Starwars - The Last Jedi [Spoiler i Taggar]

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt besviken på den här filmen och tycker faktiskt att det är den sämsta av dem. Humorn känns som något Marvel tramsande, själva huvudhandlingen är helt skrattretande patetisk, när man är inne i filmen och känner sig engagerad i handlingen så kommer det vid flera tillfällen scener som fick mig att stanna upp och tänka "vad i h-vete var det där för dynga?", vissa karaktärer hanteras på ett horribelt sätt, filmen hoppar väldigt mycket fram och tillbaka, musiken är inte speciellt minnesvärd vilket den brukar vara, de nya karaktärerna som introduceras känns helt onödiga.

Jag tyckte att The Force Awakens var en ok film och såg då fram emot nästa, men nu har jag ingen lust alls att se episod 9. Det är så många intressanta detaljer som introducerades i TFA som denna film kunde ha förvaltat på ett mycket bättre sätt. Det enda som talar för att episod 9 kommer vara värd kostnaden för biobiljetten är att JJ Abrams (regissör av TFA) är tillbaka för att försöka rädda upp denna sörjan.

Det blev mycket negativt, finns det då inget som jag gillade med filmen? Jodå, striderna är välgjorda, den är vackert filmad, Kylo Ren tycker jag är en intressant karaktär och mycket bra spelad av Adam Driver.

Permalänk
Medlem

Skit film. Kändes som pirates i star wars miljö. Löjliga skämt. Dåliga skådespelar insatser. Löjliga scener. Pajigt manus.

Rouge One var så mycket bättre och vuxnare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zanshin:

men nu har jag ingen lust alls att se episod 9.

Då skippar du den helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zanshin:

Jag är jäkligt besviken på den här filmen och tycker faktiskt att det är den sämsta av dem. Humorn känns som något Marvel tramsande, själva huvudhandlingen är helt skrattretande patetisk, när man är inne i filmen och känner sig engagerad i handlingen så kommer det vid flera tillfällen scener som fick mig att stanna upp och tänka "vad i h-vete var det där för dynga?", vissa karaktärer hanteras på ett horribelt sätt, filmen hoppar väldigt mycket fram och tillbaka, musiken är inte speciellt minnesvärd vilket den brukar vara, de nya karaktärerna som introduceras känns helt onödiga.

Jag tyckte att The Force Awakens var en ok film och såg då fram emot nästa, men nu har jag ingen lust alls att se episod 9. Det är så många intressanta detaljer som introducerades i TFA som denna film kunde ha förvaltat på ett mycket bättre sätt. Det enda som talar för att episod 9 kommer vara värd kostnaden för biobiljetten är att JJ Abrams (regissör av TFA) är tillbaka för att försöka rädda upp denna sörjan.

Det blev mycket negativt, finns det då inget som jag gillade med filmen? Jodå, striderna är välgjorda, den är vackert filmad, Kylo Ren tycker jag är en intressant karaktär och mycket bra spelad av Adam Driver.

Håller med helt och hållet. Filmen kändes jävligt hoppig stundtals och det är nog det jag störde mig mest på efter all komedi. Ändå kan jag känna nu några dagar efter att den var väl ändå okej, men det är säkert den inre Star Wars-nörden som vägrar erkänna att detta var inte så bra.

Enligt IMDB så skall Episode IX reggiseras utav JJ Abrams så det kan vi ju hoppas på.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde alldrig att en ny Star Wars Film skulle få mig att sakna Jar jar Binks.
The last Jedi är inte bara en dålig Star Wars film, Det är en Dålig Film Med Enorma Lore problem.
Hur kan en Kryssare som har en Fusion kärna som skall vara kraft i hundratals år plötsligen få slut på Bränsle. Alla beslut om vad som händer i filmen har ingen grund i universumet som det skall vara i.

Jag kan rada upp fel på varje scen i filmen som bryter inte bara emot Star Wars utan film skapande och manus i allmänhet.

Många är i Större Förnekelse än efter Phantom Menace.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Denna film drog ner Star Wars rejält. Komedin var direkt hemsk, förstår inte hur man kan ändra karaktärer på det sättet. När blev _alla_ karaktärer "roliga"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

såg också igår.. det kändes om att jag satt och kollade på en marvel film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ett plus i kanten är däremot att den gamla starwars humorn är där

Jag håller inte riktigt med.

Även om scenen med Yoda var en av de bättre i filmen så tyckte jag humorn i filmen kändes inte särskilt naturlig utan mer forcerad, vilket verkar vara ett mönster för både TFA och TLJ.

Dold text

Själv så tror jag filmen hade varit mer intressant om Rey hade fallit till den mörka sidan när Snoke torterar henne. I sitt raseri, dödar hon Snoke och hans garde på egen hand medan Kylo kan inte så göra mycket mer än att fly för sitt liv och filmen slutar med att hela First Order går ner på knä framför Rey. Det hade varit en intressant twist på allt.

Dold text
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, såg den i torsdags i 3D - riktigt förvånad över den negativa feedbacken och tja... jag älskade varje minut. Verkar vara en smula opoppig åsikt men vad ska man göra 😂 Vart jag underhållen - ja, mycket. Vart allting superlogiskt - nä, inte direkt. Ser fram mot blurayen så jag kan köra den på hemmasystemet i gottesoffan 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Gör en liten review tänkte jag. Såhär kände jag efter att ha sett Last Jedi:

Det första som händer är ju att rebellerna försöker fly och General Hux skall krossa dem (eller ja, det är ju hela filmen typ). Då börjar dom med att Poe "trollar" Hux som ni säkert vet då jag utgår från att ni som läser har sett filmen. Detta i sig var roligt, man skrattade till lite, men det kändes off, fel. Något stämmer inte, det passar inte in i Star Wars. För det var som om någon gjort en Star Wars parodi (med galet hög budget ). Det mesta av komedin är dock bra i det att, förutom att vara roligt så känns det som det funkar i Star Wars.

En av dom större problemen med filmen är att det händer för mycket saker, ja, för mycket. Eftersom så mycket händer, samtidigt som man blir introducerad till nya karaktärer så blir det rörigt. Det blir mindre plats åt huvudkaraktärerna, här vill jag leda till det största problemet med filmen...

Karaktärsutveckling. Rey som skall vara huvudkaraktären kände jag inte som om karaktären fick lära sig mycket, knappt alls, vilket även var ett problem med TFA. Det går från att hon aldrig använt the Force till att kunna göra saker som tar lång tid att träna sig till, för att sedan i Last Jedi (då man tror Luke kommer lära henne) fortsätta själv nästan helt och dessutom på kort tid kunna mäta sig med Kylo som har tränats sedan han var barn i princip. Och som valde mörka sidan vilket om vi går efter tidigare filmer så blir man inte starkare i slutändan men det är en enklare väg att gå. Detta borde betyda att Rey är en hyfsat enkel match för Kylo. Så är det inte. Utöver detta så talas det om "balans" och att på grund av att Kylo blivit så stark så kommer per automatik the Force att skapa balans genom att någon på ljusa sidan finns som är lika stark. Förstör Star Wars lite grann då det blir helt meningslöst med en story där historien kommer upprepa sig miljoner gånger om eftersom en balans skall finnas.

Nu till det jag tyckte var bra med filmen. Det bästa först: Att det är mycket som händer som man inte förväntade sig alls. Snokes död redan i andra filmen var en förvåning helt klart, vilket är annorlunda. Förmodligen en medveten sak att få oss att tro att det är Snoke som är the big bad. Jag gillade att Kylo ville att Sith och Jedi skulle dö ut och att dom skulle börja på nytt, han ville liksom inte tillhöra varken det ena eller det andra. Men att vara kvar på den mörka sidan förstås. Mer bra var ju att Leia använde forcepowers! Där svek dom i alla fall inte, om ni kommer ihåg från ROTJ så sa Luke till Leia att hon har samma arv.

Dold text

Betyg:
Som film 8/10
Som Star Wars film 6/10

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var underhållande. Det finns brister men sammantaget så är det en ganska välbalanserad matiné-film. Det är ju tydligt att det rör sig om portionsförpackad underhållning där lite krävs av tittaren och som därmed har chans att tilltala största möjliga publik.

Spontant, det som omedelbart kändes mest taffligt var när

den där "kodknäckaren" tydligen hade förrått Rose och Finn.

Dold text

Alltså jag kan svälja det, men det var liksom lite för enkelt. Det gör ju också att hela den "arcen" blir värdelös. Den speltiden kunde ha spenderats bättre. Det enda det mynnade i var ju

när man kunde se i slutet hur barnen tydligen hade blivit inspirerade. Vilket i sig är lite svårbegripligt utifrån vad som faktiskt händer.

Dold text

Filmen lider nog faktiskt av att

allt går så jäkla dåligt för våra rebeller. Luke och Rey har små ljusglimtar, men that's it. I nästa episod så sätter jag en femma på att man tar sig upp ur hålet manusförfattarna har skrivit ner sig i genom ett tidshopp på en sisådär 20 år, så rebellerna har kunnat samla krafter igen.

Dold text

En annan grej som man kan klaga på är själva premissen,

är det inte lite svårsmält, när man tänker efter, att imperiet i sina kryssare inte har något annat val än att bara jaga rebellernas skepp och skjuta på dom med ärtbössor? Jo just den, den där "murbräckan" var ju ett skämt också. Var den trasig eller? Så som den först framställdes och i skenet av tidigare demonstrerad förstörelsepotential så föreställde jag mig att den skulle blåsa bort både port och halva berget. Men nej, Finn måste leva... Han är ju ung och fräsch, 20 år framåt så ska ni se att han är en Jedi.

Dold text

Haha, blev ju bara värre och värre ju mer jag skrev. Men skönt att man slapp 3D-gimmicken måste jag tillägga!

Permalänk

Efter fem minuter trodde jag att det var en parodi på Star Wars jag kommit in för att se, det blev inte så mycket bättre med resten av filmen. Det var ju en hel del som skrattade under filmen så det kanske var meningen.
Jag säger inte så mycket mer än så:

Dold text
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är den sämsta SW filmen som gjorts

Den konstanta barragen av olika toner. Gång på gång försöker filmen få oss att hoppa mellan ett brett spektrum av toner, en sekund är det seriöst sen nästa sekund förväntas man skratta. Många av skämten känns också helt ur kontext och overkliga scener/handlingar av karaktärerna som ibland känns direkt osmakligt.

Dåligt tempo, hur de lägger up scenerna och berättar handligen känns off - de lämnar ute viktiga element ur handlingen, ibland för berättelsens spänning, ibland av dumheter. Handlingen är också väldigt platt och tråkig samtidigt som fanservice är väldigt hög.

Jag kan knappt hitta något bra alls med filmen, ville gå ut efter halva tiden men stannade kvar då jag ville se klart hela då det kändes intressant att filmen kunde vara så pass dålig som den verkligen var.

Hackaren pratade väldigt skumt. Var det menat att vara ett tillägg eller stammade han? Om han nu stammade betyder det att skådespelaren var en stammare? Har de alltså suttit och filmat in en hög scener med honom bara för att få honom att stamma vid exakta tidpunkten eller har de hyrt inn en skådespelare som ska fejka stammandet? Varför dricker Luke mjölk ur en stönande giraffsjölejons spenar? Om nu Finn och Rose kunde fly iväg i ett litet skepp, varför flög de inte bara iväg, köpte en massa bränsle, flög tillbaka och tanka upp? Det var ju väldigt klargjort att First Orders skepp inte kunde göra dem någon skada alls pga avståndet. Varför använder Restistance bombare som spränger upp sig själva när de fäller bomber direkt under sig själva?

Det finns så extremt mycket fel i denna filmen...

Det enda som jag gillade i filmen var Luke (utom när han tillfredsställer sjögiraffer) och scenen med Snoke, Rey och Kylo. Med allt prat om att Jedi och Sith var döende, hur man måste ta med allt i beaktning var väldigt intressant när Snoke blev dödad och i tronrummet kvarstår Rey och Kylo. Tyvärr så är filmen så dålig och fylld med frågetecken så det skulle ändå inte kunnat bli något, tyvärr dödade de av det direkt och gick tillbaka till snigeljakten.

Jag tyckte tom Rogue One var bättre än denna, och Rogue One var extremt dålig den med.

Drömmen om att kunna få se en Star Wars film med intressanta och verkliga karaktärer med arker, teman som återspeglar tappra hjältedåd och magiska berättelser om trollkarlar, riddare och princessor är något vi nog aldrig kommer få se igen. Nu handlar det om P E N G A R.

Dold text
Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag skall säga om filmen.. det kändes mer som en disneyfilm än star wars.
De har verkligen lyckats med pk-mångfalden.. nu har till och med jag som stammar nån att identifiera mig med!

För mig som läst många av böckerna som utspelar sig efter episod 6 så är Zahn-trilogin svårslagen. Det gör mig bara förbannad att de spolat ner 20 års litteratur i holken.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Enda jag inte var nöjd med på de två nyaste filmerna är att de är inte seriösa, ska vara "hihi" skratt varannan scen.

Är väl inget man kan komma undan nu med Disney, älskar Disney filmer i övrigt men tycker inte hela "hihi" grejen hör hemma i Star Wars.

Permalänk
Medlem

Tycker det var en helt OK rulle, placerar den som god efterträdare till ep 4,5,6.
Tyckte inte Rogue One var en bra film förutom slutet (:P)
Lagom drag, ett skratt här och där, INGEN förväntade sig vändningen i mitten, Luke var än en gång KUNG i ett par minuter (jag är 41, SW var min uppväxt...).

MORE! lol

Permalänk
Medlem

Mark Hamill säger det bäst om filmen

Permalänk

Var inte dålig men några otroligt korkade val och mer än ett antiklimax vilket är ett gigantiskt no-no i mittendelen.

Kanske tre genuint kul scener under 2 1/2 timme var inte så kul.

Kylo ren hade all character development, lukes last stand behövdes skrivas om helt och hela snoke situationen var hot garbage

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Skit film. Kändes som pirates i star wars miljö. Löjliga skämt. Dåliga skådespelar insatser. Löjliga scener. Pajigt manus.

Rouge One var så mycket bättre och vuxnare.

Jag håller med! tyvärr är detta lite av disney's fel som i vanliga fall gör barn filmer.. då blire allt lite små löjligt tyvärr... så får hoppas nästa film har mindre skämt osv. force awakens och rouge one är däremot riktigt bra SW filmer utan massa komedi etc.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Se hur Solo: A Star Wars Story blir Disney lär krama ur varenda droppe som finns, efter den kommer väl Leia The movie.

Glöm inte Jar-jar Binks adventure och Sebulbas thieving plans!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Glöm inte Jar-jar Binks adventure och Sebulbas thieving plans!

Självklart måste vi få se en film om den coola Boba Fett också där vi får följa med på hans äventyr som prisjägare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Självklart måste vi få se en film om den coola Boba Fett också där vi får följa med på hans äventyr som prisjägare.

Bara att inse att man kommer hinna dö innan alla star wars-uppföljare/stand alone är klara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Enda jag inte var nöjd med på de två nyaste filmerna är att de är inte seriösa, ska vara "hihi" skratt varannan scen.

Är väl inget man kan komma undan nu med Disney, älskar Disney filmer i övrigt men tycker inte hela "hihi" grejen hör hemma i Star Wars.

Jag förstår din känsla och kände väl av det själv ibland så jag är inte oförstående.

Men samtidigt har det väl funnits en hel uppsjö hihi-moments redan från de första filmerna. R2D2 och C-3PO är ju båda comic relief-karaktärer med löjlig brittisk dialekt och överkänslighet samt knäppa ljud och tokerier. Skrotsamlarna blir tazeade för att vara lustiga och många ewoks är ju till för att vara rätt lustiga också.
Så det handlar väl mer om att humorn har gestaltas olika i de olika epokerna. Värt att tänka på är väl att vad som anses vara lustigt inte alltid fungerar likadant genom tid så förnyelse utöver att en språkrobot är känslig och pratar roligt var väl behövligt. Blev det rätt? Njaa nä perfekt upplevde jag det nog inte

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag gillade filmen! Inte alls vad jag förväntade mig, och det fanns saker som passade bra men andra som kunde ha gjorts bättre. Kommer några spoilers med diskussion nedan:

Snoke. Det här var nog den sämsta delen av filmen. I episode VII får man se en mysterisk figur som verkar allvetande, lugn och helt enkelt mysterisk. Jag längtade efter denna film för att veta mer om denna "sith", om han nu var en sith. Så kom Episode VIII och vi får lära känna en dryg jävel i badrumskläder som dör efter två scener med honom, the end. Wtf? Varför gjorde de honom extremt självsäker och dryg för att sedan dö? Var han endast en placeholder för Kylo Ren? Förstår inte hur Disney/Lucas Arts tänkte här.

Dold text

Nu till något bra - decimationen av the Resistance. En efter en dör de när de slåss mot First Order fram tills de är endast en handfull kvar som alla får plats i Millenium Falcon, och jag gillade nicken till Battlestar Galactica med hur de var trackade av ett av First Orders slagskepp och därefter höll sig borta från dem is sublight speed i en resa mot tid (fram tills bränslet tog slut). Gillade även hur pinkhair tog en quick turn och visade sig faktiskt lyssna på Leia/ha en Leia-aktig plan och inte var osmart som Poe (och även jag måste jag medge) tänkte om henne! Verkligen en väldigt grymt bra twist där!

Dold text

Luke - mycket bra karaktär som vanligt framfört av Mark Hamill! Ännu en väldigt bra twist mot slutet, då jag direkt antog att han kommer att göra en Obi-Wan som i Episode IV men fick en väldigt bra surprise. Lite synd att han tog i så mycket att han gick bort (verkade ju inte alls vara lika gammal som Obi-Wan i Episode VI, hade gärna velat se honom i livet i Episode IX) och hade gärna velat se en grymt lightsaber fight, men helt klart godkänt slut!

Dold text

Slutligen - Kylo & Rey. Antog från trailers att Rey kommer vara något av en Grey Jedi alt. att Rey och Kylo skulle byta plats i the side of the force (Kylo -> Light, Rey -> Dark). Ingen förlorade någon hand iaf, en tradition som verkar nu brytas gentemot det vi annars fått se i Episode II och Episode V. Lite tråkigt att Rey plötsligt försvann mot slutet med Chewie och Milennium Falcon för att senare dyka upp igen men vet själv att det var lite svårt att placera henne där med tanke på hur mycket stridskraft First Order hade med sig till Crait. Hade även gärna velat se en förändring i karaktär av Kylo, han verkar fortfarande helt lost mellan dark and light även som Supreme Leader of the First Order och fortfarande mer av en unge än en Sith (ungefär som General (?) "Hugs" - lol).

Dold text

Ger filmen en rating på 8/10. Gillade att den var så lång på 2:31h (mycket som hände) oveh även om den var väldigt bra så finns det mycket som kunde ha förbättrats! Hoppas att Episode IX blir minst lika bra och minst lika lång!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår din känsla och kände väl av det själv ibland så jag är inte oförstående.

Men samtidigt har det väl funnits en hel uppsjö hihi-moments redan från de första filmerna. R2D2 och C-3PO är ju båda comic relief-karaktärer med löjlig brittisk dialekt och överkänslighet samt knäppa ljud och tokerier. Skrotsamlarna blir tazeade för att vara lustiga och många ewoks är ju till för att vara rätt lustiga också.
Så det handlar väl mer om att humorn har gestaltas olika i de olika epokerna. Värt att tänka på är väl att vad som anses vara lustigt inte alltid fungerar likadant genom tid så förnyelse utöver att en språkrobot är känslig och pratar roligt var väl behövligt. Blev det rätt? Njaa nä perfekt upplevde jag det nog inte

Håller med. Speciellt episod 1-3 var väl fyllda med dålig humor?

Personligen tyckte jag denna film var riktigt rolig. Scenen i början med "samtalet" som nämnt ovan tyckte jag var bra, passade karaktärerna väldigt bra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag lägger nästan hela mitt meddelanden i spoiler-taggar. Men här är lite spontana tankar...

Bra grejer:
Den kändes väldigt oförutsägbar, jag visste ärligt talat inte hur den skulle sluta, och det är ovanligt att känna så för en star wars-film.
Bland annat var Reylo en sjukt otippad sak som jag tyckte var riktigt coolt.

Sedan kändes det som den utforskade kraften mycket mer, vilket var väldigt intressant. Bland annat Rey's och Kylo's "sammankoppling", Rey's besök vid grottan där hon tror sig se sina föräldrar. Dessutom är det mäktigt med Luke's otroliga förmåga på slutet, även om det blir lite "aha,d et vara bara en dröm"-känsla på det.

Kylo Ren, eller rättare sagt Adam Driver, är och förblir det bästa med denna nya trilogi för min del. Många säger att hans karaktär är mesig, jag tycker det är otroligt gött med en skurk som är lite nyanserad, lite mer "mänsklig" osv. Och i denna film känns han väldigt oförutsägbar, impulsiv och mer mäktig, vilket bara gör det hela bättre.

Mark Hamil gör det också galant imo. Han och Driver är höjdpunkterna. Vilket i sin tur gör mig väldigt ledsen på slutet. Exakt vad var det som dödade honom? Han bara dog, blev ett med kraften. Kändes lite hastigt inslängt för att de kom på att en karaktär måste dö.

Negativa saker:
Klipp bort hela delen med Finn och Rose. Deras relation är mjäkig, och deras äventyr till Canto Bight ger absolut noll. De lyckas ändå inte med något, DJ förråder dom osv osv. Det enda som man får ut av hela den långa delen är att man träffar barnen, men hjälp, det hade väl ändå kunnat göras på ett bättre sätt?!

Finn och Rose's äventyr för mig in på en till grej jag stör mig på. Och det var lika dant i TFA. Det är väldigt mycket "om vi bara kan smyga oss ombord på skeppet/basen och stänga av/förstöra skölden/spårningen". Och så lyckas de alltid ta sig ombord utan upptäckt, de har sånt serie-tidnings-flyt. I de gamla filmerna kändes det mer som att det var på allvar. När de skulle ta sig till endor blev de nästan upptäckta pga av deras gamla kod, och sedan att vader kände Lukes närvaro. Här känns det som att karaktärerna bara har flyt, allt går så lätt. Visserligen blir de tillfångatagna, men då kommer BB8 och styr en freaking AT-ST och räddar dagen. Och det var för mycket, även för mig. Hjälp så urballat.

Snokes död. Varför får vi inte veta mer?? Han var ju en av de mer spännande karaktärerna? Ska man inte bygga vidare på honom i nya EU osv?? Folk spekulerar om att det var honom Thrawn varnar om i unkown regions. Här dog han, hipp som happ, inget mer om honom. Vaaaa?? Visserligen bygger det upp Kylo Ren som mer mäktig vilket jag gillar, men jag menar kom igen.

Humorn. Det var fööör mycket (och inte helt bra) humor. Jag har inget emot en lättsam ton då och då, men jag ogillar när det tar över allvaret i en situation. Som när Luke's "projection" borstar bort dammet efter att ha utstått beskjutningen. Det ska vara ett laddat ögonblick. Och BB8 är ju lite OP med alla sina tricks, blir lite tröttsamt, även om det är roligt ibland.

De misslyckades ÅTERIGEN med att göra något vettigt av Phasma, efter att hon var en otrolig besvikelse i TFA. Varför hypa upp en karaktär som man ändå ska kasta hen till hundarna? Phasma är härmed förklarad den här trilogins Boba Fett. Hypad karaktär som behandlas respektlöst av filmskaparna.

Hyperspace-tricket med Holdo. Inkosekvent i universumet. Varför har det då inte gjorts tidigare?

Sen funderar jag på Luke's handlande lite. För det första är det lite väl out-of-character att han skulle vilja döda Ben i förväg, innan han ens är omvänd till den mörka sidan. Sedan Stör jag mig på att han har blivit så otrooooligt bitter och släppt allt med kraften att göra efter detta. Varför så pass? Jag försåt inte riktigt. Och sen allt tjat om att jedi-orden ska dö ut. Ångrade han sig sen eller? Jag är inte med riktigt. Jag hoppas verkligen inte att de följer det spåret för mycket. Det har varit mycket snack om "grey jedi" på internet, men jag anser att om man kör på det spåret för mycket så förlorar typ de gamla filmerna sin poäng. Det är tänkt att det ska vara svårt att hålla sig till den ljusa sidan, att det ska vara väldigt svårt att motstå den mörka. Om man går ifrån det så känns det lite som att de förra berättelserna förlorar sin legitimitet.

Och en sista detalj, den är ju galet lik ESB på sina håll, precis som TFA var gaaaaalet lik ANH. Vilket jag retar mig på något så enoooormt. Det hade inte varit så svårt att köra på ett annat spår än att rebellerna är i underläge, och måste evakuera i början. First order jagar dom genom galaxen, en kommande jedi reser till en avlägsen planet och blir tränad, och rebellerna måste försvara en bas med skyttegravar och speeders mot first order med stora gångare. Och i slutet så lyckas de fly medan skurkarna går in i basen. Lite fööör bekant, om du frågar mig.

All in all, en ganska bra film, men med mycket saker som jag funderar över. 3,5/5 kanske. Absolut sevärd. Sen bör jag tillägga att jag sldrig någonsin kommer komma över att de kastade gamla EU. För mig är fortfarande storyn om Jacens fall till mörka sidan en miltals mycket bättre berättelse än Ben som blir ledare i en karbon-kopia av imperiet.

Dold text
Permalänk
Medlem

För att inte förstöraför någon som råkar surfa in här: Hur lägger jag upp visa dolt innehåll-knappen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

För att inte förstöraför någon som råkar surfa in här: Hur lägger jag upp visa dolt innehåll-knappen?

Lägg det som ska vara dolt mellan [_spoiler_] text här [_/spoiler_] och ta bort understräcken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att inse att smaken är som baken, delad, och att ens förväntningar styr upplevelsen.

Själv tyckte jag den var kanon! Kommer se den fler gånger och tycker att Disney förvaltat "arvet" betydligt bättre än jag förväntat mig. Till de som frågat mig har jag varmt rekommenderat den och kan inte påstå att jag sett någon bättre film i år (inte för att jag sett jättemånga men ändå).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Joda's scener var bäst, där fick man den spända magkänslan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil