Permalänk
Medlem

Ny TV och småbarn? Heaven or hell?

Hej alla glada!

Jag har en tio år gammal TV som behöver uppgraderas. Lurar på en Oled 55" frånLG. Mitt bekymmer är att den kommer sitta på vardagsrumsväggen och min tvååring har inte riktigt fattat skillnaden på touch-skärm och inte touch. Ibland bankas det dessutom på TVn med nävarna. Någon med erfarenhet av detta? Tål nya TV-apparater familjelivets mer våldsamma medlemmar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cerial:

Hej alla glada!

Jag har en tio år gammal TV som behöver uppgraderas. Lurar på en Oled 55" frånLG. Mitt bekymmer är att den kommer sitta på vardagsrumsväggen och min tvååring har inte riktigt fattat skillnaden på touch-skärm och inte touch. Ibland bankas det dessutom på TVn med nävarna. Någon med erfarenhet av detta? Tål nya TV-apparater familjelivets mer våldsamma medlemmar?

Rekommenderar varmt att sätta den högt. Jag tror dom klarar smällarna, men dom blir smutsiga bortom vad ord kan förtälja. Tror inte min gamla plasma TV någonsin blir ren igen. Nästa kommer väggmonteras så pass högt att dom inte når den innan dom är tillräckligt gamla för att förstå att man inte rör TV'n. Någonsin.

Permalänk
Medlem

Brorsans 42" LED klarade uppväxten av två barn åtminstone, om nu det är någon referens.

I övrigt tänker jag; drulleförsäkring? Att hålla tillbaka på att köpa en ny TV under en massa år för att barnet eventuellt kan skada den känns inte riktigt nödvändigt. Klart att olyckor kan ske, men av just den anledningen finns ju försäkringar

EDIT: Tidigare kommentator har nog rätt i att den kommer bli skitig, dock..

Visa signatur

---

Permalänk

Ska du ha en sån dyr och tunn TV får du vara beredd på att installera den rätt högt från golvet för ungens skull och kanske ett skydd som täcker TV:en när den inte används.

Eller skaffa utökad hemförsäkring!

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

En lösning är att hänga TVn på en höjd som barnen inte når, gärna i kombination med kabelkanaler för att kapsla in och dölja sladdarna. Det finns flera väggfästen som går att vinkla ganska mycket om du är orolig över att det ska bli för högt.

Att barnen bankar på TVn är nog inte särskilt hälsosamt oavsett vad man har för typ av TV. Ett annat hett tips om ni inte redan har det är s.k. drulleförsäkring men se till att kolla upp villkoren och åldersavdrag.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en 2-åring och en 4-åring. Den gamla 50" plasma-TVn i vardagsrummet har hållit för lite lätt bankande och stänk än så länge och jag tycker det är rätt skönt att inte behöva vara särskilt rädd för repor i glaset. Den är fast förankrad så den kan inte välta. Mjölkstänket från häromdagen är fortfarande inte helt avtorkad. Bilden är fortfarande helt ok så en uppgradering får vänta åtminstone 2 år.

Permalänk
Medlem

Køpte en QLED, Q7 och har en unge på 3 år. Teven ær væl konstant fettig och flæckig, trots upprepade "tvættar". Men det verkar den tåla ganska bra. Men så har mitt barn då lært sig att pappa tvættar den ganska ofta, så hon skulle hjælpa till med ganska grovt hushållspapper så nu ær ju hela skærmen repig :/

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Själv har man vart tvungen kattsäkra men det är lättare. Gardin över när den inte används.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Sätt den högre upp, tyvärr känsligare än någonsin.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Avstängd

Täcker alltså drulleförsäkring ren idioti också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Täcker alltså drulleförsäkring ren idioti också?

Det gör det, därför det heter "Drulle"

Permalänk
Relik 📜

Håller med tidigare inlägg! Än så länge verkar det inte bli några direkta skador, och att banka med tillhyggen har inte varit intressant. Däremot kladdigt till tusen, "DÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ" och pekande med konstant grötig hand på.. ja, lite vad som helst. Från subtitles till katter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerial:

Hej alla glada!

Jag har en tio år gammal TV som behöver uppgraderas. Lurar på en Oled 55" frånLG. Mitt bekymmer är att den kommer sitta på vardagsrumsväggen och min tvååring har inte riktigt fattat skillnaden på touch-skärm och inte touch. Ibland bankas det dessutom på TVn med nävarna. Någon med erfarenhet av detta? Tål nya TV-apparater familjelivets mer våldsamma medlemmar?

Väggfäste så är det löst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

@cerial: Vägg eller takfäste, det senare är nästan bäst då kommer den tillräckligt högt upp och utom räckhåll för småbarn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Håller med tidigare inlägg! Än så länge verkar det inte bli några direkta skador, och att banka med tillhyggen har inte varit intressant. Däremot kladdigt till tusen, "DÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ" och pekande med konstant grötig hand på.. ja, lite vad som helst. Från subtitles till katter.

I know the struggle XD

Vår TV är så pass smutsig och med feta fläckar, att ska man få bort det så är det sandpapper som gäller för att hyvla bort det. Det går säkert att få bort men nu behövs det starkare saker. Något tips på starkare rengöring som inte skadar ytan?

Permalänk
Medlem

Nu är förvisso mina barn några år äldre så med risk att ha hunnit förtränga en del om de tidigare åren: En tvååring har inga problem att förstå vad det betyder om du säger att man inte får kladda på teven. Förklara regeln så pedagogiskt som möjligt och kom gärna överens med barnet om lämplig konsekvens om han/hon inte kan låta bli att kladda. Räkna med att vara tvungen att tillämpa "straffet" ett par-tre gånger innan det sitter.

Permalänk
Avstängd

Min plasma har klarat sig bra i alla fall. En del kladd syns i vissa vinklar förstås, men sånt är livet med små barn liksom. Att sätta den högt kan jag inte rekommendera om ni inte är sugna på nackspärr då. Förankra väl och se till att det inte bankas med vassa saker så bör det inte vara några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det gör det, därför det heter "Drulle"

Hmm, drulligt är väl när man tappar TV:n eller liknande (drulle = klumpig). Att man sätter upp den så att ens små barn kommer åt att banka på den skulle jag mer säga är åt det efterblivna hållet... men det är ju vad jag tycker, kanske är normalt att göra så nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nu är förvisso mina barn några år äldre så med risk att ha hunnit förtränga en del om de tidigare åren: En tvååring har inga problem att förstå vad det betyder om du säger att man inte får kladda på teven. Förklara regeln så pedagogiskt som möjligt och kom gärna överens med barnet om lämplig konsekvens om han/hon inte kan låta bli att kladda. Räkna med att vara tvungen att tillämpa "straffet" ett par-tre gånger innan det sitter.

Förträngt en hel del låter det som nog för att dem begriper vad man säger men det ska petas lik förbannat

OnT: Trots kladdiga fingrar och kattdregel o nys så brukar microfiber med bara funka bra här och tvn sprängs inte bara för att det petas på dem,. Gått bra här än så länge iaf med ny tv o småbarn och djur

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har haft samma tankar som TS. För två-Tre års sen en dyr investering i ny 4k TV.... slappna av min har inte gått sönder ännu. Jag tecknade drulleförsäkring via hemförsäkringen för jag har en son med utvecklingsstörning. Det visade sig att det var jag som behövde utnyttja försäkringen efter jag lagt den nya surfplattan på biltaket. (Fick ut en ny).
Och som många säger visst blir det lite klad men inget som en vanlig spray och duk tar bort, man städar betydligt värre saker efter barnen.
Så slappna av och ta drulle för det täcker barnen alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nu är förvisso mina barn några år äldre så med risk att ha hunnit förtränga en del om de tidigare åren: En tvååring har inga problem att förstå vad det betyder om du säger att man inte får kladda på teven. Förklara regeln så pedagogiskt som möjligt och kom gärna överens med barnet om lämplig konsekvens om han/hon inte kan låta bli att kladda. Räkna med att vara tvungen att tillämpa "straffet" ett par-tre gånger innan det sitter.

Samma här, mina 2 barn fick lära sig direkt att man inte rör tv och förstärkare. Var inga problem, däremot andras barn som varit på besök har klättrat upp på tv-bänken och försökt slå/kladda på tv:n.
Sen blir vissa föräldrar störda när man säger till deras, sa oftast att ditt barn får gärna slå på din tv men här hemma rör man inte den.
Vissa av de barnen har fortfarande ingen respekt för saker och ting trots att de är i 8-10 års åldern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Förträngt en hel del låter det som nog för att dem begriper vad man säger men det ska petas lik förbannat

OnT: Trots kladdiga fingrar och kattdregel o nys så brukar microfiber med bara funka bra här och tvn sprängs inte bara för att det petas på dem,. Gått bra här än så länge iaf med ny tv o småbarn och djur

Förträngt räcker inte riktigt till här, vi behöver ett nytt ord tror jag

Jag har en treåring som absolut inte förstår att man inte pillar på pappas TV eller dator. Och tro mig; Pedagogiska försök har gjorts och görs. Men än så länge så är det impulsstyrt när dom små händerna sträcks ut och kladdar ner allt inom räckhåll

Permalänk
Medlem

Mina barn (3 och 6) har hållit sig borta från att banka på både projektorduk och TV.

Däremot kan de slå på "Bompa" eller Playstation och låta det stå på i timmar. Jag är sugen på en ny TV, men OLED går därför tyvärr bort med tanke på inbränningsrisken.

Blir det en ny TV så väljer jag till utökad hemelektronikförsäkring.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Värdefullt.

Mvh,
En pappa i mängden inför mellandagsrean

Permalänk
Medlem

Har min tv på väggen och en tv bänk (breda låga malm) framför så att min extremt oförsiktiga 1,5åring inte når den.

Permalänk
Medlem

När dottern var tre år gammal tog hon en sprayflaska med vatten och sprutade på TVn. Hon ville bara vara snäll och rengöra den efter att hon kladdat. Problemet var ju bara att hon inte torkade bort efter sig och det rann innanför panelen. Halva skärmen började halvflimra med några sekunders mellanrum. I övrigt har det väl varit något kladd då och då, men då har jag fått ta hand om att torka bort det själv. Något halvår senare dog den helt och det blev ett nytt köp. Får se om det blir samma visa med lillgrabben sen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0