Fulkultur om Star Wars och The Last Jedi

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Star Wars och The Last Jedi

I veckans avsnitt av Fulkultur ställs siktet in på Star Wars, med diskussioner om såväl seriens historia som dess framtid. Utöver detta avhandlas också den senaste delen The Last Jedi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Star Wars och framtid i samma mening..?

Permalänk

Last Jedi SÖÖÖG

Visa signatur

Phanteks Enthoo 719. I7 13700k . ASUS ROG Strix Z790-F . EK-Nucleus AIO CR360 .
MSI RTX4080 . Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY . WD Black SN850X 1TB Gen 4 .
Be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W.

Mastercase5 pro. I7 6700k @4,8GHz .Z170 ASUS Max Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.

Permalänk

Coola scener..... men det var väll allt shit vad besviken jag blev på The Last jedi......

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk

The Last Jedi förstörde och pissade på hela min barndom. Finns inga ord för hur besviken, arg och ledsen jag är.

Permalänk
Medlem

De nya filmerna håller bra kvalitet tycker jag. Men jag gillade även hur de fick episod 1-3 att likna 4-6 i hur det filmades, atmosfären m.m. så jag var nöjd även när debatten om gamla vs nya triologin pågick.

Klart det finns saker att störa sig på, men det fanns det ju även i originaltriologin.
Än så länge är det väl Episod 1 som känns minst "Star Wars", men det var ju ingen dålig film för det, bara lite seg.

De första filmerna var ju mer äventyr medan episod 1-3 byggde upp en episk historia, på sina håll lite för humoristisk och i andra scener väldigt mörka istället, men det blev en hyfsad balans över lag.

Rogue One var en glad överraskning och jag gillar även hur just Last Jedi både följde gamla mönster och totalt bröt mot dem.

Lite mer humoristiska scener än man är van vid i Star Wars, men det är väl inte oväntat när det är Disney som ligger bakom med tanke på t.ex. Pirates-serien. Men det kändes inte fel, snarare som att de moderniserat lite och hänger med i tiden.

Gillar också att de tagit till sig kritiken om snedfördelning av kvinnliga roller och att det nu fick vara blandat såväl kön som raser, utan att falla i clichéer som att "den asiatiska ska kunna kampsport" eller bara ha dem i huvudroller. Det kändes mer realistiskt utan att göra en stor grej av att "nu ska det minsann göras jämställt". Det blev naturligare bara när man såg lite mer blandning av folk i olika roller här och var, maskinister, partyminglare, radaroperatörer, piloter m.m.

Vill inte gå in på detaljer i denna tråden då det blir spoilers, men med tanke på hur de löste en del saker så är jag väldigt nyfiken på vad som ska hända i nästa episod

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

The last jedi har dödat star wars för fans. Alla som jag känner som inte bryr sig om star wars gillade den och vi som har följt star wars sen vi var barn hatar den. Bevis nog för att inse att det är en dålig film då även alla andra som har sett filmen håller med om alla fel jag har på pekat, vilket gör den till en av de sämsta filmer som gjorts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag gillade filmen när jag såg den, men det var nog mest för att det fanns så mycket detaljer att tänka på att jag inte hann tänka på alla misstag i filmen. I efterhand inser jag att storyn är väldigt konstig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Last jedi var ett fullständigt skämt, bokstavligt talat, pga att varenda scen som spelades var det minst ett totalt värdelöst skämt som inte alls passade in och dödade stämningen helt. För att inte tala om den värdelösa storyn som helt saknar mening. Du skulle kunna skippa denna film helt och hoppa direkt över till episod 9 och jag lovar att 90% av tittarna hade inte ens märkt att det saknades en film.

Det är första gången i hela mitt liv jag gått ur en biosalong med känslan att jag blivit blåst på pengarna och tiden. Värt att nämna är att jag inte håller varken episod 4-6 eller 1-3 på nån piedestal, dom var väl bra filmer mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Stargate SG-1 > Star Wartz 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du skulle kunna skippa denna film helt och hoppa direkt över till episod 9 och jag lovar att 90% av tittarna hade inte ens märkt att det saknades en film.
Skickades från m.sweclockers.com

Spot on. Storyn tillförde ingenting. TFA var ingen dunderhit men den filmen tog upp en hel del intressanta karaktärer och händelser

Knights of Ren, Phasma, Snoke, Maz Kanata, Luke, Reys föräldrar

Dold text

men det är ganska häpnadsväckande att i princip allting är fullständigt bortkastat. Utbytt med en leksaksfabrik och en cringe factor i form av överdriven comic relief.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Gillade filmen. Med facit i hand så fanns väl några konstiga scener som inte behövdes och där man ifrågasätter karaktärerna intelligens. Amiral Holdo, Kylo Ren, Snoke, Hux och så vidare var ju mer än lovligt dumma.

Dessutom så kändes det lite som ett avslut. Inga cliffhangers eller så, och om det inte skulle komma en episod 9 så hade det här faktiskt varit ett helt okej slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om kritiken. Visuellt tilltalande men vad plotten anbelangar blev jag djupt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^_^

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag var 5 år när Phantom Menace visades på bioduken och tyckte förstås att den var skitbra osv. Allt eftersom åren gick så har den och även EP II och III sjunkit i mina ögon, dem är väldigt dåligt utförda. Men jag har aldrig riktigt förstått hur och varför folk hatade på dem så mycket. Tills nu.

TFA gillade jag direkt, tråkigt bara att den var på tok för lik Hope. Men ändå en bra start på en ny/fortsatt trilogi.
Rogue One var väldigt bra, rätt smutsiga och charmiga känsla och alldeles lagom med humorn. Den fick mig att hoppas lite för mycket på vart Disney var påväg med Star Wars.

Men The Last Jedi var sån stor besvikelse. Visst det var en del bra scener med bl.a. Rey, Kylo och Luke men den resterande var riktigt undermålig.

Jag kan dock förstå att vissa tyckte den var bra och att den tilltalar alla som gillar de senaste Marvelfilmerna. Men att så gott som varenda såkallade filmkritiker och recensent höjer den till skyarna och tycker den är det bästa som har hänt Star Wars sedan 1977 gör mig galen! Jag förstår inte vad _så många_ ser i den! Såg jag en annan film kanske?

Grammatikgranskning
Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag har följt SW hur länge som helst. Älskar allt med Starwars. Filmen i sig tycker jag inte var det värsta. Dock tänker jag inte på att det är något jag växt upp med. Det är bara ännu en action film på bio. Coola scener, fina hyperspeed effekter, coola skepp.

Spoiler, kanske?

"host" "host" Det som hände Leia fick mig nästan o gå ut ur biosalen.. "

Dold text

Annars tycker jag inte det var det sämsta som släppts, men inget o direkt komma ihåg sådär. Man kollade väl för man älskar Star Wars.
Kommer ju köpa den i Bluray sen för samlingen, när den kostar typ 99... Men lär nog inte tittas på mer än 1 gång, kanske, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

The last jedi har dödat star wars för fans. Alla som jag känner som inte bryr sig om star wars gillade den och vi som har följt star wars sen vi var barn hatar den. Bevis nog för att inse att det är en dålig film då även alla andra som har sett filmen håller med om alla fel jag har på pekat, vilket gör den till en av de sämsta filmer som gjorts.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog inte göra mig till talesperson för ALLA Star Wars-fans om jag var du. IMDb betyget säger trots allt fortfarande att det finns betydligt fler fans som gillade filmen än de som inte gillade den. Alla jag pratat med tyckte den var skitbra, även om jag läst många röster på nätet som inte alls gillade vad Johnson gjort med deras älskade Star Wars.

MASSIVA SPOILERS NEDANFÖR!

Själv tycker jag det är kul att någon vågar gå en annan väg än i vanliga upptrampade spår. Det hade varit busenkelt för Johnson att endast spinna vidare på samma gamla scenario med ytterligare en generation rebeller som kämpar mot en militär övermakten. Men det har vi sett i två trilogier + två animerade serier nu. Det är gjort och förbi. Som Luke säger, nu är det dags att begrava allt det gamla som Star Wars handlat om. Inget ont mot gott, inga Sith, inga Jedis och inga republiker eller imperium. Låt något nytt växa fram.

Egentligen fanns ingen annan väg att gå efter att The First Order i The Force Awakens i ett enda slag utplånade allt vad demokrati heter i universumet. Eftersom inget jediråd eller någon jediskola finns att tillgå heller, vad skulle rebellerna ens kunna göra om de så lyckades besegra The First Order? De måste ju bygga upp allt från början igen och det vet jag inte ens om de skulle lyckas med då de är för få. Och om de lyckades, vore det ens lyckat med tanke på att republiken har misslyckats hålla The First Order i schack? Det är nog bäst att "börja om från början".

Rättstavning
Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Men The Last Jedi var sån stor besvikelse. Visst det var en del bra scener med bl.a. Rey, Kylo och Luke men den resterande var riktigt undermålig.

Jag kan dock förstå att vissa tyckte den var bra och att den tilltalar alla som gillar de senaste Marvelfilmerna. Men att så gott som varenda såkallade filmkritiker och recensent höjer den till skyarna och tycker den är det bästa som har hänt Star Wars sedan 1977 gör mig galen! Jag förstår inte vad _så många_ ser i den! Såg jag en annan film kanske?

SPOILERS NEDANFÖR!
Det bästa med The Last Jedi tycker jag att det finns ett mörker i filmen som ingen Marvelfilm ens är i närheten av. Nästan inget i filmen går Reys och rebellernas väg. Och uppenbarligen har det inte gått bra för Luke heller. Jag fullkomligt älskar hur bitter Luke är. En högst logisk väg för en man som ensam försökte visa världen "den rätta vägen", men som övergavs av alla han försökte vara en förebild för. Istället har han fått föra en tynande tillvaro i ensamhet då ingen finns kvar som förstår honom. Jag tycker det är ett fantastiskt porträtt. Mycket mognare och mörkare än något Avengers eller liknande filmer någonsin klämt ur sig.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem

När HBO la upp de två trilogierna valde jag och frugan att se dem från episod I till VI. Trots någras kritik tycker jag storyn fungerar bättre i den ordningen och det gör inte så mycket att det tidigare överraskningsmomentet med att Darth Vader är Lukes far försvinner.

Den första trilogin har åldrats värre än väntat. Det känns ofta segt och sett till hur det nu har blivit, känns Disney som hand i handske. Även andra trilogin fyller ut med sina "Disney-figurer". Disney-upplevelsen är egentligen ingen kritik, utan mer ett konstaterande om att Star Wars mer är en saga för vuxna med en mix av lite gulligt och några doser ondska, än ett verkligt rymdäventyr. Rymden fungerar mest som en arena för diverse konstiga figurer och aldrig har rymden varit så orealistiskt bullrig som i Star Wars.

En intressant om än genreöverstigande jämförelse är hur väl Alien står sig, trots att den hade premiär 1979, alltså ett år innan Star Wars episod V. Alien är skräck i rymdens tystnad och Star Wars är en klämkäck saga med buller och bång. Visst, jämförelsen är inte rättvis, men det tydliggör att det är något annat än själva filmupplevelsen som hyllas i Star Wars. Kanske är det känslan av att det är ok som vuxen att gilla sagor?

...

Nej, jag har inte sett den senaste och känner mig något ambivalent på om jag "behöver" ett ytterligare avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Jag skulle nog inte göra mig till talesperson för ALLA Star Wars-fans om jag var du. IMDb betyget säger trots allt fortfarande att det finns betydligt fler fans som gillade filmen än de som inte gillade den. Alla jag pratat med tyckte den var skitbra, även om jag läst många röster på nätet som inte alls gillade vad Johnson gjort med deras älskade Star Wars.

MASSIVA SPOILERS NEDANFÖR!

Själv tycker jag det är kul att någon vågar gå en annan väg än i vanliga upptrampade spår. Det hade varit busenkelt för Johnson att endast spinna vidare på samma gamla scenario med ytterligare en generation rebeller som kämpar mot en militär övermakten. Men det har vi sett i två trilogier + två animerade serier nu. Det är gjort och förbi. Som Luke säger, nu är det dags att begrava allt det gamla som Star Wars handlat om. Inget ont mot gott, inga Sith, inga Jedis och inga republiker eller imperium. Låt något nytt växa fram.

Egentligen fanns ingen annan väg att gå efter att The First Order i The Force Awakens i ett enda slag utplånade allt vad demokrati heter i universumet. Eftersom inget jediråd eller någon jediskola finns att tillgå heller, vad skulle rebellerna ens kunna göra om de så lyckades besegra The First Order? De måste ju bygga upp allt från början igen och det vet jag inte ens om de skulle lyckas med då de är för få. Och om de lyckades, vore det ens lyckat med tanke på att republiken har misslyckats hålla The First Order i schack? Det är nog bäst att "börja om från början".

Den har har bara 54 % på rotten tomatoes. Kan undra varför det är såpass mycket lägre där än imdb?

Tycker filmen var totalt meningslös och kass.
Det är så stora hål i berättandet att det går att skriva en uppsats om det. Individerna som skrev berättelsen måste varit slumpmässigt plockade från gatan och ett kriterium var antagligen noll kännedom om Star Wars.
Allt som byggdes upp i EP VII blev meningslöst i och med denna film. Handlingen fördes ej framåt utan vi har snarare backat och är tillbaks på ruta noll.
Sämsta SW-filmen jag sett och nu ser jag absolut inte fram emot nästa.
Att kapa 30 min från denna filmen blir inte svårt. Ta bort allt som handlar om Finns och Rose sidospår. Det bidrog inte heller med någonting mer än att göra filmen längre.
EA/DICE kan i alla fall lugna ner sig lite för störst skada har Disney gjort själva.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luiga:

Jag skulle nog inte göra mig till talesperson för ALLA Star Wars-fans om jag var du. IMDb betyget säger trots allt fortfarande att det finns betydligt fler fans som gillade filmen än de som inte gillade den. Alla jag pratat med tyckte den var skitbra, även om jag läst många röster på nätet som inte alls gillade vad Johnson gjort med deras älskade Star Wars.

MASSIVA SPOILERS NEDANFÖR!

Själv tycker jag det är kul att någon vågar gå en annan väg än i vanliga upptrampade spår. Det hade varit busenkelt för Johnson att endast spinna vidare på samma gamla scenario med ytterligare en generation rebeller som kämpar mot en militär övermakten. Men det har vi sett i två trilogier + två animerade serier nu. Det är gjort och förbi. Som Luke säger, nu är det dags att begrava allt det gamla som Star Wars handlat om. Inget ont mot gott, inga Sith, inga Jedis och inga republiker eller imperium. Låt något nytt växa fram.

Egentligen fanns ingen annan väg att gå efter att The First Order i The Force Awakens i ett enda slag utplånade allt vad demokrati heter i universumet. Eftersom inget jediråd eller någon jediskola finns att tillgå heller, vad skulle rebellerna ens kunna göra om de så lyckades besegra The First Order? De måste ju bygga upp allt från början igen och det vet jag inte ens om de skulle lyckas med då de är för få. Och om de lyckades, vore det ens lyckat med tanke på att republiken har misslyckats hålla The First Order i schack? Det är nog bäst att "börja om från början".

Det handlar inte om något nytt, FILMEN ÄR DÅLIG.

Inget av valen i filmen är varken logiska eller makes sense i ett star wars universum och hela filmen hade fortfarande tagit samma väg även om vissa karaktärer hade tagits ur filmen vilket gör dem helt meningslösa. Och det som händer i varje scen går emot förra filmen eller vad som är möjligt i Star Wars. De kastar ut hela handboken i filmen och säger fuck it, Spaceballs är mer Star Wars än The last Jedi. Bara för att man gör något nytt så betyder det inte, IGNORERA allt som har hänt innan.

Hela poängen med att Luke lämnade en karta efter sig för att bli hittad är helt Ologisk nu, varför ens lämna kartan? Hela Force awakens är även den meninglös på grund av den här filmen. Den här så kallad Trilogin är så mållös att de slår en boll och den kommer tillbaka o går rakt upp i anus.

Skrivet av Barak:

Den har har bara 54 % på rotten tomatoes. Kan undra varför det är såpass mycket lägre där än imdb?

Tycker filmen var totalt meningslös och kass.
Det är så stora hål i berättandet att det går att skriva en uppsats om det. Individerna som skrev berättelsen måste varit slumpmässigt plockade från gatan och ett kriterium var antagligen noll kännedom om Star Wars.
Allt som byggdes upp i EP VII blev meningslöst i och med denna film. Handlingen fördes ej framåt utan vi har snarare backat och är tillbaks på ruta noll.
Sämsta SW-filmen jag sett och nu ser jag absolut inte fram emot nästa.
EA/DICE kan i alla fall lugna ner sig lite för störst skada har Disney gjort själva.

Jag funderar på att skriva en uppsats eller något om varje liten plothole eller lore-breaker som den här filmen har för jag hittar mer varje gång jag tänker på den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det handlar inte om något nytt, FILMEN ÄR DÅLIG.

Inget av valen i filmen är varken logiska eller makes sense i ett star wars universum och hela filmen hade fortfarande tagit samma väg även om vissa karaktärer hade tagits ur filmen vilket gör dem helt meningslösa. Och det som händer i varje scen går emot förra filmen eller vad som är möjligt i Star Wars. De kastar ut hela handboken i filmen och säger fuck it, Spaceballs är mer Star Wars än The last Jedi. Bara för att man gör något nytt så betyder det inte, IGNORERA allt som har hänt innan.

Hela poängen med att Luke lämnade en karta efter sig för att bli hittad är helt Ologisk nu, varför ens lämna kartan? Hela Force awakens är även den meninglös på grund av den här filmen. Den här så kallad Trilogin är så mållös att de slår en boll och den kommer tillbaka o går rakt upp i anus.

Jag funderar på att skriva en uppsats eller något om varje liten plothole eller lore-breaker som den här filmen har för jag hittar mer varje gång jag tänker på den.

Förhoppningsvis är du ung för det är tveksamt om det räcker med en livstid för ett sådant projekt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

@Barak: Genom Ren Vilja och fanboy Ilska skall jag klara det

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=L9hwGZFPSmw&t=105s

Känns som att dom säger allt jag känner om filmen! 5,5/10!

Permalänk
Inaktiv

Awakens var ett riktigt bottennapp, då tycker jag Last Jedi var bättre. Med det sagt är ingen av dem bra filmer.

Rogue One älskade jag dock. Där fanns både hjärna, hjärta och finnes. Star Wars är inte dött för mig, bara tråkigt att se att de inte förvaltar legacyn bättre. Det finns såååå mycket potential... men det krävs att de fixar en riktig screenwriter, en riktig director. Dem finns där ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon52343:

Awakens var ett riktigt bottennapp, då tycker jag Last Jedi var bättre. Med det sagt är ingen av dem bra filmer.

Rogue One älskade jag dock. Där fanns både hjärna, hjärta och finnes. Star Wars är inte dött för mig, bara tråkigt att se att de inte förvaltar legacyn bättre. Det finns såååå mycket potential... men det krävs att de fixar en riktig screenwriter, en riktig director. Dem finns där ute.

Tyvärr tror jag inte det är så lätt: jag spekulerar att Disney har sina fingrar och stora näsa i blöt under hela filmens process och ser till att det blir mer fokus på:
- nya potentiella merchandising karaktärer t.ex. porgs i detta fall som var kul ett tag men blev snabbt för mycket (jag vet att OT fick mkt merchandising i efterhand, men deras stories bekostades inte på detta)

- att det blir "disney-vänligt" (tonvis av comic reliefs som ibland förstörde karaktärerna bara för att barnen skulle få skratta; OT hade lagom med humor, dagens stora Hollywood filmer har för mkt comic reliefs för ofta för min smak)

- att det är så mainstream och PK som möjligt för att locka åt sig en större publik (kan oxå bara vara min politiska bias istället som spökar här i min tolkning av filmen)

Dessa tre faktorer tyckte jag fick så stora fokus att karaktärerna, storyn och det som gjorde Star Wars till Star Wars fick beskostas så det tappade sin egentliga charm som OT hade. Därför tycker jag att denna film inte var en värdig "sequel" till OT Star Wars. Det var en ny slags expanded Star Wars Universe och INTE "en del av OT Star Wars Universe" enligt mig.

Det hjälper sen inte heller att Leia, Han och Luke är borta troligen för gott. Det är ett annat Star Wars än vad de flesta växte upp med och de tre ovanstående faktorerna kommer troligen att dominera hur bra storyn och hur stort utrymme de olika karaktärerna får. Jag har blandade känslor av filmen, men som sagt var: OT Star Wars var kul och bra så länge det varade.

RIP OT Star Wars! ^_^

P.S. Jag är INTE ens ett "hardcore" fans av Star Wars, men tyckte om OT och även episod I, II & III på sina egna sätt och vis även om Jar Jar Binks är som en vandrande EA-karaktär: något förstör allt som det kommer i kontakt med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hela poängen med att Luke lämnade en karta efter sig för att bli hittad är helt Ologisk nu, varför ens lämna kartan?

Klart det finns ologiskheter, bombplan som "släpper" bomber i rymden när de lika gärna kunde skjuta ut bomberna framåt från håll, då de ju svävar i rymden, rymskepp som börjar luta när bränslet tar slut, enorma stridskepp som inte är utrustade för närstrid, trots att vi sett just sådana i prequeltrilogin. Men det är ju petitesser. Även att Luke lämnat en karta efter sig, hur vet du att det ens är Luke som lämnat den, det troligaste är väl att det är en skeppslogg eller liknande över hans rutt som samlats ihop från olika källor. Det är ju bara filmiska grepp för att lättare nå fram till vanliga biobesökare.

Överlag upplever jag att majoriteten av de som ogillade filmen hänger upp sig på just Luke. Att de är besvikna för att han inte fick den roll som just de hade förväntat sig och att den besvikenheten på olika sätt speglar vad de då stör sig på. Och det kan jag absolut förstå, men det finns alltid en risk med att sätta upp förväntningar på handling i filmer istället för att ta dem för vad de är.

Själv lyckades Johnson pricka exakt den bild av Luke jag hade hoppats på, för det är så jag gillar honom bäst. Som en tjurig snorvalp, där tjurigheten bytts ut mot bitterhet.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Helt ok film. Den är bra om man ser det som en film. Blir förvånad över hur specialeffekterna bara blir bättre. Självklart att de allra tre första filmerna är speciella och gjorde Starwars historiskt. Man får inte ta det för hårt, det är en film och inget annat. Bättre än sömniga Bladerunner. Tycker Disney har lyckats att föra över stafettpinnen. Ok att man skulle vilja ha lite mer historia. Däremot är det inte det som säljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

PewDiePie säger det ganska bra, man byter inte ut författare i en trilogi, fullt med spoilers och jag håller med helt och hållet.

En fråga om slutet?

Hur lång tid tar det att lasta av sådana här på en planet?
5 minuter? 10 minuter? Att det sen tar flera minuter att köra podracing fram till dessa och även genom en laserstråle(utan att dö) det tar jättelång tid, samtidigt som en annan kör i sicksack, kommer ifatt och rammar en ut ur strålen som man blir svettig av. Den här filmen är rakt av ett stort skämt.

Dold text
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Det handlar inte om något nytt, FILMEN ÄR DÅLIG.

Inget av valen i filmen är varken logiska eller makes sense i ett star wars universum och hela filmen hade fortfarande tagit samma väg även om vissa karaktärer hade tagits ur filmen vilket gör dem helt meningslösa. Och det som händer i varje scen går emot förra filmen eller vad som är möjligt i Star Wars. De kastar ut hela handboken i filmen och säger fuck it, Spaceballs är mer Star Wars än The last Jedi. Bara för att man gör något nytt så betyder det inte, IGNORERA allt som har hänt innan.

Hela poängen med att Luke lämnade en karta efter sig för att bli hittad är helt Ologisk nu, varför ens lämna kartan? Hela Force awakens är även den meninglös på grund av den här filmen. Den här så kallad Trilogin är så mållös att de slår en boll och den kommer tillbaka o går rakt upp i anus.

Jag funderar på att skriva en uppsats eller något om varje liten plothole eller lore-breaker som den här filmen har för jag hittar mer varje gång jag tänker på den.

Jag håller med om det du säger. Filmen är full av hackiga hopp i handlingen, ologiska utvecklingar och dålig utfyllnad i form av dåliga skämt och överdrivna handlingar. Att Snoke trilla pinn så pass tidigt i trilogin var för mig helt oförståligt. Han skulle väl ha varit den primära antagonisten, såvida inte någon ny dyker upp i nästa film men där har dom för lite utrymme för att göra något vettigt. Kylo spänner musklerna och Snoke sätter honom på plats, för att några ögonblick sedan bli kluven i mitten. Kylo slår mig som ofantligt svagare än Vader och Rey har man inte fått se sig lära någon nämnvärd kontroll över kraften.

Allt följer den sablans mallen ifrån den ursprungliga trilogin, och det är så uppenbart att Disney försöker att härma framgångsmallen och misslyckas rejält. Det som verkligen sköt hela filmen i sank är alla öppningar för att göra karaktärerna intressanta och faktiskt viktiga fullständigt missades. Phasma, Luke, Snoke, t.om. Holden. Jag hade gärna suttit 1-1½ timma till på Bio om dom hade varit mer intressanta och utvecklades. Den asdåliga humorn var också dålig. Enda gången jag skrattade till var när Luke skojade om Jakku och Yoda fick blixten att slå ner i ett träd.

Jag önskar att jag hade använt biobiljetten jag fick ifrån jobbet till filmen så jag hade sluppit betala för att se den. Det här bidrog inget till SW universumet, utan drog bara iväg med tjusiga effekter. Det blir inget minnesvärt man tar med sig till nästa film, eller funderar på när man sedan går hem. Den enda tanken på hemvägen var hur besviken man var efter två års väntan.

Det som jag i slutändan gillade bäst, som annan redan skrivit, är Lukes bitterhet och självpåtvingade exil.

Permalänk
Medlem

Lite roligt om när mark sågar sig (Luke) själv i 7an och 8an

Han sågar Star wars deluxe hahahaah

It not important if it high quality... Only if it makes money Marks egna ord lol

https://www.youtube.com/watch?v=i0biqMZrxJ0

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!