Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Ok, måste bara hugga in här; det stämmer inte alls. Nvidias installationsskript lägger saker i både /usr/lib (/usr/lib32) och /usr/lib64. Jag har då aldrig stött på att NVIDIA lagt in både 32 och 64 i /usr/lib sedan 10 års tillbaka. NVIDIAs drivrutiner fungerar alldeles utmärkt.

Det kan mycket väl stämma, det senaste NVIDIA-kortet jag använde var GTX 275 som jag köpte kort efter lanseringen och det kortet ersattes av en HD 5850 inom ett år. Kan minnas fel om detaljerna men NVIDIAs drivrutin gjorde många fel på den tiden, det jag läser om den moderna drivrutinen på forum idag verkar inte vara särskilt mycket bättre men det är naturligtvis andra fel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

Kör inte längre vt-d men läste denna tråd här om dagen, nyss poppa ett intressant klipp upp på youtube:

Permalänk
Medlem

@anon34034: Hur har jag kunnat missa denna video, super intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Kör inte längre vt-d men läste denna tråd här om dagen, nyss poppa ett intressant klipp upp på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=okMGtwfiXMo

Jag postade ett forum-inlägg från killen-i-videons forum några poster bak, där bland annat utvecklaren som fått teknologin att fungera skriver och visar detta. Wendell i videon driver det forumet bland annat.

Här finns mer att läsa om detta, intressant är det, men det bygger på ett gäng olika program som körs både under Windows@Linux.

https://forum.level1techs.com/t/a-little-teaser-of-what-is-to...

Här är en länk till utvecklarens repo på github som någon annan här på swec postade några sidor bak: https://github.com/gnif/LookingGlass

Enbart positivt om det exponeras mer, fler upptäcker det, fler skriver om det, och fler bidrar till det..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Hej!

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt? Jag personligen tycker det är oerhört jobbigt att hålla på med dualboot, så jag har helt enkelt valt att endast köra windows på min desktop, trotts att jag egentligen helst hade velat köra linux. Så jag undrar, hur gör ni?

alternativ jag funderat på:
* Köra linux virtuellt
* Virtualisera windows med GPU Passthrough
* 2 datorer med KVM switch (Jag har inte lyckats hitta någon kvm switch som har stöd för 2 skärmar och duallink för 120hz)
* Wine

MVH
Kvasten

Har du testat Synergy?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

@anon34034:

Skrivet av Zezo:

Har du testat Synergy?

Varför en KVM switch? Köp en skärm med flera ingångar, har 4st på min.

USB switch sedan kostar 200-300Kr och har hub så tar en port per USB chip/maskin och ger flera portar ut.

Synergy har jag inte testat då jag läst att det inte är optimalt för spel men har testat andra mjukvarulösningar, problemet är ofta goast keys, latens och låg uppdateringsfrekvens.

Dessutom är det GRYMT mycket smidigare med ett dedikerat USB chip för den viritueliserade maskinen då man slipper konfigurera varje individuell enhet och slipper problem som att enheten inte hittas om man försöker hotpluga den osv.

Finns som sagt olika mjukvarulösnignar som tex gör att man kan hotswapa USB enheter men då får man ofta anda problem, dom problemen kan man ofta fixa men då förlorade tex jag hotswap möjligheten osv.

Dedikerat USB chip gör att virituela maskinen kan köra den riktiga drivrutinen och allt fungerar som native.

X79 som jag kör från intel har original 2st USB 2.0 chip i sig och totalt 14 portar så ja bör inte vara ett problem.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Någon som har fått GPU passthrough att lira via Parallels på MacOS High Sierra?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Någon som har fått GPU passthrough att lira via Parallels på MacOS High Sierra?

Intressant fråga men det här är nog både fel forumdel och tråd.

OnT: spelar native uteslutande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Intressant fråga men det här är nog både fel forumdel och tråd.

OnT: spelar native uteslutande

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jag skulle vilja köra en passthrough via Parallels på MacOS till Ubuntu. Så just därför så ställer jag frågan här.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Nja, jag skulle vilja köra en passthrough via Parallels på MacOS till Ubuntu. Så just därför så ställer jag frågan här.

Mer troligt att du hittar hjälp i Mac-delen av forumet, sen är det ett så pass specifikt problem att om det inte redan finns en tråd är det nog läge att skapa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Jag vet inte hur man gör en tumme upp på detta forum, men DXVK. Kolla in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag vet inte hur man gör en tumme upp på detta forum, men DXVK. Kolla in det.

Spännande skit, helt klart! Video åt den som inte vill leta upp exempel själv.

github-sida för projektet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Spännande skit, helt klart! Video åt den som inte vill leta upp exempel själv.

Riktigt jävla intressant det där !
Får man hålla ett öga på !
Tack för länken !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lösningen är att börja gråta och köra Windows på din spelmaskin. Om du inte har VT-D/IOMMU stöd på både CPU och Mobo så är det bara att glömma gaming. Även GPU-passthrough gaming har problem och fungerar inte i alla lägen.

Permalänk
Medlem

@Foderus: Svarar du på titelfrågan så är du ute och cyklar. Svarar du på något specifikt inlägg så framgår det inte alls. Utveckla gärna.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Kör själv lite WoW. Även om Wine med PBA-patches funkar riktigt bra är det ruggig skillnad. Får stadiga 60 fps på ultra settings under windows, men på samma hårdvara måste jag köra typ 3/10 för att få 60 fps under wine. Men bortsett från det fungerar det riktigt bra.

Tycker ändå det är värt att köra under wine, då jag mest "slöspelar" och inte tar det så seriöst samt att jag gillar att kunna alt-tabba ut och köra andra program parallellt. Och dessutom otroligt skönt att slippa windows.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför så många verkar tycka det är jobbigt med dualboot. Jag tycker tvärtom att det är skönt att köra ett rent linux när man vill använda burken för vanligt bruk och när man väl vill spela något som inte finns till linux är det ju bara att boota om och slipper då göra speciallösningar och fundera över hur det går med prestandan/kompabiliteten i wine eller virituellt. Och köra kvm innebär ju ändå att man måste starta en ny burk (vs att starta om), så det känns ju inte så mycket enklare.

Vill inte alls klanka ner på nån utan undrar genuint.. Lever folk så speedat att man tycker att de 2min som en reboot tar är för mycket eller är det att man samtidigt som man spelar tvunget vill göra annat med linuxdatorn?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Skrivet av pback:

Vill inte alls klanka ner på nån utan undrar genuint.. Lever folk så speedat att man tycker att de 2min som en reboot tar är för mycket eller är det att man samtidigt som man spelar tvunget vill göra annat med linuxdatorn?

Förstår din poäng, och kan hålla med. Personligen så undviker jag helst att ha windows installerat alls, mest på grund av att det t ex ofta wipear bootpartitionen vid uppdateringar så man måste boota från rescue-usb och återställa den och liknande saker. Men däremot kommer ju ofta uppdateringar (bios, firmwares osv) bara till windows så det är knappat att man kommer undan att ha en windows-partition oavsett :/.

Sedan föredrar jag helt klart att spela under linux, just för att jag kör dual monitor setup och brukar kolla youtube, surfa osv under tiden jag spelar, vilket jag trivs klart bäst med på linux också. Men smaken är som baken.

Permalänk
Skrivet av pback:

Jag har aldrig förstått varför så många verkar tycka det är jobbigt med dualboot. Jag tycker tvärtom att det är skönt att köra ett rent linux när man vill använda burken för vanligt bruk och när man väl vill spela något som inte finns till linux är det ju bara att boota om och slipper då göra speciallösningar och fundera över hur det går med prestandan/kompabiliteten i wine eller virituellt. Och köra kvm innebär ju ändå att man måste starta en ny burk (vs att starta om), så det känns ju inte så mycket enklare.

Vill inte alls klanka ner på nån utan undrar genuint.. Lever folk så speedat att man tycker att de 2min som en reboot tar är för mycket eller är det att man samtidigt som man spelar tvunget vill göra annat med linuxdatorn?

Jag håller med och kör likadant.
Fast jag tycker att du överdriver booten, typ under en minut är väl mer vanligt.
Jag har testat att streama via steam på egna nätverket också, och det har fungerat rätt bra.
I sådana fall räcker det med att ha en burk i ett hörn som man sätter på, behöver inte ens skärm eller liknande
så länge som steam autostartar.

Effekten blir likadan som att ha en separat speldator med windows på, men man har alla kontroller med skärm, tangentbord och mus som man är van vid.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Behovet av dualboot eller inte kommer ju helt ann vilka spel man spelar.
Finns ju ingen anledning att dualboot "bara för att". Finns spelen att köra under linux eller man kan köra det under wine och ändå få spelbar fps (naturligtvis är ju även detta subjektivt..alla har vi olika krav) så är det ju bara iditoi att dualboota.

Men visst är man fast i något spel och bara måste ha (vilket jag har full förståelse för) så är det inte särskilt svårt att få det att funka med dualboot. Problemet är som mång poängterar att vid eventuella uppdateringar så är det inte ovanligt att Windows ställer till det med bootpartioner e.t.c

Det jag gjort tidigare dom få gånger jag dualbootat är att ha operativen på separata diskar och installerade var för sig utan någon som helst interaktion med varandra. Sedan modda in en strömswitch i chassit så jag kan slå av och på strömmen för respektive disk beroende på vilket os jag vill dualboota ifrån. På det viset uppstår inga krockar eller problem vid uppdateringar eller annat.

Visa signatur
Permalänk

@mrazster: Helt klart den bättre lösningen, helst för FPS:er och liknande.
Som du säger så beror det såklart lite på vad man ställer för krav.

Relaterad fråga, hur löser man detta med en M.2?
Finns det någon hårdvarulösning på detta ännu?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Relaterad fråga, hur löser man detta med en M.2?
Finns det någon hårdvarulösning på detta ännu?

Hur menar du ?
Om det finns stöd för M.2 diskar i Linux ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@mrazster: antar att han undrar hur man fixar en strömbrytare till M.2

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pback:

Jag har aldrig förstått varför så många verkar tycka det är jobbigt med dualboot. Jag tycker tvärtom att det är skönt att köra ett rent linux när man vill använda burken för vanligt bruk och när man väl vill spela något som inte finns till linux är det ju bara att boota om och slipper då göra speciallösningar och fundera över hur det går med prestandan/kompabiliteten i wine eller virituellt. Och köra kvm innebär ju ändå att man måste starta en ny burk (vs att starta om), så det känns ju inte så mycket enklare.

Vill inte alls klanka ner på nån utan undrar genuint.. Lever folk så speedat att man tycker att de 2min som en reboot tar är för mycket eller är det att man samtidigt som man spelar tvunget vill göra annat med linuxdatorn?

Folk gör mer så mycket vid datorn, jag körde mycket med dualboat runt 1995. Det gick bra på den tiden då ett internet besök noggrant skulle planeras in med övriga familjen för att få ner telefonkostnaden.
Men idag så är det ej hållbart att stänga ner allt arbete bara för att ta en spel-paus, det är tonvis med pdf, worddokument, autocadfiler etc öppnade.

Det finns en drös olika tekniker att köra windows virtuellt med varierande svårighetsgrad och prestanda, som pci pass through, Remote FX (från en annan dator) och allt vad de heter. Majoriteten av de som använder linux upptäcker snabbt att de oftast inte gör något grafikkrävande i linux och då är det superlätt att köra linux virtuellt. En annan skara inser dessutom att de likaväl kan fjärrstyra linuxmaskinen och den ej behöver ligga på samma dator.
Detta innebär att de kan jobba i windows som vanligt, vill de ha linux så remotar de bara in på denna. Linuxmaskinen är sedan igång jämnt, så det går snabbt att återuppta arbetet.
Vill man experimentera, så gör man bara en klon innan som man enkelt kan gå tillbaka till. Vill man låta en polare ha en kopia eller att polaren ska testa och konfigurera, så är det ordna på någon minut. Vill man dra igång ett större linuxnätverk så går det också på några minuter.

Jag påstår att det är bara en väldigt liten skara som behöver syssla med dualboat och vi ändå pratar om väldigt enkla alternativ, det är just därför dualboat mer eller mindre har dött ut. 1995-2000 så hade typ alla halvnördar detta, helnördar hade såklart enbart linux eller motsvarande.

*edit*
Innan man diskuterar mer eller mindre krångliga lösningar så bör man fråga sig varför ska man köra linux direkt på fysisk hårdvara om man ska spela mycket på datorn? För mig känns det som att bara krångla till det för man kan. Även om det nu finns undantag som jobbar med tung grafik i linux, Är det utbildningssyfte så lär er använda större hypervisors, pyssla med klient linuxdatorer är ett ytterst begränsad arbetsmarknad. (pilla med windows klienter dör ut de också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Folk gör mer så mycket vid datorn, jag körde mycket med dualboat runt 1995. Det gick bra på den tiden då ett internet besök noggrant skulle planeras in med övriga familjen för att få ner telefonkostnaden.
Men idag så är det ej hållbart att stänga ner allt arbete bara för att ta en spel-paus, det är tonvis med pdf, worddokument, autocadfiler etc öppnade.

Det finns en drös olika tekniker att köra windows virtuellt med varierande svårighetsgrad och prestanda, som pci pass through, Remote FX (från en annan dator) och allt vad de heter. Majoriteten av de som använder linux upptäcker snabbt att de oftast inte gör något grafikkrävande i linux och då är det superlätt att köra linux virtuellt. En annan skara inser dessutom att de likaväl kan fjärrstyra linuxmaskinen och den ej behöver ligga på samma dator.
Detta innebär att de kan jobba i windows som vanligt, vill de ha linux så remotar de bara in på denna. Linuxmaskinen är sedan igång jämnt, så det går snabbt att återuppta arbetet.
Vill man experimentera, så gör man bara en klon innan som man enkelt kan gå tillbaka till. Vill man låta en polare ha en kopia eller att polaren ska testa och konfigurera, så är det ordna på någon minut. Vill man dra igång ett större linuxnätverk så går det också på några minuter.

Jag påstår att det är bara en väldigt liten skara som behöver syssla med dualboat och vi ändå pratar om väldigt enkla alternativ, det är just därför dualboat mer eller mindre har dött ut. 1995-2000 så hade typ alla halvnördar detta, helnördar hade såklart enbart linux eller motsvarande.

*edit*
Innan man diskuterar mer eller mindre krångliga lösningar så bör man fråga sig varför ska man köra linux direkt på fysisk hårdvara om man ska spela mycket på datorn? För mig känns det som att bara krångla till det för man kan. Även om det nu finns undantag som jobbar med tung grafik i linux, Är det utbildningssyfte så lär er använda större hypervisors, pyssla med klient linuxdatorer är ett ytterst begränsad arbetsmarknad. (pilla med windows klienter dör ut de också)

Dualboot är bökigt och det som fått stryka på foten är Windows, för tio år sedan. Kör Linux direkt mot metallen och har därmed färre möjlighet till gaming. Fördelen är att jag blir snäppet mer produktiv. Min maskin som har Windows är nästan oanvänd för närvarande.

Men kanske borde fundera över Linux virtuellt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Hej!

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt? Jag personligen tycker det är oerhört jobbigt att hålla på med dualboot, så jag har helt enkelt valt att endast köra windows på min desktop, trotts att jag egentligen helst hade velat köra linux. Så jag undrar, hur gör ni?

alternativ jag funderat på:
* Köra linux virtuellt
* Virtualisera windows med GPU Passthrough
* 2 datorer med KVM switch (Jag har inte lyckats hitta någon kvm switch som har stöd för 2 skärmar och duallink för 120hz)
* Wine

MVH
Kvasten

Du kan lösa detta på ett flertalet olika sätt:

1. Köra vmware OS och virtualisera både windows och linux (kan sättas upp smidigt och med dedikerade cpu cores samt ram och specifik GPU för varje virtuell maskin, om så vill).
2. Virtualisera windows/linux i den andra miljön (windows med virt linux eller vise versa.

3. Köra linux med Wine (funkar förvånansvärt bra)

4. Ska finnas ett sätt att köra windows nästintill native i en Linux miljö--- kan vara så att jag blandar ihop detta med Wine.

5. Boota linux från CD/USB när du vill köra det os'et.
--

Om du vill köra detta på olika maskiner så skippa en KVM switch, Synergy - liknande program gör det mycket bättre idag (om du nu inte kör något på en potatis och/eller måste ha all kraft).

Har själv erfarenhet av alla ovanstående alternativ och kan raportera att alla är valid och har sina fördelar/nackdelar.

Största nackdelen med alt. 1 är att Vm Ware kostar... mycket. Finns dock andra alternativ. Skulle tipsa dig att kolla på LinusTechTips på youtube för att se hur han skapade sitt 2 gamers one pc bygge.

Håller med btw, dualboot är inte alls roligt, inte ens med dagens snabba boot times. Föredrar då starkt VM's med snapshots och state saves mycket mer. Speciellt med dagens grymma flops.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Behovet av dualboot eller inte kommer ju helt ann vilka spel man spelar.
Finns ju ingen anledning att dualboot "bara för att". Finns spelen att köra under linux eller man kan köra det under wine och ändå få spelbar fps (naturligtvis är ju även detta subjektivt..alla har vi olika krav) så är det ju bara iditoi att dualboota.

Men visst är man fast i något spel och bara måste ha (vilket jag har full förståelse för) så är det inte särskilt svårt att få det att funka med dualboot. Problemet är som mång poängterar att vid eventuella uppdateringar så är det inte ovanligt att Windows ställer till det med bootpartioner e.t.c

Det jag gjort tidigare dom få gånger jag dualbootat är att ha operativen på separata diskar och installerade var för sig utan någon som helst interaktion med varandra. Sedan modda in en strömswitch i chassit så jag kan slå av och på strömmen för respektive disk beroende på vilket os jag vill dualboota ifrån. På det viset uppstår inga krockar eller problem vid uppdateringar eller annat.

Du kan också göra så att du formaterar din linux disk med något annat filsystem än Fat32 eller NTFS, glöm att windows kan leka med den disken då

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Folk gör mer så mycket vid datorn, jag körde mycket med dualboat runt 1995. Det gick bra på den tiden då ett internet besök noggrant skulle planeras in med övriga familjen för att få ner telefonkostnaden.
Men idag så är det ej hållbart att stänga ner allt arbete bara för att ta en spel-paus, det är tonvis med pdf, worddokument, autocadfiler etc öppnade.

Det finns en drös olika tekniker att köra windows virtuellt med varierande svårighetsgrad och prestanda, som pci pass through, Remote FX (från en annan dator) och allt vad de heter. Majoriteten av de som använder linux upptäcker snabbt att de oftast inte gör något grafikkrävande i linux och då är det superlätt att köra linux virtuellt. En annan skara inser dessutom att de likaväl kan fjärrstyra linuxmaskinen och den ej behöver ligga på samma dator.
Detta innebär att de kan jobba i windows som vanligt, vill de ha linux så remotar de bara in på denna. Linuxmaskinen är sedan igång jämnt, så det går snabbt att återuppta arbetet.
Vill man experimentera, så gör man bara en klon innan som man enkelt kan gå tillbaka till. Vill man låta en polare ha en kopia eller att polaren ska testa och konfigurera, så är det ordna på någon minut. Vill man dra igång ett större linuxnätverk så går det också på några minuter.

Jag påstår att det är bara en väldigt liten skara som behöver syssla med dualboat och vi ändå pratar om väldigt enkla alternativ, det är just därför dualboat mer eller mindre har dött ut. 1995-2000 så hade typ alla halvnördar detta, helnördar hade såklart enbart linux eller motsvarande.

*edit*
Innan man diskuterar mer eller mindre krångliga lösningar så bör man fråga sig varför ska man köra linux direkt på fysisk hårdvara om man ska spela mycket på datorn? För mig känns det som att bara krångla till det för man kan. Även om det nu finns undantag som jobbar med tung grafik i linux, Är det utbildningssyfte så lär er använda större hypervisors, pyssla med klient linuxdatorer är ett ytterst begränsad arbetsmarknad. (pilla med windows klienter dör ut de också)

Dualboat -är det till att segla katamaran?

Skämt åsido, du har helt rätt i ditt inlägg med att folk borde ställa sig frågan om de verkligen behöver ha en desktop med Linux om de nu har för avsikt att just spela som huvudsyssla.
Med det sagt är Dual-Boot/Multi-Booting inget som jag personligen trivs med, och då säger jag det som en seriös Linuxanvändare, för mig är det Linux som gäller och som jag känner mig hemma i, så om Windows behövs för någon enstaka uppgift blir det oftast remote till någon Windows-vm.
Crossover och Wine+PoL/Lutris funkar kanon för de spel jag spelar -som saknar Linux-stöd- om jag mot förmodan finner tiden.

Grafiktunga applikationer går att köra i Linux men man kan inte förvänta sig samma prestanda som i Windows, ofta beror det på uteblivet stöd från utvecklare om det är en kommersiell mjukvara. Dock sker en ständig utveckling på grafikområdet med ett antågande skifte från OpenGL till Vulkan som ett effektivare och mera standardiserat cross-platform API.
Tycker dock att det är bra att man går ner på klientnivå vid utbildningar, oavsett OS, då det inte skadar att ha den kunskapen i bagaget både privat och som bas när man ger sig ut i arbetslivet. Det banar för en viss grundläggande förståelse till varför man valt att gå på en viss lösning för ett visst scenario.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du kan också göra så att du formaterar din linux disk med något annat filsystem än Fat32 eller NTFS, glöm att windows kan leka med den disken då

Nu tog jag förgivet att det var "bootloader" vi pratade om, för det är främst där problemen uppstår.
Vilket jag ju kanske inte borde gjort utan förklarat mer specifikt vad jag menade.

Då spelar det ingen roll vilket filsystem du har i övriga systemet.
Detta vet jag både av egen och andras erfarenhet att det kan ställa till enhel del problem.

Men för övrigt så har du ju rätt att håller man bara systemen isär med olika flisytem så är risken minimal
att det skulle krångla i övrigt.

Visa signatur