Kortslutet ASUS STRIX GTX 1080ti

Permalänk
Medlem

Kortslutet ASUS STRIX GTX 1080ti

Hello fellow nerds

Köpte ett stycke EK MLC Phoenix kylare till mitt system som innehöll 240 radiator, CPU block samt GPU block. Jag kopplade in allting så som det stod i instruktionerna men när jag startade datorn så verkar jag gjort något fel då det började ryka och luktade bränd el, tyvärr.
Nu undrar jag om det är någon som har haft liknande problem eller har kunskap om hur problemet kan lösas.

Finns det något företag som kan fixa iordning kortet?
Behöver jag köpa reservdelar och löda själv, eller är det bara köpa ett nytt kort?

Kortslutet ASUS STRIX GTX 1080ti

-Lopie

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror tyvärr kortet är kört. Jag har inte hört talas om någon som har lyckats att ersätta delar på ett grafikkort. Även om du lyckas hitta exakt rätt del och lyckas få dit den exakt rätt kan jag tänka mig att skadan har spridit sig längre än så.

Det du behöver göra nu är att ta reda på exakt vad du gjorde för fel så du kan undvika att göra samma sak igen. Ett splitter nytt grafikkort går inte upp i rök så där av sig själv.

Hade du något grafikkort innan eller är det en helt ny maskin? Har du kopplat in rätt kablar och på rätt sätt?

Permalänk

låter illa, man kan alltid prova att baka kortet. men det är ingen garanti att det fungerar och tyvärr inte alltid långvarigt.

Prata med ditt försäkringsbolag, hade ytterst tur med trygg-hansa när liknande hände mig. Fick givetvis avdrag men ändå ersättning som jag annars inte kunde varit utan.

Permalänk
Medlem

http://www.datorreparation.se säga vad man vill om hemsidan men dessa vet vad dom sysslar med. Fixade mitt 1080ti förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

http://www.datorreparation.se säga vad man vill om hemsidan men dessa vet vad dom sysslar med. Fixade mitt 1080ti förut

Nyfiken!:) Vad var det dom lagade på ditt 1080ti ?

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Nyfiken!:) Vad var det dom lagade på ditt 1080ti ?

Absolut! En voltregulator hade släppt! Iom att dagens kort inte har genomlödning bestämde jag mig för att inte pilla på något själv, ogillar dessa PCB med "tejp". Vad han sa så är sånthär jobb rätt enkla med tanke på att allt på ett grafikkort är rätt stort, vet att dom även löder i telefoner.

Permalänk
Medlem

Koppla tillbaka allt så kortet är i standard utförande och kolla om det funkar då?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Borde inte hemförsäkringen kunna täcka detta på något sett, säg du tappa kortet vid bygga eller liknande?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Risken är att det är mer som bränt men just det där är en MOSFET, en FDPC5018SG mer exakt så att byta den vore inte extremt svårt men för att bränna den måste det gått en jäkla massa ström genom stackaren, så det är stor risk att något annat oxå är skadat.

Dock kostar just den delen typ 20kr att köpa så att inte lämna in hos ett bolag och se om de kan lösa det för en tusenlapp eller två vore dumt med tanke på värdet på kortet i övrigt.

Edit:
Är du villig att göra det själv och känner dig säker med en lödkolv så
https://www.mouser.se/ProductDetail/ON-Semiconductor-Fairchil...
eller
https://www.digikey.com/product-detail/en/on-semiconductor/FD...

Digikey kräver dock att du köper minst 3000 ^^ så kanske inte bästa valet

Skulle även kolla värdena på kondensatorerna och köpa ett antal av dem och byta runt om, dock inte säkert att de kommer fixa det men finns en chans

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror tyvärr kortet är kört. Jag har inte hört talas om någon som har lyckats att ersätta delar på ett grafikkort. Även om du lyckas hitta exakt rätt del och lyckas få dit den exakt rätt kan jag tänka mig att skadan har spridit sig längre än så.

Det du behöver göra nu är att ta reda på exakt vad du gjorde för fel så du kan undvika att göra samma sak igen. Ett splitter nytt grafikkort går inte upp i rök så där av sig själv.

Hade du något grafikkort innan eller är det en helt ny maskin? Har du kopplat in rätt kablar och på rätt sätt?

Det är en relativt ny maskin, någon månad på sin höjd. Köpte den när 8700K släpptes. Är lite rädd för att kortet är helrökt och behöver köpa nytt.

Skrivet av spicy_mama:

låter illa, man kan alltid prova att baka kortet. men det är ingen garanti att det fungerar och tyvärr inte alltid långvarigt.

Prata med ditt försäkringsbolag, hade ytterst tur med trygg-hansa när liknande hände mig. Fick givetvis avdrag men ändå ersättning som jag annars inte kunde varit utan.

Får höra med dom på måndag

Skrivet av MrWhizeguy:

http://www.datorreparation.se säga vad man vill om hemsidan men dessa vet vad dom sysslar med. Fixade mitt 1080ti förut

Perfekt, tack så mycket, ska ringa och höra med dom så snart som möjligt

Skrivet av molliz:

Koppla tillbaka allt så kortet är i standard utförande och kolla om det funkar då?

Tror inte det spelar någon roll tyvärr då kortslutningen fortfarande skulle kvarvara "/

Skrivet av Haziza:

Borde inte hemförsäkringen kunna täcka detta på något sett, säg du tappa kortet vid bygga eller liknande?

Får höra efter med dom på måndag

Skrivet av Ferrat:

Risken är att det är mer som bränt men just det där är en MOSFET, en FDPC5018SG mer exakt så att byta den vore inte extremt svårt men för att bränna den måste det gått en jäkla massa ström genom stackaren, så det är stor risk att något annat oxå är skadat.

Dock kostar just den delen typ 20kr att köpa så att inte lämna in hos ett bolag och se om de kan lösa det för en tusenlapp eller två vore dumt med tanke på värdet på kortet i övrigt.

Edit:
Är du villig att göra det själv och känner dig säker med en lödkolv så
https://www.mouser.se/ProductDetail/ON-Semiconductor-Fairchil...
eller
https://www.digikey.com/product-detail/en/on-semiconductor/FD...

Digikey kräver dock att du köper minst 3000 ^^ så kanske inte bästa valet

Skulle även kolla värdena på kondensatorerna och köpa ett antal av dem och byta runt om, dock inte säkert att de kommer fixa det men finns en chans

Tack för svaret, men litar inte på mig själv med lödkolv, haha Skulle bara åkomma ännu mer skada på kortet tyvärr ^^
Ska höra efter med Datorreperation.se och se om de kan lösa det Annars för det bli in till Webbis och hämta nytt tyvärr "/ xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopie:

Hello fellow nerds

Köpte ett stycke EK MLC Phoenix kylare till mitt system som innehöll 240 radiator, CPU block samt GPU block. Jag kopplade in allting så som det stod i instruktionerna men när jag startade datorn så verkar jag gjort något fel då det började ryka och luktade bränd el, tyvärr.
Nu undrar jag om det är någon som har haft liknande problem eller har kunskap om hur problemet kan lösas.

Finns det något företag som kan fixa iordning kortet?
Behöver jag köpa reservdelar och löda själv, eller är det bara köpa ett nytt kort?

Kortslutet ASUS STRIX GTX 1080ti

-Lopie

En gissning är att den den blåvita värmeledande duken som ligger strax till höger om de brända mos-fetarna lossnade när du tog bort originalkylaren och hamnade snett.

Så troligen ingen bra kylning då duken ligger fel och så brinner det efter en stund, alternativt kortis då duken även tjänstgör som isolation mot kylaren.

Det är nog inget du kan fixa själv, men hör med nån firma ifall de kan repa det.

Försök inte köra kortet mer, du riskerar bara sabba det mera.