Färre streamare är live än tidigare

Permalänk
Medlem

Färre streamare är live än tidigare

Är det någonting som hänt som jag har missat? Sen cirka 1-2 månader tillbaka har flera stycken slutat vara aktiva. Jag skriver den här tråden 21.00 en vardag och jag har 6 stycken (av 130st) jag följer som streamar nu. Tidigare hade jag i alla fall 12-18 stycken vid den här tiden. Jag har svårt att tro att alla har tröttnat precis samtidigt. Har ni också märkt av att folk börjat trappa ner på streamandet? Alla jag följer har inte streamat varje dag men alla dagar har det varit mycket fler online samtidigt, än nu det senaste.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag följer endast tre på twitch och de fortsätter i samma spår om inte fler timmar i veckan. De du följer har de streaming som jobb eller hobby?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag följer endast tre på twitch och de fortsätter i samma spår om inte fler timmar i veckan. De du följer har de streaming som jobb eller hobby?

Mestadels folk som har det som en hobby. Men det är inte direkt som att dom är nya streamare som bara gav upp heller. Många av dom har jag följt i flera år och nu det senaste har deras aktivitet varit i stort sett död. Det hade ju så klart gått att fråga men det är ingenting jag tänkt på de få gångerna jag väl ser dom online. Jag är mest nyfiken på om någon annan märkt det här också.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Kanske lättare att fråga dom som streamar? ingen här kan väll svara för någon annan person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@ClintBeastwood: Kanske lättare att fråga dom som streamar? ingen här kan väll svara för någon annan person?

Skrivet av ClintBeastwood:

Det hade ju så klart gått att fråga men det är ingenting jag tänkt på de få gångerna jag väl ser dom online. Jag är mest nyfiken på om någon annan märkt det här också.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Drömmen om att dra in en normal årslön per månad från subs/donationer/sponsorer slog väl inte in

Permalänk
Avstängd

Folk kanske tröttnar på att sitta och leka vid datorn hela dagarna och växer upp helt enkelt?
Det kommer säkert också nya streamers också hela tiden.

Är det tjejer som trycker upp tuttarna för donationer eller folk som spelar på mycket hög nivå kan det väl också göra skillnad i hur länge de kör streaming innan de lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk kanske tröttnar på att sitta och leka vid datorn hela dagarna och växer upp helt enkelt?
Det kommer säkert också nya streamers också hela tiden.

Är det tjejer som trycker upp tuttarna för donationer eller folk som spelar på mycket hög nivå kan det väl också göra skillnad i hur länge de kör streaming innan de lägger ner.

Mer att dom flesta märker att det inte är så lätt att bli "stor" på twitch och ger upp.
Växa upp är dock rätt roligt statement, dom som faktiskt tjänar pengar på det. Hur är det bättre att sluta med det dom gör och enligt dig "växa upp" ,när dom drar in mer pengar än dom flesta jobb annars hade kunnat ge någon. Inte som det är så enkelt att sadla om till bli en av dom bästa skådespelarna och håva in miljoner direkt. Eller dom ska gå tillbaka till ett normalt jobb och tjäna 5% mot det dom gör nu?

Iaf, ont. För min del har det inte ändrats något, alla jag kollat på streamar på som vanligt, men det är också större streamers.

Permalänk
Medlem

Verkar vara tråkiga fördommar här på Sweclockers om att de som streamar nästan per automatik gör det för att bli rika och kunna leva på det. Flera av de jag följer har inte ens en donationsknapp och har inget som berättar på skärmen när folk subscribat mer än ett tack från dom själva.

Sen är det så klart många som ger sig in i streaming nu eller för något år sedan med tron att kunna leva på det. Såna är oftast lätta att sålla bort dock.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bob Ross kör då på, som vanligt.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: De som inte livnär sig på/försöker livnära sig på streaming har ju givetvis andra ansvar i livet, t.ex. jobb och/eller familj, vilket medför att de kanske inte kan sitta och pressa 8-10h streaming dagligen, 24/7. Troligtvis därför du upplever att en del av dem du tidigare följt har gått under jorden.

Som någon annan i tråden nämnde, intresset för gaming och i förlängning även streaming kommer och går. Har du inte det som primär inkomstkälla så har du inget tvång på dig att sitta och lira om du känner för att göra annat.

Permalänk
Medlem

Det är ju jul, även streamers behöver la lite ledigt

Visa signatur

CPU: 5600x 4.7Ghz / Liquid Freezer II
GPU: 3080 TuF OC <3
RAM: 32GB 3200Mhz

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Kan väl vara så att vissa streamar lite när de är lediga eller är mellan jobb. Känns som en ganska rimlig förklaring. Dock en aning skumt att alla slutar samtidigt. Annars så är det ju en del bränder och annat runt om i världen. Vi som bor i Sverige tänker ju inte precis på sådana saker. Här blir det inte så mycket hinder. Bara faktumet att vi inte betalar per GB data är ju lyx enligt många.
Edit: Ovanstående är dock mer rimligt.. Thanksgiving och allt vad de har..

Permalänk
Forumledare

@ClintBeastwood: Följer också en hel del mindre streamers och har märkt samma sak.
Den större delen kommer från USA och jag gissar på att det börjar bli tenta/packa/resa tider nu inför jul.

Jag hoppas iaf att det är temporärt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Högkonjunktur mycket övertid och låg arbetslöshet tror jag påverkar att folk gör mindre av alla fritidsintressen.

Permalänk
Medlem

Hejsan ClintBeastwood,

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någonting som hänt som jag har missat? Sen cirka 1-2 månader tillbaka har flera stycken slutat vara aktiva. Jag skriver den här tråden 21.00 en vardag och jag har 6 stycken (av 130st) jag följer som streamar nu. Tidigare hade jag i alla fall 12-18 stycken vid den här tiden. Jag har svårt att tro att alla har tröttnat precis samtidigt. Har ni också märkt av att folk börjat trappa ner på streamandet? Alla jag följer har inte streamat varje dag men alla dagar har det varit mycket fler online samtidigt, än nu det senaste.

Har du hört med några av de streamare du följer?
Kan det vara julstökandet som tar tid?
Jag följer inte själv några streamare, men kanske något har hänt med reklamintäkterna som fått folk att sluta?
Tänker på "ad-pocalypse" på Youtube

Permalänk
Inaktiv

Misslyckade drömmar och att folk har annat för sig är nog som många är inne på bidragande. Tuff "marknad" kryllar av folk som försöker bli rika som det är redan.

Personligen gillar jag inte streamers men de som inte blivit för stora eller låter alltför illa kan vara trevliga att titta på när något spel ska utvärderas för eventuellt köp. Men sällsynt, tar in den information jag behöver på annat vis oftast.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Tänk på att det är veckan innan Jul. Kan vara ganska mycket just nu i folks liv :).

Många streamers som är 25-35 har ju barn också :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Det krävs ganska mycket för att hålla lågan uppe på Twitch, speciellt om man vill komma uppåt. Det är svårt som det är att få några tittare i huvud taget Även om jag, som exempel, bara gör det för skoj skull så kan det till och från omotiverat att fortsätta när ändå de flesta väljer att titta på samma så kallad "twitch stjärna".

Jag tror det är en bidragande anledning i alla fall.

Sen är det nog också så att de som har haft drömmare eller varit i en situation där man kan börja drömma om en karriär på Twitch blivit tvungen att lägga ner den till förmån för ett "riktigt" jobb, partner och kanske barn. Som exempel börjar nog många som unga och kanske arbetslösa, men i och med att man bli äldre får en annan situation att anpassa sig till.

Utöver det så börjar nog många streama specifika spel, som senare kanske går ur tiden av olika anledningar vilket också med största sannolikhet att har avslutat ett par konton.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Beror väl kanske på vilka man följer. Finns ju annat som streamas än bara spelande.

Permalänk

@Nivity:

Förmodligen ungefär lika svårt att sadla om och bli framgångsrik skådespelare som det är att bli framgångsrik streamer. Problemet i Sverige är ju att vår population är så fruktansvärt liten så det går ju inte o streama på Svenska - då är det kört direkt. Så då har vi engelska, och folk är inte nog bra på det språket för att kunna hålla en publik i timmar. Ifall de lyckas hålla en publik så är det pga att de är nått så fruktansvärt duktiga på spelet de kör, och då är oftast deras pro-karriär i det spelet deras huvudsakliga fokus.

Hur som helst så tror jag att det är 100ggr enklare att bli mångmiljonär genom att bara plugga juridik och sen köra det racet än det någonsin är för en Svensk att dra in riktiga pengar på streaming.

Men det är ju lite det som är charmen med Twitch, det är lite av klondike gold rush, där de egentliga vinnarna är de som tillverkar materielen som behövs - då var det spadar och pumpar, nu är det webbkameror och mikrofoner. Ingenting har förändrats, folk går alltid på alla "get rich eazy" skämt.