För mycket val. Befintligt system.

Permalänk
Medlem

För mycket val. Befintligt system.

Hej

Hade ett Phantek Evolv m-ATX men ville ha ITX.

Köpte ett raijintek metis och tryckte ner min R7 1700 med Noctua DH 15kylaren på.
Samtidigt lyckades jag få in mitt 160mm modulära PSU tack vare mitt korta evga 1060 3gb kort.

Så under black friday fick jag för mig att köpa en ny skärm, blev en Freesync på 75hz 1440p
Självklart tänkte jag att jag skulle ha ett RX kort, då mitt 1060 lät en del när det blev varmt.
Pang så köpte jag ett RX580 samt ett nytt SFX agg för att få plats med allt. (SF450)
Har inte märkt någon skillnad på freesync, kan vara att jag är gammal och halvblind med

Dock är jag inte riktigt nöjd med denna setup då PSU låter en del vid belastning, samtidigt låter datorn vid surfande detta är 580 som snurrar upp, inte extremt högt men stör mig lite då tidigare vart allt helt tyst.
Chassit är inte väl ventilerat heller, så 580 blir ganska varmt i denna lådan.
Jag spelar inget avancerat, lite LOL, Fortnight, Overwatch.

Så nu sitter jag med ett i-landsproblem.
Detta har jag nu:

Phantek Evolv mATX (för stort)
Metis ITX

Evga 1060 3gb
Rx 580 Nitro

ATX psu 650w
SFX psu 450w

Så jag funderar på om ska jag köpa nytt ITX chassi ?
Skaffa ett 1070/1080 eller något som är tystare?
Vara tyst och köra med mitt SFX + 580
Byta tillbaka till ATX Psu eller SFX+ 1060

Tror jag måste behöva skriva av mina tankar, då jag inte riktigt vet vilket håll jag ska gå.

Förslag för att få min hjärna på rätt håll?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis nja du SF450 ÄR ett tyst agg om man använder det till rätt saker, dvs mindre chassin med bra luftcirkulation med ej så hög prestanda delar.

Nästa problem är att du har dålig balans i ditt system, raijintek metis + prestanda gaming delar är inte en så bra kombination, det kommer låta då alla fläktar kommer gå på höga rpm nästan hela tiden.

Börja med att leta upp ett ganska litet, men inte för litet (det kommer nog bli lite större än metis) ITX chassi med bra ventilation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dessutom ska ju RX 580 Nitro kunna gå passivt i idle. Att det låter när du surfar tyder på att det är för hög värme i chassit. Ladda ner HWMonitor och undersök temperaturerna och när fläktarna varvar upp, så kan du bättre förstå vad som händer och när.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@SAnDis nja du SF450 ÄR ett tyst agg om man använder det till rätt saker, dvs mindre chassin med ej så hög prestanda delar.

Nästa problem är att du har dålig balans i ditt system, raijintek metis + prestanda gaming delar är inte en så bra kombination, det kommer låta då alla fläktar kommer gå på höga rpm nästan hela tiden.

Börja med att leta upp ett ganska litet, men inte för litet (det kommer bli lite större än metis) ITX chassi med bra ventilation.

Har du tips på något? Något som går att få tag på också
Vet att Ghost och så finns, men svåra att få tag på.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har du tips på något? Något som går att få tag på också
Vet att Ghost och så finns, men svåra att få tag på.

Gillar detta http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=392&area=en

Det tar även mATX

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Har du tips på något? Något som går att få tag på också
Vet att Ghost och så finns, men svåra att få tag på.

Node 304? Define Nano S?, nano S är optimalt att köra med ett SFX nätaggregat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Node 304? Define Nano S?, nano S är optimalt att köra med ett SFX nätaggregat.

Kväver inte psu grafikkortet i nano s?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Kväver inte psu grafikkortet i nano s?

Nej, Möjligtvis försämrat luftflödet till grafikkortet dock. Det är av den anledningen som ett SFX nätaggregat är att föredra, samt att du kan montera ett GTX 1080Ti kort som tar upp 2.5 PCI platser utan problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@SAnDis nja du SF450 ÄR ett tyst agg om man använder det till rätt saker, dvs mindre chassin med bra luftcirkulation med ej så hög prestanda delar.

Nästa problem är att du har dålig balans i ditt system, raijintek metis + prestanda gaming delar är inte en så bra kombination, det kommer låta då alla fläktar kommer gå på höga rpm nästan hela tiden.

Börja med att leta upp ett ganska litet, men inte för litet (det kommer nog bli lite större än metis) ITX chassi med bra ventilation.

Kan vara att mitt 580 nitro har 6 + 8 pins kontakter på sig vilket gör att det vill ha 300w? Kanske därför min psu spinner loss och låter en del

Skrivet av JoBBi:

Dessutom ska ju RX 580 Nitro kunna gå passivt i idle. Att det låter när du surfar tyder på att det är för hög värme i chassit. Ladda ner HWMonitor och undersök temperaturerna och när fläktarna varvar upp, så kan du bättre förstå vad som händer och när.

Det går i idle, spinner om då och då. Men kan ju vara flödet i chassit.

Skrivet av Peppar2014:

Nej, Möjligtvis försämrat luftflödet till grafikkortet dock. Det är av den anledningen som ett SFX nätaggregat är att föredra, samt att du kan montera ett GTX 1080Ti kort som tar upp 2.5 PCI platser utan problem.

Risken är att 450w är för klent för mitt 580 och nitro är 45mm tjockt

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Bara för kortet har 8+6 pin betyder inte att de drar mera än en 8a pin tex. Kortet drar så mycket de behöver helt enkelt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@MonkeN: Aha oki Jo, jag tänkte samma, men ganska mycket kräm kortet kräver.

Testade mitt 1060 precis, SFX 450 blir varmt och det som nästan låter mest.
Är det för det är dålig ventilation eller för det är för klent?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: jag skulle nog tippa på dålig ventilation... blir de bättre om du har sidpanelerna borta??

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

@MonkeN: Aha oki Jo, jag tänkte samma, men ganska mycket kräm kortet kräver.

Testade mitt 1060 precis, SFX 450 blir varmt och det som nästan låter mest.
Är det för det är dålig ventilation eller för det är för klent?

Förmodligen är det en kombination. När ditt RX 580 står semi-passivt och luftflödet är dåligt, så värmer det dessutom upp andra komponenter i datorn. Jag hade försökt öka luftflödet så mycket det går i den befintliga lådan, och om det inte hjälpte, bytt chassi till som går bättre att kyla. Slutligen, om det inte hjälper, bytt till ett mer kraftfullt/tystare nätaggregat.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

@SAnDis: jag skulle nog tippa på dålig ventilation... blir de bättre om du har sidpanelerna borta??

Skrivet av JoBBi:

Förmodligen är det en kombination. När ditt RX 580 står semi-passivt och luftflödet är dåligt, så värmer det dessutom upp andra komponenter i datorn. Jag hade försökt öka luftflödet så mycket det går i den befintliga lådan, och om det inte hjälpte, bytt chassi till som går bättre att kyla. Slutligen, om det inte hjälper, bytt till ett mer kraftfullt/tystare nätaggregat.

Nu satte jag min PSU utanför lådan och fläkten gick igång lite, men inte som tidigare.
Så blir ett nytt chassi

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Risken är att 450w är för klent för mitt 580 och nitro är 45mm tjockt

450w borde räcka, du får test helt enkelt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Peppar2014:

450w borde räcka, du får test helt enkelt.

Instämmer.
R7 + RX 580 borde dra strax över 300 W vid full syntetisk last.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

450w borde räcka, du får test helt enkelt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer.
R7 + RX 580 borde dra strax över 300 W vid full syntetisk last.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Det verkar fungerar fint med mitt 1060, skall testa mitt 580 nu.

Tack för infon

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew