Permalänk
Medlem

Aldrig spelat MMORPG

Jag är heeelt grön när det kommer till mmorpg, men vill börja. Jag är en tjej i 20års-åldern som inte känner en kotte som är minsta intresserad av spel, så jag vet inte ens var jag ska börja någonstans. Är det svårt att börja spela helt ensam? Några tips om spel för mig som aldrig spelat innan? Är inte så intresserad av att spela helt solo, vill gärna hitta främlingar att spela med och lära mig av.
Är jättetacksam för hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onlyfun:

Jag är heeelt grön när det kommer till mmorpg, men vill börja. Jag är en tjej i 20års-åldern som inte känner en kotte som är minsta intresserad av spel, så jag vet inte ens var jag ska börja någonstans. Är det svårt att börja spela helt ensam? Några tips om spel för mig som aldrig spelat innan? Är inte så intresserad av att spela helt solo, vill gärna hitta främlingar att spela med och lära mig av.
Är jättetacksam för hjälp!

Det är oftast rätt lätt att börja själv i ett MMORPG. Så länge du tar det långsamt och läser på lite under tiden är det inga problem.
Det går också att gå med i olika klaner där det finns folk som också kan hjälpa dig på traven.

De mest populära MMORPG är World of Warcraft. Men sen finns det andra som Fanal Fantasy 14, Guild Wars 2, Star Wars: The Old Republic och Elder Scrolls online.

Detta är väldigt personligt vilket typ av MMORPG man gillar. Personligen har jag alltid tyckt om World of Warcraft. Dock vill jag bara säga att det kostar 120 kr i månaden att spela.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat Guild Wars 2.
* Bra upplägg med uppdragen. Man slipper lämna in dom manuellt när man är klar med dom.
* Publika händelser i världen som man bara droppar in i.
* Storyn för din karaktär är rolig.
* Snygg värld.
* Ingen månadsavgift.

EDIT:
WoW har jag alltid upplevt som drygt. För mycket springande till ingen nytta.
Elder Scrolls Online provade jag när det släpptes och tyckte inte det var någon höjdare. Kan dock vara ett helt annat spel vid det här laget.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Angående den sociala aspekten; utan att låta sexistisk, men har du någorlunda sociala kompetens så kommer du utan problem att hitta folk och spela med enbart baserat på att du är en tjej.

Så du behöver nog inte oroa dig över att inte hitta folk att spela med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

väljer du wow, då skulle jag kunna recruita dig, då vlvar du snabbare och får lite bonusar så som mounts och sånt PM vid intresse=)

Permalänk

Gamla maplestory hade varit perfekt för dig att börja med, tvekar dock på att det spelet är bra i dagens läge.

WoW är väl enklast att komma in i just nu, så bara att joina någons refkod hoppa på discord o börja tjöta.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av onlyfun:

Jag är heeelt grön när det kommer till mmorpg, men vill börja. Jag är en tjej i 20års-åldern som inte känner en kotte som är minsta intresserad av spel, så jag vet inte ens var jag ska börja någonstans. Är det svårt att börja spela helt ensam? Några tips om spel för mig som aldrig spelat innan? Är inte så intresserad av att spela helt solo, vill gärna hitta främlingar att spela med och lära mig av.
Är jättetacksam för hjälp!

Finns en hel del intressanta online spel. Diablo 3 från Bilzzard t e x. Gratis online spel som är relativt stora förutom Bilzzard är Drakensang online tyskt spel som gar väldigt olika guilder en del av dem är t o m bara tjej guilder. Du kan även spela med admins på deras testserver. Ingen trading och ingen röstchatt. Men det går att gå in på discord om man vill prata med folk.

Neverwinter har varit ett stort spel helt schysst online spel med trading, röstchatt m.m. finns avancerade guider och builds för olika karaktärer.
I den guild jag tillhör är en tjej ledare de flesta är trevliga och hjälpsamma.

Både Neverwinter online och drakensang online har pvp, drakensang har haft turneringar där man har kunnat vinna 10 000 Euro. Allt är gratis men du kan göra mikrotransaktioner vilket är valfritt.

Drakensang online

Neverwinter online

Kan säkert ge dig items i Neverwinter online som Legendary mount om du är intresserad.

Båda spel är givetvis PC-spel men Neverwinter finns på Ps4 och Xbox one med.

Permalänk
Medlem

@Barak: Ser himla fint! Men uppdragen är helt individuella eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Gamla maplestory hade varit perfekt för dig att börja med, tvekar dock på att det spelet är bra i dagens läge.

WoW är väl enklast att komma in i just nu, så bara att joina någons refkod hoppa på discord o börja tjöta.

Varför är WoW enklast?
Jag har fått intrycket av att det blir kanske lite väl seriös i WoW, jag vet inte om jag kommer kunna bli så bra i och med att jag inte har jättemycket tid över till att spela..

Permalänk
Avstängd

WoW är i mina ögon det enda MMORPG värt att lägga sin tid på - det är välgjort och ja det kostar pengar - men du får också ett spel som uppdateras konstant, har en stor användarbas och en värld utav grejer att hitta på. Det finns alltid människor att spela med och dom flesta guilder är väldigt trevliga, svenska som internationella sådana! Hittar du inga trevliga är det bara att gå vidare till en ny guild. Viktigaste i mina ögon för att trivas i ett mmo-spel är ju den sociala biten! Annars kommer du förmodligen tröttna innan spelet börjat!
Många spelare hänger på Discord och gör grejer i grupp osv.

Spelar inte själv just nu, även om jag funderat på att börja om från noll igen på en polares server - så om du inte hittar någon kanske du kan slänga ett PM till mig så kan jag rekrytera dig till WoW (vi båda tjänar på det om än jag lite mer), kan dock inte garantera att jag spelar mer än 5-10 timmar i veckan.. Kanske mindre. Men jag kan en hel del om spelet i övrigt så det är bara att fråga på via bnet om jag inte skulle vara inne i spelet.

Angående rädslan av att inte vara bra / inte ha tid nog för att spela - det är bara något som du fått för dig!, alla spelar i sin egna takt och det finns enorma mängder "casual" guilder som bara spelar för skojs skull

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onlyfun:

Varför är WoW enklast?
Jag har fått intrycket av att det blir kanske lite väl seriös i WoW, jag vet inte om jag kommer kunna bli så bra i och med att jag inte har jättemycket tid över till att spela..

WoW är väldigt enkelt då det har en bra inlärning kurva och tutorials. T.ex när du når level 15 och kan göra dungeons så säger spelet till dig vad detta innebär och hur du söker in.
WoW är så pass seriöst som du gör det. Om du endast väljer att spela det för skojs skull så finns det inget fel med. Finns otroligt mycket att göra utanför den seriösa scenen
Rekommenderar att testa deras gratis trial upp till level 20 och se om det passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Finns en hel del intressanta online spel. Diablo 3 från Bilzzard t e x. Gratis online spel som är relativt stora förutom Bilzzard är Drakensang online tyskt spel som gar väldigt olika guilder en del av dem är t o m bara tjej guilder. Du kan även spela med admins på deras testserver. Ingen trading och ingen röstchatt. Men det går att gå in på discord om man vill prata med folk.

Neverwinter har varit ett stort spel helt schysst online spel med trading, röstchatt m.m. finns avancerade guider och builds för olika karaktärer.
I den guild jag tillhör är en tjej ledare de flesta är trevliga och hjälpsamma.

Både Neverwinter online och drakensang online har pvp, drakensang har haft turneringar där man har kunnat vinna 10 000 Euro. Allt är gratis men du kan göra mikrotransaktioner vilket är valfritt.

Drakensang online
https://www.youtube.com/watch?v=nk1npBKFFlY

https://www.youtube.com/watch?v=zT8fETnj4hU

Neverwinter online

https://www.youtube.com/watch?v=jxUpGwN_MPs

Kan säkert ge dig items i Neverwinter online som Legendary mount om du är intresserad.

Båda spel är givetvis PC-spel men Neverwinter finns på Ps4 och Xbox one med.

Tack för tips! Tror det kan vara bra och starta med något gratis i vilket fall, bara för att jag har kanske inte så mycket tid till att spela tyvärr.. så söker efter något där det är okej att vara lite casual Behöver först bara köpa en bättre dator haha

Permalänk
Medlem

Jag själv funderar på att börja om med mmorpgs men av funderar på att vänta till wow classic kommer och då är det endast basspelet man spelar utan exspansioner. Men MMORPG som jag spelat tidigare det är age of Conan och i det fanns det en global chatt som hela servern kunde skriva i så man kunde lätt få kontakt med folk. Och när man väl fick kontakt med folk så är många ganska vänliga och hjälper gärna till för dem tycker det är kul. Men sist jag spelade wow. Jag gav ett försök för några månader så spelade jag själv och då var det svårt att få kontakt med folk och det fanns ingen global chatt likt age of Conan så det gjorde det ännu svårare så jag skulle nog låta en wow expert låta få förklara hur man ska göra.

Edit : måste tillägga att jag slutade runt level 30 i wow för jag kände mig för ensam. Så om du testa wow köp inte ett år premium rakt av, jag rekomenderar att köpa en månad i taget.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Ett långskott är Tibia, grafik från 90-talet och mycket grinding, men hamnar du på rätt server kan du lära dig känna underbara människor. Tyvärr har spelet nått sott bäst före dstum och de flesta spelare är såna som spelat 10-15år och hänger mest med sina ingame-vänner

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

WoW är i mina ögon det enda MMORPG värt att lägga sin tid på - det är välgjort och ja det kostar pengar - men du får också ett spel som uppdateras konstant, har en stor användarbas och en värld utav grejer att hitta på. Det finns alltid människor att spela med och dom flesta guilder är väldigt trevliga, svenska som internationella sådana! Hittar du inga trevliga är det bara att gå vidare till en ny guild. Viktigaste i mina ögon för att trivas i ett mmo-spel är ju den sociala biten! Annars kommer du förmodligen tröttna innan spelet börjat!
Många spelare hänger på Discord och gör grejer i grupp osv.

Spelar inte själv just nu, även om jag funderat på att börja om från noll igen på en polares server - så om du inte hittar någon kanske du kan slänga ett PM till mig så kan jag rekrytera dig till WoW (vi båda tjänar på det om än jag lite mer), kan dock inte garantera att jag spelar mer än 5-10 timmar i veckan.. Kanske mindre. Men jag kan en hel del om spelet i övrigt så det är bara att fråga på via bnet om jag inte skulle vara inne i spelet.

Angående rädslan av att inte vara bra / inte ha tid nog för att spela - det är bara något som du fått för dig!, alla spelar i sin egna takt och det finns enorma mängder "casual" guilder som bara spelar för skojs skull

Låter bra! Håller helt och hållet med dig. Har ännu inte en tillräckligt bra dator, så kikar lite mer på spel så hör jag gärna av mig i fall det blir WoW- så kan du tjäna lite på det haha.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera vanilla wow, sjukt trevlig community om du kör på en bra server samt att du får testa på hur spelet var innan massa skit blev tillagt som isolerade folk från varandra (wow idag är praktiskt taget singleplayer online). Om du inte gillar det så kan du testa på Legion wow (nuvarande expantion) där det är mycket mycket mera nybörjarvänligt men förlorar känslan efter ett tag.
Sedan finns Seal Online (sjukt bra OST) och communityn där är mycket bra också, Skaparna har events då och då där alla spelarna blir inbjudna för att tävla och ha roligt. Spelet är free to play också.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127007:

WoW är väldigt enkelt då det har en bra inlärning kurva och tutorials. T.ex när du når level 15 och kan göra dungeons så säger spelet till dig vad detta innebär och hur du söker in.
WoW är så pass seriöst som du gör det. Om du endast väljer att spela det för skojs skull så finns det inget fel med. Finns otroligt mycket att göra utanför den seriösa scenen
Rekommenderar att testa deras grattis trial upp till level 20 och se om det passar dig.

Jaha! Perfekt med free trial ju. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ett långskott är Tibia, grafik från 90-talet och mycket grinding, men hamnar du på rätt server kan du lära dig känna underbara människor. Tyvärr har spelet nått sott bäst före dstum och de flesta spelare är såna som spelat 10-15år och hänger mest med sina ingame-vänner

Tibia är helt okej i sin tid det kom men inte längre, sen är det ganska avtändande att man förlorar och går ner i level när man dör.

Samt age of Conan är ett riktigt bra spel. Det är gratis att spela dock finns premium för att låsa upp fler karaktär platser osv

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW längre, och har i princip inte spelat andra MMORPG (lite Guild Wars 2, vilket jag är sugen på att fortsätta med en vacker dag), men det är faktiskt väldigt snällt. Vet inte vad det är för intryck du har fått. Det går absolut att spela på väldigt seriös nivå, men det går absolut att spela mer avslappnat också. Det finns en mängd olika svårighetsgrader som folk kör på. Nu vet jag inte hur bra du är på spel överlag, men det finns en anledning till att WoW är så populärt. (och det är inte att allt är svårt)

Edit: Nog för att det är ganska lätt att levla nu för tiden, men jag kan rekommendera att inte ta massa genvägar till max level (boostning, rekrytering, m m) så att du faktiskt lär dig något på vägen istället för att någon annan gör allt åt dig. Levla kan man tröttna på efter tionde gången, men första gången ska du göra det ordentligt. Sen är det alltid bra att ha någon att fråga om saker förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Spelar inte WoW längre, och har i princip inte spelat andra MMORPG (lite Guild Wars 2, vilket jag är sugen på att fortsätta med en vacker dag), men det är faktiskt väldigt snällt. Vet inte vad det är för intryck du har fått. Det går absolut att spela på väldigt seriös nivå, men det går absolut att spela mer avslappnat också. Det finns en mängd olika svårighetsgrader som folk kör på. Nu vet jag inte hur bra du är på spel överlag, men det finns en anledning till att WoW är så populärt. (och det är inte att allt är svårt)

Hehe vad vet jag, jag har ingen erfarenhet riktigt av någon form av mmo. Känner väl mest att man kanske vill hitta andra att spela med som heller inte förväntar sig att alla ska vara online hela tiden... eller så.
Tror säkert att jag lär mig rätt snabbt. Köpte mig i höstas ett nintendo switch och har spelat Zelda, så blev lite inspirerad att börja spela annat...Men har i övrigt noll erfarenhet av att spela på PC.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av onlyfun:

Tack för tips! Tror det kan vara bra och starta med något gratis i vilket fall, bara för att jag har kanske inte så mycket tid till att spela tyvärr.. så söker efter något där det är okej att vara lite casual Behöver först bara köpa en bättre dator haha

Det krävs ingen jättebra dator för att spela dessa spel på låg settings. Drakensang online går t o m att spela med en gammal laptop som är 8-9 år.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av onlyfun:

Hehe vad vet jag, jag har ingen erfarenhet riktigt av någon form av mmo. Känner väl mest att man kanske vill hitta andra att spela med som heller inte förväntar sig att alla ska vara online hela tiden... eller så.
Tror säkert att jag lär mig rätt snabbt. Köpte mig i höstas ett nintendo switch och har spelat Zelda, så blev lite inspirerad att börja spela annat...Men har i övrigt noll erfarenhet av att spela på PC.

Har du switch så fungerar Nine parchmenst online riktigt bra. Du kan "hosta" eller joina en grupp för att spela online eller spela med vänner online/offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Tibia är helt okej i sin tid det kom men inte längre, sen är det ganska avtändande att man förlorar och går ner i level när man dör.

Samt age of Conan är ett riktigt bra spel. Det är gratis att spela dock finns premium för att låsa upp fler karaktär platser osv

Det är ju det som gör tibia speciellt, man kan inte bara springa rakt in och hoppas att det går bra, man måste tänka på konsekvenserna, dessutom förlorar man inte så mycket med 5 blessings nu för tiden.
Varför ens ha möjligheten att dö om man inte förlorar något? Är det bara att respawna så känns det inget, förlorar man några dagars spelande när man dör så känns det betydligt värre
Vill man döda svåra monster måste man teama upp med folk.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det är ju det som gör tibia speciellt, man kan inte bara springa rakt in och hoppas att det går bra, man måste tänka på konsekvenserna, dessutom förlorar man inte så mycket med 5 blessings nu för tiden.
Varför ens ha möjligheten att dö om man inte förlorar något? Är det bara att respawna så känns det inget, förlorar man några dagars spelande när man dör så känns det betydligt värre
Vill man döda svåra monster måste man teama upp med folk.

men nu var det ju så att vi skulle rekommendera spel som var av lite enklare slag för nybörjare innom mmorpg ? och hur kul är det att förlora en veckas xp av att dö några gånger för att man är envis på ett visst ställe och det går bananas ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Har du switch så fungerar Nine parchmenst online riktigt bra. Du kan "hosta" eller joina en grupp för att spela online eller spela med vänner online/offline.

Ska testas! Aldrig sett det innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlyfun:

@Barak: Ser himla fint! Men uppdragen är helt individuella eller?

Förstår inte riktigt frågan.
Man kan göra uppdragen i grupp om man vill.
Det kanske inte var det svaret du sökte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch