Spotify och Deezer: "EU måste säkerställa lika villkor på streamingmarknaden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nyanserat...
Varför är Apple mer giriga än exempelvis Asus eller Dell? Eller Microsoft?

Kan inte prata för någon annan, men tror han syftar på att Apple (och Google) tar 30% av alla tjänster och prenumerationer som utvecklare har i sina appar för deras plattformar (mig veterligen så är det inte några begränsningar som Microsoft kör med).

Jag kan faktiskt hålla med både honom, streamingföretagen (Spotify, Deezer, mflr.) och nyhetsartikeln att det är rätt så girigt och omotiverat högt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan inte prata för någon annan, men tror han syftar på att Apple (och Google) tar 30% av alla tjänster och prenumerationer som utvecklare har i sina appar för deras plattformar (mig veterligen så är det inte några begränsningar som Microsoft kör med).

Jag kan faktiskt hålla med både honom, streamingföretagen (Spotify, Deezer, mflr.) och nyhetsartikeln att det är rätt så girigt och omotiverat högt.

Jodå, mig veterligen kör även Microsoft med mer eller mindre samma prissättning, alltså 30%. Det verkar vara standard i branschen: https://docs.microsoft.com/sv-se/legal/windows/agreements/app...

Håller med om att det är lite mycket för prenumeration men gratis skall det ju knappast vara då app-store ägarna erbjuder en tjänst som inte är gratis för dom, självklart skall de få ta ut en avgift. Sen att just Spotify skriker att det är orättvist samtidigt som de själva särbehandlas av operatörer gör det svårt för mig att ta dom på allvar. Uppenbarligen är det bara viktigt med lika villkor så länge det gynnar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jodå, mig veterligen kör även Microsoft med mer eller mindre samma prissättning, alltså 30%. Det verkar vara standard i branschen: https://docs.microsoft.com/sv-se/legal/windows/agreements/app...

Håller med om att det är lite mycket för prenumeration men gratis skall det ju knappast vara då app-store ägarna erbjuder en tjänst som inte är gratis för dom, självklart skall de få ta ut en avgift. Sen att just Spotify skriker att det är orättvist samtidigt som de själva särbehandlas av operatörer gör det svårt för mig att ta dom på allvar. Uppenbarligen är det bara viktigt med lika villkor så länge det gynnar dom.

Kan ha fel, men har för mig att jag läst innan att de inte tar ut sådana avgifter för tex. Spotify, tidningar, eller liknande prenumerationstjänster (att de gör det för appar, och utbyggnad av appar som DLC, mm, vet jag om, och är jag själv OK med oavsett utgivare).

Lite otydligt, iaf. för mig, att tolka exakt vad som gäller för Spotify och liknande prenumerationer på den Microsoftsidan som du länkade:

"p. ”IAP (In-App Product)” innebär ett extra digitalt objekt till en App, inklusive ytterligare nedladdningsbart innehåll, för en app som finns till försäljning för en Kund i Store, antingen permanent eller återkommande. Efter att en IAP har förvärvats av en Kund levererar utvecklaren den till Appen."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan ha fel, men har för mig att jag läst innan att de inte tar ut sådana avgifter för tex. Spotify, tidningar, eller liknande prenumerationstjänster (att de gör det för appar, och utbyggnad av appar som DLC, mm, vet jag om, och är jag själv OK med oavsett utgivare).

Lite otydligt, iaf. för mig, att tolka exakt vad som gäller för Spotify och liknande prenumerationer på den Microsoftsidan som du länkade:

"p. ”IAP (In-App Product)” innebär ett extra digitalt objekt till en App, inklusive ytterligare nedladdningsbart innehåll, för en app som finns till försäljning för en Kund i Store, antingen permanent eller återkommande. Efter att en IAP har förvärvats av en Kund levererar utvecklaren den till Appen."

Japp, nog är det otydligt alltid Också rätt genomgående för alla dessa tjänster, man kan ju tror att är gjort så med flit
Men jag ser inget som tyder på att de inte tar betalt för prenumerationstjänster:

Citat:

b. Store-avgifter. Store-avgiften (plus eventuella skatter i samband med betalning av sådan Store-avgift, om tillämpligt) som du ska betala Microsoft för att göra dina appar och IAP:er tillgängliga via Store dras från nettointäkterna för att beräkna appintäkterna som ska utbetalas till dig i enlighet med avsnitt 6. Store-avgiften är:

i. Trettio procent (30%) av nettointäkterna för: (a) alla Appar och IAP:er som tillgängliggörs i Store och faktureras kunderna på ej abonnemangsbaserad grund, och (b) alla Spel (och IAP:er i Spel).

ii. Femton procent (15%) av nettointäkterna för alla Appar som inte är Spel (och alla IAP:er i sådana appar) där kunderna faktureras på abonnemangsbasis.

Så möjligt att Microsoft är aningen bättre vad gäller just prenumerationstjänster där det ser ut som att de (så länge det inte är spel) tar 15% från start till skillnad från Apple/Google som kör 15% först efter 12 månaders prenumeration. Men nog tar de betalt som jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan inte prata för någon annan, men tror han syftar på att Apple (och Google) tar 30% av alla tjänster och prenumerationer som utvecklare har i sina appar för deras plattformar (mig veterligen så är det inte några begränsningar som Microsoft kör med).

Jag kan faktiskt hålla med både honom, streamingföretagen (Spotify, Deezer, mflr.) och nyhetsartikeln att det är rätt så girigt och omotiverat högt.

Vilket förmodligen andra också hade gjort, skillnaden är deras position, dom är störst, mest makt, största trogna kundbaserna.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Kan inte prata för någon annan, men tror han syftar på att Apple (och Google) tar 30% av alla tjänster och prenumerationer som utvecklare har i sina appar för deras plattformar (mig veterligen så är det inte några begränsningar som Microsoft kör med).

Jag kan faktiskt hålla med både honom, streamingföretagen (Spotify, Deezer, mflr.) och nyhetsartikeln att det är rätt så girigt och omotiverat högt.

Håller med om att det låter väl högt – framförallt tråkigt att många användare säkert inte är medvetna att de betalar 30% mer än om de skulle prenumererat direkt via tjänsten i fråga. Men ser inte hur Apple är så mycket värre än någon annan. Fast det är kanske den där gamla stämningen angående att bara iPad får ha rundade hörn som får folk att se rött fortfarande? :-/

Ändrade ett felaktigt ”har” till ”ha”.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med om att det låter väl högt – framförallt tråkigt att många användare säkert inte är medvetna att de betalar 30% mer än om de skulle prenumererat direkt via tjänsten i fråga. Men ser inte hur Apple är så mycket värre än någon annan. Fast det är kanske den där gamla stämningen angående att bara iPad får har rundade hörn som får folk att se rött fortfarande? :-/

Håller med. Google är inte ett dugg bättre än Apple (har ju faktiskt varit värre).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Apple erbjuder i sitt ekosystem en hel drös av tjänster som det finns 3:e parts alternativ till, varför skall detta bara gälla Spotifys bransch? Var skall gränsen gå för vad som är konkurrenshämmande? Och skall Apple/Google inte få kunna ta betalt för den tjänst de erbjuder, det är inte gratis för dom. Man behöver inte köpa via in-app, jag har inte betalt Apple ett öre för mitt Spotify abonnemang.

Och så länge som Telia m.fl särbehandlar Spotify så är det utan tvekan hyckleri från deras sida. Andra uppstickare har inte samma fördelar som Spotify har hos vissa operatörer, hur är inte det konkurrenshämmande?

De sade inte att det bara ska gälla deras bransch men det förefaller rätt uppenbart varför de fokuserar på den bransch som de verkar i.

Det handlade om att du frågade varför just de skulle särbehandlas och jag klargjorde att det inte bara rörde sig om dem enligt artikeln. Jag sade ingenting om situationen med Telia och Spotify, och det är heller inte relaterat till det klargörande jag gjorde, vilket jag också gjorde utan egna värderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De sade inte att det bara ska gälla deras bransch men det förefaller rätt uppenbart varför de fokuserar på den bransch som de verkar i.

Det handlade om att du frågade varför just de skulle särbehandlas och jag klargjorde att det inte bara rörde sig om dem enligt artikeln. Jag sade ingenting om situationen med Telia och Spotify, och det är heller inte relaterat till det klargörande jag gjorde, vilket jag också gjorde utan egna värderingar.

Eh, ok? Vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, märka ord?

Självklart förstod jag att det inte enbart rörde Spotify då det t o m står Deezer i rubriken, vilket jag sedan tyckte att jag klargjorde för dig i mitt nästa inlägg. Finner det dock mest intressant att prata om just Spotify här då de säger att man måste säkerställa "lika villkor" samtidigt som man själva särbehandlas av operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Eh, ok? Vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, märka ord?

Självklart förstod jag att det inte enbart rörde Spotify då det t o m står Deezer i rubriken, vilket jag sedan tyckte att jag klargjorde för dig i mitt nästa inlägg. Finner det dock mest intressant att prata om just Spotify här då de säger att man måste säkerställa "lika villkor" samtidigt som man själva särbehandlas av operatörer.

Du ställde en direkt fråga som jag besvarade. Vad kan vara oklart med det?

Du fortsatte sedan med ett inlägg som lät som du knappt läste vad jag skrev då det I princip ignorerade vad jag skrev blandade in en massa andra faktorer istället. Jag vet inte hur du tänker när du gör inlägg men jag skriver precis vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lurigt. Det är ju rimligt att Apple får betalt men när de dessutom är en direkt konkurrent. Kanske juristerna får göra nytta för lönen med den nöten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du ställde en direkt fråga som jag besvarade. Vad kan vara oklart med det?

Du fortsatte sedan med ett inlägg som lät som du knappt läste vad jag skrev då det I princip ignorerade vad jag skrev blandade in en massa andra faktorer istället. Jag vet inte hur du tänker när du gör inlägg men jag skriver precis vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde misstaget att tro att du var intresserad av att diskutera men du ville märka ord, fine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag gjorde misstaget att tro att du var intresserad av att diskutera men du ville märka ord, fine.

Att svara på en direkt fråga är inte att märka ord. Jag är verkligen inte intresserad av att diskutera med någon som inte tar något som helst ansvar för det han skriver och istället försöker skylla på den som svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att svara på en direkt fråga är inte att märka ord. Jag är verkligen inte intresserad av att diskutera med någon som inte tar något som helst ansvar för det han skriver och istället försöker skylla på den som svarar.

Du svarade på något jag aldrig frågat, det står som sagt till och med i titeln på artikel att det inte bara gäller Spotify. Men tycker det framgår rätt tydligt citatet i mitt första inlägg varför jag bara tar upp dom. Uppenbarligen inte, det ber jag om ursäkt för, kunde varit tydligare. Men förstod bara inte din poäng, att tillrättavisa mig att det ju inte bara gällde Spotify. Något jag aldrig trott.
Aja, god kväll