Spotify och Deezer: "EU måste säkerställa lika villkor på streamingmarknaden"

Permalänk
Melding Plague

Spotify och Deezer: "EU måste säkerställa lika villkor på streamingmarknaden"

Idag betalar musikstreamingtjänster som Spotify 30 procent av prenumerationsintäkterna till Apple, trots att de har en konkurrerande tjänst. Nu vill bolagen att EU gör något åt saken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så detta är lite som nätneutralitet fast för programvara? Apple (i detta fall) ska inte kunna tvinga Spotify eller Deezer att betala extra för att få finnas på sin plattform för att de har en konkurrerade tjänst?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@simon253:
Ja lite så, dock gäller det bara om man har sitt Spotify abonnemang genom App Store eller Google Play. Så om någon har det idag så skulle jag säga upp det och hädanefter betala direkt till Spotify istället så de får hela kakan istället för att jättarna äter upp 30 procent bara för att de kan.

rättade till lite stavfel bara :)
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Mindre pengar till Apple låter alltid som en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så detta är lite som nätneutralitet fast för programvara? Apple (i detta fall) ska inte kunna tvinga Spotify eller Deezer att betala extra för att få finnas på sin plattform för att de har en konkurrerade tjänst?

Nja, problemet är i grunden att Apples 30% omfattar allt, medan Spotify och Deezer vill ha särbehandling eftersom de är direkta konkurrenter till Apple, som just nu tjänar på deras plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nja, problemet är i grunden att Apples 30% omfattar allt, medan Spotify och Deezer vill ha särbehandling eftersom de är direkta konkurrenter till Apple, som just nu tjänar på deras plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att Apple med detta "utnyttjar" sin sits som plattformsinnehavare för att ge fördelar till sin egna tjänst eftersom de slipper den här kostnaden. Även om de också tar betalt av spel osv så har de ingen egen direkt konkurrerande produkt i det segmentet. Jämför istället med hur Microsoft vart tvungna att informera om andra webbläsare än sin egna Explorer i Windows, det var i det närmaste en identisk konkurrenssituation som för Spotify mfl nu

Edit. Lite omformulering bara

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Citat:

Nämnvärt är att Apple kommer sänka avgiften till 15 procent 2018, vilket även gäller Google som tillämpar en liknande premie.

Var kommer denna info ifrån? Har försökt söka runt men inte hittat något officiellt uttalande om att de ska sänka. Sedan ett tag tillbaka sänker Apple avgiften till 15% om användaren varit aktiv prenumerant i över ett år, Google kommer börja med precis samma system i januari (källa).

Permalänk
Medlem

Tillåta folk att installera appar utanför AppStore 👍

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZoDeR:

Var kommer denna info ifrån? Har försökt söka runt men inte hittat något officiellt uttalande om att de ska sänka. Sedan ett tag tillbaka sänker Apple avgiften till 15% om användaren varit aktiv prenumerant i över ett år, Google kommer börja med precis samma system i januari (källa).

Du har helt rätt, vi missade detta! Artikeln är korrigerad, tack för rättningen

Använd gärna vårt inbyggda verktyg för rättningar framledes, då syns de lättare!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Problemet är att Apple med detta "utnyttjar" sin sits som plattformsinnehavare för att ge fördelar till sin egna tjänst eftersom de slipper den här kostnaden. Även om de också tar betalt av spel osv så har de ingen egen direkt konkurrerande produkt i det segmentet. Jämför istället med hur Microsoft vart tvungna att informera om andra webbläsare än sin egna Explorer i Windows, det var i det närmaste en identisk konkurrenssituation som för Spotify mfl nu

Edit. Lite omformulering bara

Brukar hata apple men i detta fallet så tycker jag att det räcker att plattformavdelningen internfaktuerar musikavdelningen för att det ska vara rättvist? Annars blir det som att bolag inte ska behöva betala skatt för att de konkurrerar med ett (helägt)statligt bolag. Apple kan ju skapa ett dotterbolag för att komma runt det hela.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att Apple sänker avgiften till 15 procent efter ett års prenumeration, vilket även kommer gälla Google efter årsskiftet, som i dagsläget tillämpar en premie om 30 procent. Konsekvensen har blivit att Spotify lägger på en extra kostnad för prenumerationer som påbörjats via plattformarnas egna betalningssystem. Bolaget har dock valt att ändra detta, där nya prenumeranter enbart kan betala direkt via Spotify."

Bara jag som är totalt förvirrad av detta stycke? Vem får sänkt avgift? Vem får en premie på 30%? Vem får betala en extra avgift och var? Vilket bolag har ändrat vad?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet.
Appen är gratis i Appstore, och prenumerationen fixar jag på Spotify's egna hemsida. Vart någonstans försvinner det pengar till Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Förstår inte problemet.
Appen är gratis i Appstore, och prenumerationen fixar jag på Spotify's egna hemsida. Vart någonstans försvinner det pengar till Apple?

Om du hade haft prenumerationen direkt vi App Store hade Apple fått 30%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

"Nämnvärt är att Apple sänker avgiften till 15 procent efter ett års prenumeration, vilket även kommer gälla Google efter årsskiftet, som i dagsläget tillämpar en premie om 30 procent. Konsekvensen har blivit att Spotify lägger på en extra kostnad för prenumerationer som påbörjats via plattformarnas egna betalningssystem. Bolaget har dock valt att ändra detta, där nya prenumeranter enbart kan betala direkt via Spotify."

Bara jag som är totalt förvirrad av detta stycke? Vem får sänkt avgift? Vem får en premie på 30%? Vem får betala en extra avgift och var? Vilket bolag har ändrat vad?

Spotify får sänkt avgift om kunden prenumererat i ett år. Google har en avgift på 30 procent oavsett i dagsläget, men kommer efter årsskiftet att gå över till samma modell som Apple

På grund av dessa avgifter har Spotify höjt prenumerationsavgiften för användare som prenumererar via någon som tar ut en avgift. Med Apple har det dock gått så långt nu att nya prenumeranter inte kan betala via Apple utan måste gå direkt till Spotify. (Lade till ett förtydligande för just denna del.)

Förstår att det är lite lurigt, det är en ganska snårig affär! Hoppas detta svarade på dina frågor, trevlig helg!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så samma Spotify som gladeligen har deals med mobiloperatörer om gratis streaming för att stänga ute konkurrenter vill nu ha hjälp av våldsmonopolet för att de känner sig orättvist behandlade?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag tycker om det här... det är rimligt att Apple ska kunna ta ut en avgift för att låta apputvecklare enkelt kunna ta betalt av de miljontals människor med betalmedel anslutna till sina konton.

Men visst sticker det lite i ögonen när Apple har en musiktjänst... en musiktjänst som de skulle kunna driva med förlust för att göra sitt ekosystem mer attraktivt. Så vad skulle hända om Apple fick för sig att ge bort Apple Music och gå med brakförlust? Vad skulle Spotify säga då? Att det är orättvist att Apple tjänar pengar på att sälja telefoner och därför inte borde få bundla Apple Music?

Aja. Vi får väl se vad som händer...

Skrivet av Starric:

Problemet är att Apple med detta "utnyttjar" sin sits som plattformsinnehavare för att ge fördelar till sin egna tjänst eftersom de slipper den här kostnaden. Även om de också tar betalt av spel osv så har de ingen egen direkt konkurrerande produkt i det segmentet. Jämför istället med hur Microsoft vart tvungna att informera om andra webbläsare än sin egna Explorer i Windows, det var i det närmaste en identisk konkurrenssituation som för Spotify mfl nu

Edit. Lite omformulering bara

Fast browserväljandet i Windows var ju ett riktigt elände och bland de dummaste påhitten någon byråkrat har kommit på någonsin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR34ct:

Om du hade haft prenumerationen direkt vi App Store hade Apple fått 30%

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl Apple som tar emot betalningar varje månad varpå utvecklare får sin del i efterhand? Att ta 30% för digital försäljning (vilket en digital prenumeration är) är väl ändå ganska vanligt? 30% kanske är lite högt för en prenumeration, men jag ser inte varför det skulle vara olagligt att ta ut en avgift för att agera mellanhand.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Apple = världens girigaste företag.. Själv bojkottar jag dom sen många år och samtliga produkter....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast browserväljandet i Windows var ju ett riktigt elände och bland de dummaste påhitten någon byråkrat har kommit på någonsin...

Du får ju givetvis ha din åsikt, men jag håller inte med dig i detta. Att tvinga företag som verkar konkurrenshämmande är sluta med det är något som vi kunder vinner på, oavsett om det gäller webbläsare, processorer, ADSL eller annat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Så samma Spotify som gladeligen har deals med mobiloperatörer om gratis streaming för att stänga ute konkurrenter vill nu ha hjälp av våldsmonopolet för att de känner sig orättvist behandlade?

Här i Norge gör Tidal detsamma med Telia. För min del passar det perfekt, men är inte så säker på att det passar de flesta för det. Skulle helst varit utan den "extragrejen" då det i långa loppet gagnar alla med full neutralitet. Man kan säga att jag har delade meningar om det, men nu måste jag ha Telia där jag bor på grund av täckning så det blir med oavsett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Apple = världens girigaste företag.. Själv bojkottar jag dom sen många år och samtliga produkter....

Samtliga märken du har i signaturen är extremt giriga. För Apple så är det för det första ett av världens rikaste företag som i princip hela världsbefolkningen känner till, teknikens McDonald's kanske man kan kalla det? Därav så för allting Apple gör så skrivs det, medan många andra företag inte syns trots att dom är med i minst lika korkade stämningar och tvister med sina konkurrenter. Placera något annat företag i Apples sits, med lika stor andel trogna kunder så har du samma problem. Själv skulle det aldrig falla mig in i att bojkotta företag för att man tycker dom är giriga. Microsoft är på botten av min lista, trots det har jag Xbox. Det är ju i första hand produkten i fråga som det handlar om när man handlar, eller? Och när företag väl är "snälla" hur många av dom tror du är det för att dom är giriga och vill locka kunder, kontra dom som genuint vill vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Apple = världens girigaste företag.. Själv bojkottar jag dom sen många år och samtliga produkter....

Tja dom hade väl tur eller bra planering då tillverkare av mp3 spelare stämdes till höger och vänster.. största var väl Diamond Multimedia.. tror dom gick i konkurs, sedan efter det hoppar Äpplet in på marknaden med sin Ipod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Apple = världens girigaste företag.. Själv bojkottar jag dom sen många år och samtliga produkter....

Du är medveten att Google tar ut samma avgift i Google Play? Och sänkte priset för långtidsprenumerationer först efter Apple hade gjort det.

Skrivet av Aloysius:

Så samma Spotify som gladeligen har deals med mobiloperatörer om gratis streaming för att stänga ute konkurrenter vill nu ha hjälp av våldsmonopolet för att de känner sig orättvist behandlade?

Ja, det är helt klart hyckleri från Spotifys sida. Varför skall just dom särbehandlas av Apple? Kan tycka att 30% är lite saftigt för prenumerationer men det är vad de har att förhålla sig till precis som alla andra, anser Spotify inte att det lönar sig så låt bli att erbjuda betalning i appen men gnäll inte om det.

Permalänk
Avstängd

Hade varit intressant å veta hur stor del av Spotify och Deezers användarbas som betalar genom appstore? Jag har iaf aldrig i hela mitt liv betalat för streamingtjänster via store.

Permalänk
Medlem

Lite tveksam här...

Visst är det dumheter att Apple skall ha 30% av prenumerationsintäkter. De vill ha betalt för att de hanterar nedladdningen och för att de sköter kreditkortstransaktioner, och de 30% av allt täcker kostnaderna för alla gratis-appar som skall uppdatera hela tiden (tänk Facebook), men det blir absurt när man kan köpa abonnemanget nån annanstans för mindre pengar, och 30% är mycket. Tycker att Apple skall tillåta länkar i appar igen så att man kan teckna abonnemang på webben, och så får Spotify et al helt enkelt betala för den bandbredd de konsumerar istället.

Skrivet av Alpha77:

Tja dom hade väl tur eller bra planering då tillverkare av mp3 spelare stämdes till höger och vänster.. största var väl Diamond Multimedia.. tror dom gick i konkurs, sedan efter det hoppar Äpplet in på marknaden med sin Ipod.

Diamond, det var länge sen det. Jag hade en Rio 600 på den tiden, hela 32MB lagringsutrymme, fullt med cheesy muzak och reklam för WMA när man köpte den...

Var tvungen att kolla upp historien hur det gick där. De stämdes av RIAA men vann, gick ihop med S3 och blev SONICblue, vilket sedan konkade under 2003. Det var efter 18 månader efter att iPoden kommit, dock innan den gick att använda med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är tråkigt att Apple och Google skall ha 30% av prenumerationsavgiften för tjänster som de själva inte tillhandahåller eller tillför ett mervärde för.

På samma sätt gillar jag inte att ISP:er skall ha betalt av Google, Apple, Netflix för att inte stänga av eller strypa deras tjänster till sina kunder.

Samma sak när Sony, Microsoft, Nintendo betalar spelutvecklare och spelutgivare för att strypa möjligheten att släppa spel på konkurrerande plattformar (s.k. "exklusiva spel").

Är helt för marknadsekonomi och fri företagsamhet, men ogillar personligen dessa avarter som är negativa för mig som konsument och köpare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, det är helt klart hyckleri från Spotifys sida. Varför skall just dom särbehandlas av Apple? Kan tycka att 30% är lite saftigt för prenumerationer men det är vad de har att förhålla sig till precis som alla andra, anser Spotify inte att det lönar sig så låt bli att erbjuda betalning i appen men gnäll inte om det.

Artikeln är högst tydlig med att Spotify inte agerar själva utan för streaming-branschen som helhet (och direkt tillsammans med Deezer). Det är i sammanhanget därför ologiskt att fråga varför "just dom" ska särbehandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Artikeln är högst tydlig med att Spotify inte agerar själva utan för streaming-branschen som helhet (och direkt tillsammans med Deezer). Det är i sammanhanget därför ologiskt att fråga varför "just dom" ska särbehandlas.

Apple erbjuder i sitt ekosystem en hel drös av tjänster som det finns 3:e parts alternativ till, varför skall detta bara gälla Spotifys bransch? Var skall gränsen gå för vad som är konkurrenshämmande? Och skall Apple/Google inte få kunna ta betalt för den tjänst de erbjuder, det är inte gratis för dom. Man behöver inte köpa via in-app, jag har inte betalt Apple ett öre för mitt Spotify abonnemang.

Och så länge som Telia m.fl särbehandlar Spotify så är det utan tvekan hyckleri från deras sida. Andra uppstickare har inte samma fördelar som Spotify har hos vissa operatörer, hur är inte det konkurrenshämmande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Samtliga märken du har i signaturen är extremt giriga. För Apple så är det för det första ett av världens rikaste företag som i princip hela världsbefolkningen känner till, teknikens McDonald's kanske man kan kalla det? Därav så för allting Apple gör så skrivs det, medan många andra företag inte syns trots att dom är med i minst lika korkade stämningar och tvister med sina konkurrenter. Placera något annat företag i Apples sits, med lika stor andel trogna kunder så har du samma problem. Själv skulle det aldrig falla mig in i att bojkotta företag för att man tycker dom är giriga. Microsoft är på botten av min lista, trots det har jag Xbox. Det är ju i första hand produkten i fråga som det handlar om när man handlar, eller? Och när företag väl är "snälla" hur många av dom tror du är det för att dom är giriga och vill locka kunder, kontra dom som genuint vill vara det?

Självklart är det så att det finns massa väldigt giriga företag ogillar Microsoft också, men nu så ogillar jag Apple mest av alla tex läste idag att Apple köpt appen Shazam vilket jag tyckt var bra att ha ibland, men tyvärr var bara att avinstallera på stubben för att aldrig mer användas av mig iallafall....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Självklart är det så att det finns massa väldigt giriga företag ogillar Microsoft också, men nu så ogillar jag Apple mest av alla tex läste idag att Apple köpt appen Shazam vilket jag tyckt var bra att ha ibland, men tyvärr var bara att avinstallera på stubben för att aldrig mer användas av mig iallafall....

Nyanserat...
Varför är Apple mer giriga än exempelvis Asus eller Dell? Eller Microsoft?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma