Konstig upplösning/artefakter på tv-skärm efter Win10-uppdatering

Permalänk
Medlem

Konstig upplösning/artefakter på tv-skärm efter Win10-uppdatering

Hej,

För ett par dagar sedan blev jag uppmanad att uppdatera den senaste versionen av Win10. Uppdateringen i sig tog ett tag så det verkade vara en stor uppdatering. Efteråt när jag startar min TV (kopplad till datorn via HDMI) så möts jag av denna syn:

Jag tänkte på om det kunde vara relaterat till gamla gfx-drivers så uppdaterade, ingen skillnad. Har även senaste firmware till min TV.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Specifikationer:

Geforce GTX 770
Philips 55" LED-TV 55PUT6401 - UHD 4K / HDR Plus / Android / Ambilight XL
Windows 10 64-bit

Permalänk
Moderator
Forumledare

@libchh: Är det så på alla inputs? Tv, dvd etc.
Försvinner det efter ett tag eller är det konstant?
Jag vill absolut inte dra för stora växlar men har sett ett liknande fel på en Philips-tv och då var det tcon-kortet som pajade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Windows kanske detekterade din TV och försöker köra ut HDR? Högerklicka desktop->display settings och kolla så att HDR inte är påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@libchh: Är det så på alla inputs? Tv, dvd etc.
Försvinner det efter ett tag eller är det konstant?
Jag vill absolut inte dra för stora växlar men har sett ett liknande fel på en Philips-tv och då var det tcon-kortet som pajade

Problemet är konstant. Jag bytte från HDMI 1 till HDMI 2 och det är samma sak. I övrigt fungerar tvn som vanligt, t ex menyer och liknande. Jag har dock ingen antennsladd så kan inte se om vanlig tv fungerar

Ang. HDR så vet jag inte riktigt vart jag ändrar/ser det?

Edit: Jag verkar inte få ljud via HDMI just nu heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av libchh:

Ang. HDR så vet jag inte riktigt vart jag ändrar/ser det?

Det är i Windows-inställningarna för bildskärmen. Antingen går du dit via den genväg jag nämnde i förra posten, eller så går du till nya kontrollpanelen/All Settings -> System -> Display och där finns en HDR-switch (vet inte vad alternativen heter i svenska Windows.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Det är i Windows-inställningarna för bildskärmen. Antingen går du dit via den genväg jag nämnde i förra posten, eller så går du till nya kontrollpanelen/All Settings -> System -> Display och där finns en HDR-switch (vet inte vad alternativen heter i svenska Windows.)

Aha, hittade det.

Det står Vi hittade inga bildskärmar som stöder HDR-video

Permalänk
Medlem

Uppdatering: testade lite mer och det verkar inte vara fel på TVn. Min tv har usb-möjlighet så testade att köra en film via en sådan, funkade jättebra. Således ligger felet antingen i kabeln eller datorns mjukvara. Ska se om jag kan testa med en annan sladd/dator för att kolla ytterligare