Hur lång drifttid har era diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Oj oj oj, det var inte lite aggro du blev.
Frågan var inte drygt ställd utan jag undrade genuint om du hade någon data på det då det är många som säger detta

Ledsen. Hade dålig dag, och det gick in lite i texten.

Skrivet av Sisyfos:

Det är väl mycket möjligt att det är som du säger med tanke på att hårddiskar som du säger är billigare än någonsin men jag tvivlar helt enkelt på det utan att ha sett någon faktiskt data på det.
Man får ha i åtanke att de flesta hårddiskarna överlever cirka 5 års drifttid enligt till exempel BackBlaze's uppmärksammade statistik där många hårddiskar dör under sitt första år för att sedan för det mesta leva vidare i ett antal år.

Men detta är dock inte under samma förhållande som hemanvändare. Dessa sitter i en låda, i RAID, i en serverhall, igång 24/7. Så detta visar heller inget...

Förstår att du vill ha bevis, men ärligt... har du något bevis som säger motsatsen?
Enda data som finns är djupt ner i erfarenheter, forumtrådar och liknande. Och inget av detta säger 5 år... snarare 2-3 år på dagens saker.

Skrivet av Sisyfos:

Du verkar ha en hel del anekdotiska bevis där hårddiskar har fallerat för dig och i din närvaro men det säger trots allt inte så mycket i det stora hela, det är ingen stor kontrollgrupp precis.
Detta om man jämför de cirka 65000 diskar som till exempel BackBlaze använt i sin statistik som i alla fall enligt mig visar en god överlevnad för moderna hårddiskar.

Åter igen så visst, det är inte gigantisk kontroll-grupp inga argument där, men det är ett tydlig trend där samtliga fall går detta håll. Där är liksom inte något som ens visar motsatsen. Hitta en modern 3-4TB som i en klientmaskin hållit 5 års drift så ska ja ta den i aspekt, men faktum är att du hittar inget bevis alls på detta.

Titta på tråden tom...
TS disk är gamla 1TB från Samsung, diskar som inte görs längre, och de har 37300 timmar (4,25år) och är friska. Sen ser man lite längre ner WD 1TB 29k tim med varning, WD 2TB med 45k timmar med 8 omflyttade sektorer och andra fel. Elghinnarisa har massor med gamla diskar på 500GB-1TB så är gamla och fungerar.

Hoppar man över till andra tråden, så ser man massor med gamla diskar med enorma drifttider hela vägen bak till 2010.

Sen kan man titta på denna: #16717755
Hans nya 2TB disk.. kaputt. Gammal 500GB disk.. no problem trots nästan 50k timmar.
#16605091 1TB WD med seriöst många defekta sektorer och SMART varning.

Det finns helt enkelt för mycket återkommande exempel på exakt samma sak för att kunna borsta bort som att det inte säger något. Om du verkligen tittar... så ser du detta runt om, överallt. Så det handlar om överväldigande många incidenter som visar samma sak...

Så jag vill gärna se din info, baserad på konsument användning, en disk som är frisk efter 4-5 år, så 2011-2013 typ. Du lär ha riktigt svårt att hitta dem...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Men detta är dock inte under samma förhållande som hemanvändare. Dessa sitter i en låda, i RAID, i en serverhall, igång 24/7. Så detta visar heller inget...

Jag skulle snarare säga att det styrker moderna hårddiskars livslängd om något, det är ju en otroligt tuff miljö jämfört med en hemmiljö

Skrivet av Paddanx:

Förstår att du vill ha bevis, men ärligt... har du något bevis som säger motsatsen?
Enda data som finns är djupt ner i erfarenheter, forumtrådar och liknande. Och inget av detta säger 5 år... snarare 2-3 år på dagens saker.

Ptja, "den som påstår något måste bevisa det...".
Du verkade otroligt säker på din sak helt enkelt men jag är väldigt skeptisk till att det stämmer. Dels eftersom jag i så fall inte förstår varför hårddisktillverkare skulle börja med så kallad https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence såhär sent in i hårddiskens livstid. Det vore ju i så fall ännu mer logiskt att de skulle hållit på med det förr när hårddiskarna var mycket dyrare.

Skrivet av Paddanx:

Titta på tråden tom...
TS disk är gamla 1TB från Samsung, diskar som inte görs längre, och de har 37300 timmar (4,25år) och är friska. Sen ser man lite längre ner WD 1TB 29k tim med varning, WD 2TB med 45k timmar med 8 omflyttade sektorer och andra fel. Elghinnarisa har massor med gamla diskar på 500GB-1TB så är gamla och fungerar.

Hoppar man över till andra tråden, så ser man massor med gamla diskar med enorma drifttider hela vägen bak till 2010.

Sen kan man titta på denna: #16717755
Hans nya 2TB disk.. kaputt. Gammal 500GB disk.. no problem trots nästan 50k timmar.
#16605091 1TB WD med seriöst många defekta sektorer och SMART varning.

Det finns helt enkelt för mycket återkommande exempel på exakt samma sak för att kunna borsta bort som att det inte säger något. Om du verkligen tittar... så ser du detta runt om, överallt. Så det handlar om överväldigande många incidenter som visar samma sak...

Så jag vill gärna se din info, baserad på konsument användning, en disk som är frisk efter 4-5 år, så 2011-2013 typ. Du lär ha riktigt svårt att hitta dem...

Jag kan förstå att det känns så men om man till exempel skall titta på BackBlaze statistik så är ju diskar som allra känsligast under de första levnadsåren för att sedan ha en lägre "dödlighet" fram tills flera år framåt.
Med det sagt så är det väl möjligt att de allra billigaste moderna modellerna har en hög dödlighet, det vore ju i så fall logiskt.
Men det jag snarare sätter mig emot är att samtliga moderna HDD's skulle vara sämre än hårddiskar för många år sedan, det tror jag helt enkelt inte på. Jag tror helt enkelt att man får vad man betalar för med till exempel WD Red och andra lite mera proffsiga HDD's.
Dock har ju BackBlaze observerat en onaturligt hög dödlighet för 3TB-diskar och en kompis miste faktiskt sin Seagate Barracuda 3TB efter 3 års ägande så något är definitivt lurt med dem.

Det är lite roligt att du tog upp Samsungs 1TB-diskar för övrigt för det är just en sådan (HD103SJ) jag har ägt i min huvud-dator sedan 2011 då den förmodligen slutade tillverkas.
Drifttiden ligger på 17800 timmar eller nästan exakt 2 år men å andra sidan så har den varit med om en väldig massa uppstarter då min vana är att stänga av datorn över natten/dagen då jag inte använder den.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle snarare säga att det styrker moderna hårddiskars livslängd om något, det är ju en otroligt tuff miljö jämfört med en hemmiljö

Så en dyr Range Rover håller bättre än en Toyota Corolla i vanligt bruk?
Något Topgear visat är att Range Roveres är tuffa som tusan i hård miljö. Men Toyota Corolla från 80-90 talet rullar än i Sverige och många fungera otroligt bra än, trots sin ålder. Ändå har nyare Toyota börjat få mer problem, de rostar pga sämre skydd tex. Så det kan alltid ändras.

Poängen är att bara för en produkt mår bra i en miljö, betyder inte att den mår bra i alla.
Seagate tex är extremt känsliga för värme (något du också kan se i en del stats), och en hem-miljö har helt andra temperaturer och laster än den miljön. Hemmamaskinen start stoppar, den kör inte 24/7, vilket sliter helt annorlunda på en disk. Enda man kan säga är att "i den typ av miljö" så kan vissa diskar hålla bra. Men du har ingen stats på tex 2007 diskar i deras data, eller hur?

Skrivet av Sisyfos:

Ptja, "den som påstår något måste bevisa det...".

"Moderna Seagate Barracuda är ju i en klass för sig om man säger så och det är ju bevisat men jag tror att moderna WD Red-diskar har en mycket hög pålitlighet."

Bevis?

Skrivet av Sisyfos:

Du verkade otroligt säker på din sak helt enkelt men jag är väldigt skeptisk till att det stämmer. Dels eftersom jag i så fall inte förstår varför hårddisktillverkare skulle börja med så kallad https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence såhär sent in i hårddiskens livstid. Det vore ju i så fall ännu mer logiskt att de skulle hållit på med det förr när hårddiskarna var mycket dyrare.

Som sagt, jag bryr mig inte vad du tror. Jag vet vad jag ser, och vill du låta bli att se det... köp dina nya diskar
Enda jag sa var att de som hade gamla diskar, och de räcker för storleken de behöver, håll hårt och vårda dem väl... Är det så fel?

Och tänk efter lite på "varför".
Förr så hade du en 10GB... sen släppte de 20GB... sen 40GB... 80GB... 160GB/200GB... 320GB... 500GB... 750GB... 1TB... Mao... varje generation hade större och större. Så det fanns en anledning att byta ut sin disk, då program/spel mm behövde mer och mer plats. Folk laddade ner saker från Napster eller andra saker, och behovet att lagra bara ökade.

Sen slogs taket i.. och vi fick 1TB under rätt lång tid. Sen kom 1,5TB efter ett tag... Sen 2TB ett längre tag efter det. Plötsligt så blev inte diskarna 2x så stora längre vid varje ny version. Så folk slutade köpa nya diskar, då det inte fanns några 4TB att köpa och priserna "fastnade". Man fick inte längre en 4x så stor disk för bra pris, eller 2x storleken för hyfsat pris.

Så vad hände med priserna och kvalitén? Jo priserna sjönk, för att folk skulle köpa fler... konkurrensen hårdnade och för att ta igen vinsten fick de göra kretskorten mindre, göra tunnare/lättare diskar (mindre mängd metall). Jämför vikten på gammal 1TB med moderna tex. Man började göra alla knep möjliga för att "förbättra dem" rent vinstmässigt.
Det slutade dock med en totalt mättad marknad, och utveckling som inte kunde pressa vidare. Samsung tex sålde sin HDD marknad till Seagate, och andra lade ner den helt för konsumenter. Var är Maxtor tex? Jo Seagate köpte. Osv.

Efter lång tid fick vi 3-4TB, och vi pratar flera år efter. Först nu 10 år efter 1TB får vi 10TB... och dessa är dyra igen då man tvingas använda helium och trycka in så många plattor i dem att det är löjligt. Tekniken pressas så hårt det bra går, bara för att man ska kunna sälja mer. Den är på gränsen vad skrivhuvudet klarar vara nu. Tror du ärligt att du får samma kvalité och marginal på en HDD som idag har 1 platta, med 1TB ett läs/skrivhuvud och denna extremt tajta marginal där ett spår är samma storlek som skrivhuvudet, vs en gammal 1TB som byggde på 3 st 333GB plattor, eller tom 4st 250GB plattor med betydligt mer marginal?

De enkla 1-2-3-4 TB är än relativt billiga och har typ stannat i pris. De är på bottennivån och har fått sin kvalité därefter. Så vad kan de göra för att få dig att köpa ny disk...? Ett sätt är att se till att de rasar iaf. Då vet det att den disken du köper nu, måste du byta igen snart nog. De sänkte garantitiderna från 5år till 3, och tom hela vägen till 2 år.

Sen om detta är pga de pressat tekniken för långt, eller medvetet gjort så, det är upp till dig att avgöra, men det är vad som måste ske om de ska kunna gå med vinst och överleva. Om diskarna håller 5-10 år går de i konkurs.
Först nu börjar en del diskar få tillbaka sin längre garanti, men endast bättre modeller som kostar mer. Externa är väl snart nere på 1år för vissa tillverkare. Så om du är villig att betala mer, så kan du troligen hitta bättre diskar.

Samma sak håller på att ske med SSDer. Marknaden har typ stannat, och konkurrensen som OCZ (gamla) en gång startade med sina 50-11 modeller har helt bromsat in. Vad sker med kvalitén?

Jo vi får TLC diskar som läcker spänning/data (840 EVO/BX200). Vi får SSDer som Intel 600p som skriver långsammare än USB 2 HDD, och vi får budget kontrollers som inte kan hantera sitt NAND (som V300/Adata SP600) och rasar när kontrollern får större fel. SSDer idag har så många defekter i sitt NAND att de är sämre än USB minnen var för bara 5 år sedan. Att ens få tag i en bra kvalitet och pålitlig MLC high-end disk idag så får du nästan vända dig till Enterprise klass, eller iaf lägga premium pris.

Men gamla IntelX25 rullar på än. En vän på Sweclockers och jag kämpar ens för att slita ut äldre SLC/MLC diskar, och det är banne mig inte lätt alltid, då de tål något enormt. De kostade också premium pris...

Varför skulle HDD vara annorlunda? Kvalité kostar även där...
Tror du på fullaste allvar att inget av detta du ser om du bara titta på marknaden "påverkar"?
Varför har garantier blivit sämre? Titta på BackBlaze DOA stats...?

Man undrar lite hur du tänker... för jag kan inte förstå en människa som kan ignorera detta, bara för det "passar inte hans tro".
Min poäng? Om man inte vill se fakta bakom, så kan allt begravas i dålig statistik...

Skrivet av Sisyfos:

Jag kan förstå att det känns så men om man till exempel skall titta på BackBlaze statistik så är ju diskar som allra känsligast under de första levnadsåren för att sedan ha en lägre "dödlighet" fram tills flera år framåt.
Med det sagt så är det väl möjligt att de allra billigaste moderna modellerna har en hög dödlighet, det vore ju i så fall logiskt.
Men det jag snarare sätter mig emot är att samtliga moderna HDD's skulle vara sämre än hårddiskar för många år sedan, det tror jag helt enkelt inte på. Jag tror helt enkelt att man får vad man betalar för med till exempel WD Red och andra lite mera proffsiga HDD's.
Dock har ju BackBlaze observerat en onaturligt hög dödlighet för 3TB-diskar och en kompis miste faktiskt sin Seagate Barracuda 3TB efter 3 års ägande så något är definitivt lurt med dem.

Och jag kan förstå att du vill se statistik på 100000 diskar och se hur allt hänger ihop, men det närmaste BackBlaze statistik kan ses som är för en hemma-byggd NAS. Då har du 24/7, vibrationer, och kontant temp. Inget av detta påverkar hur mina diskar mår, används eller behandlas dock.

Inget av detta spelar öht roll i en klientmaskin som startas 8 timmar om dagen, står i ett kraftigt temperaturvarierande rum, med en GPU bredvid den som spottar ut värme lite då och då. Den slipper dock vibrationer från RAID... Den slipper 24/7...

Och WD helt ärligt är inte så bra som du tror, verken i BackBlaze stats, eller i verkligheten. De är helt okej, men de är inte felfria direkt... Även om du verkar vilja hylla dem till skyarna. Om du nu tror att BackBlaze står för exakt rätt info så antar jag att du hädan kör HGST eller 4TB Seagate?

För du litar väl inte på din egen erfarenhet, eller?

Skrivet av Sisyfos:

Det är lite roligt att du tog upp Samsungs 1TB-diskar för övrigt för det är just en sådan (HD103SJ) jag har ägt i min huvud-dator sedan 2011 då den förmodligen slutade tillverkas.
Drifttiden ligger på 17800 timmar eller nästan exakt 2 år men å andra sidan så har den varit med om en väldig massa uppstarter då min vana är att stänga av datorn över natten/dagen då jag inte använder den.

Jo jag har nån sådan själv. Ena är faktiskt tom oanvänd (hitta den i en hylla där den låg som reserv för en gammal RAID).
Vet att 2 andra sitter än i andra personers datorer... och de har inte skrikit på mig att dessa rasat på 3-4 år iaf... så. Enda vi gjort sedan de hade dem är att montera SSD som systemdisk, men behöll dessa som lagring.

Förr eller senare kommer ju självklart även de att rasa, ingen tvekan om det, men jag tror jag kommer få byta deras USB backup diskar innan dess.

Med detta sagt vill jag inte bråka mer i tråden. Så vill du blint tro på BackBlaze, eller inte kan se vad som skett på marknaden på 20 år... så varför ska jag bry mig. Det finns info, i bäckar små, överallt. Men vill man inte ser skogen för alla träden, så kan jag inget göra.

Till er andra... håll hårt i era gamla diskar. De kommer att hålla bättre, även om inte för evigt.

Permalänk
Medlem

Hur många timmar har din hårddisk varit på.

Såg en gammal tråd om hur många timmar folks hårddisk snurrat.
Tänkte att nu har dom snurrat lite mer och vore kul och se hur länge hårddiskar lever.
Bland mina så är det faktiskt en extern som har levt längst, Har haft ett par externa krascher genom åren.
Denna funkar hyffsat bra fortfarande, måste ibland ladda om allt innehåll på disken och den är ganska trött. Men det får den väl vara efter dessa år 7,2 Års uptime om jag inte har räknat helt fel.
Är det någon som har en trotjänare som slår det ?

Uppstarter: 620 ggr.
Drifttid: 63799 Timmar.

Permalänk
Medlem

Ingen med självbevarelsedrift har diskar som tillåts snurra så länge Jag börjar blir nervös för de diskar som är 3år gamla.

Permalänk
Medlem

Varför inte fortsätta i den gamla tråden?

Alltid kul att återuppliva en riktigt gammal tråd.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Varför inte fortsätta i den gamla tråden?

Alltid kul att återuppliva en riktigt gammal tråd.

Ville inte göra en bump of the century.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ingen med självbevarelsedrift har diskar som tillåts snurra så länge Jag börjar blir nervös för de diskar som är 3år gamla.

Living on the edge Har inget jag vill behålla på den eller inte har råd att förlora.

Permalänk
Medlem

Bahh mina server diskar är bara uppe i
1999 dagar
46766 timmar

du leder

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Bahh mina server diskar är bara uppe i
1999 dagar
46766 timmar

du leder

Vet inte om detta är något man vill leda i, mera lider av, Hårddisk timmar orsakar oro ångest o sömnlösa nätter. Nädå har Backup på server och en 3dje hdd så jag sover gott.

Permalänk
Medlem

ide är odödliga, satt i en övervakningsdator tom så lär ha spunnit på halvsnabba hastigheter mycket av sitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

ide är odödliga, satt i en övervakningsdator tom så lär ha spunnit på halvsnabba hastigheter mycket av sitt liv https://i.imgur.com/KcM0lJy.jpg

Lever den fortfarande ? Tillverkare på den disken ? Ska rensa ur min och se hur långe den har tänkt och leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

ide är odödliga, satt i en övervakningsdator tom så lär ha spunnit på halvsnabba hastigheter mycket av sitt liv https://i.imgur.com/KcM0lJy.jpg

Skrivet av KILO:

Lever den fortfarande ? Tillverkare på den disken ? Ska rensa ur min och se hur långe den har tänkt och leva.

Hitachi/Deskstar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KILO:

Lever den fortfarande ? Tillverkare på den disken ? Ska rensa ur min och se hur långe den har tänkt och leva.

ja den lever fast drog ur den nyligen och är en Hitachi GST Deskstar 7K400 HDS724040KLAT80

Permalänk
Medlem
Skrivet av KILO:

Vet inte om detta är något man vill leda i, mera lider av, Hårddisk timmar orsakar oro ångest o sömnlösa nätter. Nädå har Backup på server och en 3dje hdd så jag sover gott.

har en tredje som kör backup på dom andra

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Äldsta som sitter i Main datorn har bara gått i 7.2 år.
Ska kolla filservern och se hur de är där. Blir en edit om nån av dom har gått längre.

*edit* 8.2 år hade den äldsta varit på där. När jag tänker efter var de jäkligt länge sen en disk som inte hade windows på sig gav upp.
Räknar man bort OS diskarna så ligger driftstiden i snitt på 5.9 år. de beror mest på att jag köpte en ny lagringsdisk i våras, annars hade de legat bra nog högre.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

C:\
Upstarter 7100
Drifttid 15491
D:\
Upstarter 7172
Drifttid 10198

Permalänk
Medlem

31722 timmar
73 uppstarter.

Nästan nya om man jämför med vissa andra

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

17022 timmar
2279 uppstarter

En simpel WD Green 1TB som än lever utan bekymmer, men den åker nog ut snart då jag har tillräckligt med plats på SSD numera, samt cloud-backup.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ingen med självbevarelsedrift har diskar som tillåts snurra så länge Jag börjar blir nervös för de diskar som är 3år gamla.

Inte då - så länge man gör regelbunden backup på minst 1 diskset, helst 2 så behöver man inte oroa sig, dock efter 45 tusen timmar (~5 år) så kanske man skall börja fundera på pensionering av dem i form av att diskarna används som arkiv-backup (dock inte som den enda backupen) - men i praktiken oftast för att man vill byta till större diskvolymer - och inte sällan att hårdvaran som håller diskarna också behöver fräschas upp/bytas då fläktar och annat också kan vara rätt slitna.

tittade igenom högen med äldre diskar, drygt 42 tusen timmar var den med längst drifttid, annars verkar huvudelen ligga runt 30 tusen timmar och de var inte utfasade för att de vars dåliga, utan för små i storlek.

diskar som är påslagna konstant 24/7 verkar kunna rulla väldigt länge medans diskar som startas och stoppas ofta verkar ha sämre utfall

Permalänk
Medlem

Intel 320 120 gb snart 30000 timmar även 2 gröna wd green på snart 30000 alla felfria. Bra ssd diskar lär hålla länge.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Usch vill inte se, nästan som att man ska få besked att nån kommer gå bort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Server disk C: 76720h och 446 uppstarter

En ST3500320AS 500GB, SMART säger fortfarande felfri (i gång 24/7, 27°)
Om inte Windows skulle uppdatera/omstarta så ofta skulle den mycket mindre uppstarter!

Permalänk
Medlem

Samsung ssd 840 evo 250GB

Uppstarter 909 gånger
Drifttid 19402 timmar
Totalt skrivning 26433 GB

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Börjar bli smått nervös att den snart säger upp sig

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung-disk som varit med i snart 10 år. Var först OS-disk i en färdigbyggd dator från komplett. Den fick bli lagringsdisk sen

53692 timmar och 2088 power on count.

SSD:en är lite nyare men har också den dragit på sig ett par timmar.

37937 timmar och 492 power on count.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

3 TB Seagate ST3000DM001 som sitter i datorn har varit igång 38682 timmar, 339 uppstarter (har bl.a. suttit i NAS tidigare).
Diskarna i min NAS har varit igång 787 resp. 401 dagar (Seagate 4 TB, Seagate 8 TB Archive).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har nyss motionerat Samsung 840 EVO (verkar behövas typ 1 gång per år, läshastigheten verkar inte påverkas så mycket med tiden, men skrivhastigheten kan bli helt bedrövlig och så låg som 28 MB/s vid gigantiskt stora filskrivningar - efter motion så är det SATA2 i burken som begränsar skriv-farten hela diskstorleken igenom (men jäklar var varm den kan bli vid kontinuerlig skrivning - toppade 67 grader C...) .

noterar att denna SSD har kommit upp till 38980 timmar (4.8 år), 434 starter, wear levling count 147 varv och 37 TB skriven mängd.

Jag kommer nog aldrig att skriva sönder denna disk innan det utfasas om man ser på åldern och hur mycket som är skrivet - har mer än 4/5-delar kvar i skrivkapacitet och med den här takten så kommer det ta 20 år till innan man skrivit slut på disken...

---

840 EVO verka behövas motion då och då för att hålla hastigheten - gäller främst vid skrivning om disken i övrigt används mest för läsning största delen av tiden.

Som motion gör jag först diskimage-kopia av hela disken, från sektor 0 till sektor slut med linux 'dd', är det viktig data så gör man imagekopian på två olika media med 'ddrescue' istället så att användarfel med 'dd' inte resulterar att man förlorar allt.

Därefter fyller jag hela disken med '0', också med 'dd' och det kan ibland gå periodvis jättelångsamt, så lågt som 28 MB/s vilket var det lägsta jag såg idag.

Därefter låter jag veracrypt kryptera hela disken (går mycket fortare än att försöka använda Linux /dev/urandom) ett varv för att försäkra att alla minnesceller skrivs med icke komprimerbar data och som slutliga moment så lägger jag tillbaka diskimagen igen och då skrivs med högsta fart som SATA2 kan leverera hela vägen från början till slut.

Permalänk
Medlem

Intel 520 SSD ca 6916 timmars körtid, 1022 start/stopp
WD Black 7837 timars körtid, 412 start/stopp
WD Blue 16501 timmars körtid, 2486 start/stopp
WD Green 34387 timmars körtid, 2229 start/stopp
Toshiba MK 13211 timmars körtid, 2603 start/stopp

Det har blivit en del

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 1TB 6016 timmar och 2404 uppstarter haha, bra på stänga av datorn verkar jag då vara