2 skärmar, spelar på 1 = sämre prestanda?

Permalänk

2 skärmar, spelar på 1 = sämre prestanda?

Mors.

Sitter just nu på en Swift 1080p-skärm som p.g.a. en del problem med all säkerhet kommer behöva returneras. Har planer på att då köpa mig en 1440p skärm som main istället. Som 2:a skärm tänkte jag faktiskt ha en 2160p, då jag ofta gärna tittar på 4k film hos Netflix och redigerar foto. Min dator står i min signatur, och den är jag väldigt nöjd med, den är riktigt stark, MEN. Kommer en andra skärm, främst en 2160p-skärm påverka min FPS märkbart in-game? Jag kommer ha GPUTweak II och RealTemp uppe på den medans jag spelar. Har googlat och googlat men inte fått något bra svar.

Visa signatur

GPU Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS Master @ 2.08GHz RAM 32GB Corsair Vengenace LPX 3600MHz CL18
CPU Intel Core i9 10850K @ 5.0GHz MOBO MSI MEG Z490 Unify

Permalänk
Medlem

@Lillsmurfen: Jag kan inte ge dig ett konkret svar på att det inte skulle påverka prestandan. Men jag har själv alltid kört med flera skärmar och har personligen inte upplevt några problem med prestandan på den primära skärmen under spelscenarion.

Men det viktigaste är att du inte driver något tyngre på den andra skärmen som kräver att grafikkortet måste belastas i större omfattning. T.ex. något redigeringsprogram på den skärmen som aktivt renderar en bild med GPUn. Du kan troligtvis använda Youtube samtidigt. Det gör faktiskt jag. Däremot så kan det vara värt att komma ihåg att till och med Youtube får grafikkortet att klocka upp.

Så vill du ha de absoluta prestandan när du spelar så bör du identifiera och undvika köra de program som får grafikkortet att klocka upp sig i större mängd... och inte köra de programmen samtidigt som du spelar.

Men som sagt, det ska inte vara några större märkbara problem med att köra flera skärmar samtidigt som man spelar på den primära.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av Nephitis:

@Lillsmurfen: Jag kan inte ge dig ett konkret svar på att det inte skulle påverka prestandan. Men jag har själv alltid kört med flera skärmar och har personligen inte upplevt några problem med prestandan på den primära skärmen under spelscenarion.

Men det viktigaste är att du inte driver något tyngre på den andra skärmen som kräver att grafikkortet måste belastas i större omfattning. T.ex. något redigeringsprogram på den skärmen som aktivt renderar en bild med GPUn. Du kan troligtvis använda Youtube samtidigt. Det gör faktiskt jag. Däremot så kan det vara värt att komma ihåg att till och med Youtube får grafikkortet att klocka upp.

Så vill du ha de absoluta prestandan när du spelar så bör du identifiera och undvika köra de program som får grafikkortet att klocka upp sig i större mängd... och inte köra de programmen samtidigt som du spelar.

Men som sagt, det ska inte vara några större märkbara problem med att köra flera skärmar samtidigt som man spelar på den primära.

Tack för ett detaljerat svar. Behöver två skärmar då jag gärna kollar temps och clocks medans jag spelar. Med den där burken förstår jag att du inte har prestanda-problem

God Jul!

Visa signatur

GPU Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS Master @ 2.08GHz RAM 32GB Corsair Vengenace LPX 3600MHz CL18
CPU Intel Core i9 10850K @ 5.0GHz MOBO MSI MEG Z490 Unify

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej. Detta är givet att du endast spelar på en skärm.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Lillsmurfen: Jag kör ett 1070 och 2 skärmar. Aldrig märkt någon skillnad på om jag kolla på yt eller så. Men som neph sa innan, så länge det inte är något krävande du har uppe (som övervakningsprogrammen du tänkte ha) så kommer du nog inte märka något.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.