Permalänk
Medlem

Bästa kamera för ~5000

Tjenare tjenare

Jag letar efter en bra allround kamera för max 5500 (kommer mest fota landskap men vill att den ska funka bra på annat). Tänker att objektiv skall räknas med i priset. Storlek, tyngd, hjälpmedel (tex pekskärm) spelar ingen roll, det är framför allt bra bild för ett bra pris.

Permalänk

Såg detta av en slump. Har lagt ut min kamera som jag använde för syftet du beskriver - canon 550d med två objektiv och andra tillbehör ute på blocket. 3800 kr.

Permalänk
Medlem

Canon EOS M. Finns att köpa begagnat på Blocket för 1600-2200 kronor. Det är en liten spegellös systemkamera med APS-C sensor och 18 Megapixlar. Köpte min på Blocket för 1600kr år 2016 och då fick jag med en extern blixt, EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektiv, laddare och batteri. Med adapter går det att koppla till vanliga EOS-objektiv, men jag är toknöjd med denna som följer med (som för övrigt kostar 2000 löst och är i metall. Bättre kvalla än de flesta kit-objektiv.

Använder min kamera nästan enbart till video, och det är den utmärkt för. Den har hål för extern mic och den funkar finfint tillsammans med min Rode Videomic Pro. Bildstabilisering har den också. Liten och kompakt med samma bildkvalitet som Canon Eos 100D och 700D (tror det var så de hette).

Du kan fota i RAW och video i 1080p 24/25/30 fps alternativt 720 60fps. Foto och video kan göras med manuella inställningar och du är inte låst till auto-lägen. Enda minuset med denna kameran är att autofokusen är lite segt, men otroligt kapabel och prisvärd annars.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel del modeller att välja på med den budgeten och de flesta ger ganska likvärdig bildkvalitet.

Denna (om ingen annan hinner före):
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=831166_7

Och köp till ett:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Då får du ett objektiv som är bättre och ljusstarkare än om du köper ett paket med kitobjektiv. Kameran är visserligen begagnad men genomgången av cyberphoto och har 6Mån garanti.

Om du ska fota landskap är ett stativ väldigt värdefullt, IMO, men det blir ju svårt att klämma in i budgeten.

Permalänk
Medlem

Det är båda bra förslag, är nog lite mer sugen på att köpa nytt eller begagnad via en affär än att köpa från blocket. Vad tror ni att jag ska leta efter, något specifik liksom? (tänkt och kanske får mig ett kap på mellandagsrean)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr3dd3g:

Det är båda bra förslag, är nog lite mer sugen på att köpa nytt eller begagnad via en affär än att köpa från blocket. Vad tror ni att jag ska leta efter, något specifik liksom? (tänkt och kanske får mig ett kap på mellandagsrean)

På Tradera är säljarna betygsatta vilket gör risken för skojare betydligt lägre än på Blocket.

Permalänk
Medlem

Sony A6000 Systemkamera + 16-50mm PZ-objektiv för 4490kr.
Beställde en direkt till mig själv för att ersätta min äldre kamera som är större, tyngre och lite sämre.
A6000 är några år gammal men slår de flesta nya kameror som finns ute, om inte 4K behövs.
Saknar egentligen bara stabilisator som A6500 har, men den är för dyr för mig.
A6300 har 4K men kostar ca 3500kr mer, lägger hellre de pengarna på en GoPro om jag ska filma, så kan den användas vid snorkling eller vid sport också.
https://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSL...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

@Fr3dd3g: Beggad Nikon D700 + Nikon 50mm f/1.8. Det i särklass finaste du får för dom pengarna. Det är egentligen absurt att det går att få så fin kamera för så lite pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av obdu:

@Fr3dd3g: Beggad Nikon D700 + Nikon 50mm f/1.8. Det i särklass finaste du får för dom pengarna. Det är egentligen absurt att det går att få så fin kamera för så lite pengar.

Nikon D3300/D3400/D5300 är mycket bättre än den reliken och går att få mycket billigare. Bara avsaknaden av optiskt lågpassfilter gör det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Nikon D3300/D3400/D5300 är mycket bättre än den reliken och går att få mycket billigare. Bara avsaknaden av optiskt lågpassfilter gör det bättre.

Det beror väl lite på.
D700 är ju på många sätt en bättre kamera. Bättre byggd (tåligare), bättre handhavande, snabbare seriebildstagning, bättre AF-modul, inbyggd motor för AF med objektiv som saknar dito, ljusmätning med manuella objektiv osv.
Ser man till ren bildkvalitet har den lägre upplösning (man kommer dock långt med 12Mpix) och troligen något sämre dynamiskt omfång men liknande eller något bättre brusegenskaper.
Utöver det ger ju FX fördelar i att man kan få kortare skärpedjup. Sedan är ju faktiskt en 50mm rätt användbar på FX, till skillnad från på DX, så man kan ju få ett riktigt bra objektiv för lite pengar, även om jag själv skulle föredra en 35mm framför en 50mm.

Så jag skulle inte vara så snabb att räkna ut D700. Den må vara gammal men det är ett semipro-hus och det är FX, så den håller rätt bra mot dagens APS-C-kameror.

Permalänk
Inaktiv

Panasonic G7 kort sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ren bild kvalitet skulle jag definitivt säga Samsung NX500. Mest troligt den absolut bästa sensorn i prisklassen och enligt många den bästa APC sensorn på marknaden. Jag har den kameran och filmat och fotat väldigt mycket med den (filmar i 4k). Har dock uppgraderat till storebrodern NX1 (samma sensor). Problemet med Samsungs kameror är att det inte finns värst mycket objektiv, dock är de som finns (speciellt deras 16-50 Premium f2.0) väldigt bra. Sedan det stora problemet med NX500 är att den saknar sökare, vilket för många och för mig är ett stort minus.

Överlag skulle jag definitivt överväga den enbart då den erbjuder fantastiska bilder och filmer. Om du hittar en NX1 skulle jag slå till direkt. En av de bästa kamerorna under 15k.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Panasonic G7 kort sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Men om video inte är av intresse så finns det kanske något bättre i prisklassen? Har en själv och det är helt sjukt vilken video det trillar ur den. Köpte min för 1.5 år sedan med två objektiv för ca 6,5k. Vet inte om den ens går att köpa ny längre nu när det kommit uppföljare som tyvärr är dyrare.

Angående Samsungs kameror som någon nämner ovan så är nackdelen att de lagt ner sin kameraavdelning och det är således en halvdan investering att köpa massa objektiv osv som inte passar framtida modeller.

Permalänk

Vet inte riktigt varför alla rekommenderar systemkameror. Visst, om OP vill ta foton med kommersiell kvalitet då är det nåt som en Nikon 850 som gäller, men för 5K är det väl knappast målet? Plus, systemkameror behöver en egen väska, det är ingenting man stoppar i fickan.
Man kan få en väldigt bra kompaktkamera som går ned i fickan med väldigt bra bildkvalitet för 5K, mycket bättre än med någon mobiltelefon.
Förslag: Sony Cybershot DSC-RX100, Canon PowerShot G9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vet inte riktigt varför alla rekommenderar systemkameror. Visst, om OP vill ta foton med kommersiell kvalitet då är det nåt som en Nikon 850 som gäller, men för 5K är det väl knappast målet? Plus, systemkameror behöver en egen väska, det är ingenting man stoppar i fickan.
Man kan få en väldigt bra kompaktkamera som går ned i fickan med väldigt bra bildkvalitet för 5K, mycket bättre än med någon mobiltelefon.
Förslag: Sony Cybershot DSC-RX100, Canon PowerShot G9.

En spegellös systemkamera kan man gott bära på axeln utan att få ryggbesvär. Bär oftast runt min i handen utan axelremmen ens monterad. Men visst det beror ju också på om syftet är någon form av fotointresse eller om man bara vill ha lite schyssta bilder från semestern. Sen så kanske OP har tiltat tipsen åt de hållen iom att denne nämner att "objektiv" ska ingå i priset.

Skrivet av Joners:

Canon EOS M. Finns att köpa begagnat på Blocket för 1600-2200 kronor. Det är en liten spegellös systemkamera med APS-C sensor och 18 Megapixlar. Köpte min på Blocket för 1600kr år 2016 och då fick jag med en extern blixt, EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektiv, laddare och batteri. Med adapter går det att koppla till vanliga EOS-objektiv, men jag är toknöjd med denna som följer med (som för övrigt kostar 2000 löst och är i metall. Bättre kvalla än de flesta kit-objektiv.

Använder min kamera nästan enbart till video, och det är den utmärkt för. Den har hål för extern mic och den funkar finfint tillsammans med min Rode Videomic Pro. Bildstabilisering har den också. Liten och kompakt med samma bildkvalitet som Canon Eos 100D och 700D (tror det var så de hette).

Du kan fota i RAW och video i 1080p 24/25/30 fps alternativt 720 60fps. Foto och video kan göras med manuella inställningar och du är inte låst till auto-lägen. Enda minuset med denna kameran är att autofokusen är lite segt, men otroligt kapabel och prisvärd annars.

Värt att nämna här är att jag köpte min gamla EOS M för 2000 kr NY på Elgiganten våren 2014 så se till att inte ge överpris.

Permalänk
Medlem

Gx80 är ett bra alternativ i prisklassen. Finns ofta för 4.8 med kit-lens.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Sony alpha 6000. Har själv en Sony alpha 5100 och är hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Ren bild kvalitet skulle jag definitivt säga Samsung NX500. Mest troligt den absolut bästa sensorn i prisklassen och enligt många den bästa APC sensorn på marknaden. Jag har den kameran och filmat och fotat väldigt mycket med den (filmar i 4k). Har dock uppgraderat till storebrodern NX1 (samma sensor). Problemet med Samsungs kameror är att det inte finns värst mycket objektiv, dock är de som finns (speciellt deras 16-50 Premium f2.0) väldigt bra. Sedan det stora problemet med NX500 är att den saknar sökare, vilket för många och för mig är ett stort minus.

Överlag skulle jag definitivt överväga den enbart då den erbjuder fantastiska bilder och filmer. Om du hittar en NX1 skulle jag slå till direkt. En av de bästa kamerorna under 15k.

Jag håller med ang nx500. Den följer oftare med ut när jag hobbyfotar än min canon 1d

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]