Permalänk

Köpråd g sync skärm

Hej.
Jag planerar mitt dator bygge nu till jul och kommer ju då också att behöva en skärm.
Jag planerar att i princip bara att spela så det är det skärmen ska vara till. Jag har tittat på Dells s2417dg men såg också någon 240hz skärm från Acer i ungefär samma prisklass. Vad tycker ni?, har ni erfarenheter med Dells eller borde jag titta på någon annan? Kan tänka mig att lägga som mest ca 5500kr. Tacksam för svar.

Mvh // Anton ☺

Permalänk
Avstängd

@ninjagamer: vilket nvidia kort ska du ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

Hej.
Jag planerar mitt dator bygge nu till jul och kommer ju då också att behöva en skärm.
Jag planerar att i princip bara att spela så det är det skärmen ska vara till. Jag har tittat på Dells s2417dg men såg också någon 240hz skärm från Acer i ungefär samma prisklass. Vad tycker ni?, har ni erfarenheter med Dells eller borde jag titta på någon annan? Kan tänka mig att lägga som mest ca 5500kr. Tacksam för svar.

Mvh // Anton ☺

Fördelen med skärmen från Dell är att den är 1440p medans Acer bara är 1080p. Det kanske inte gör så stor skillnad i spel mer än det blir lite tyngre att driva, men det blir desto trevligare till allt annat. Mer arbetsyta och skarpare text osv. Är själv spekulant på S2417dg och hoppas på nedsatt pris under mellandagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@ninjagamer: vilket nvidia kort ska du ha?

Jag har köpt ett Asus gtx 1070ti strix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Fördelen med skärmen från Dell är att den är 1440p medans Acer bara är 1080p. Det kanske inte gör så stor skillnad i spel mer än det blir lite tyngre att driva, men det blir desto trevligare till allt annat. Mer arbetsyta och skarpare text osv. Är själv spekulant på S2417dg och hoppas på nedsatt pris under mellandagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg i Sweclockers test att acers hade väldigt bra släpreducering jämfört med 27 tums versionen av Dells. Vet ej hur mycket det spelar roll och om det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en skärm för spelande (har redan två Dell 24 tum ips som står på högkant för desktop-arbete)

Hade tänkt mig Dells s2417dg. Någon som har denna skärm och kan kommentera hur bra /dålig den är?
Blir lite nervig bildmässigt då det är en tn-panel i den.. Köpa en skärm för 5000 med tn panel känns lite "konstigt". Finns inga 24" som är ips, gsync och 1440p tyvärr att välja på.

Modeller som tydligen är lika dellen är aoc ag24qg och Acer predator xb241yu. De ska vara tämligen lika dellen (om någon har någon av dem och kan kommentera).

Anledningen att jag inte kollar på en liknande skärm men 27 tum ips är att den blir för stor på mitt skrivbord när jag har två andra skärmar också.

Jag skrev i denna tråd då min fundering också handlar om samma Dell skärm som trådskaparen undrar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ninjagamer:
Det blir ingen rättvis jämförelse om du jämför med Dells 27" modell, den ska vara mycket sämre än 24" modellen.

https://pcmonitors.info/reviews/dell-s2417dg/

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

@ninjagamer:
Det blir ingen rättvis jämförelse om du jämför med Dells 27" modell, den ska vara mycket sämre än 24" modellen.

https://pcmonitors.info/reviews/dell-s2417dg/

Försökte läsa allt det där men hade lite svårt att förstå då jag inte är så jätte bra på skärmar och skärm språket. Men är det märkbar bluring när man inte använder ULMB jämfört med g sync?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på en Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS och är så sjukt nöjd. Hade jag haft mer utrymme vid databordet kanske jag hade funderat på en större kurvad i samma stil, men den här passar perfekt för mig. Inställningarna är toppen direkt ur kartongen

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Sitter på en Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS och är så sjukt nöjd. Hade jag haft mer utrymme vid databordet kanske jag hade funderat på en större kurvad i samma stil, men den här passar perfekt för mig. Inställningarna är toppen direkt ur kartongen

Jo den är säkert bra men då den inte riktigt ligger i min budget på ca 5500kr så hjälper det inte mig så jätte mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Sitter på en Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS och är så sjukt nöjd. Hade jag haft mer utrymme vid databordet kanske jag hade funderat på en större kurvad i samma stil, men den här passar perfekt för mig. Inställningarna är toppen direkt ur kartongen

Är det där samma panel som ROG SWIFT PG279Q må tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är det där samma panel som ROG SWIFT PG279Q må tro?

Ja, de har samma panel. Och samma styrkor och svagheter (backlight bleed) bildmässigt. Asusen har bättre byggkvalitet (foten typ) dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Dells eller annan liknande i samma prisklass.
Vad rekommenderar ni för runt 5500kr ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

Någon som har erfarenhet av Dells eller annan liknande i samma prisklass.
Vad rekommenderar ni för runt 5500kr ??

Kolla här
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1452075-dell-s2417dg-nag...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

[quote postid="17173410" userid="128949" name="220volt"]
Kolla här
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1452075-dell-s2417dg-nag...
[/quote

Det finns ingen annan skärm då runt det priset som ni rekommenderar??

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Ja, de har samma panel. Och samma styrkor och svagheter (backlight bleed) bildmässigt. Asusen har bättre byggkvalitet (foten typ) dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, Acer XB271HU har panelen AU Optronics M270DAN02.6 medan Asus PG279Q kör AU Optronics M270Q008 V0. Av vad jag har läst verkar Q008 ha något sämre kvalitetskontroll, men det är nog lite hugget som stucket.

Jag skulle i alla fall välja Acern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Nja, Acer XB271HU har panelen AU Optronics M270DAN02.6 medan Asus PG279Q kör AU Optronics M270Q008 V0. Av vad jag har läst verkar Q008 ha något sämre kvalitetskontroll, men det är nog lite hugget som stucket.

Jag skulle i alla fall välja Acern.

Tack för rättelsen.

Nog svårt att veta utifrån forum och vad som säger generellt vilken panel/modell som har mest problem då det man läser aldrig ju är 'vetenskapliga' undersökningar. Kan t.ex. vara att flera personer köpt en viss modell och att därmed man hör mer negativt på nätet om den modellen.

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Tack för rättelsen.

Nog svårt att veta utifrån forum och vad som säger generellt vilken panel/modell som har mest problem då det man läser aldrig ju är 'vetenskapliga' undersökningar. Kan t.ex. vara att flera personer köpt en viss modell och att därmed man hör mer negativt på nätet om den modellen.

Så är det ju. Det är helt ett panellotteri med just de här IPS-skärmarna så det spelar ingen roll vilket märke man väljer.

Själv gick jag igenom tre stycken X34A innan jag tröttnade på all backlight bleed. Något är fel när en skärm för 10k är mer gul än svart på en svart bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oh Geesus:

Något är fel när en skärm för 10k är mer gul än svart på en svart bild.

Japp, ljusstyrkan är ställd för högt ställd och måste sänkas. Gäller alla skärmar, men det blir som tydligast med IPS-teknik och särskilt när man har en bred skärm och får en större vinkel mot hörnen där problemen är som störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Så är det ju. Det är helt ett panellotteri med just de här IPS-skärmarna så det spelar ingen roll vilket märke man väljer.

Själv gick jag igenom tre stycken X34A innan jag tröttnade på all backlight bleed. Något är fel när en skärm för 10k är mer gul än svart på en svart bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Tragiskt att även om man är beredd att betala rejält med pengar så kan man inte få en bra skärm

Själv beställde jag just en Dells s2417dg (Alla 24" 1440p med gsync har TN-panel) som trådskaparen också funderar på. 27" är för stort för mig. Hoppas jag blir nöjd med den som spelskärm (har två andra Dell 24" IPS för icke-spel).

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Tragiskt att även om man är beredd att betala rejält med pengar så kan man inte få en bra skärm

Själv beställde jag just en Dells s2417dg (Alla 24" 1440p med gsync har TN-panel) som trådskaparen också funderar på. 27" är för stort för mig. Hoppas jag blir nöjd med den som spelskärm (har två andra Dell 24" IPS för icke-spel).

Hoppas du blir nöjd med den. Hade varit väldigt trevligt om du skrev vad du tycker om den. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

Hoppas du blir nöjd med den. Hade varit väldigt trevligt om du skrev vad du tycker om den. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska jag göra!
Enligt butikens leveransplan får jag den på fredag.

Permalänk
Medlem

@jungleboss:
Ser också fram emot att höra vad du tycker om skärmen

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Ok blir bra. Blir du nöjd så slår jag nog till i mellandagarna. Andra får också väldigt gärna skriva om ni har invändningar eller andra rekommendationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag beställde denna själv igår. Till min nya dator. Lär komma idag eftersom kl är över 12. Känner mig som ett barn på julafton=P
https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Skrivet av Megagreenskin:

Jag beställde denna själv igår. Till min nya dator. Lär komma idag eftersom kl är över 12. Känner mig som ett barn på julafton=P
https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Skickades från m.sweclockers.com

Najs! Skriv gärna du också vad du tycker om den;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagreenskin:

Jag beställde denna själv igår. Till min nya dator. Lär komma idag eftersom kl är över 12. Känner mig som ett barn på julafton=P
https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas du får en med bra panel!

Permalänk
Medlem

Jag har dell-skärmen i fråga. Har haft den i nåt år och kan bara säga att jag är fantastiskt nöjd. Pixeltätheten man får i 1440p på 24" är riktigt läckert, ett klart lyft från 1080p. För att vara en TN-panel är färgåtergivningen otroligt bra, samma med betraktningsvinklarna. Om någon av er spekulanter har vägarna förbi västerås så är det bara att PMa och komma förbi och testköra.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Jag har dell-skärmen i fråga. Har haft den i nåt år och kan bara säga att jag är fantastiskt nöjd. Pixeltätheten man får i 1440p på 24" är riktigt läckert, ett klart lyft från 1080p. För att vara en TN-panel är färgåtergivningen otroligt bra, samma med betraktningsvinklarna. Om någon av er spekulanter har vägarna förbi västerås så är det bara att PMa och komma förbi och testköra.

Låter ju bra. Men hur tycker du den är att spela på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

Låter ju bra. Men hur tycker du den är att spela på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vad den huvudsakligen använts till och bör användas för, utmärkt gamingskärm!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG