Nya modereringsregler för "övriga" ämnen?

Permalänk
Medlem

Nya modereringsregler för "övriga" ämnen?

Jag har märkt att modereringen av "övriga" ämnen i framför allt kategorin Akademiska ämnen blivit markant hårdare de senaste månaderna, numera framförs ofta argumentet att Sweclockers är en datorsida och inget annat. Över huvud taget har taket blivit lägre känner jag, och moderering sker tämligen godtyckligt utefter vad just den vid tillfället vakne moderatorn känner för, och jag vet många som lämnat Swec pga det, men just detta är dock en diskussion för en annan dag. Det jag vill komma till är att jag inte sett någon förändring av reglerna som reflekterar denna förändrade attityd. Kategorin Akademiska ämnen finns kvar, dock har man strukit "samhällsdebatt" från rubriken.

Jag skulle önska att reglerna klargjordes kring vad som är tillåtet att diskutera bland övriga ämnen, i synnerhet akademiska ämnen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hej @GilbertG!

Din observation om hårdare moderering är korrekt och de flesta som hänger i "Övriga Ämnen" har nog märkt av detta. Vill först säga att modereringen inte är godtycklig utan välavvägd utifrån interna diskussioner och riktlinjer. Vi har sedan en tid tillbaka blivit hårdare och valt att låsa trådar i förebyggande syfte. Det handlar då främst om trådar där vi på förhand vet att det kommer spåra ur till personangrepp, hets mot folkgrupp och liknande otrevligheter som inte hör hemma här.

"Högt i tak" är något vi alltid strävat efter och något jag själv eftersträvar, men dessvärre har situationen blivit ohållbar när det kommer till just samhällsdebatt och den typen av diskussioner. Vi lägger orimligt mycket tid på Övriga Ämnen, och de infekterade diskussionerna som gror där, som istället hade kunnat lagts på att göra forumet i helhet bättre.

I samband med den uppmärksammade tråden "Är SweClockers en åsiktskorridor?" som jag till slut gav upp hoppet om och låste är vi i full gång med att ta fram åtgärder för att förbättra diskussionerna i Övriga Ämnen som ofta även spiller över i andra delar av forumet. Vad det landar i är det för tidigt att svara på, men oavsett vad kommer det att kommuniceras och förtydligas vad som förväntas av alla som väljer att ta del av Övriga ämnen och "samhällsdebatter".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hela tak-saken är något jag funderat på i flera år, men just den tråden var trams kände jag. Oavsett är det inte främst de jag är ute efter nu, så jag lämnar det i huvudsak till en annan dag. Jag kan dock ta upp en sak relaterat till detta om regler.

Sedan några månader tillbaka har jag börjat anmäla inlägg jag uppfattat som trolleri då jag märkt att toleransnivån för det sänkts och att motmedel har bannats. Dock ledde anmälningarna inte en enda gång till någon åtgärd. I bästa fall fick jag svaret att det var gränsfall men inte överträdelse. Jaha, då drog jag slutsatsen att det var där ribban låg. Nästa gång jag såg ett trollinlägg på vad jag uppfattade samma nivå från en viss medlem för femtielfte gången blev jag förbannad och uttryckte min frustration över den attityden kryddat med en del svordomar, dock utan förolämpningar eller okvädingsord. För det blev jag avstängd med motiveringen att jag borde anmält inlägget istället. Snurrigt.

Därför känner jag att modereringen är godtycklig. Jag efterlyser tydliga regler för vilket språk och vilken attityd som är tillåten och inte bara en gummibandsparagraf om att "vara trevlig". Jag uppfattar det som att det är mer acceptabelt att trolla än att röka ut trollen. Det ser kanske trevligare ut så på ytan, men det cementerar definitivt falska nyheter-stämpeln som Swec har jobbat på en tid nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag förstår om modereringen i just Övriga ämnen kan uppfattas som godtycklig då vi inte kommunicerat utåt vad vi kommit överens om internt, men det handlar i korthet om att vi blivit hårdare där än i övriga delar. Som jag berörde i föregående inlägg blir det förändringar och ökad tydlighet framöver, men fram till dess gäller rådande regler och i synnerhet trivselreglerna. Dessa är inte svåra att förhålla sig till och lösning på att andra inte sköter sig är inte att peka på deras beteende och sjunka till samma nivå. Använd ett vårdat språk och schysst attityd, helt enkelt.

Gällande enskilda modereringsärenden är det ingenting jag eller någon moderator diskuterar öppet och har ärligt talat inte kollat på vad som föranledde den avstängning du nämner. Det jag kan säga är att vi vid varje enskilt fall gör en bedömning, där alltifrån inläggets karaktär till användarens historik på SweClockers ser ut. Det kan exempelvis resultera i att ett ärende läggs ned (inlägget står kvar) eller blir borttaget, men också att användaren får en varning eller blir avstängd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner