Permalänk

Komponentkoll - feedback sökes

Hej!

Jag och en polare har suttit i några månader och filat på ett projekt som ska göra det enklare att bygga en dator, både för oss "experter" och för nybörjare. Ni som har varit i branschen i några år känner säkert till PCPartPicker på amerikanska marknaden som har blivit väldigt populärt, inte minst på /r/buildapc. Här i Sverige dras vi fortfarande med Prisjakt, vilket vi tycker saknar många funktioner.

https://komponentkoll.se/bygg/

På Komponentkoll går man stegvis igenom komponenter och väljer det som passar bäst. Dessutom håller systemet koll på att komponenterna är kompatibla med varandra (väljer du en Coffee Lake CPU så kan du bara välja Z370 moderkort osv).

Sista steget är en prissammanfattning som automatiskt jämför olika butikers priser. När man har byggt ihop sin dator kan man även dela sin lista med vänner eller på publika forum som Sweclockers.

Precis som vissa butiker så har man även möjligheten att dela sin lista som en bild som automatiskt uppdateras med tiden, som man tex. kan infoga i ett Sweclockers-inlägg:

Framförallt så går det väldigt snabbt för någon som kan datorer att bygga ihop en dator, eftersom allt filtreras och sorteras direkt.

Vi har lite andra funktioner vi tänker att vi skall implementera, exempelvis populära listor, som folk kan upvota. Utöver detta tänker vi oss kanske även färdiga rekommenderade datorer för folk som inte kan eller orkar komponera ihop ett bygge.

Here's your part

Vår ambition är att Komponentkoll ska vara helt communitydrivet. Vi har skapat detta för att göra det lättare för alla entusiaster, så vi tar tacksamt emot all feedback vi kan få. Hittar du några buggar, otydliga funktioner, fel osv så vill vi gärna höra om det! Framförallt om du har idéer på vad vi kan lägga till och göra det ännu enklare att bygga en dator så är vi öppna för alla förslag.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Gillar idén och tror många kan ha användning för den. En sak jag kommer att tänka på direkt är prisjämförelsen längst ner. Som det är nu är den inte särskilt användbar när inte frakten verkar vara inräknad. För det ser inte ut som den är det nu?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

På Komponentkoll går man stegvis igenom komponenter och väljer det som passar bäst. Dessutom håller systemet koll på att komponenterna är kompatibla med varandra (väljer du en Coffee Lake CPU så kan du bara välja Z370 moderkort osv).

Här är förslag på lite fler saker ni skulle kunna kontrollera:

  • Att en kylare väljs om användaren väljer en CPU utan medföljande kylare, och att kylaren passar i chassit (d.v.s. på höjden, andra mått blir nog svåra att kontrollera).

  • Att grafikkortet passar på längden, och att nätagget har tillräckligt med PCIe-kontakter.

  • Att hårddisken passar, vissa chassin tar t.ex. bara 2.5"-diskar. Även att moderkortet har tillräckligt med anslutningar skulle kunna kontrolleras, om ni inte redan kollar det (eftersom man inte verkar kunna välja med än en SSD och en HDD så är alla moderkort ni har med på sidan kompatibla just nu).

  • Att nätagget passar, både längdmässigt och formatmässigt (d.v.s. inte ATX-nätagg i SFX-chassi o.s.v.)

Permalänk
Skrivet av ante84:

Gillar idén och tror många kan ha användning för den. En sak jag kommer att tänka på direkt är prisjämförelsen längst ner. Som det är nu är den inte särskilt användbar när inte frakten verkar vara inräknad. För det ser inte ut som den är det nu?

Stämmer! Fraktpriser ligger självklart i kikaren. Vi jobbar just nu med butikerna för att få fram rätt fraktpriser, så detta ligger på listan! Kul att du gillar iden!

Skrivet av perost:

Här är förslag på lite fler saker ni skulle kunna kontrollera:

  • Att en kylare väljs om användaren väljer en CPU utan medföljande kylare, och att kylaren passar i chassit (d.v.s. på höjden, andra mått blir nog svåra att kontrollera).

  • Att grafikkortet passar på längden, och att nätagget har tillräckligt med PCIe-kontakter.

  • Att hårddisken passar, vissa chassin tar t.ex. bara 2.5"-diskar. Även att moderkortet har tillräckligt med anslutningar skulle kunna kontrolleras, om ni inte redan kollar det (eftersom man inte verkar kunna välja med än en SSD och en HDD så är alla moderkort ni har med på sidan kompatibla just nu).

  • Att nätagget passar, både längdmässigt och formatmässigt (d.v.s. inte ATX-nätagg i SFX-chassi o.s.v.)

Alla jättebra kompatibilitetspunkter. Just nu jobbar vi med både hårddisk-kompatibilitet och CPU-kylare rekommendation baserat på om det följer med en i processorpaketet. Rek. antal minnen hade vi inte tänkt på, det åker upp på listan också! Tack

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Listan som kan embeddas bör vara versionerad tycker jag. Det är lurigt om man kan kommentera på en lista som sedan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Love it!

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Listan som kan embeddas bör vara versionerad tycker jag. Det är lurigt om man kan kommentera på en lista som sedan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här gillar vi! Helt enkelt att det finns två alternativ, en som är sparad från tidpunkten då listan skapades och en som uppdateras live. Åker in på listan

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Önskat sådan här sida ett tag. sparar en del tid istället för prisjakta allt inviduellt

Permalänk
Medlem

Tycker sidan är grym men nu verkar den ha försvunnit Skulle visa för en polare som går i köptankar så nå ETA på när den dyker upp igen?

Permalänk
Skrivet av PontRing:

Tycker sidan är grym men nu verkar den ha försvunnit Skulle visa för en polare som går i köptankar så nå ETA på när den dyker upp igen?

Kul att du gillar den!

Låg nere onsdag förmiddag då vi hade serverproblem. Det är fixat nu och allt ska rulla på igen.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Det går inte att lägga till dubbla grafikkort i listan.
Om jag inte gör fel dvs

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Skrivet av Hamno:

Det går inte att lägga till dubbla grafikkort i listan.
Om jag inte gör fel dvs

Stämmer! Detta är något vi väldigt gärna vill ordna snart, men vi vill göra det på ett snyggt sätt. Vissa komponenter vill man självklart kunna lägga till flera av; RAM, grafikkort, skärmar, hårddiskar är väl de mest självklara. Andra mindre självklara är ju ex PSU och CPU. Vi håller fortfarande på och experimenterar med hur vi ska lösa det smidigt i gränssnittet så att det både är tydligt hur man lägger till flera komponenter samt inte nödvändigtvis förstör grundfunktionaliteten.

Kort version: Man kan inte göra det än, men det kommer, vi lovar

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Feedback/Idé:

Hur många är det egentligen som plockar ihop en helt ny burk? Det gör man ju oftast en gång sedan uppgraderar man den. Varför inte låta oss ha en profil där man väljer vad man har för tillfället och sedan kan man byta ut komponenter så vet man om det man vill köpa är kompatibelt eller om det är fler saker som måste bytas.
Då kan man hålla koll på vad man har köpt oavsett vilken återförsäljare

Permalänk
Medlem

Hade gärna petat in min nuvarande burk och kunna se hur mina komponenter står sig mot de som finns på marknaden nu, typ som Sweclockers prestandaindex och få ett färdigt förslag på grejer som förbättrar min dator med X% beroende på min budget.

Eg säg att min budget är 8000 kr, så visar ni de bästa komponenterna för det priset som ger mest prestandavinst.

Permalänk

Vill passa på att nämna att vi idag lanserade den största uppdateringen vi har gjort på webbplatsen sedan start med massor av ny funktionalitet, så rekommenderar alla att kolla in de nya funktionerna!

Skrivet av Schwalan:

Feedback/Idé:

Hur många är det egentligen som plockar ihop en helt ny burk? Det gör man ju oftast en gång sedan uppgraderar man den. Varför inte låta oss ha en profil där man väljer vad man har för tillfället och sedan kan man byta ut komponenter så vet man om det man vill köpa är kompatibelt eller om det är fler saker som måste bytas.
Då kan man hålla koll på vad man har köpt oavsett vilken återförsäljare

Smart idé! Vi har planer i framtiden för att låta användare logga in och spara alla skapade listor på sin profil, detta hade kompletterat den funktionen väldigt bra. Skriver upp! Kanske till och med att man kan välja att låsa priserna när man sparar sin konfiguration, så man ser inköpspris och kan jämföra budgetmässigt med uppgraderingar..... hmm

Skrivet av K W:

Hade gärna petat in min nuvarande burk och kunna se hur mina komponenter står sig mot de som finns på marknaden nu, typ som Sweclockers prestandaindex och få ett färdigt förslag på grejer som förbättrar min dator med X% beroende på min budget.

Eg säg att min budget är 8000 kr, så visar ni de bästa komponenterna för det priset som ger mest prestandavinst.

Ser att detta hör ihop lite med ovanstående inlägg. Att kunna ladda in en lista på det man har och hjälpa till med uppgraderingsvägen är definitivt något vi vill jobba mot i framtiden. Det är dock en lång väg dit och ingen enkel nöt att knäcka. Som du nämner så hade det hjälpt en lång väg med någon form av prestandaindex. Det funkar ganska okej för grafikkort och CPU, men blir svårare när det gäller att uppgradera tex SSD och RAM. Vi lär bolla en del olika idéer internt kring hur en sån här funktion hade fungerat. Det är en lång rad utmaningar med att bygga nåt sånt.

Tack för förslaget!

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Håller på att spanar på att bygga en Mini-ITX system för syftet HTPC / samt lättare spelande både via Steam & Steam Link.
Mitt val faller därmed på Ryzen 2400G..

Hursomhelst så testade jag er tjänst då jag stött på folk som länkat till den innan på forumet.
Det ser väldigt lovande ut speciellt jämfört med motsvarande tjänst på prisjakt där jag när jag önskar Mini-ITX-chassin får upp samtliga chassin som stödjer Mini-ITX men även större standarder som Micro-ATX etc. så där har ni tänkt rätt.

Vad jag däremot saknar som prisjakt implementerar men dock inte till fullo pga brister liknande ovan men också något feltänk i slutändan är exempelvis att istället för att välja ett specifikt minne, välja ett spann på vilka specifikationer på minnen som önskas (3200MHz, CL14 ex. Kit/Single). Och att detta i slutändan används i prisjämförelsen för att hitta de bäst passande minnena hos de olika butikerna.

Som sagt denna funktionalitet finns i prisjakts prisoptimerare men denna verkar något begränsad i detta vilket leder till högre priser i slutändan än jag kan komma fram till själv om jag går in i min listas förslag och tar fram förslag på 2 - 4 butiker med varan i lager etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Tack för riktigt bra feedback! Ja, vi tänkte till lite med chassifiltreringen samt ordningen man väljer olika komponenter. Tex. att du väljer chassi och CPU innan du väljer moderkort, så att vi kan presentera moderkort med rätt socket och storlek.

Om jag förstår ditt förslag angående minne korrekt, så vill du kunna spara filtreringen du har gjort som en "produkt" i ditt bygge, som alltid är den billigaste som passar in på den filtreringen du har gjort? Jag tror att PCPartPicker kallar det för "parametric filtering". Dvs, din lista kan automatiskt ändras i efterhand om priserna på RAM ändras, så du vet att det alltid är det billigaste som sitter i bygget. Är det detta du syftar på?

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

@yottabyte: Exakt så jag menar, funkar även i prisjakt att spara en sökning till listan du gjort.. men som sagt vid prisoptimeringen tycker jag att jag inte får de förslag jag bör få och priset sticker iväg rejält.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat med sajten!