Bygga gamingdator till sonen - hjälp!

Permalänk

Bygga gamingdator till sonen - hjälp!

Jag har inte byggt egen dator sedan 90-talet, men nu är det dags igen (till sonen) - så behöver lite råd om vad som krävs idag.

Vi har redan en rejäl låda, skärm, tangentbord osv. Och en ok hårddisk att börja med. Men behöver då processor, moderkort, minne och grafikkort. Vad ska man satsa på för grejer om man vill komma undan så billigt som möjligt - men ändå så han kan lira CS och GTA med härlig grafik utan lagg.

Han sitter idag på en bärbar sak (Acer Aspire E5-551G-T101 15,6" A10-7300 / 8GB / 1TB HDD / R7 M265 2GB) så allt kommer väl kännas som en ganska bra uppgradering Men man vill ju ändå att det ska vara hyfsat bra livslängd - och att det kanske går att byta ut vissa delar efterhand.

Som sagt - var ett tag sedan jag gjorde det här, så säg till om det behövs mer info från mig för att kunna komma med bra svar.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

@Lakritstack: Vi kan ju börja med vad för budget du har?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Lakritstack:

Hejsan

Det är alltid bra att ha med ett budget tak så folk vet vart smärtgränsen går

/Z

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem

Du säger att ni redan har en rejäl låda, kan du vara lite mer specifik? Gärna modellnamn om du känner till det, men vi behöver åtminstone veta vilken formfaktor det är på den (d.v.s. ATX, mATX, ?). Och har ni även ett nätagg till lådan, och i så fall vilket?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

När det gäller lådan så minns jag inte i skrivande stund, men ska kolla när jag kommer hem. Han har fått den av en polare till mig. Nätaggregatet bör dock bytas tror jag. Antar att ni måste ha mer info om lådan innan ni tipsar om det.
Budget: Vore bra om det går att hålla under 5.000 kr.

Permalänk

Det där var ju ett pris som helt klart känns ok. Är det bra grejer?

Permalänk
Skrivet av perost:

Du säger att ni redan har en rejäl låda, kan du vara lite mer specifik? Gärna modellnamn om du känner till det, men vi behöver åtminstone veta vilken formfaktor det är på den (d.v.s. ATX, mATX, ?). Och har ni även ett nätagg till lådan, och i så fall vilket?

Ok, det är en väldigt gammal låda. Den kanske inte fungerar?

EDIT: Är lite inne på att även köpa ny lådan och funderar på ett mITX. Verkar nice att den inte tar så stor plats. Även lätt att ta med om han vill LANa hos polare. Finns det några nackdelar med att välja en mITX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, det är en väldigt gammal låda. Den kanske inte fungerar?
http://forumbilder.se/GAGAB/img-0772.jpg?width=150

Det ser ut att vara ett ATX-chassi i alla fall, så det ska väl fungera. Men som du säger ser det rätt gammalt ut med vad som ser ut att vara 92mm-fläktar, moderna chassin har i regel 140mm-fläktar och över lag bättre layout. Så du kan säkert använda det om du vill, men ett modernt chassi lär ha bättre kylning och vara enklare att använda.

Däremot så bör nätagget som du är inne på bytas ut. Bara det faktum att den har en knapp för att ändra mellan 115V och 230V betyder att det är i det närmaste uråldrigt, nätagg har skött sånt automatiskt i bra många år nu. Förutom att det lär vara rätt slitet vid det här laget så är det tveksamt att det ens har rätt kablar för en modern dator.

Skrivet av Lakritstack:

EDIT: Är lite inne på att även köpa ny lådan och funderar på ett mITX. Verkar nice att den inte tar så stor plats. Även lätt att ta med om han vill LANa hos polare. Finns det några nackdelar med att välja en mITX?

Nackdelen med mITX är att det är svårare att kyla komponenterna i ett litet chassi, så en mITX-dator blir i regel varmare och/eller mer högljudd. Men det går absolut att bygga en bra speldator i ett mITX-chassi om man anstränger sig lite.

Permalänk
Medlem

Tycker matx är ett trevligt format, nu när chassitillverkarna förstått att man kan bygga mer lagom stort istället för gigantiska eller supersmått.

Permalänk
Avstängd

@Lakritstack @perost Det är ett gammalt hederligt Chieftec Dragon Fulltower chassi

EDIT: Det var ett Midi-tower, och inte full tower.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: ska du välja en lite mindre låda kan jag starkt rekommendera Bitfenix Prodigy eller Prodigy M . Dem är enkla att ta med sig. original versionen är mITX medans M varianten har stöd för formfaktorn både mITX och mATX .

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Lakritstack @perost Det är ett gammalt hederligt Chieftec Dragon Fulltower chassi

Jo, du verkar ha rätt i att det är någon Chieftec Dragon modell, ett DX01-SLD kanske. Fulltower är dock större med en plats för en fläkt ovanför nätagget, detta verkar vara vad de kallar Miditower. Jag verkar också haft fel när jag gissade på 92mm-fläktar, det är tydligen värre än så då chassit tydligen har 80mm-fläktar.

Men visst, det är ett ATX-chassi, så det borde inte vara något större problem att använda det annat än att kylningen kanske inte är den bästa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Jo, du verkar ha rätt i att det är någon Chieftec Dragon modell, ett DX01-SLD kanske. Fulltower är dock större med en plats för en fläkt ovanför nätagget, detta verkar vara vad de kallar Miditower. Jag verkar också haft fel när jag gissade på 92mm-fläktar, det är tydligen värre än så då chassit tydligen har 80mm-fläktar.

Men visst, det är ett ATX-chassi, så det borde inte vara något större problem att använda det annat än att kylningen kanske inte är den bästa.

Det ser ut att stämma.

Själv hade man ett DA-01WD en gång i tiden, och att flytta den mastodonten till chassi var inget man gjorde frivilligt direkt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Blev några hundra över budget med chassit. Men om du har en tusenlapp extra skulle jag byta ut grafikkortet mot ett Zotac GTX 1060 Mini 3GB

Permalänk
Skrivet av TornFalken:

Blev några hundra över budget med chassit. Men om du har en tusenlapp extra skulle jag byta ut grafikkortet mot ett Zotac GTX 1060 Mini 3GB

https://komponentkoll.se/bild/USCgN.png

Tack för ett till förslag. Jag har redan en hårddisk så utrymme för att köpa ett bättre grafikkort finns absolut. Men det lutar nog åt att köpa en mindre låda.

Permalänk

Tack för alla svar. Jag blev lite pepp på Prodigy M-lådan. Den ser riktigt nice ut. Har även förstått att det är Ryzen 3 som gäller i den här prisklassen. Då är det alltså vettigaste aggregat, moderkortet, minnet och grafikkortet till det som jag behöver.

Google ledde mig till bl.a. det här grafikkortet. Är det bra eller finns det mer prisvärda/bättre i den prisklassen? Ett par st här har ju t.ex. tipsat om det här. Skillnad på dessa?

Kanske att man ska ha lite is i magen och vänta till mellandagsrean. Brukar det vara någon bra rea på sådan här prylar då?

Permalänk

Över budget men nu halkade jag in på den här: Blocket

Utan skärmen blir det kanske inte lika mycket över budget. Är det en bra maskin?

EDIT: Skiter nog i den här. Trodde min bror, som just nu är i Luleå, kunde ta med den men det visar sig att det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Google ledde mig till bl.a. det här grafikkortet. Är det bra eller finns det mer prisvärda/bättre i den prisklassen? Ett par st här har ju t.ex. tipsat om det här. Skillnad på dessa?

Dustinhome har rea på detta kort för 2099kr just nu annars. När det gäller Zotac-kortet så är det ju bra om man har ett mITX-chassi som inte klarar långa kort, men Prodigy M klarar kort upp till 300mm enligt specen. Och i regel är ju en så stor kylare som möjligt att föredra.

Skrivet av Lakritstack:

Kanske att man ska ha lite is i magen och vänta till mellandagsrean. Brukar det vara någon bra rea på sådan här prylar då?

Kortet jag länkade ovan fanns för 1899kr under black friday. Det går så klart inte att säga hur det blir under mellandagsrean, men jag skulle bli förvånad om det inte kommer något bra erbjudande på GTX 1060.

Skrivet av Lakritstack:

Över budget men nu halkade jag in på den här: Blocket

Utan skärmen blir det kanske inte lika mycket över budget. Är det en bra maskin?

Grafikkortet är aningen sämre än GTX 1060 3GB, medan processorn är lite bättre än Ryzen 1200 men går inte att överklocka. Spontant känns datorn lite dyr för att vara begagnad, men jag har inte stenkoll på begagnatpriserna.

Permalänk
Skrivet av perost:

Dustinhome har rea på detta kort för 2099kr just nu annars. När det gäller Zotac-kortet så är det ju bra om man har ett mITX-chassi som inte klarar långa kort, men Prodigy M klarar kort upp till 300mm enligt specen. Och i regel är ju en så stor kylare som möjligt att föredra.
Kortet jag länkade ovan fanns för 1899kr under black friday. Det går så klart inte att säga hur det blir under mellandagsrean, men jag skulle bli förvånad om det inte kommer något bra erbjudande på GTX 1060.
Grafikkortet är aningen sämre än GTX 1060 3GB, medan processorn är lite bättre än Ryzen 1200 men går inte att överklocka. Spontant känns datorn lite dyr för att vara begagnad, men jag har inte stenkoll på begagnatpriserna.

Tack. Det blir nog inte blocketannonsen. Se min "EDIT" ovan.
Ok, först nu uppmärksammade jag att de heter likadant - bara olika fabrikat? Och olika mycket kylning på? När jag jagar kort i mellandagsrean - hur vet jag vilka som är bra och dåliga? Eller är alla GTX 1060 bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, först nu uppmärksammade jag att de heter likadant - bara olika fabrikat? Och olika mycket kylning på? När jag jagar kort i mellandagsrean - hur vet jag vilka som är bra och dåliga? Eller är alla GTX 1060 bra?

Ja, det är främst kylarna som skiljer sig. GTX 1060 drar inte så jättemycket ström, så de ställer inte särskilt höga krav på kylningen. Generellt är väl alla GTX 1060 med fullstor kylare och två eller tre fläktar helt ok, men det skadar förstås inte att t.ex. försöka hitta en recension eller kolla omdömen på prisjakt.

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Tack för ett till förslag. Jag har redan en hårddisk så utrymme för att köpa ett bättre grafikkort finns absolut. Men det lutar nog åt att köpa en mindre låda.

Men dåså, då är det ju bara att ta bort HDDn, byta ut chassit till bitfenix prodigy m . Och slänga med ett GTX 1060 kort tex asus eller msi som du länkade . Blir säkert en del rabatter under mellandagsrean dock kan de ju bli lite längre leveranstider .

Permalänk

Ok, då var det dags att beställa. Budgeten har, inte helt oväntat, höjts en smula. Just nu lutar det åt följande:

Asus GTX 1060 6 GB
AMD Ryzen 5 1400

Sedan behöver vi då chassi, nätaggregat, moderkort och minne.
Grabben vill väldigt gärna ha ett lite mer "game:igt" chassi som lyser lite - gärna rött. Har ni tips på något väldigt prisvärt sådant? Jag hittade det här. Är det ok? Eller finns det bättre/snyggare i den prisklassen?

Tar gärna emot tips på bra moderkort och aggregat för chassit - då jag har ganska dålig koll på det. Som sagt - gärna prisvärt då vi gått upp lite i prisklass på processorn och grafikkortet.

Vad sägs om t.ex. det här moderkortet? ASUS ROG Strix B350-F

EDIT: Hittade nu även den här lådan

Permalänk
Avstängd

@Lakritstack: Kör på en Intel i3 8100 och ett Z370 moderkort i kombination med 8GB DDR4. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11191083/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ok är den vassare alltså?

Permalänk

Nu är allt beställt. Det blev @Peppar2014 ´s set up ovan med Intel i3 och MSI, Asus GRX 1060 6GB samt den här lådan och det här aggregatet.

Den hårddisk han redan har är ju en HDD. Hur stor skillnad gör det om man i framtiden byter ut den mot en SSD?

Sen är det ju Windows då också.. Går det att flytta över licensen från den bärbara Asus-datorn han har eller är det köpa för 1400 spänn som gäller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakritstack:

Nu är allt beställt. Det blev @Peppar2014 ´s set up ovan med Intel i3 och MSI, Asus GRX 1060 6GB samt den här lådan och det här aggregatet.

Den hårddisk han redan har är ju en HDD. Hur stor skillnad gör det om man i framtiden byter ut den mot en SSD?

Sen är det ju Windows då också.. Går det att flytta över licensen från den bärbara Asus-datorn han har eller är det köpa för 1400 spänn som gäller?

Du får kortare laddningstider, båda i spel och av operativsystem. Gällande att flytta över en Windows installation beror helt på vilken version det är, Coffee lake har bara officiellt stöd för Windows 10.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Minns dagen jag satte in min första SSD fortfarande, det är grejer vill jag lova.

Edit: Windows kan du köpa billigt här och där

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Nu är allt beställt. Det blev @Peppar2014 ´s set up ovan med Intel i3 och MSI, Asus GRX 1060 6GB samt den här lådan och det här aggregatet.

Den hårddisk han redan har är ju en HDD. Hur stor skillnad gör det om man i framtiden byter ut den mot en SSD?

Sen är det ju Windows då också.. Går det att flytta över licensen från den bärbara Asus-datorn han har eller är det köpa för 1400 spänn som gäller?

Bara skriva in licens koden. Brukar fungera, annars går du bara upp ett litet tråkigt meddelande i Windows.
Inget att bry sig om.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Bara skriva in licens koden. Brukar fungera, annars går du bara upp ett litet tråkigt meddelande i Windows.
Inget att bry sig om.

Efter att ha googlat lite så verkar det som det inte kommer gå om man tidigare haft en dator där det varit förinstallerat?