Permalänk
Medlem

Dator hänger sig. Krävs omstart

Hej!

Problem
Jo datorn hänger sig väldigt random. Allt fastnar, kan inte röra musen och bilden på mina två skärmar fastnar så att säga. Så allt fryser sig typ. Försvinner inte om jag inte startar om datorn.

Vad jag gjort
Har försökt felsöka lite. Har formaterat om systemhårddisken, men har fortfarande problem. Gjort test på RAM minnena. Bytt webbläsare, från crome till firefox. Men det händer så random och i så olika situationer, som till exempel att datorn är på olika länge när det händer, och jag har olika mycket program igång när det händer.

Har drivrutiner till grafikkort men till moderkortet hittade jag bara drivrutiner för ljud och internet.

Vad tror ni kan vara problemet?

Mina specs:
Operativsystem: Windows 10
Processor: Amd-fx 8350 4.0 GHz
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
Processorkylare: En Corsair H60i med två fläktar som kyler kylflänsen.
RAM: 12 gb ram med 3st 4gb ram minnen
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
PSU: Andersson Mission SG GGP 650W

Lite program jag har på datorn, kan dessa påverka?:
Voidtools Everything
Ditto clipboard manager
Actual multiple monitors

Permalänk
Medlem

Du skriver omformaterad, är den ominstallerad? Från scratch?

Hur är temperaturerna ?

Vad är det för test du kört på RAM? memtest? eller har du testat att ta bort ram och testa en och en ?

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Du skriver omformaterad, är den ominstallerad? Från scratch?

Hur är temperaturerna ?

Vad är det för test du kört på RAM? memtest? eller har du testat att ta bort ram och testa en och en ?

Ja jag formaterade systemhårddisken och gjorde en helt ny installation av windows 10. Jag körde memtest, har inte provat att testa ram en och en.

Temperaturerna är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hej!

Problem
Jo datorn hänger sig väldigt random. Allt fastnar, kan inte röra musen och bilden på mina två skärmar fastnar så att säga. Så allt fryser sig typ. Försvinner inte om jag inte startar om datorn.

Vad jag gjort
Har försökt felsöka lite. Har formaterat om systemhårddisken, men har fortfarande problem. Gjort test på RAM minnena. Bytt webbläsare, från crome till firefox. Men det händer så random och i så olika situationer, som till exempel att datorn är på olika länge när det händer, och jag har olika mycket program igång när det händer.

Har drivrutiner till grafikkort men till moderkortet hittade jag bara drivrutiner för ljud och internet.

Vad tror ni kan vara problemet?

Mina specs:
Operativsystem: Windows 10
Processor: Amd-fx 8350 4.0 GHz
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
Processorkylare: En Corsair H60i med två fläktar som kyler kylflänsen.
RAM: 12 gb ram med 3st 4gb ram minnen
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
PSU: Andersson Mission SG GGP 650W

Lite program jag har på datorn, kan dessa påverka?:
Voidtools Everything
Ditto clipboard manager
Actual multiple monitors

Jag är ingen expert. Men jag hade exakt samma problem en gång i tiden. Jag hade dock ett annat moderkort av ASROCK. Men efter att jag flashade bios så fungerade allt kanon.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Jag är ingen expert. Men jag hade exakt samma problem en gång i tiden. Jag hade dock ett annat moderkort av ASROCK. Men efter att jag flashade bios så fungerade allt kanon.

Hoppas det hjälper.

Hmm tack! Kanske ska prova det. Får se om jag hittar någon bra tutorial. Funkar vilken tutorial som helst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hmm tack! Kanske ska prova det. Får se om jag hittar någon bra tutorial. Funkar vilken tutorial som helst eller?

Lite osäker om det är samma för alla. Men det finns risker så det är på egen risk. Men jag hade exakt samma problem. Datorn frös helt plötsligt, Skrivbordet slutade lysa och det krävde omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Lite osäker om det är samma för alla. Men det finns risker så det är på egen risk. Men jag hade exakt samma problem. Datorn frös helt plötsligt, Skrivbordet slutade lysa och det krävde omstart.

Ja då ska jag säga att jag faktiskt inte riktigt vågar göra det. Har bara en dator som jag är väldigt beroende av.

Men tror ni att det är något hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem?

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem 2 gånger innan och nu har det kommit tillbaka, för mig har det hjälpt att bytt moderkort, men som sagt så har problemet kommit tillbaka efter några år.

Vet att jag lämnade in datorn för felsökning första gången problemet uppstod och jag fortfarande hade garanti hos lokala datorfirman men de kunde inte hitta några problem, tillslut testade de att byta moderkort och då funkade det.