows funkar det till väldigt få spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

DE:MD under Linux tar 5-10 minuter på sig att kompilera shader-cache första gången man startar det, varje gång man ändrar textur-kvalitet eller varje gång man uppgraderar grafikdrivrutiner, så detta är en klart välkommen funktion för oss med Linux, även om det förmodligen gör mycket liten skillnad i de flesta spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zipparn:

Jag undrar om alternativet kommer vara förvalt eller inte. Någon som vet det?

Ja det aktiveras automatiskt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kul att Valve gör förbättringar gratis och inte gör en stor sak av det.
Mer sånt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kul att Valve gör förbättringar gratis och inte gör en stor sak av det.
Mer sånt!

Vad är det som får dig att tro att det är gratis? Valve tar en kommission på 30% för varje spel som säljs via Steam. Ingenting är gratis om du tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kul att Valve gör förbättringar gratis och inte gör en stor sak av det.
Mer sånt!

Ja, jävligt nice att Blizzard patchar World of Warcraft helt gratis!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Hur många timmar kommer det ta innan skadlig kod cirkulerar. Vansinne. När det kommer till att knacka kod vinner alltid "the dark side". Sitter max 100 pers på Valve som ska sköta detta. Lägg till tre nollor och du får antalet som istället vill förstöra. Jämn fight.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar på att den samlar in från någon enstaka person, de lär ju kolla av gentemot gäng andra användares filer för att säkerställa filerna är korrekta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Tvivlar på att den samlar in från någon enstaka person, de lär ju kolla av gentemot gäng andra användares filer för att säkerställa filerna är korrekta.

Hade inte skadat om det trillat in 10-100 euro på Steam Wallet för att vi som användare gör jobbet.