Permalänk
Medlem

Underhåll av ridbanor

Hejsan Hästclockers,
Har någon här erfarenhet av underhåll av ridbanor?

Jag söker tips och råd kring underhåll av banor med underlag av spån (inne) och stenmjöl (ute). I nuläget harvas dessa med en äldre lantbruksharv som dessvärre inte ger önskat resultat. Det är problem med att komma åt i kanterna, den drar för djupt i stenmjölet och bryter inte upp spånet så väl. Vi har också sladdat banorna med en gammal hundrapinnarsharv som nu är helt slutkörd.

Har ni några tips och råd på vilken utrustning som är lämplig? Antingen en harv som kan hantera båda underlagen med enkla inställningar, eller olika till de båda underlagen. Vi har traktor med kat1 trepunktsfäste att dra med.

Inomhus har jag funderat på en modern ridbaneharv med kraftigare pinnar i fram, tunnare bakom och en sladdplanka längst bak.

Ute är min tanke en kraftig "gårdskratta", men är osäker på om en sådan håller för underlaget då gruset sliter väldigt kraftigt på materialet. Speciellt då vi under utesäsong harvar 2-4 gånger per vecka, totalt ca 4400kvm per gång.

Har jag tänkt rätt/fel? Saknas någon utrustning för vettigt underhåll? (Bevattning har vi ett pågående projekt för.)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Å nej, inte ännu en "hur underhåller jag ridbanor" tråd på SweClockers

Permalänk
Medlem

Prova ring någon travbana och fråga om tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Å nej, inte ännu en "hur underhåller jag ridbanor" tråd på SweClockers

Börjar det spåra ur eller?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

https://www.deere.se/sv/golfmaskiner/1200a-bunkerkratta/

Lite för liten och lite för dyrt kanske, men de är roliga att köra (toppar ca20km/h) och ger ett ruskigt bra resultat.
Under maskinen sitter "ankfötter" som vi kallade det som lukrar upp och vänder jorden.

Annars är det ju många som tillverkat sin egna sladd

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

http://www.bukefalos.com/forums/

jag har en känsla av att du kanske får bättre svar på det forumet, om du inte redan har prövat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Morsan kör traktorn med en krattmatta i paddocken. Går fint att komma åt kanterna då. Men det är bara grus i den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Vi körde en hemsvetsad tingest av gamla Ubalkar, men det var en träningsbana, inte en proffsbana.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

I stallet där vi har våra hästar så har vi en traktor med en relativt ny "gårdskratta", hydrauliska grejer men vet inte riktigt vad hydrauliken är till för, antagligen bara höja och sänka.

Vi gjorde även om både paddocken och ridhusets underlag så allt är ju rätt fräscht.

Problemet med att komma åt i kanterna har vi också, jag har vid ett flertal gånger krattat ut skiten för hand, men det är ett jävla jobb som är rätt tröstlöst eftersom det samma sak efter några ridtimmar.

Frugan visade ett klipp från en tjej som heter JohannaDueBojeDressage på instagram.
Där visar hon hur hon släpar en "plog" längs med sargen i ridhuset och den verkar funka relativt bra må jag säga.
Vet dock inte hur man länkar instagram-filmer, eller om det ens går:S

Annars får du leta upp användaren johannaduebojedressage. Filmen ligger högt upp i listan på hennes inlägg, den femte uppifrån faktiskt.

"johannaduebojedressage Soooo many people asking me about my new best friend for my indoor arena! Here it is- it takes me 5min maximum to do the whole track!
Contact this E-Mail to order your own! ✉️ kontakt@svabesholm.se
📞 +4670-669 50 25
@svabesholmskungsgard"

Jag ska nog fan ta och beställa en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Prova ring någon travbana och fråga om tips.

Dessvärre helt olika underlag. Har hängt en del på Axevalla, men till trav vill man ha ett hårdare underlag än vad vi söker.

Skrivet av moonblase:

https://www.deere.se/sv/golfmaskiner/1200a-bunkerkratta/

Lite för liten och lite för dyrt kanske, men de är roliga att köra (toppar ca20km/h) och ger ett ruskigt bra resultat.
Under maskinen sitter "ankfötter" som vi kallade det som lukrar upp och vänder jorden.
https://www.deere.com/common/media/images/product/bunker_rakes/1200a/JD400444_GT_642x462.png

Annars är det ju många som tillverkat sin egna sladd

Smidigt litet fordon, men fungerar dessvärre inte till underlaget. River inte tillräckligt på djupet och rår inte på det sammanpressade gruset.

Skrivet av Mizzarrogh:

Vi körde en hemsvetsad tingest av gamla Ubalkar, men det var en träningsbana, inte en proffsbana.

Har funderat på något liknande. Våra banor är också för träning, men nyttjas ganska hårt. Därav det stora underhållsbehovet.

Skrivet av Baptisten:

I stallet där vi har våra hästar så har vi en traktor med en relativt ny "gårdskratta", hydrauliska grejer men vet inte riktigt vad hydrauliken är till för, antagligen bara höja och sänka.

Vi gjorde även om både paddocken och ridhusets underlag så allt är ju rätt fräscht.

Problemet med att komma åt i kanterna har vi också, jag har vid ett flertal gånger krattat ut skiten för hand, men det är ett jävla jobb som är rätt tröstlöst eftersom det samma sak efter några ridtimmar.

Frugan visade ett klipp från en tjej som heter JohannaDueBojeDressage på instagram.
Där visar hon hur hon släpar en "plog" längs med sargen i ridhuset och den verkar funka relativt bra må jag säga.
Vet dock inte hur man länkar instagram-filmer, eller om det ens går:S

Annars får du leta upp användaren johannaduebojedressage. Filmen ligger högt upp i listan på hennes inlägg, den femte uppifrån faktiskt.

"johannaduebojedressage Soooo many people asking me about my new best friend for my indoor arena! Here it is- it takes me 5min maximum to do the whole track!
Contact this E-Mail to order your own! ✉️ kontakt@svabesholm.se
📞 +4670-669 50 25
@svabesholmskungsgard"

Jag ska nog fan ta och beställa en själv.

Tack för tipset! Klart smidigare än att gå varvet och skotta spån två gånger om dagen i alla fall.

Gårdskrattan för utebanorna jag är sugen på är av den här modellen: https://www.blocket.se/skaraborg/Gardskratta_Ridhusharv_30460...

Ridhusharven jag kikat på är denna: https://www.blocket.se/skaraborg/Ridhusharv_60349639.htm?ca=1...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

https://m.blocket.se/varmland/Vreten_GARDSHARV_72408675.htm?c...

Typ en sådan har vi fast med fler rader, 5-6 st.

Jag kan inte svara på om den är bra eller inte då jag varken harvar eller rider.
Men den används både inne och ute.