Väldigt vilsen & ångerfull efter hoppat av gymnasiet för 3 år sedan

Permalänk
Medlem

Väldigt vilsen & ångerfull efter hoppat av gymnasiet för 3 år sedan

Tjenare en 20 snart 21 årig grabb här som oroar mig antagligen för mycket men jag sitter nu med ångesten i halsen och ångrar väldigt hårt hur jag har hanterat mitt studieliv, klarade knappt högstadiet pågrund av WoW & hoppade av gymnasiet för CS (för att få en någorlounda bild på mig)

Så nu sitter jag har snart 21 och har sökt in till vård & omsorg komvux men vill absolut inte jobba inom det eller studera till det, jag vill dock plugga läsa upp ämnen för att senare kunna gå vidare till universitet och jag är väl lite överdramatisk nu men det känns så kört, det känns som jag verkligen har förstört mina chanser så jag behöver lite tröst för en 5 åring och möjligtvis lite tips hur jag ska gå till väga.

Jag har gått till ett ungdomskontor som finns nära mig ett par gånger men lyckas aldrig få tag i en studievägledare och man får heller inte boka en för att det är ju lyx drop in säger dom ju! mja..

Så i princip från gymnasiet så klarade jag inga ämnen förutom matte 1c, allt annat är rester.

Jag förväntar mig så klart inga defenitiva svar och magisk hjälp men någon som kanske kan ge lite av en tröst & tips heh x)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Vilken linje gick du?
//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Xenoz: Vet du vad, det är verkligen inte kört. Ja du har en hård och tuff tid framför dig men du verkar villig att ta den smällen.

Vård och omsorg är ett bra ställe att vara på, OM det är det man vill. Det vill uppenbarligen inte du.

Så det som återstår då är att plugga upp ämnen, se till att få plugga komvux så du får till en grundbehörighet för högskola om det är dit du vill. Detta kan ta något/ett par år kanske. Under tiden så får du nog ta lite jobb där du kan hitta dem för att få ihop ekonomin.

Men när du väl kommer dit du vill och har din behörighet till högskola, då är du som vilken annan student som helst med samma förutsättningar. Möjligtvis så är du mer motiverad.

Min historia är inte lika hård som din, men jag sabbade hela min gymnasietid. Fick plugga komvux för att få grundbehörighet och upptäckte sen på högskolan att jag inte hade någon studieteknik då jag inte pluggat sedan mellanstadiet (förutom lite på komvux).
Som tur var så fanns där studiecirklar och olika former av stöd/hjälp på universitetet och jag tog efter några omtentor mig igenom det med och gick ut med en kandidat. Har sedan dess haft bra jobb, bra inkomster och livet flyter på.

Nu ser jag till att mina barn skaffar sig den studieteknik som jag saknade och tar sin skola på allvar. (Försöker göra det intressant. )

Så, det är som sagt en tuff väg du har framför dig men en väg som du är långt ifrån ensam om att gå eller först att gå på. Det går att lösa sig bara du visar lite jävlar anamma!

Kör hårt och passa på att njuta vid de tillfällena du får, god jul!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Kanske är lättast om du försöker lista ut vad du vill söka till, kolla upp vad som krävs så att du bara läser det som behövs?

Är ingen expert på hur det fungerar med att utbilda sig i efterhand och så dock.

Men sent är alltid bättre än aldrig. Min kära sambo byter nu inriktning för 3e gången på högskolan. 2 år SSK, 1 år basår, 6 månader energi, nu byta igen

Det viktiga är ju att komma igång! Det är skitsvårt att hitta vad man vill göra, själv tog jag bara nåt och körde på det. Fungerar bra.

Högskoleprovet kanske är något också ifall dina betyg inte kommer räcka till?

Man hamnar ju en sämre urvalsgrupp när man läst upp kurser i efterhand vill jag minnas.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Vila i frid

Läsa på distans är kanske ett alternativ - om motivation finns. Fördelen är att man förmodligen slipper störande omgivning.

Permalänk
Medlem

Du är bara 20, du kan läsa upp gymnasiekompetensen en kurs åt gången och fortfarande vara klar till 23 om inte tidigare, det är inte kört på långa vägar. Plugga i egen takt och lägg tiden på att hitta en universitetsutbildning du verkligen vill satsa på.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Vilken linje gick du?
//Jonathan

"Gick" (skolka) en teknik linje

Skrivet av Deriveh:

@Xenoz: Vet du vad, det är verkligen inte kört. Ja du har en hård och tuff tid framför dig men du verkar villig att ta den smällen.

Vård och omsorg är ett bra ställe att vara på, OM det är det man vill. Det vill uppenbarligen inte du.

Så det som återstår då är att plugga upp ämnen, se till att få plugga komvux så du får till en grundbehörighet för högskola om det är dit du vill. Detta kan ta något/ett par år kanske. Under tiden så får du nog ta lite jobb där du kan hitta dem för att få ihop ekonomin.

Men när du väl kommer dit du vill och har din behörighet till högskola, då är du som vilken annan student som helst med samma förutsättningar. Möjligtvis så är du mer motiverad.

Min historia är inte lika hård som din, men jag sabbade hela min gymnasietid. Fick plugga komvux för att få grundbehörighet och upptäckte sen på högskolan att jag inte hade någon studieteknik då jag inte pluggat sedan mellanstadiet (förutom lite på komvux).
Som tur var så fanns där studiecirklar och olika former av stöd/hjälp på universitetet och jag tog efter några omtentor mig igenom det med och gick ut med en kandidat. Har sedan dess haft bra jobb, bra inkomster och livet flyter på.

Nu ser jag till att mina barn skaffar sig den studieteknik som jag saknade och tar sin skola på allvar. (Försöker göra det intressant. )

Så, det är som sagt en tuff väg du har framför dig men en väg som du är långt ifrån ensam om att gå eller först att gå på. Det går att lösa sig bara du visar lite jävlar anamma!

Kör hårt och passa på att njuta vid de tillfällena du får, god jul!

Det där var ett sånt jävla fint meddelande & jag uppskattar det så enormt! jag har sån extrem tur att jag får lata mig hos morsan men morsan är ju på sin gräns nu och det är faktiskt dags att hennes 21'åriga son gör något, så jag får bo hemma helt gratis så länge jag gör något, ja det kommer bli extremt tufft det förstår jag, tuffare än vad jag kan tänka mig men det är vad jag vill och du gör så jäkla rätt med att lära ungarna studieteknik och hur man ska hantera saker, det respekterar jag starkt av dig - du låter som en riktigt bra förälder och ja snälla få dom att förstå hur viktigt skolan är!

Skrivet av Lagerlöf:

Kanske är lättast om du försöker lista ut vad du vill söka till, kolla upp vad som krävs så att du bara läser det som behövs?

Är ingen expert på hur det fungerar med att utbilda sig i efterhand och så dock.

Men sent är alltid bättre än aldrig. Min kära sambo byter nu inriktning för 3e gången på högskolan. 2 år SSK, 1 år basår, 6 månader energi, nu byta igen

Det viktiga är ju att komma igång! Det är skitsvårt att hitta vad man vill göra, själv tog jag bara nåt och körde på det. Fungerar bra.

Högskoleprovet kanske är något också ifall dina betyg inte kommer räcka till?

Man hamnar ju en sämre urvalsgrupp när man läst upp kurser i efterhand vill jag minnas.

Möjligtvis så men mitt första steg är att få en högskolebehörighet sedan vad jag väljer specifikt får bli då, det är ändå minst 2-3 år framåt beroende på hur snabb jag studerar jag uppskattar starkt din kommentar gällande sambo, fick mig en varm känsla om att det är ok att det tar sin tid så länge det blir rätt.

Gällande urvalsgrupp, möjligtvis - låter som lite som diskrimenering ? men om det är så oavsett så måste jag väl iaf få chans till någon linje ^^

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Gymnasiet är helt värdelöst, det säger egentligen ingenting. Hitta billig lägenhet och en behagligt jobb så du kan göra det du tycker är roligt i ditt liv (spela).

Sen sparar du pengar och använder dom till att komma ut ekorrhjulet som hela svenska folket strävar hela sina liv till att fastna i.

Tänk på att människan anpassar sig till allt, så oavsett om du tjänar 15, 25 eller 70 tusen i månaden så kommer du efter 6-12 månader att vara lika glad för det.

Skillnaden är att du inte spenderar 5-8 år för instant gratification 70k i månaden.
Låt inte samhället tro att du har mindre roligt eller inte mår lika bra. Gör det du tycker är kul istället.

/En som varit både uppe och nere ekonomiskt.

Finns dock en minimumgräns på välmående. Du behöver ha tillräckligt deg för att kunna ha en lägenhet, köpa godis och god mat när det passar och vara skuldfri. Sen är det bara instant gratification money.

/mina $

Edit:

Kan tillägga att jag har 2 vänner som har dom fetaste KTH utbildningarna i sverige och båda ångrade att dom studerade där. Dom ansåg att dom kunde studerat det på halva tiden om dom satt hemma och la ner tiden istället.

Nu är detta inom programmering m.m. och där behöver du egentligen ingen certifierad utbildning sålänge du är duktig.

Permalänk
Medlem

Ta ett vanligt jobb i kassan på ICA eller jobba på mediamarkt eller nått, så kan du läsa upp gymnasiet under tiden. Det blir i princip bara jobb och plugg men det går. Jobba helger brukar ge bra pröjs så kan du plugga i veckorna. Med lite flyt så har du läst in gymnasiet på en 2 år eller så. Det betyder att du kan börja på högskola när du är 23-24 om du vill och det är verkligen inte för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Läsa på distans är kanske ett alternativ - om motivation finns. Fördelen är att man förmodligen slipper störande omgivning.

Japp, jag måste bara få tag i en satans studievägledare så jag kan diskutera allt sådant men det finns en viss sanning till det, jag är inte den mest sociala personen men det kanske behövs gå ditt bara för att få lite socialt umgänge också oavsett vad det är för folk där
men uppskattar tipset!

Skrivet av RaZman:

Du är bara 20, du kan läsa upp gymnasiekompetensen en kurs åt gången och fortfarande vara klar till 23 om inte tidigare, det är inte kört på långa vägar. Plugga i egen takt och lägg tiden på att hitta en universitetsutbildning du verkligen vill satsa på.

I tidsperspektiv så lät det där väldigt skönt 2-3 år för att plugga upp ämnen låter rimligt och det måste väl ändå vara folk som börjar universitet vid 24 års åldern ?

JAG UPPSKATTAR VERKLIGEN ALLA SVAR, ni har fått mig o få så mycket bättre

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Som sagt det är aldrig försent att börja plugga igen, jag klarade i princip precis gymnasiet och hade inga toppbetyg direkt. Började jobba efter två misslyckade tekniska basår och håller just nu på med min kandidatuppsats inom systemarkitektur efter att ha jobbat i ett antal år före det.

Mitt tips är att inte tappa hoppet för det kommer definitivt krävas en hel del jobb men jag är övertygad om att det kommer vara värt det i slutändan. Om du hittar något program som du verkligen är intresserad av att läsa så ta och kolla upp vilken slags behörighet du behöver. Oftast är det några ämnen utöver grundläggande behörighet. Men det går att läsa upp på komvux.
Satsa även på att skriva högskoleprovet, du kan ta och kolla vilka antagningspoäng som har krävts förut för att få en inblick vad som behövs. Om du har skrivit högskoleprovet hamnar du i en till urvalsgrupp och söker inte bara på dina betyg vilket kan underlätta.

Om du läser upp så att du har grundläggande behörighet för att kunna söka till högskolan får du kanske lite tid på att fundera på vad du vill läsa senare.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/
https://statistik.uhr.se/

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma fel när jag var ung, hoppade av gymnasiet och allt bara sket sig.

För några år sedan så bestämde jag mig för att fixa det. Så jag letade upp en studievägledare och förklarade vad jag ville göra, och vad jag ville läsa. Och hon funderade sedan ut vad jag behövde göra för att läsa upp min behörighet, pekade mig till skolor, samt kurser jag saknade.

Nog för att jag hade totalt 1.8år av blandade kurser att läsa, men har man vilja så finns det väg och jag var klar på närmare 9 månader, sedan var det fixat och nu kan jag söka bäst jag vill.

Vilket jag gjorde och blev antagen till 4 av de 5 utbildningarna jag sökte, sedan att det sket sig med boende så det inte blev något av gör inte så mycket. Kan jobba under tiden och fixar med körkortet så länge så tar jag och söker igen till nästa termin.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Gymnasiet är helt värdelöst, det säger egentligen ingenting. Hitta billig lägenhet och en behagligt jobb så du kan göra det du tycker är roligt i ditt liv (spela).

Sen sparar du pengar och använder dom till att komma ut ekorrhjulet som hela svenska folket strävar hela sina liv till att fastna i.

Tänk på att människan anpassar sig till allt, så oavsett om du tjänar 15, 25 eller 70 tusen i månaden så kommer du efter 6-12 månader att vara lika glad för det.

Skillnaden är att du inte spenderar 5-8 år för instant gratification 70k i månaden.
Låt inte samhället tro att du har mindre roligt eller inte mår lika bra. Gör det du tycker är kul istället.

/En som varit både uppe och nere ekonomiskt.

Finns dock en minimumgräns på välmående. Du behöver ha tillräckligt deg för att kunna ha en lägenhet, köpa godis och god mat när det passar och vara skuldfri. Sen är det bara instant gratification money.

/mina $

Edit:

Kan tillägga att jag har 2 vänner som har dom fetaste KTH utbildningarna i sverige och båda ångrade att dom studerade där. Dom ansåg att dom kunde studerat det på halva tiden om dom satt hemma och la ner tiden istället.

Nu är detta inom programmering m.m. och där behöver du egentligen ingen certifierad utbildning sålänge du är duktig.

Absolut men det största är ju att jag vill kunna ha chansen att tillexempel bo utomlands om jag så skulle vilja göra det, mer val liksom i livet och jag känner med att när jag bor i Sverige och plugga är gratis och morsan är extremt schysst och låter mig bo hemma gratis så måste jag ta det här i akt! och tjäna 70k över 15k låter ju bättre ändå men jag ser in poäng och uppskattar svaret!

Skrivet av CFSsss:

Ta ett vanligt jobb i kassan på ICA eller jobba på mediamarkt eller nått, så kan du läsa upp gymnasiet under tiden. Det blir i princip bara jobb och plugg men det går. Jobba helger brukar ge bra pröjs så kan du plugga i veckorna. Med lite flyt så har du läst in gymnasiet på en 2 år eller så. Det betyder att du kan börja på högskola när du är 23-24 om du vill och det är verkligen inte för sent.

Jag börjar inse att det inte är för sent och att jag faktiskt kan göra det här, vi får se gällande arbete - jag har en väldigt lottad bo situation men arbetserfarenhet generellt skulle ju inte vara en dålig grej..

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Jag blir så full i skratt när jag läser detta, typisk "vuxenkris". Det är inte "kört" på något sätt.
Alla som idag har jobbat i 40 år på ett och samma ställe har högst troligt inte utbildning i yrket. Om företaget lägger ner så står de där utan utbildning, 55 år gamla. De får inget jobb utan utbildning idag, är det trippelkört för dem då?

Om du skulle läsa för en examen -vilka ämnen som räknas som dit ändras 2018, så redan där konkurrerar du på bättre villkor än de som tagit examen före årsskiftet- så är du cirkus 25 när du ska bestämma dig för vad du vill göra när du blir stor. Många byter karriär i den åldern just för att de har valt fel yrke (Det är väldigt sällan som man vet vad man vill bli när man är 15-16).
Då är det bara att läsa vidare på universitet och jag kan inte tänka mig något bättre än att leva studentliv i den åldern. Byt stad och härja runt, för det livet behöver du också när du har spelat dig igenom tonåren
Eller så tar du bara en yrkesutbildning om du vet vad du vill.

När du är klar med studierna så är du i din bästa ålder för att skaffa partner och några år senare bilda familj med hus och skit. Du har gott om tid på dig.

Lägg ner spelandet dock, det är ingen som ger dig nåt för att du la 5000 timmar på ett gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante84:

Som sagt det är aldrig försent att börja plugga igen, jag klarade i princip precis gymnasiet och hade inga toppbetyg direkt. Började jobba efter två misslyckade tekniska basår och håller just nu på med min kandidatuppsats inom systemarkitektur efter att ha jobbat i ett antal år före det.

Mitt tips är att inte tappa hoppet för det kommer definitivt krävas en hel del jobb men jag är övertygad om att det kommer vara värt det i slutändan. Om du hittar något program som du verkligen är intresserad av att läsa så ta och kolla upp vilken slags behörighet du behöver. Oftast är det några ämnen utöver grundläggande behörighet. Men det går att läsa upp på komvux.
Satsa även på att skriva högskoleprovet, du kan ta och kolla vilka antagningspoäng som har krävts förut för att få en inblick vad som behövs. Om du har skrivit högskoleprovet hamnar du i en till urvalsgrupp och söker inte bara på dina betyg vilket kan underlätta.

Om du läser upp så att du har grundläggande behörighet för att kunna söka till högskolan får du kanske lite tid på att fundera på vad du vill läsa senare.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/
https://statistik.uhr.se/

Tack för länkarna! och för de bra inlägget, det är skönt att folk har varit i liknande sittser och tog sig ur!

Skrivet av Elghinnarisa:

Jag gjorde samma fel när jag var ung, hoppade av gymnasiet och allt bara sket sig.

För några år sedan så bestämde jag mig för att fixa det. Så jag letade upp en studievägledare och förklarade vad jag ville göra, och vad jag ville läsa. Och hon funderade sedan ut vad jag behövde göra för att läsa upp min behörighet, pekade mig till skolor, samt kurser jag saknade.

Nog för att jag hade totalt 1.8år av blandade kurser att läsa, men har man vilja så finns det väg och jag var klar på närmare 9 månader, sedan var det fixat och nu kan jag söka bäst jag vill.

Vilket jag gjorde och blev antagen till 4 av de 5 utbildningarna jag sökte, sedan att det sket sig med boende så det inte blev något av gör inte så mycket. Kan jobba under tiden och fixar med körkortet så länge så tar jag och söker igen till nästa termin.

Tråkigt att det sket sig med boende men fan det där ger mig motivation! tack

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det Finns ju en miljon(lite överdrivet) Yrkeslinjer att söka till så skulle inte direkt kört med något. Dom flesta är 2år och ger nästan jobb direkt om man är på.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

@Xenoz: Det är aldrig kört. Jag är 34 år gammal, har vänner som är både äldre och yngre än mig som pluggar på högskola. Den äldsta jag känner som pluggar just nu är 50+. Det är aldrig för sent.

Jag har ingen högre utbildning men jobbar på Arlanda flygplats och tjänar runt 33-35000 kr i månaden och jobbar mindre timmar än en vanlig "Svensson" i snitt per månad.

Allt handlar om var du har för mål och ambitioner i livet. Om du vill tjäna 50-60000+ per månad så ja, då kanske du ska pricka rätt i en högskoleutbildning. Men om du som jag hellre prioriterar ett jobb där man sekunden man slutar kan släppa och glömma jobbet, samt inte har något emot lite fysiskt arbete så finns det många välbetalda jobb där ute som inte kräver ett dyft i utbildning förutom ett körkort eller internutbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag blir så full i skratt när jag läser detta, typisk "vuxenkris". Det är inte "kört" på något sätt.
Alla som idag har jobbat i 40 år på ett och samma ställe har högst troligt inte utbildning i yrket. Om företaget lägger ner så står de där utan utbildning, 55 år gamla. De får inget jobb utan utbildning idag, är det trippelkört för dem då?

Om du skulle läsa för en examen -vilka ämnen som räknas som dit ändras 2018, så redan där konkurrerar du på bättre villkor än de som tagit examen före årsskiftet- så är du cirkus 25 när du ska bestämma dig för vad du vill göra när du blir stor. Många byter karriär i den åldern just för att de har valt fel yrke (Det är väldigt sällan som man vet vad man vill bli när man är 15-16).
Då är det bara att läsa vidare på universitet och jag kan inte tänka mig något bättre än att leva studentliv i den åldern. Byt stad och härja runt, för det livet behöver du också när du har spelat dig igenom tonåren
Eller så tar du bara en yrkesutbildning om du vet vad du vill.

När du är klar med studierna så är du i din bästa ålder för att skaffa partner och några år senare bilda familj med hus och skit. Du har gott om tid på dig.

Lägg ner spelandet dock, det är ingen som ger dig nåt för att du la 5000 timmar på ett gammalt spel.

Oh gud ja, spelandet är redan på nedlagdsväg, har inte rört spelandet på ca 5-6 månader nu utan någon CS match här och där, datorn skänks bort till någon unge som förhoppningsvis inte följer mina fotspår så kommer en fattig laptop införskaffas så plugget är viktigast!

Jag är glad att jag gav dig ett skratt eller leende iaf och ditt inlägg låter helt rätt & logiskt speciellt med tidslinjen, tack & uppskattar det enormt

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Det Finns ju en miljon(lite överdrivet) Yrkeslinjer att söka till så skulle inte direkt kört med något. Dom flesta är 2år och ger nästan jobb direkt om man är på.

Tjenare granne! jojo men problemet är ju att yrkeslinje är ju inte riktigt vart jag vill i livet, mina ambitioner är ju universitet men jag förstår vad du menar helt!

Skrivet av PsyCor:

@Xenoz: Det är aldrig kört. Jag är 34 år gammal, har vänner som är både äldre och yngre än mig som pluggar på högskola. Den äldsta jag känner som pluggar just nu är 50+. Det är aldrig för sent.

Jag har ingen högre utbildning men jobbar på Arlanda flygplats och tjänar runt 33-35000 kr i månaden och jobbar mindre timmar än en vanlig "Svensson" i snitt per månad.

Allt handlar om var du har för mål och ambitioner i livet. Om du vill tjäna 50-60000+ per månad så ja, då kanske du ska pricka rätt i en högskoleutbildning. Men om du som jag hellre prioriterar ett jobb där man sekunden man slutar kan släppa och glömma jobbet, samt inte har något emot lite fysiskt arbete så finns det många välbetalda jobb där ute som inte kräver ett dyft i utbildning förutom ett körkort eller internutbildningar.

Jag förstår din vinkel och uppskattar att det finns flera äldre som pluggar tack för inlägget!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det är inte kört, men det är klart det blir en jobbig uppförsbacke att komma tillbaks...låtsas inte som något annat. Allt bygger på att man ska ha gått ut gymnasiet med godkända betyg. Det är något som kommer följa dig i många år även efter studierna, på arbetsintervjuer o.s.v. (men bättre att vara ärlig om det än att ljuga, de kommer ändå vilja se papper på betyg o.s.v.). Så var förberedd på att det blir tufft så du inte ger upp efter halva vägen...
Men 20 år är som sagt ingen ålder, du har många år på dig att läsa ikapp och bestämma vad du vill bli...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Svensk industri söker folk, vill såklart ha utbildat folk men har du tur få in en fot och börja jobba. Jag jobbade med en kille som aldrig gick ut grundskolan ens, han var en duktig elektriker och har jobbat sedan 15 år fyllda.

Du ska undvika stora företag, där är det utbildning på papper och kontakter som räknas ingenting annat.
Det du SKA leta efter är små företag, som har en verksamhet du verkligen vill jobba med. Om du bara är ärlig och säger som det är, du kan ingenting men du kan lära dig och kommer jobba hårt så kommer du få napp.

Just ja, små företag sätter aldrig ut annonser, kanske på deras hemsida en notis men glöm att sitta och leta annonser online eller på AF. Dessa jobb finns i din närhet, du får leta!

Permalänk
Medlem

Det är aldrig kört, du kanske har skapat dig en uppförsbacke men den som vill något och inte ger sig når sina mål! Jag skulle aldrig rekommendera att man börjar med något man inte vill, att plugga x-år till något man inte vill eller kan tänka sig att jobba med är bara bortkastad tid.

Fungera över vad du verkligen vill, under tiden du fungerar på vad du vill plugga till eller arbeta med så läs upp de ämnen du behöver läsa på för att kunna söka dig vidare och plugga med något du verkligen finner intressant.

Du är ugn och har mycket tid på dig, dessutom finns det exempel på personer som skolat om sig vid 30-, 40-, 50-års ålder. En före detta jobbarkompis till mig skolade om sig till systemutvecklare efter att ha jobbat i livsmedelsbranschen i 15 år.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är inte kört, men det är klart det blir en jobbig uppförsbacke att komma tillbaks...låtsas inte som något annat. Allt bygger på att man ska ha gått ut gymnasiet med godkända betyg. Det är något som kommer följa dig i många år även efter studierna, på arbetsintervjuer o.s.v. (men bättre att vara ärlig om det än att ljuga, de kommer ändå vilja se papper på betyg o.s.v.). Så var förberedd på att det blir tufft så du inte ger upp efter halva vägen...
Men 20 år är som sagt ingen ålder, du har många år på dig att läsa ikapp och bestämma vad du vill bli...

Japp förstår det helt! och jag inbildar mig ingen dans på rosor, det kommer bli svårt men det ska göras! och absolut kommer vara ärlig med varför saker gick som det gick.

Skrivet av Knuppe:

Svensk industri söker folk, vill såklart ha utbildat folk men har du tur få in en fot och börja jobba. Jag jobbade med en kille som aldrig gick ut grundskolan ens, han var en duktig elektriker och har jobbat sedan 15 år fyllda.

Du ska undvika stora företag, där är det utbildning på papper och kontakter som räknas ingenting annat.
Det du SKA leta efter är små företag, som har en verksamhet du verkligen vill jobba med. Om du bara är ärlig och säger som det är, du kan ingenting men du kan lära dig och kommer jobba hårt så kommer du få napp.

Just ja, små företag sätter aldrig ut annonser, kanske på deras hemsida en notis men glöm att sitta och leta annonser online eller på AF. Dessa jobb finns i din närhet, du får leta!

Haha tack !:) absolut jag uppskattar tipsen vissa jag inte har hört förut! men just nu äre full fokus på plugg.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det är aldrig kört, du kanske har skapat dig en uppförsbacke men den som vill något och inte ger sig når sina mål! Jag skulle aldrig rekommendera att man börjar med något man inte vill, att plugga x-år till något man inte vill eller kan tänka sig att jobba med är bara bortkastad tid.

Fungera över vad du verkligen vill, under tiden du fungerar på vad du vill plugga till eller arbeta med så läs upp de ämnen du behöver läsa på för att kunna söka dig vidare och plugga med något du verkligen finner intressant.

Du är ugn och har mycket tid på dig, dessutom finns det exempel på personer som skolat om sig vid 30-, 40-, 50-års ålder. En före detta jobbarkompis till mig skola dig om sig till systemutvecklare efter att ha jobbat i livsmedelsbranschen i 15 år.

Lycka till!

tack så mycket !:) uppskatter verkligen det fina inlägget.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Xenoz:

Japp, jag måste bara få tag i en satans studievägledare så jag kan diskutera allt sådant men det finns en viss sanning till det, jag är inte den mest sociala personen men det kanske behövs gå ditt bara för att få lite socialt umgänge också oavsett vad det är för folk där
men uppskattar tipset!

I tidsperspektiv så lät det där väldigt skönt 2-3 år för att plugga upp ämnen låter rimligt och det måste väl ändå vara folk som börjar universitet vid 24 års åldern ?

JAG UPPSKATTAR VERKLIGEN ALLA SVAR, ni har fått mig o få så mycket bättre

Själv började jag plugga vid 23 års ålder. Läste kurser med allt ifrån 18-åringar till några 32-åringar. Så absolut inget konstigt med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

20-21 år är ingen ålder att tala om, men räkna kallt med att du kan få lägga 3-5 år på studier för att komma in på banan igen.
Högskola/Universitet är inget måste i dagsläget, men det är ingen nackdel i jobbsammanhang, YH-utbildningar brukar inte vara mer än ett par år men ger dig bra kurser och mycket praktik i bagaget, men för att kunna söka till en sådan (YH) behöver du kompletta gymnasiebetyg.

Så läs på Komvux för att få kompletta gymnasiebetyg.
Finns rätt gott om vettiga ställen för onlinekurser också om man vill läsa på och kunna tenta av kurser i en snabbare takt t.ex.
https://www.khanacademy.org/

Kan ju trösta dig med att åtminstone jag tycker att det oftast råder en mognare stämning på utbildningar i din åldersgrupp och äldre. (Framför allt på eftergymnasiala utbildningar)
Min gymnasiegång var visserligen långt ifrån kaotisk men somliga klasskamrater hade ett fantastiskt lågt intresse för skola och grupparbeten. Var själv ganska skoltrött efter gymnasiet men då tog ju vuxenlivet fart istället.

Du har troligtvis redan haft dina år av bristande motivation under gymnasietiden då du hoppade av, det ljusare i historien är ju att du nu vill ta tag i livet och ta igen förlorade år.
För att lyckas krävs motivation, motivation får du av vilja, vilja kommer sig av intresse.
Så läs absolut INTE den linje du inte är intresserad av att jobba inom.
Då finns risken med att du snarare blir en belastning för de andra som faktiskt är motiverade till deras val av linje, samt att du i princip tar någon annans kursplats.
Bil inte personen som sitter av lektioner för att du är omotiverad, det är ingen annan än du själv som förlorar på det i längden.

Efter som du hänger på Sweclockers antar jag att du har någon form av datorvana/intresse.
IT-sektorn är absolut en av de bästa branscherna nu (om inte annat är den ofantligt bred) och det lär finnas stor efterfrågan på folk en lång tid framöver. Med tekniker som VR, AR, IoT - (Hem)automatisering, självkörande fordon, IT-säkerhet för att bara nämna ett axplock av alla områden.

Ta dig gärna friheten att kika runt på lite online kurser också, främst för att se om det finns något i dem som motiverar dig till att välja en inriktning inom ett visst område.
Nedan länkar är dock mest med fokus på IT-relaterade kurser.
https://www.udemy.com/
https://stacksocial.com/deals/online-courses

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Iom att du har så mycket kvar rekommenderar jag egentligen folkhögskola framför komvux (ger samma behörighet för högre studier), de har ofta närvaro etc som kan kännas drygt men när du inte har någon studievana etc så är det bättre. De har oftast även studievägledare och mycket hjälp att tillgå medan komvux är mer "slappt" och ja komvux är idag ofta mer likt universitet/högskola men det är en tung sak att jobba upp motivationen och rutiner med. Lite bättre när man läser program som dig men fortfarande tungt.

Jag har mer än 10 år på din ålder och slet med att plugga upp mina gymnasiebetyg i nästan 10 år, allt på komvux i lösa kurser och liknande. I efterhand önskar jag att jag gått en annan väg tidigare men men. Jag läser för närvarande till civilingenjör så för sent är det aldrig, har fortfarande dåliga studievanor så det är det första du bör jobba med om du ska läsa vidare sedan för det gör det hela mycket lättare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Tips om du inte kommer in på det ena eller andra: Ring/gå till skolan och kolla om de har någon ledig plats när det drar igång, och en vecka-månad senare. Det brukar gå att komma in på en hel del med denna metod, speciellt högre utbildningar. Detta då det är vanligt att folk hoppar av straxt innan och i början av kursen/utbildningen. Du ligger kanske lite efter då, men om du kämpar lite så kan du nog ta igen det. Än bättre om du pluggat lite i förväg. Menar dock inte att du bör söka till universtitetet utan att ha några av kurserna de önskar.. Det kan dock gå även utan att uppfylla kraven helt. De har ju hellre en elev som genererar pengar, än ingen som genererar inget. Och de är gissningsvis medvetna om att det går att hänga med ändå, alternativt plugga igen det samtidigt.

Permalänk
Medlem

Att det är dags att sätta igång håller jag med om; men kört är det inte på något sätt. Slå bort den tanken ur huvudet.

Jag hoppade av gymnasiet med 1400p kvar att läsa. Studierna gick bra men jag mådde väldigt dåligt av andra orsaker. Jobbade i något år och när hälsan blev bra igen började jag plugga vid sidan av studierna. Efter två år var jag klar men sen gick det ytterligare några år innan jag sökte in till universitetet.

När jag var 25 började jag läsa systemvetenskap men kände efter två terminer att jag inte ville jobba med IT. Började läsa psykologi istället och det älskar jag. Läser mot en kandidat nu med förhoppningen att jobba som antingen idrottspsykolog eller forskare (eller både och! ). Jag ska läsa ett år i Australien nu med start i januari och skolan flyter på bra i största allmänhet.

Jag kände mig också otroligt vilsen i din ålder. Du är precis på väg in i vuxenlivet och vissa har svårare för den övergången, andra lättare. Jag hade otroligt svårt för den, men runt 23 började det lätta och efter det har livet bara blivit bättre för varje år. Jag var nog lite curlad hemifrån och blev inte pushad vad det gällde studier. När jag väl insåg att jag var tvungen att kämpa för det mesta som är värt något här i livet och att jag bär ansvaret för min framtid ändrades mitt synsätt och mina handlingar till något mycket mer positivt.

Du verkar ha kommit långt i tankeprocessen och verkligen vara redo att ta ansvar för ditt liv. Nu är det genomförandet som är kvar. Det kommer gå galant med lite jävlar anamma.

Lycka till och god jul!

P.s. Till tidigare talare. Oj vad mina barn också ska få nöta studieteknik. Det är så otroligt viktigt och gör faktiskt studierna roligare och mer intressanta.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

@Xenoz:

Ser att du redan fått en massa bra svar men vill ändå komma med lite mer input och ännu ett perspektiv. Kort sagt det är verkligen inte kört för dig!

Jag har en annan bakgrund än dig men samtidigt flera likheter. Jag gjorde bra ifrån mig på gymnasiet och var "högpresterande" på ett ambitiöst naturvetenskapligt program, gick ut med bra betyg. Men sen när jag skulle söka vidare till universitet så kom jag plötsligt på att jag inte överhuvudtaget visste vad jag ville bli! Hade länge tänkt att jag skulle bli civilingenjör men när det väl var dags att söka så kände jag mig inte alls säker på att det var det jag ville göra. Tog ett par år där jag jobbade med lite diverse, inget fast utan massa olika vikarietjänster. Efter det har jag pluggat lite olika kurser på universitet, läst på folkhögskola. Tog mig många år innan jag visste vad jag ville göra och när jag var 26 började på vad som är drömutbildningen för mig, men det visste jag inte bara tre år tidigare att det var det jag ville göra.

Under dessa år har jag haft massor av ångest för att jag inte skaffat någon ordentlig utbildning ännu och de flesta av mina klasskamrater är färdig civilingenjörer, at-läkare etc. Men samtidigt är jag sjukt glad att jag tog den tiden jag behövde för att finna ut vad jag verkligen vill göra. Mycket bättre det än så som flera bekanta har gjort, spenderat 5år på något som visar sig vara hel fel för dem. På det program jag läser så varierar åldern kraftigt, yngsta som startade samtidigt som mig var 20 och den äldsta var 35. Det har alltid funnits dom som är mycket yngre eller äldre på alla universitetskurser jag läst.

Om man tänker efter så tycker jag det är ganska sjukt att vi förväntar oss att 19 åringar ska veta exakt vad dom vill göra resten av sitt liv. Så ha inte ångest, se det som en möjlighet att läsa upp dina betyg och samtidigt fundera mer över vad du vill göra senare. Kanske vet du redan men var öppen för att du kan komma till nya insikter. Det kommer säkert vara tungt ibland och kännas hopplöst men det är ok, så länge man kommer på fötter. Det finns inget rätt och fel i hur vi ska leva våra liv!