Uppgradera från 22" 1680x1050 till 24" 1080p eller Ultrawide (21:9)?

Permalänk

Uppgradera från 22" 1680x1050 till 24" 1080p eller Ultrawide (21:9)?

Hej!

Precis som rubriken lyder är jag inne på att köpa en ny gamingskärm. Skärmen jag har nu är en Samsung Syncmaster T220 22" med en maxupplösning på 1680x1050 och är snart 10 år gammal.

Initialt var jag inne på att köpa en 1080p 144hz-skärm med storlek på 24", men med närmare eftertanke känns det som att 144hz-gaming kanske är häftigt först, men att man i längden skulle uppskatta en större skärm, speciellt då man inte kan spela alla (nya) spel i 144hz utan att dra ner på grafikreglagen allt för mycket.

Jag köpte ett GeForce 1060 DUAL OC 6GB på black friday, som då ersatte mitt gamla GeForce 670 OC. Har testat att koppla in vår lilla 32" tv till datorn och testat spel i 1080p från grafikkortet, och precis som Sweclockers egna test på 3 GTX 1060 6GB så har kortet inga problem att leverera en stabil spelupplevelse på över 60 fps med väldigt höga grafikinställningar på den upplösningen.

Så för att "få ut mest av pengarna investerade i grafikkortet" så är jag intresserad av en större gamingskärm. Tyvärr faller 27" 1080p (16:9) bort pga den låga pixeltätheten, MEN har sett att komplett har en intressant ultrawide-skärm på 29" (länk) med upplösning på 2560x1080 pixlar och undrar självklart om någon har erfarenhet av att gejma på en sådan upplösning och aspect ratio.

Då 1440p är för hög upplösning för mitt grafikkort och 1080p är lite för "lätt" så känns ett mellanting på 2560x1080p en bra plats att landa på. Dock har jag funderingar kring pixeltäthet och responstid, det är det väsentliga som kan påverka ett köp eller inte. Två YT-klipp indikerar att responstiden kan vara rätt snabb (länk 2 (OBS detta är en äldre skärm, men kan ändå vara en någorlunda bra vägledning då tekniken förhoppningsvis blir bättre med tiden), länk 3) men det känns ändå lite läskigt att ha en IPS-panel att gejma på. Vad tycker och tänker ni?

Min övriga rigg: Intel i5 3750k OC:ad till 4.2 GHz, Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 MHz CL9

EDIT: Stavning

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@straatMan: Siktar du på en basgamingskärm av vanliga 1920x1080/144 Hz-typen är risken att du köper något som i grund och botten är samma som du har, fast med mindre eftersläp, fler pixlar och 144 Hz. Vilket kanske är precis den en förbättring du söker efter?

Med en 2560x1080-IPS kommer du också få ett mycket bättre skärm allround. Troligtvis kommer den eftersläpsmässigt fortfarande påminna om din gamla. Du behöver kliva upp i frekvens för att minska de nivåerna. Om det finns ett sådant behov vill säga.

Jag har en genomgång av utbudet av skärmar och där finns i avsnitt 10 en del frågeställningar som är värda att gå igenom:
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Just nu är svaret på dina frågor ungefär "allt är bättre än det du har".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@straatMan: Siktar du på en basgamingskärm av vanliga 1920x1080/144 Hz-typen är risken att du köper något som i grund och botten är samma som du har, fast med mindre eftersläp, fler pixlar och 144 Hz. Vilket kanske är precis den en förbättring du söker efter?

Med en 2560x1080-IPS kommer du också få ett mycket bättre skärm allround. Troligtvis kommer den eftersläpsmässigt fortfarande påminna om din gamla. Du behöver kliva upp i frekvens för att minska de nivåerna. Om det finns ett sådant behov vill säga.

Jag har en genomgång av utbudet av skärmar och där finns i avsnitt 10 en del frågeställningar som är värda att gå igenom:
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Just nu är svaret på dina frågor ungefär "allt är bättre än det du har".

Tack för ditt svar! Ja, jag känner med att TN-tekniken har varit med ett tag och speciellt nu när 2560x1440-upplösningarna börjar bli vanligare och man börjar överge 24" 1080p-skärmar, känns det tråkigt att uppgradera till ett sjunkande skepp så att säga. MEN. För min del är det pengarna som styr och tyvärr måste jag komma med en blygsam prislapp på max 4000 kr, och då känns det inte som att det finns så mycket alternativ, speciellt med mitt grafikkort som inte är redo för 1440p-upplösningar.

Med min dator så gör jag rätt mycket, pluggar, surfar, kollar youtube/netflix och självklart spelar (mest spelning). Med min nuvarande skärm är det så pass låg input lag att den inte märks av, rörelser med musen registreras direkt och latenstiden är därför extremt viktig för mig när jag ska använda monitorn till spelning, vilket inte alla IPS-monitrer kanske kan erbjuda. Jag är inte en competetive-gamer och spelar inga spel professionellt, men vill ändå kunna få en spelupplevelse helt utan latens och 144 hz skulle vara skoj att testa, men inget prio.

Det känns personligen som att man har roligare med en större skärm så man får en bättre spelupplevelse och framförallt spelinlevelse. Då man inte kan spela nya spel i 144 hz utan att dra ner grafiken ordentligt (med mitt grafikkort) så känns det inte jättelockande med skärmar som är tillverkade just med 144 hz i åtanke.

Utöver skärmen jag länkade i min första post som var en 2560x1080p så är denna intressant då den har fått rätt bra recensioner med tanke på prisklassen som denna. Det jag vet som jag vill ha som inte min nuvarande skärm har, är högre upplösning, bättre funktioner i menyer, STÖRRE, passar mitt grafikkort bra, m.m.

Vem vet, en 24" 1080p-skärm med 144hz kanske passar jättebra? Har inga datornerdar till kompisar med bra skärmar, så kan inte få riktiga smakprov på varken 144 hz-skärmar eller skärmar med IPS-panel och bra färgåtergivning. Jag är van vid min nuvarande skärm, och då som sagt, kanske en basgamingskärm passar bra. Men jag kan inte låta bli att undra vad det finns för slipade diamanter under alla "mediokra" skärmar.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tack för ditt svar! Ja, jag känner med att TN-tekniken har varit med ett tag och speciellt nu när 2560x1440-upplösningarna börjar bli vanligare och man börjar överge 24" 1080p-skärmar, känns det tråkigt att uppgradera till ett sjunkande skepp så att säga. MEN. För min del är det pengarna som styr och tyvärr måste jag komma med en blygsam prislapp på max 4000 kr, och då känns det inte som att det finns så mycket alternativ, speciellt med mitt grafikkort som inte är redo för 1440p-upplösningar.

Med min dator så gör jag rätt mycket, pluggar, surfar, kollar youtube/netflix och självklart spelar (mest spelning). Med min nuvarande skärm är det så pass låg input lag att den inte märks av, rörelser med musen registreras direkt och latenstiden är därför extremt viktig för mig när jag ska använda monitorn till spelning, vilket inte alla IPS-monitrer kanske kan erbjuda. Jag är inte en competetive-gamer och spelar inga spel professionellt, men vill ändå kunna få en spelupplevelse helt utan latens och 144 hz skulle vara skoj att testa, men inget prio.

Det känns personligen som att man har roligare med en större skärm så man får en bättre spelupplevelse och framförallt spelinlevelse. Då man inte kan spela nya spel i 144 hz utan att dra ner grafiken ordentligt (med mitt grafikkort) så känns det inte jättelockande med skärmar som är tillverkade just med 144 hz i åtanke.

Utöver skärmen jag länkade i min första post som var en 2560x1080p så är denna intressant då den har fått rätt bra recensioner med tanke på prisklassen som denna. Det jag vet som jag vill ha som inte min nuvarande skärm har, är högre upplösning, bättre funktioner i menyer, STÖRRE, passar mitt grafikkort bra, m.m.

Vem vet, en 24" 1080p-skärm med 144hz kanske passar jättebra? Har inga datornerdar till kompisar med bra skärmar, så kan inte få riktiga smakprov på varken 144 hz-skärmar eller skärmar med IPS-panel och bra färgåtergivning. Jag är van vid min nuvarande skärm, och då som sagt, kanske en basgamingskärm passar bra. Men jag kan inte låta bli att undra vad det finns för slipade diamanter under alla "mediokra" skärmar.

Om du tar ett andetag och höjer din budget en liten smula så har vi hittat din nya monitor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

@straatMan: Ifall du hade din gamla skärm i snart tio år, hur många år och grafikkort kommer du hålla dig igenom med nästa skärm? Du orkar kanske inte driva alla spel i 2560x1440/144 Hz eller liknande i dagsläget men det kan komma att ändras. Och du kommer fortfarande kunna spela på ungefär samma nivå som idag i fråga om frekvens, men också få en bättre skärm överlag.

IPS-skärmarna avsedda för spel har som regel lika låga latenstider som TN-skärmarna, de flesta är under 10 ms. Så länge du siktar mot en spelskärm kommer latenstiderna hålla sig låga. Det är på budget- och allroundnivå det är kraftigt varierande.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Om du tar ett andetag och höjer din budget en liten smula så har vi hittat din nya monitor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

/Lifooz

Den skärmen verkade bara kosta 4444kr igår, för nu är den 2000kr över vad jag hade tänkt investera!

Skrivet av Laxpudding:

@straatMan: Ifall du hade din gamla skärm i snart tio år, hur många år och grafikkort kommer du hålla dig igenom med nästa skärm? Du orkar kanske inte driva alla spel i 2560x1440/144 Hz eller liknande i dagsläget men det kan komma att ändras. Och du kommer fortfarande kunna spela på ungefär samma nivå som idag i fråga om frekvens, men också få en bättre skärm överlag.

IPS-skärmarna avsedda för spel har som regel lika låga latenstider som TN-skärmarna, de flesta är under 10 ms. Så länge du siktar mot en spelskärm kommer latenstiderna hålla sig låga. Det är på budget- och allroundnivå det är kraftigt varierande.

Bra fråga. Anledningen till att jag höll i denna skärm så länge beror mest på studier + ekonomi + att det inte är en JÄTTEskillnad i upplösning från 1680x1050 och 1920x1080 så har inte riktigt känt att det har varit värt att lägga pengar på det förrän nu. Men då jag har studerat färdigt nu och ska skaffa ett "riktigt" jobb snarast så kommer ekonomin inte vara ett problem, och med mitt teknikintresse så kommer datorn och dess tillbehör uppgraderas med högre frekvens framöver, så att säga.

Med det sagt så har jag en liten framtidsplan kring att köpa en 1080p-skärm nu, antingen u-wide, IPS eller 144hz, ha den tills mina komponenter börja bli för gamla. Komponenterna jag har nu köpte jag 2012, och lagom tills mitt nyinköpta 1060 börjar få svårt att hänga med (kanske om 2-3 år?) så ska jag köpa en helt ny rigg, med moderkort, minne, processor, grafikkort och då även en ny skärm.

Därför känner jag att om jag köper en 1440p-skärm nu så kommer jag skjuta mig lite i foten, då jag kommer vara där jag var precis innan jag köpte mitt 1060. Dvs, att jag måste dra ner på grafikinställningarna för att spela i 60 fps i nya spel. Nu har jag köpt ett nytt grafikkort, överklockat min processor och känner att jag vill klämma ut det sista ur datorn med höga inställningar igen innan det är dags för att begrava den. Med min budget och min flaskhalsdator känns det som sagt att 1440p är too much. Köper jag en schysst 1080p-skärm nu så kan jag ha den som skärm #2 när jag investerar i min nya dator i framtiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |