Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men snälla, tror du verkligen jag tyder bara på fortkörning? Jag ska skriva i klarspråk så folk förstår.
Om man medveten lånar ut en bil till en person som saknar körkort DÅ. Slipper man allt ansvar då?

Om man medvetet lånar ut sitt eget WiFi till nån annan som begår ett brott. Slipper man allt ansvar då?
Är detta klart nog så alla fattar vad jag VERKLIGEN SYFTAR PÅ?

Du kanske skall vara mer tydlig i ditt första inlägg då eftersom den diskussionen handlade om att låna ut sin bil, inte låna ut sin bil till någon utan körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men snälla, tror du verkligen jag tyder bara på fortkörning? Jag ska skriva i klarspråk så folk förstår.
Om man medveten lånar ut en bil till en person som saknar körkort DÅ. Slipper man allt ansvar då?

Ja det var ju fortkörning du svara på, ganska svårt att förutse vad du syftar på om du svarar på en sak men menar en annan.

Skrivet av XPerion:

Om man medvetet lånar ut sitt eget WiFi till nån annan som begår ett brott. Slipper man allt ansvar då?
Är detta klart nog så alla fattar vad jag VERKLIGEN SYFTAR PÅ?

Eftersom det inte är brottsligt i sig att låna ut sin wifi uppkoppling (det är brottsligt att låna ut en bil till någon som inte har körkort) så har man inget ansvar för vad den personen som lånar uppkopplingen gör.
Det är alltså likt fortkörning, ett brukar ansvar och inte ett ägare ansvar.
Detta har ju varit uppe i EU domstol där dom kom fram till att man inte har något ansvar för vad någon annan gör över din uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Källa på det?

Edit:
Hade redan presenterats en "källa", som inte verkade stödja påståendet, som sedan dess ändrats till något annat än det ursprungligen var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Samtidigt så sitter Bahnhof och Bredband2 användare (plus någon mera) vars ISP inte lagrar data säkert.
Förra gången samtliga kravbrev till Telias kunder.

Väljer man en ISP som säljer ut en och lagrar det man gör så får man skylla sig själv.

Trist att man ska behöva flytta för att kunna välja en annan ISP.

Permalänk
Medlem

Är det inte Innerstans Advokatbyrå som representerar rättighetsinnehavarna i målet vad gällde porrfilmer i våras? Kanske också därför de vill ha 7000:-, eftersom med porrfilmer är troligtvis fler benägna att gå med på förlikning? Få människor skulle ju vilja bli indragna i en offentlig rättegång med en sådan film för allmän beskådan.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Då är du faktiskt och tassar på ett hot eller ev. utpressning.

Nej. Stämmningar utfärdas dagligen i sverige, det är inte olagligt.

Skrivet av MacAllan:

Jo eftersom dom förutsätter att den dom skickar brevet till faktiskt är skyldig, utan att det finns otvivelaktiga bevis eller vittne, så har dom i princip redan dömt mottagaren som skyldig.

Detta är civilmål, en tvist mellan dig och klienten och det är då en domstol som avgör vem som är skyldig till vad. Tills detta har hänt finns det ingen skuldfråga.

Skrivet av MacAllan:

Det kan jag hålla med om, men förhoppningsvis får vi ett svar snart när DI är klar med sin utredning gällande inkassoverksamhet. Om dom kommer fram till att det är ok att skicka denna typen av brev kan det bli svårt att hävda hot eller utpressning, även om jag hoppas någon provar det om DI ger ok till breven.

Om det är hot eller utpressning kan inte Datainspektionen avgöra, det gör en domstol för det är nämligen brottsligt. Inkassoverksamhet kräver bara ett tillstånd och det är detta DI utreder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men snälla, tror du verkligen jag tyder bara på fortkörning? Jag ska skriva i klarspråk så folk förstår.
Om man medveten lånar ut en bil till en person som saknar körkort DÅ. Slipper man allt ansvar då?

Om man medvetet lånar ut sitt eget WiFi till nån annan som begår ett brott. Slipper man allt ansvar då?
Är detta klart nog så alla fattar vad jag VERKLIGEN SYFTAR PÅ?

Du flyttade målstoplarna ganska rejält där...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur deras bevisning ser ut?

Vem som helst kan ju göra påståendet att dom har en logfil som visar att IP a.b.c.d har anslutit till deras torrentklient och överfört data.

Men hur ska dom bevisa att just exakt det datat faktiskt har kommit från det IP och att set IP med 100% säkerhet var leasat av just den personen vid det tillfället?

Det kräver ju både att ISP kan visa på att dom har 100% korrekta loggar som omöjligen kan manipuleras samtidigt som minst en av aktörerna mellan den anklagades dator och advokatfirmans dator har loggat och sparat trafiken som överfördes, samt att även den parten går att lita på.

Permalänk

Små Brottslingar: Låser datorn med det ökända "polisviruset" och lurar dig att betala 1000-3500:-

Stora Brottslingar : Utpressar dig på 7000:- med hjälp av lagen!

Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Små Brottslingar: Låser datorn med det ökända "polisviruset" och lurar dig att betala 1000-3500:-

Stora Brottslingar : Utpressar dig på 7000:- med hjälp av lagen!

Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !

Sett till en del av inläggen i denna tråd så tror jag ändå att vi ska vara glada att det är advokaterna (eller iaf juristerna) som skriver lagarna och inte några av de lokala talangerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Små Brottslingar: Låser datorn med det ökända "polisviruset" och lurar dig att betala 1000-3500:-

Stora Brottslingar : Utpressar dig på 7000:- med hjälp av lagen!

Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !

Ett annat problem är aktörer som fortfarande, snart 2018, sysslar med hot istället för tjänsteutbud.
Om mediamaffian istället kunde ägna tid åt att fixa tjänster och avtal som låter folk konsumera så som dom behagar till en rimlig prisnivå så löser problemet sig självt.

Se bara hur Spotify med konkurrenter totalt utrotade den storskaliga illegala nedladdningen av musik..

Permalänk
Avstängd

Jag har 1000mbit i uppkoppling och jag delar mitt wi-fi för alla i mitt trapphus och alla som kommer åt det. Får jag ett kravbrev från dom så ska jag använda det som skitpapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Trist att man ska behöva flytta för att kunna välja en annan ISP.

Eller köp en tunnel för 50kr i månaden och din ISP har inte en aning om vad du gör med din lina längre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Du kanske skall vara mer tydlig i ditt första inlägg då eftersom den diskussionen handlade om att låna ut sin bil, inte låna ut sin bil till någon utan körkort.

Ja, det handlar om LÅNA ut sin bil och inte om fortkörning. Det är folk som drar förhastade slutsats som tror att det bara endast handlade om fortkörning.

"Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det."

Står det nånstans i texten jag endast syftade på fortkörning? Att LÅNAR ut sin bil kan handla om många saker och man fråntar inte allt ansvar bara man lånat ut bilen till någon annan.

Jag har inget att folk quotar mig och rättar till om jag har fel. Men bespara de dryga kommentarer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Mile high distribution Inc finns ju inte ens? Om det inte är en sketen porrfilmsdistributör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej. Stämmningar utfärdas dagligen i sverige, det är inte olagligt.

Ja men då finns det oftast betydligt mer att ta på ur bevissynpunkt.

Skrivet av VresiBerba:

Detta är civilmål, en tvist mellan dig och klienten och det är då en domstol som avgör vem som är skyldig till vad. Tills detta har hänt finns det ingen skuldfråga.

Här har du en poäng eftersom bevisbördan inte är lika hög i civilmål.
Problemet med skuldfrågan kvarstår dock i detta fallet eftersom målsägande redan funnit mottagaren av brevet skyldig genom att påstå att man har gjort sig skyldig och därför "föreslår" ett belopp för att inte gå vidare. Allt detta med enbart en ip-adress som "bevis".
Problemet är också att det inte kommer röra sig om samma belopp om man befinns skyldig i en rättegång, det normala i civilmål är att man kräver ett belopp som sedan får betalas om man befinns skyldig i rättegången.

Skrivet av VresiBerba:

Om det är hot eller utpressning kan inte Datainspektionen avgöra, det gör en domstol för det är nämligen brottsligt. Inkassoverksamhet kräver bara ett tillstånd och det är detta DI utreder.

Det var ju det jag sa och samtidigt hoppades på att någon testar hot/utpressning även om DI friar gällande inkasso.
Ett friande gällande inkasso gör det dock svårare att driva det som ett hot/utpressningsmål, dock kanske inte omöjligt.

Den stora anledningen till att dessa brev existerar är ju för att dom är väl medvetna om att dom inte har ett "case" att driva i domstol utan hoppas på att kunna skrämmas för att få in lite pengar och detta gör dom genom att hänvisa till en lögn om att man ansvarig för allt som sker via ens uppkoppling som ägare.
Hade dom haft så mycket kött på benen som dom vill göra sken av hade dom gått direkt till domstol eftersom det finns betydligt mer pengar att hämta vid en fällande dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast i stort sett samtliga rättegångar jag följt kring de här frågorna har varit kring ett bolags ekonomiska förlust, inte att någon tillgodogjort sig någon annans verk. Eller har du sett de specifika papprena som skickas ut och det står specifikt så?
Jag är helt ok med att folk inte betalar för en specifik produkt om det ändå visar sig att jag gör mer vinst totalt om de gör specifikt det, istället för att avstå. T.ex. att de köper merchendise, går på koncert eller liknande efter de fildelat min mp3a och tyckte min musik var bra men inte ville/kunde/hade råd att köpa min CD skiva där och då.
Sedan personligen vet jag själv med mig att jag kommer lägga upp de saker jag producerar själv på piratebay och liknande, men samtidigt skriva med att "Gillar ni så uppskattar jag om ni betalar i alla fall lite med, tack! Men feel free att tanka ner här också om ni inte har råd just nu/idag eller whatever".

Jag ser det som ett pedagogiskt sätt att förklara så folk förstår vad det faktiskt handlar om, det är svårare att slå ifrån sig det utan vettiga argument än när någon säger att piratkopiering är stöld

Skrivet av eatme@live:

Hur kommer de egentligen fram till summan på 7000:-? Med tanke på att det kostar typ 110:- att se den på bio och 199:- att köpa.. Det är ju det inkomstbortfallet de har pga den misstänkta nerladdningen.. Så varifrån kommer den absurda summan på 7000:-?

Eftersom det handlar om torrents så delar du även ut materialet när du laddar ner. Handlar alltså inte enbart om att man laddat ner filmer.

Skrivet av anon127948:

Upphovsrätten startade med 14 års skydd. 70 år efter döden är en smula längre än 14 år speciellt med tanke på att den ska uppmuntra skapande och det är en smula ovanligt att döda personer skapar något nytt.

Det är inte troligt alls då advokatbyråer kan inte veta vem det var som använde uppkopplingen för just detta. CJEU har redan sagt att ägaren inte kan vara skyldig då de är inte inblandade (lika lite som din ISP är skyldig, eller posten, eller vägverket(eller vad fan de heter nuförtiden).

Dessutom har även studien som beställdes av EC visat på ingen statistiskt bevisad skada på grund av piratkopiering så det handlar om att kräva pengar för ingen skada alls där man hoppar på ägaren i stället för ISP som har egna advokater och skulle förmodligen begrava detta maffiabyrå om det gick till domstol.

Här inträffar det intressanta fenomenet att du indirekt använder förläggningen av upphovsrätten som argument för att det skulle vara ok att ladda ner saker. Problemet är bara att det nog är mycket lite av det som laddas ner som är 14+ år gammalt. Och de filmer det handlar om här lär inte vara mer än 14 år, så argumentet i sig är inte speciellt relevant.

Nu har jag bara sett en länkning i denna tråden om fall där ägaren inte ansågs skyldig för upphovsrättsbrott och där handlade som jag förstod det om en näringsidkare (cafe?) där någon utnyttjat det öppna nätverk som fanns där. Det är inte direkt överförbart till privatpersoner. Med reservation för att det finns andra fall som gäller privatpersoner som jag inte har koll på...vilket inte är helt otroligt

Sedan har vi den där undersökningen igen. För det första finns det enorma problem rent generellt att göra en sådan studie, massa faktorer är i princip okonrollerbara och felmarginalen (åt båda håll) bör rimligen vara rejäl. Sedan spelar det i detta fallet ingen roll, det blir fortfarande inte ok att ladda ner en film (tillgodogöra sig någons annans arbete) utan dennes tillåtelse eller att man betalat var skaparen vill ha.

Skrivet av talonmas:

Bevis? Ett textdokument med lite siffror?? Hur verifieras äktheten i dessa loggar? Jag kan också skriva en textfil med andra siffror. Nä, ISPer tror jag inte har audit trail på sina loggar i den utsträckningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu skulle jag tro att dokument som kommer till advokatfirman från en ISP har oändligt mycket större trovärdighet än något du knackar ihop på egen hand. Det finns ingen anledning för rätten att tro att någon hittar på ip-nummer på egen hand, det finns helt enkelt inget behov av det när det redan finns färdiga listor att kräva ut från nätleverantörerna. Annars gäller dina argument i princip all bevisning, någonstans finns det alltid någon som har kunnat plantera/manipulera bevis...ändå använd dessa till att döma folk.

Skrivet av anon127948:

Lagen säger minst två års fängelse och grova brott. I vilken universum är upphovsrättsbrott grova eller speciellt viktiga för staten att hantera? Sedan är det polisen som har rätt att få uppgifter i vissa fall inte varje idiot som kallar sig för advokat och vill tjäna lite snabba pengar på utpressning.

Nu är det inte vilken idiot som helst som kan begära fram uppgifter, det krävs dels att du kan bevisa att ip-nummret varit involverat i upp/nerladdning av filmer och tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

Rent generellt verkar mycket av argumentationen gå ut på rationalisera varför det skulle vara ok för den som skriver att ladda ner utan någon som helst risk för rättsliga påföljder. Kan tycka det är lite tråkigt och egocentrerat där man själv ska rätt till allt medan andra i praktiken inte ska ha rätt till något. De som lägger ner tid och pengar på att skapa en film har rättigheter även de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ja, det handlar om LÅNA ut sin bil och inte om fortkörning. Det är folk som drar förhastade slutsats som tror att det bara endast handlade om fortkörning.

"Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det."

Står det nånstans i texten jag endast syftade på fortkörning? Att LÅNAR ut sin bil kan handla om många saker och man fråntar inte allt ansvar bara man lånat ut bilen till någon annan.

Jag har inget att folk quotar mig och rättar till om jag har fel. Men bespara de dryga kommentarer.

Men snälla, du svara på nedanstående.

Skrivet av SpaceMan:
Eller lånar din bil och kör för fort.

Skickades från m.sweclockers.com
Gå till inlägget

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Hur vill du att man skall veta att du menar annat än fortkörning i det svaret du ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Mile high distribution Inc finns ju inte ens? Om det inte är en sketen porrfilmsdistributör?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.electricpower.cc/company-mile-high-distribution-i...
https://www.ic.gc.ca/app/scr/cc/CorporationsCanada/fdrlCrpDtl...
dom finns men nja...hittar inget konkret om vad gör GÖR men dom har ett annat namn som heter MILE HIGH D.V.D. CORPORATION och verkar syssla med diverse distribution.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig stort att folk 2017 fortfarande sitter och tankar hem grejer. Vi är det mest bortskämda folket i världen. Spotify och en mängd av filmstreamingstjänster.. Och folk ska tvunget tanka ner filmer som kan leda till grova skadestånd? Till och med jag som är en ofrivillig bidragsparasit betalar för media numera.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker hela grejjen att skicka ut hotbrev är rättsvidrigt på alla sätt. Polis utreder, domare och rättväsented dömmer. Inte några företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tycker hela grejjen att skicka ut hotbrev är rättsvidrigt på alla sätt. Polis utreder, domare och rättväsented dömmer. Inte några företag.

Mer exakt vilken formulering i de nu utskickade breven anser du vara ett hot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Förvånar mig stort att folk 2017 fortfarande sitter och tankar hem grejer. Vi är det mest bortskämda folket i världen. Spotify och en mängd av filmstreamingstjänster.. Och folk ska tvunget tanka ner filmer som kan leda till grova skadestånd? Till och med jag som är en ofrivillig bidragsparasit betalar för media numera.

Jag sitter själv med 5 olika media-abonnemang som jag betalar varje månad men jag kan ändå förstå dom som tankar hem piratkopierat och jag har själv funderat på det då man rätt ofta hamnar i situationer som att man behöver vänta 6 månader på en fortsättning fastän den redan är släppt i USA eller att något inte släpps i Sverige alls pga Geoblocking osv.
Det har blivit bättre med åren det medger jag, men det finns ju en anledning att folk laddar hem eller använder sig av proxys i USA och det är för att någonting på hemmaplan inte fungerar som sig bör.

Ibland spelar det ingen roll hur mycket pengar man är villig att göra av med, förlegade affärsmodeller förstör ändå upplevelsen och tillgången och driver människor till att ta saken i egna händer, dvs ladda hem.

Bara mina 2 cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men snälla, du svara på nedanstående.

Skrivet av SpaceMan:
Eller lånar din bil och kör för fort.

Skickades från m.sweclockers.com
Gå till inlägget

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Hur vill du att man skall veta att du menar annat än fortkörning i det svaret du ger?

Jag quotade hans text från en tidigare inlägg. Bläddra tillbaks till 1 sidan och läs vad han quotade om. Detta är vad jag menar att folk drar förhastade slutsatser utan ens läsa vad allt handlade om. Sen kommer med dryga kommentarer direkt, jag skulle snällt förklara vad jag syftade på om det var ett snällt påpekande om jag hade fel. Men direkt kom det ett drygt kommenterar från en omogen person och sen kom du med ett till. Då har jag ingen lust att förklara eller snällt svara tillbaks.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hjemrdeil:

Förvånar mig stort att folk 2017 fortfarande sitter och tankar hem grejer. Vi är det mest bortskämda folket i världen. Spotify och en mängd av filmstreamingstjänster.. Och folk ska tvunget tanka ner filmer som kan leda till grova skadestånd? Till och med jag som är en ofrivillig bidragsparasit betalar för media numera.

PTP's archive holds 8 times as many movies as Amazon Prime, and a staggering 32 times more than Netflix. The world may never know a larger and more accessible archive.

Behöver inte ens gå in på hur mycket mer musik som finns på redacted vs. Spotify.

Bra att du är nöjd, alla är inte lika mainstream.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli om man skulle ladda ner en film på ett öppet publikt nät?
Typ som McDonalds osv.
När jag bodde i Karlstad så "låna" jag internet av ett hotell som hade det öppet och utan lösen tills jag fick min lina installerad. Hade jag laddat ner då så hade väl hotellet fått ett brev?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Inaktiv

Kan jag begära checksum på de filer "jag laddat ner", att de har validerat att jag tagit hem hela filen?
På fyllan började jag ladda ner en torrentfil från en osäker källa, har jag gjort mig skyldig till brott då jag börjat ladda ner en fil men avbrutit den?

Permalänk
Medlem

"Misstänkta" fildelare. Det betyder att man egentligen inte vet någonting, inte heller har något rättsligt beslut och att dom helt enkelt slumpmässigt skickar ut bluff fakturor på eget bevåg. Det här borde vara olagligt om något.

Permalänk
Medlem

Så, om man har fest och människor som kommer över vill låna wifi och de laddar ner något olagligt så ska man själv stå där och betala? Tror knappast att det skulle kunna hålla i rätten men man vet ju aldrig med dagens domstolar..

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det mycket viktigare med ens rättigheter än ens skyldigheter. Många i denna tråden tycker jag känns som bortskämda barn som blir griniga när de inte får all de pekar på.