Permalänk
Medlem

Har ni Tysta laptops?

Vilka datorer har ni ägt som varit relativt tysta ?
Jag tycker det är en viktig faktor. Handlar inte bara om fläktvolymen utan hur den låter och hur ofta den går igång.

Permalänk
Medlem

Större delen av Lenovo datorer är tysta. Speciellt de som är gjorda för kontorsbruk.

Permalänk
Inaktiv

Min Lenovo Ideapad 700-15ISK är rätt tyst. 6300HQ + 950M samt SSD + HDD. Normalt är fläkarna avstängda men den låter inte speciellt mycket när den går för fullt heller. Ingen monsterlaptop idag förstås.

Permalänk
Medlem

Nej min är kaos, 0 eller 4000 rpm fattar inte varför, ny kylpasta (Dell e7240)

Hade jag valit idag hade det varit en stor faktor inför köp!

Permalänk
Medlem

Nej jag har en äldre HP I3 som brukar brumma på ganska bra när den har blivit varm och inte nog med de känna som den väger sjukt mycket fast den ändå bara väger i på ca 2kg.
Men som är agerar den bara som HTPC/backup pc numera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meto:

Vilka datorer har ni ägt som varit relativt tysta ?
Jag tycker det är en viktig faktor. Handlar inte bara om fläktvolymen utan hur den låter och hur ofta den går igång.

Jag kör TPFanControl på min Thinkpad X260. Där kan jag manuellt styra fläktkurvan på fläkten. Eller sätta den till noll.
Med det läge tillverkaren ger så hoppar fläkten i gång lite för ofta. Med TPFanControl så kan jag styra så den i princip bara går igång vid spel, bildredigering, nedladdning av material eller laster som är tyngre än Office, youtube och webb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Vilka datorer har ni ägt som varit relativt tysta ?
Jag tycker det är en viktig faktor. Handlar inte bara om fläktvolymen utan hur den låter och hur ofta den går igång.

Har en ny acer travelmate x349 med i5-7200u, och den är väldigt tyst. Helt tyst vid vanlig användning och när man pressar den så hörs fläktarna, men det låter bara som luft som transpoteras (inget gnällande) och är fortfarande förvånadsvärt tyst. Kan dock höra lite coilwhine i ett helt tyst rum när man tex överför filer. Är nöjd med datorn i övrigt, bra tangentbord och skärmen var ljusstarkare än jag trodde. Dock är den lite tung på 1,5 kg och jag får "eyestrain" vid lägre ljusstyrkor, men kör jag på 60% (och över) ljusstyrka funkar det iallafall bra av nån anledning (kanske även funkar vid 50 %, har inget testat så noga).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft två macbook pro som båda varit tysta som natten. I den ena (min nuvarande från 2012) har jag en mekanisk hårddisk som lagringsdisk så den låter ju lite ibland.

Och när man spelar krävande spel. Jävlar vad fläkten snurrar igång.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid läsa extensivt om laptops innan jag köper något.
Notebookcheck.com är den särklass största laptopsidan där jag tror de testar de flesta modellerna, bl. a. ljudnivån.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Inaktiv

Nej, nästa kanske ska prioritera tysthet, men hittills har det varit prestanda i fokus och prestandan har vida underskrivit mitt behov.
Sedan visst finns det kraftigare tysta maskiner, men när de kostar över 50 000kr så har de varit utanför min budget. Framtiden är dock att jobba på ett annat sätt där man har sin laptop som en terminal.

Permalänk

Nästan alla mina har varit knäpptysta, tills man gör något som är mer krävande (typ spel) då börjar datorn låta som ett flygplan och blir även varm så att man skulle kunna steka ägg på den ifall man vill.

Jag har endast haft Dell laptops med SSD.

Permalänk
Inaktiv

Har en Macbook Pro Retina 15" Mid 2014, den är knäpptyst förutom när jag gör riktigt krävande saker som t.ex. videoredigering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har haft två macbook pro som båda varit tysta som natten. I den ena (min nuvarande från 2012) har jag en mekanisk hårddisk som lagringsdisk så den låter ju lite ibland.

Och när man spelar krävande spel. Jävlar vad fläkten snurrar igång.

Precis samma på min, från 2015, som har SSD så den är helt ljudlös oftast. Den blir ju dock rätt varm innan fläkten går igång så jag blir ibland rädd att man förkortar livslängden på batteri och andra komponenter när den blir så varm. Jag har också läst att kylningen är underdimensionerad så att CPUn throttlar pga temperatur innan man når max prestanda, men om man inte kör beräkningstunga program så är det inget problem.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo ThinkPad T440p . Den är tyvärr inte så tyst fläkten går igång snabbt för minsta lilla krävande uppgift . Surfar man bara på "enkla sidor" så är den dock tyst.

Hade en style-note ifrån ggsdata.se som hade ett tystläge . Fläkten gick då hela tiden med var "tyst" och ökade inte nämnvärt nästan oavsett vad man gjorde. Det var nästan 10 år sedan vet inte hur de är nu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meto:

Har en Lenovo ThinkPad T440p . Den är tyvärr inte så tyst fläkten går igång snabbt för minsta lilla krävande uppgift . Surfar man bara på "enkla sidor" så är den dock tyst.

Hade en style-note ifrån ggsdata.se som hade ett tystläge . Fläkten gick då hela tiden med var "tyst" och ökade inte nämnvärt nästan oavsett vad man gjorde. Det var nästan 10 år sedan vet inte hur de är nu.

Om du kör en T440P så är det ju bara att köra ner TPFanCtrl. Löser ju det problemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en lenovo t460 i jobbet och en x1 carbon 2015 hemma.
båda är knäpptysta såvida man inte belastar cpu med massvisa flikar eller spel.

99% av tiden är dom aldrig ens på.

Permalänk

Har en zbook 14 g2. Knäpptyst (passiv) tills jag startar något cpu krävande, där kullagret på fläkten är slitet så skramlar som vet inte vad

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du kör en T440P så är det ju bara att köra ner TPFanCtrl. Löser ju det problemet.

Tack för tipset . Har testat det förut och fick det inte att fungera prövade nu igen och det gick vist att styra fläktarna.
kör Ubuntu http://andrewjackson.name/blog/2016/08/07/set-up-thinkfan-on-...

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag hört fläkten i min Macbook Pro late 2014.

Permalänk

Har en Macbook Pro 13 late 2011 som är den värsta jävla hårtork jag varit med om!
De bytte modekortet 3 ggr på den, same shit.
Monterat ned och lagt dit kvalitetspasta, nu throttlar den inte iaf. men fläktarna snurrar ju hela tiden!

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar alltid ställa in datorn så att den blir tyst vid lättare bruk och behöver jag maxprestanda så får jag byte energischema för att tillåtta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Vilka datorer har ni ägt som varit relativt tysta ?
Jag tycker det är en viktig faktor. Handlar inte bara om fläktvolymen utan hur den låter och hur ofta den går igång.

Vadå tyst laptop, den med högljuddast flygplansturbin har givetvis den starkaste hårdvaran

Har en laptop från 2011 som tuffar på, ibland hälsar jag på farsan och lånar hans "gaming tegelsten" från tidigt 2013. Båda surrar högljutt vid spel men inget har gått sönder hårdvarumässigt

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS som låter som en skördetröska när den startas men sen tystar den ner efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Har en gammal HP DM1 2020eo som e hyfsat tyst.. dock e den rätt varm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Entusiast

Tyvärr inte, det är en av de få sakerna som stör mig med min laptop faktiskt - Lenovo G50-80. Fast över lag är jag riktigt nöjd med laptopen med tanke på priset så det kunde ha varit värre.

Problemet rotar sig inte i kyllösningen eller processorn (i5 5200U), utan i att Lenovo helt sonika verkar ha valt att knyta ihop processorbelastningen vid en given tidpunkt till fläkthastigheten, inte temperaturen. Detta gör att den varvar upp riktigt högt i en sekund varje gång en webbsida laddas till exempel. Jag har letat med ljus och lykta efter sätt att manuellt justera fläkten samt nya BIOS-uppdateringar men det går tyvärr inte.

Det är som tur är inget större irritationsmoment eftersom jag oftast lyssnar på musik och ljudnivån är inte hög på fläkten, men det är en dum lösning och låter lite roligt när man surfar bland folk

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer nitro med 4710HQ + GTX860, SSD + HDD, den är vid windowsarbeta nära helt ljudlös, vid spelande ej störande bullrig, susar mest lite...

Generellt för moderna laptops av normalutförande tycker jag inte detta är något problem alls idag, nästan alla är tysta, dock väljer man de mest tunna varianterna, 2in1 varianter osv, japp dessa kan låta en del, då dessa ska vara så tunna och lätta som möjligt = dålig kylkapacitet som då måste kompenseras med högt rpm på fläktar.

Annat var det för 10 år sen eller äldre, då jämra lätt alla som hårfönar jämt och konstant ungefär

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har en Ezbook 3 pro, är fläktlös så det enda ljudet man hör är coil whine från komponenterna, men då får det vara riktigt tyst.

Dock är det ju bara ett Apollo Lake chipp, så inte det starkaste.

Permalänk
Medlem

Asus ux330a! Ingen fläkt, skalet är kylflens, ssd disk. Existerar inget ljud förutom från högtalare då det inte finns några rörliga delar.

Så länge som asus levererar dessa intel m datorer så kommer jag aldrig nånsin att byta. Läste dock att Intel kanske skall lägga ner m serien =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Asus ux330a! Ingen fläkt, skalet är kylflens, ssd disk. Existerar inget ljud förutom från högtalare då det inte finns några rörliga delar.

Så länge som asus levererar dessa intel m datorer så kommer jag aldrig nånsin att byta. Läste dock att Intel kanske skall lägga ner m serien =(

Den är redan nedlagd tror jag.

Tror nästa laptop får bli något med ARM, kommer bli gött med 20h batteritid.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör TPFanControl på min Thinkpad X260. Där kan jag manuellt styra fläktkurvan på fläkten. Eller sätta den till noll.

This! TPFanControl är nödvändigt och tillräckligt på åtminstone ThinkPad X1 Carbon med Kaby Lake, kan jag empiriskt konstatera.

Min laptop är ljudlös förutom vid Windows Update, synkronisering av stora mängder data via Dropbox och förstås avsiktlig tyngre belastning. Dock ger den vid laddning ifrån sig coilwhine tillräckligt ljudligt för att höras i ett tyst rum, varvid jag om möjligt kör batteridrift.

En sak som är bra att veta med TPFanControl är att sensorn pwr (åtminstone på min dator) alltid rapporterar 66 °C om laddaren är ansluten, vilket då gör att fläkten hålls igång utan egentlig anledning. Detta har jag löst genom att offseta den sensorn med −10 °C i konfigurationsfilen, så att den istället rapporterar 56 °C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers