Unraid Server tappar nät?

Permalänk
Medlem

Unraid Server tappar nät?

Tjena!

Nu har min Unraid server för andra gången tappat nätverk.

Det är en Dell T20 med xeon 1225v3 med 4 WD Red 3TB och en WD Green 128GB SSD som cache. Sandisk usbminne som köptes i våras.

Det som händer är att jag kommer inte åt plex till exempel, står att det inte finns någon server. Så jag försökte komma åt WebGui via webläsaren, den står bara och tuggar.
Testar SSH genom terminalen, även den står bara och tuggar.

Kollar i routern och jo visst står det att serven är ansluten. Startar om routern, och nu syns den inte som en ansluten enhet längre.

Detta hände i förra veckan senast. Då fick jag göra en hard reset och sen parity check..
Har inte haft åska eller strömavbrott.
Innan förra veckan hade jag en uptime på typ 250 dagar eller något utan några som helst problem.

Vad kan det vara som händer? Något som håller på att ge upp? Har inte sätt några varningar..

Hur gör jag en snäll(are) omstart av datorn när både SSH och webguit ej svarar?

Vh
Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

@Sweex:

Jag antar att hårddiskar inte är fulla skulle tro att SSD eller USB som inte mår så bra kolla så att dom mår bra?

Jag bruka använda denna för att starta om men vet inte om den är en snäll om start.

init 6

init 6 tells the init process to shutdown all of the spawned processes/daemons as written in the init files (in the inverse order they started) and lastly invoke the shutdown -r now command to reboot the machine

https://unix.stackexchange.com/questions/64280/what-is-the-di...

Edit: Såg att du inte kom åt SSH läste lite för snabbt ibland.

Om du koppla in den till något skräm kan du där trycka för att starta om den?

Läser så där
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Sweex:

Jag antar att hårddiskar inte är fulla skulle tro att SSD eller USB som inte mår så bra kolla så att dom mår bra?

Jag bruka använda denna för att starta om men vet inte om den är en snäll om start.

init 6

init 6 tells the init process to shutdown all of the spawned processes/daemons as written in the init files (in the inverse order they started) and lastly invoke the shutdown -r now command to reboot the machine

https://unix.stackexchange.com/questions/64280/what-is-the-di...

Edit: Såg att du inte kom åt SSH läste lite för snabbt ibland.

Om du koppla in den till något skräm kan du där trycka för att starta om den?

Har både SMART och TRIM configat på ssden, borde la gett felmeddelande då?
Oset ska som jag förstått det ligga i RAM, så även om diskarna inte vill så borde jag la kunna ha någon åtkomnst till den la?

Servern ligger i en garderobe och har bara stora tven som skärm samt laptopen så det är inte det lättaste att koppla upp. Omöjligt att att första stänga av den och flytta..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Bra idé att koppla in skärm och se om det är något fel-meddelande i terminalen. Jag skulle dock söka hjälp på unRAID's officiella forum där dom är väldigt hjälpsamma och kunniga. Har hjälpt mig ur svåra situationer flera gånger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Har både SMART och TRIM configat på ssden, borde la gett felmeddelande då?
Oset ska som jag förstått det ligga i RAM, så även om diskarna inte vill så borde jag la kunna ha någon åtkomnst till den la?

Servern ligger i en garderobe och har bara stora tven som skärm samt laptopen så det är inte det lättaste att koppla upp. Omöjligt att att första stänga av den och flytta..

Osäker när det gäller åtkomst men är säker på att man måste kunna stänga av allt när man har kopplat in skärmen och en tangentbord.

Min ide använd tv som skräm gå till tv och se vad som kommer upp man bruka kunna välja mellan 0-10 och se vilken siffra för omstart och sen gå till du till dator och trycker på tangentborden den siffran som ger omstart?

Kommer du ihåg om det är terminal som kommer upp när man koppla in en skärm eller kommer det upp när man kan välja siffra?

Detta förutsätter att du har en lång HDMI kabel till tv.

Även om du skulle gå till deras forum så skulle du få nästan samma svar och det är att koppla in en skärm och se.

Du använder dig av WD Green 128GB SSD då det är en konsument SSD när den börja gå sönder så går det snabbt skulle jag tro.

Sen om du inte använder ECC minne så skulle den kunna skriva fel till hårddisken.

***Sista utvägen*** (Kolla på deras forum först)
https://forums.lime-technology.com/topic/40061-server-freezin...

Om det är terminal som kommer upp så koppla in ett tangentborden ofta är man utloggad så börja med att logga in och sen köra med

init 6

.

Om server inte har gjort något jobb på flera dagar så ska nog allt ha sparat på hårddiskar och SSD är ju cache om jag förstånd det rätt och SSD kan tappa data då den inte har något skydd för det vid strömförlust så om man skulle dra ut strömmen så kommer allt som ligger i ram att gå förlust och kanske även SSD men om server inte har gjort något jobb på länge så ska allt vara sparad till hårddiskar detta är sista utvägen om du inte ens kan nå den via en in kopplad skärm.

Dold text
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Osäker när det gäller åtkomst men är säker på att man måste kunna stänga av allt när man har kopplat in skärmen och en tangentbord.

Min ide använd tv som skräm gå till tv och se vad som kommer upp man bruka kunna välja mellan 0-10 och se vilken siffra för omstart och sen gå till du till dator och trycker på tangentborden den siffran som ger omstart?

Kommer du ihåg om det är terminal som kommer upp när man koppla in en skärm eller kommer det upp när man kan välja siffra?

Detta förutsätter att du har en lång HDMI kabel till tv.

Även om du skulle gå till deras forum så skulle du få nästan samma svar och det är att koppla in en skärm och se.

Du använder dig av WD Green 128GB SSD då det är en konsument SSD när den börja gå sönder så går det snabbt skulle jag tro.

Sen om du inte använder ECC minne så skulle den kunna skriva fel till hårddisken.

***Sista utvägen*** (Kolla på deras forum först)
https://forums.lime-technology.com/topic/40061-server-freezin...

Om det är terminal som kommer upp så koppla in ett tangentborden ofta är man utloggad så börja med att logga in och sen köra med

init 6

.

Om server inte har gjort något jobb på flera dagar så ska nog allt ha sparat på hårddiskar och SSD är ju cache om jag förstånd det rätt och SSD kan tappa data då den inte har något skydd för det vid strömförlust så om man skulle dra ut strömmen så kommer allt som ligger i ram att gå förlust och kanske även SSD men om server inte har gjort något jobb på länge så ska allt vara sparad till hårddiskar detta är sista utvägen om du inte ens kan nå den via en in kopplad skärm.

Dold text

Kommer tyvärr inte ihåg fall det är terminalen eller 1 till 10 alternativen som kommer upp, har kört den head less sedan jag installerade den. Tyvärr har jag bara en 3m hdmi kabel.

Har lagt upp en tråd på deras forum så vi får se vad de tycker också.
Har med tänkt att SSDen håller på att ge upp, men som jag skrev borde man väl ändå ha åtkomst till serven? Hur ska man annars VETA att det är det som har hänt?

Har 8gb ECC minne installerat, 4gb från fabrik och köpte till 4gb när jag köpte den.

Jag ska testa koppla in ett tgb och skriva init 6 i blindo så får vi se. Händer det inget så får jag göra en hard reset och bära ut den i vardagsrummet och boota om. Händer det igen så kan jag i alla fall då koppla upp den till teven och kanske se vad som strular..

Så inte taggad på att göra en parity check

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Kommer tyvärr inte ihåg fall det är terminalen eller 1 till 10 alternativen som kommer upp, har kört den head less sedan jag installerade den. Tyvärr har jag bara en 3m hdmi kabel.

Har lagt upp en tråd på deras forum så vi får se vad de tycker också.
Har med tänkt att SSDen håller på att ge upp, men som jag skrev borde man väl ändå ha åtkomst till serven? Hur ska man annars VETA att det är det som har hänt?

Har 8gb ECC minne installerat, 4gb från fabrik och köpte till 4gb när jag köpte den.

Jag ska testa koppla in ett tgb och skriva init 6 i blindo så får vi se. Händer det inget så får jag göra en hard reset och bära ut den i vardagsrummet och boota om. Händer det igen så kan jag i alla fall då koppla upp den till teven och kanske se vad som strular..

Så inte taggad på att göra en parity check

Det stämmer det är terminalen så prova detta.

Försök logga in med ditt username och password och sen använd

init 6

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

//i.imgur.com/HZzoGVp.png

Det stämmer det är terminalen så prova detta.

Försök logga in med ditt username och password och sen använd

init 6

Tyvärr redan gjort en hard reset. Flyttade serven till vardagsrummet fall det händer igen så kan jag se på tven vad som händer.
Även startat troubleshooting mode i "fix common problems"

Kör parity check nu.

Men tack som fan för att du tar dig tiden!!

Segt är bara att jag ska åka till sälen på torsdag, och till mina föräldrar imorgon redan. Så det är sämsta tiden för det att ske nu

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Tyvärr redan gjort en hard reset. Flyttade serven till vardagsrummet fall det händer igen så kan jag se på tven vad som händer.
Även startat troubleshooting mode i "fix common problems"

Kör parity check nu.

Men tack som fan för att du tar dig tiden!!

Segt är bara att jag ska åka till sälen på torsdag, och till mina föräldrar imorgon redan. Så det är sämsta tiden för det att ske nu

Tid har jag gott om.

Lycka till hoppas att allt löser sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du kan skriva "/sbin/poweroff" eller "powerdown" i terminalen för en riktig avstängning som inte kräver parity check efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Du kan skriva "/sbin/poweroff" eller "powerdown" i terminalen för en riktig avstängning som inte kräver parity check efter.

Hade som sagt varken tillgång till terminal eller gui den svarade inte på något, helt fryst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hade som sagt varken tillgång till terminal eller gui den svarade inte på något, helt fryst.

Skickades från m.sweclockers.com

Var menat som ett tips för framtiden om du kopplar in skärm/tangentbord och finner dig i samma situation igen.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att köpa en billig skärm att ha som felsökningsskärm.
finns nya för 900-1000:-.
Alternativt köp nåt gammalt skit på blocket/tradera.
Se bara till att det fnns hdmi/vga anslutningar dvi kan vara bra med men då hdmi/dvi är samma signaler så går det med en hdmi-dvi kabel/adapter.
Displayport kan ju vara bra med men är rätt nytt och oftas om inte alltid finns ju en av dom andra portarna i alla fall så.

NÄR man behöver en till skärm så är det rätt VÄLDIGT skönt att flyta den man har som extra istället för att flytta tv/skärm som man använder heller dra kablar överallt/flytta det man ska testa/mankanske behöver ha tillgång till nätet vid felsök och att behöva ändra ingång fram o tillbaks på en skärm/tv 9467 gånger innan man löst problemet är inte kul,osv,osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ett annat tips är att köpa en billig skärm att ha som felsökningsskärm.
finns nya för 900-1000:-.
Alternativt köp nåt gammalt skit på blocket/tradera.
Se bara till att det fnns hdmi/vga anslutningar dvi kan vara bra med men då hdmi/dvi är samma signaler så går det med en hdmi-dvi kabel/adapter.
Displayport kan ju vara bra med men är rätt nytt och oftas om inte alltid finns ju en av dom andra portarna i alla fall så.

NÄR man behöver en till skärm så är det rätt VÄLDIGT skönt att flyta den man har som extra istället för att flytta tv/skärm som man använder heller dra kablar överallt/flytta det man ska testa/mankanske behöver ha tillgång till nätet vid felsök och att behöva ändra ingång fram o tillbaks på en skärm/tv 9467 gånger innan man löst problemet är inte kul,osv,osv.

Ja något sånt här skulle ju vara drömmen;
http://s.aliexpress.com/vyIZfaYb?

Men svårt att motivera kostnaden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"