Sapphire avtäcker Nitro RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Melding Plague

Sapphire avtäcker Nitro RX Vega 64 och RX Vega 56

Efter en utdragen väntan sedan i somras är det nu dags för partnertillverkares modeller av Radeon RX Vega att hitta ut i konsumenters händer, där Sapphire avtäcker serien Nitro+.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snygg!
Men just nu är jag mest intresserad av vad volta kommer ge i de lägre prisklasserna

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Väldigt fin design! Välkommen tillbaka Sapphire!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Enkelt är snyggt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Fin prissättning, perfekt för att konkurrera med 1+ år gamla lineupen från Nvidia...

MSis variant var lite tråkigare, nästan samma kylare som referens fast ett MSI-klistermärke på.

Permalänk
Medlem

Priset. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Tacka gruvarbetarna

Permalänk

Man blir lite sugen, men det är inte direkt i min budget. Får vänta på begagnatmarknaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Priset. :/

det blir inte många sålda vega kort över 5000kr.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt till strömmonster? 3x 8 pins?

Permalänk
Medlem

Snyggt kort, men när man kan köpa GTX 1080 Ti för samma pris, då vet man att det är alldeles för dyrt.

3x 8pins är ju perfekt om man inte vill frysa nu till vintern.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilket skämt till strömmonster? 3x 8 pins?

Sapphire har väl alltid varit sämst på strömförbrukning, låg 30-50W över alla andra när det gäller 380/390-serien, och de kör oftast referenskortet i grunden ändå hamnar de över referens...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Vilket skämt till strömmonster? 3x 8 pins?

Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer.

Tror man reagerar på V64 pga prestandan mot energiförbrukning.

1080Ti presterar bra som fasiken och då känns det bättre att acceptera 3x 8pin krav.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tacka gud att man fick tag på ett av dom sista vega 56 korten ^^

Riktigt trevligt kort och är fasen knäpptyst vad man än gör med datorn känns de som!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Rätt säker på att tredje 8-pins-kontakten inte behövs, och sitter där för bling-faktorn och LN2-folket.

Permalänk
Medlem

Snygg design, men på tok för dyrt. Man kan ju få ett 1080 för runt 6.300 :-

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer.

Speciellt tramsigt blir det ju när ALLA Pascalkort toppar någonstans runt 2050Mhz boost... 8+8-Pin är till och med det lite overkill.. Det är inga törstiga kort. Nvidia har cappat volten vid 1.093V om jag minns rätt... Så 3X8-Pin? P12 så det skriker om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Snyggt kort, men när man kan köpa GTX 1080 Ti för samma pris, då vet man att det är alldeles för dyrt.

3x 8pins är ju perfekt om man inte vill frysa nu till vintern.

Ja med det priset kommer den sjösättningen tyvärr sluta på botten.

Permalänk
Medlem

Ohh med det priset förstår jag varför dom tog bort referens modellerna.

Hade dom funnits kvar så kommer man billigare undan genom att köpa en ref och en raijintek morpheus kylare med noctua fläktar.

Permalänk
Medlem

6200 för vega 56 * Facepalm *.
~2000kr! dyrare än 1070 TI, helt fel prissättning om dom ska ta marknadsandelar ifrån Nvidia.

För denna pengen får man 1080 med dyrare 3e parts kylare typ Strix (med lampor och bröte).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

6200 för vega 56 * Facepalm *.
~2000kr! dyrare än 1070 TI, helt fel prissättning om dom ska ta marknadsandelar ifrån Nvidia.

För denna pengen får man 1080 med dyrare 3e parts kylare typ Strix (med lampor och bröte).

1000-1500 kronor snarare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

6200 för vega 56 * Facepalm *.
~2000kr! dyrare än 1070 TI, helt fel prissättning om dom ska ta marknadsandelar ifrån Nvidia.

Nu hade vi ju förvisso "tur" med våra GTX 1070 Ti hakd.
3990:- är ju inte riktigt normen, även om det borde vara det.

Men ja, när man kan hitta vettiga GTX 1070 Ti för under 5000:- så känns nog ett RX Vega 56 för ~6200:- inte så lockande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Priset Bra design annars.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte prissättningen... Finns det försäljningsstatistik att följa så man får en bild av om folk verkligen köper dessa kort? Vad finns det för argument att inte köpa Nvidia istället? Jag hittar inga förutom att stödja amd i deras kamp.

Vega verkar trivas bättre med något lägre frekvenser vilket ryzen mobile är bevis på. Amd nådde inte riktigt så långt som man (vi konsumenter) hade velat när det gäller prestandasegmentet. Då borde dom sänkt priset! Jag blir misstänksam.. Varför ligger dom så högt? Kommer det en ny drivrutin snart som kommer öka prestandan eller finns det nått hemligt knep som spelutvecklare kan utnyttja för att öka prestandan så mycket att korten blir relevanta i pris/prestanda?

Det går inte ihop i mitt huvud just nu iaf.. :/

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Lol, kostar som ett 1080ti och jag börjar faktiskt undra om AMD har något intresse alls av sälja Vega kort.
Finns kanske en orsak varför Volta inte släpptes för konsumenter och istället lanserades som Titan V för drygt 30k.
Istället för att fixa den idag urusla architecturen så klistrade AMD på dyra HBM-minnen för att få ner effekten.
AMD har ett kort som är så dyrt att det går inte att sälja till lanseringspris som också var en uppenbar lögn, gissar att recensionerna hade inte varit så positiva om det närmade sig 1080ti i pris.

Permalänk
Medlem

För de priserna så får man verkligen hoppas att Amd har magiska drivers på gång så att Vega bara springer iväg till toppen.

Permalänk
Medlem

3x 8-pins för strömmatning är väl lite väl även för Vega 64? 8-pins PCI-E power är specificerad för 150W och PCI-E portarna på moderkortet för 75W, så teoretisk kan kortet dra 525W... Tror inte kortet drar in närheten av det såvida man inte flashar det med ett moddat bios med ökat power limit och spänning, fast då lär ju kylaren låta som ett jetplan efter ett par sekunder innan kortet stänger av sig själv för att inte brinna upp Monterar man på ett vattenblock istället så har man ju ett dyrt extraelement till vintern.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nu hade vi ju förvisso "tur" med våra GTX 1070 Ti hakd.
3990:- är ju inte riktigt normen, även om det borde vara det.

Men ja, när man kan hitta vettiga GTX 1070 Ti för under 5000:- så känns nog ett RX Vega 56 för ~6200:- inte så lockande.

Finns 1070 TI strix för 4.7k atm, snäppet grövre kylare än vad jag slog till på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

så teoretisk kan kortet dra 525W... Tror inte kortet drar in närheten av det såvida man inte flashar det med ett moddat bios med ökat power limit och spänning

Låter som ett bra sätt att skicka in kortet i thermal runaway mot en säker död. Förövrigt så är det inte troligt att det kan dra 525W bara för att det finns tre åttapin därför att kortets VRM troligen inte är lika överdimensionerat som antalet strömkontakter.