Hur mycket tid har ni lagt på felsökning?

Permalänk
Moderator
Moderator

Hur mycket tid har ni lagt på felsökning?

Hur mycket tid har ni lagt på felsökning?

På ett enstaka tekniskt problem eller en dator i sin helhet, så avgränsar vi frågan något. Vill ni berätta, speciellt om det är roligt eller en extrem problemhistoria så är det välkommet.

Funderingen uppstod när jag snackade med en annan SweC Geek och insåg hur mycket tid vi lägger på att få teknik att funka som vi vill. Vore kul att höra andras reflektioner.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag satt och körde emulering och det kraschade och jag var tvungen att tvångsavsluta datorn. Sedan fick jag MEMTEST error när jag startade så jag ryckte diskar, minnen, graffe, clear bios och inget verkade fungera. Satte i minnet först igen och allt fungerade igen så tryckte i allt exakt som det var innan och inga problem.
Datorn hade ett utbrott på mig tror jag. Tog 10-15min

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hehe,
jag jobbar som datanörd. Mitt jobb är att lösa problem.
Jobbat med både kodning/elektronik sååå det är måååånga timmar.

Jobbigaste problemen är när man suttit med en sak i flera h och felsökt så är det bara nån config/ändring som gjort hundra ggr innan som man just glömt denna gången. (Jag är dum i huvet problem)

Permalänk

Beror väl också på hur man ser på det. Jobbet, jättemycket.
Privat inte nödvändiga nördiga saker och bara för man kan, tokmycket, men i princip nedlagt.
Nu använder jag sakerna som dom är utan att pilla, märkligt nog så funkar det bara då

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tycker den här är ganska talande

Tiden jag själv lagt på felsökning av saker, både privat och i jobbet... Jag vill inte ens tänka på det. Fast å andra sidan, jag har lärt mig rejält mycket på det.

Permalänk
Medlem

Lade alldeles för många timmar på att felsöka en industridator under sommartid på fabriken där jag tidigare jobbade.

Installation av operativ fallerade alltid vid olika tidpunkter under installationen. Testade först med 32-bits image istället för 64 bit. Testade att byta disk men det blev ingen skillnad, testade att byta hot-swap vagga men även där gick det snett. Testade att byta sata-kabeln mellan kretsen man stoppade in hotswapen i och moderkortet, fortfarande fel. Notera att det tog i runda slängar 45 min - 1.5 timme varje gång jag skulle testa en ny installation. Så efter ett par timmar fördelat över en vecka så testade jag att mäta för att se om det ev. kunde vara något med strömmatningen/spänningen. O tro på fan att det var spänningsbortfall på den lilla sketna kretsen som satt mellan hotswap och satakabel som gick till mobot. Så vid olika tidpunkter under installationen när den skulle skriva till disken så kunde den inte det, därav så fallerade installationen.

Så ja nog går det att slösa tid på i sammanhanget små problem (hade lika gärna kunnat hämta en ny maskin och skeppat iväg denna för garanti-ärende, men är det semestertider och relativt lugnt så är det)

Permalänk
Medlem

Har en historia som utmärker sig lite i alla fall...

Var för många år sedan på Athlon 64/Sempron tiden när en polares dator helt plöstligt vägrade starta en dag. När man starta den snura fläktarna igång och alla blå lysrör tändes under några sekunder för att sedan slocka igen. Efter att vi gått igenom dom första enklare felsökningsförfarandena som att reseta bios etc. tog vi beslutat att börja riva isär datorn och se om vi kunde hitta något. Alla komponenter revs ut ir chassit och kopplades upp på köksbordet med bara de nödvändiga komponenterna inkopplade. Datorn hoppade nu igång utan problem och vi började då koppla in en sak i taget för att se vad som ev. orsakade felet. Men efter att allt var inkopplat fungerade datorn fortfarande. Konstigt tyckte vi men det var väl något som inte satt i ordentligt tidigare eller liknande. Vi gick sedan vivdare med att montera allt i chassit igen och gjorde allt snyggt och fint. Upp med datorn till han rum och koppla in allt... och inte ett livstecken från den förutom det korta flämtandet i början. Jahopp... ner med dator i köket igen, ut men alla komponenter på köksbordet och mycket riktigt, allt fungera som det skulle igen. Då insåg vi att det måste vara något i chassit och började syna det extra nogrant. Då hittade vi en liten förstelnad mygga på moderkortsplåten. Vi tänkte att det är ju inte omöjligt men man ska aldrig säga aldrig. Vi tog i alla fall bort myggan och montera allt igen. Efter det fungerade datorn utan problem igen.

Det är väl det som är definitionen av en "bug"...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem

Felsökning per sé har jag nog inte lagt så mycket tid på. Att få söker att fungera och göra precis som jag vill däremot kan jag lägga hur lång tid som helst på nästan. Har inga specifika exempel just nu men är det något som stör mig det minsta lilla så ligger det kvar i bakhuvudet tills jag har fixat det, innan dess kan jag inte släppa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger väl så mycket tid som krävs för att testa de saker jag själv kan komma att tänka på. För det mesta lyckas jag iaf komma fram till vilken komponent som felar och om jag inser att det inte är något jag själv kan lösa så hör jag av mig till ÅF om jag har någon garanti kvar annars får man ju köpa nytt.

Vet inte om detta kan läggas till just felsökning men man har ju spillt kaffe över tangentbordet mer än en gång i sitt liv. Brukar dessa gånger ta tillfället i akt och skruva isär och grundligt rengöra och torka alla delar innan jag skruvar ihop det igen. Än så länge tycks ett tangentbord klara i snitt 2,5 muggar kaffe innan man får köpa nytt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Inte riktigt tekniskt men skrattar åt det såhär i efterhand. De som studerat till ingenjör kan känna igen sig.

Det var väl tentaplugg inför tentan i linjär algebra, man räknar mycket aritmetik, plus, gånger osv. Vi sitter ett gäng som räknar på samma uppgift och alla verkar komma fram till samma svar utom jag. Nähe, jag börjar kolla igenom mina beräkningar utan att hitta något fel, ber några kolla igenom och se ifall de hittar vad jag gjort fel. De skakar på huvudet och ser det inte. Jag ger mig inte, jag måste ju förstå inför tentan vad jag missar, så jag sitter väl 2-3 timmar totalt med uppgiften och bestämmer mig där någonstans att jag räknar om den istället bara och plötsligt kommer jag fram till vad jag gjort. På ett ställe har jag räknat att två gånger två var lika med två Det här har alltså även alla andra kollat på och tyckt att det var ju helt rätt.

Det längsta jag felsökt något var i jobbet. Produkten jag jobbade med var en del av något större och hade inte gjort sitt jobb. Jag la personligen veckor på felsökning, gick så långt att jag bokstavligen la kretskortet under ett mikroskop och undersökte för att se om något var galet. Inget hittades. Jag hann sluta innan jag fick veta om det någonsin löste sig. En kollega som jag träffade på senare berättade att man inte hittat något senare heller. Då lades det även tid och resurser av andra på bygget för att hitta några svagheter men produkten verkade felfri. Produkten har såklart beroende till andra system och misstanken var väl att något att system fallerat men det ville kunden aldrig erkänna.

Permalänk

Körde AMD HD 6850 i crossfire. Krånglade med alla spel. Otroligt många timmar. Bestämde mig där och då... aldrig CF igen. Tur att dom kommer med skalbara moduler i Navi nästa år.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Ägnade en sommar med att programmera PRobot. För de som inte vet så skall man skriva en rutin (i Pascal, i detta fallet) som styr en robot i strid mot en annan. Kompilatorn var inte bra. Jag fick en massa fel, tex. på rad 24, fixade det, sedan på rad 39, osv. Fick inte ihop det och felsökte under en vecka tills jag bad en kompis titta på vad jag hade skrivit. Han tittade i mindre än 10 sekunder och säger ” Du har stavat fel på Procedure på första raden”
Knäckande. (Men kompilatorn var usel)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag söker efter fel en överväldigande del av av min vakna tid! Dock inte bara teknikrelaterade sådana, utan fel i allmänhet. Jag kan hitta fel nästan överallt.

Permalänk
Medlem

Jag vill vända på frågan och säga att Flygplan är imponerande. Hur gör dom?
Det felsöks väldigt få timmar på deras tekniksystem.
Själv har jag lagt ned dagar av felsökning på tekniksystem som står på marken i en varm byggnad innan jag hittar felet (dock ej flygplansrelaterat).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bz2:

Jag vill vända på frågan och säga att Flygplan är imponerande. Hur gör dom?
Det felsöks väldigt få timmar på deras tekniksystem.
Själv har jag lagt ned dagar av felsökning på tekniksystem som står på marken i en varm byggnad innan jag hittar felet (dock ej flygplansrelaterat).

Flygplan har ett otroligt grundarbete innan de används. Väldigt höga krav på granskning och testning. De har även mjukvara som konstant övervakar system.

Läs om DO-178B. https://en.wikipedia.org/wiki/DO-178B
Det finns krav om oberoende granskning och testning osv. Det är många arbetstimmar som läggs på att det ska bli en säker produkt. Det går även åt väldigt mycket folk för att ha koll på alla system såklart.

Permalänk
Medlem

Privat har det nog inte blivit så mycket. Tycker liksom att har man inte lyckats lösa det inom ett par timmar lär man inte plötsligt komma på något nytt som löser problemet, utan då är det oftast kört. Kaputt.

Har varit lite samma på de jobb jag haft. Lyckas man inte lösa det inom rimlig tid är det dags att be om hjälp av någon mer kvalificerad (och samtidigt kanske lära sig till nästa gång), istället för att företaget ska betala lön för timme efter timme medan man bara står och dunkar huvudet i väggen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Oräkneliga timmar, men Kan väl fylla storyn med ett exempel för länge sedan då lillbrorsan kom hem med vår då gemensamma dator efter att han varit på LAN med kompisar, datorn var stendöd sade han, vilket den också var när jag försökte starta den som vanligt, efter skitlång tid montering och demontering av en sablans massa kontakter, felsökning av moderkortets strömförsörjning, mm petade jag till ett av RAM minnen, sedan fungerade allt perfekt igen... Måste ha skakat loss när han bar den eller något...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta är förträngt men en sällsynt strulig dator tog upp både min, farsans och en kompis tid under ett par veckor.

Symptom: plötslig black-screen-of-death
Problemet kunde uppstå allt från 2 sekunder efter start till flera timmar/dagar senare. Inget tydde på att det var beroende av vad man körde eller belastning på systemet. Moderkortet reklamerades. Alla andra delar testades noga i andra datorer.

Efter allt för lång tid hittades felet: En trasig reset-knapp som var lite överkänslig och därmed kunde sätta datorn i en oändlig reset-loop.

Ryckte ur resetknappen och felet återkom sen aldrig mer.

EDIT:

Har lagt ett par arbetstimmar för mycket på att försöka klura ut min egna dåliga sql-kod. Skriver man direkt i notepad eller excel får man inte mycket hjälp och de felmeddelanden som man kan få är ibland något kryptiska. Stava rätt och skriv saker i rätt ordning så går det oftast bättre

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis med att felsöka hans dator, han hade haft den i kanske 6 månader. Han tyckte att han inte fick ut den FPS som hans dator borde kunna ge i CS. Vi satt i teamspeak och jag bad han installera senaste drivrutiner, funkade inte fortfarande samma problem. Vi provade massa olika saker, installerade om windows och höll på i säkert 3 timmar utan resultat, och vi gav upp.

Spola fram tiden några dagar och jag är hemma hos honom, av en slump så ska jag koppla in något i usb portarna på baksidan, då märker jag att han har kopplat in skärmen i IO-plåten, och så hade han haft sen han fick datorn. Detta är väl den roligaste felsökningshistorien jag har. Sen har det blivit en del felsökning av ens egna elektronik och av föräldrarnas.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Felsöka hårdvara har jag kanske gjort som mest i 1-2 dagar och då troligen när nåt har varit trasigt när tex nätagg har gett upp.
I övrigt så löser sig det mesta efter nån/några timmar.

Mjukvara/os/prg däremot kan jag bråka med i veckor ibland innan jag fått skiten att funka som jag vill.
Enda jag kom på nu som är både hård o mjukvara är fjärrkontroll till pc som jag med all säkerhet lagt hundratals timmar på att få att funka bra, dvs med snabb respons/inga dubbelklick/osv (nästan omöjligt).
Det som funkar relativt bra (men inte till 100%) som jag kör med nu är en harmony smart remote/hubb (dvs fjärren med enbart knappar o inget touch/skärm skit) en flirc som ir mottagare o eventghost för att programera funktioner.
Se https://www.sweclockers.com/forum/post/14549652 för mer info

Jag har däremot ett par bil relaterade felsökningar/rep/spöken historier som en del kanske vill läsa.
Kan börja med en saab99 -78 som jag o en kompis köpte ihop när jag var 18 som vi plågade livet ur 5-6 gånger (dvs behövde byta motor).
En helg så sov kompisen på soffan efter en fredag kväll (rätt vanligt då det var jag körde för det mesta) då bilen hade fungerat felfritt och jag parkerade vi gick o sov.
Dagen efter skulle vi ut och göra nåt men bilfan vägrade starta vi började felsöka och kom fram till att det inte fanns nån gnista till tändstiften så vi tog en kabel direkt från batteriet till tändspolen för att utesluta nåt innan som tex tändningslåset som vi hade fått byta en gång på grund av samma fel.
Men samma sak ingen gnista så kollade brytare/filade dom lite men inget hjälpte.

Så lånade farsans bil o ut till garaget några km bort och då vi hade bråttom plockade vi alla tänddelar från kompisen nyinköpta 900 -79 som hade lite småfix kvar innan besiktning och vi startade och körde in den i garaget innan (dvs alla tänddelar fungerade).
Tillbaks till 99,an och provade först o byta tändspolen men nope så snabbaste sättet o få snurr på den var att helt enkelt byta ut alla tänddelar till det från 900,an (dvs fördelare som brytare/konding sitter på/i samt fördelarlock/rotor/tändkablar).
Men nope fortfarande ingen gnista så fick låna farsans bil o göra vad det nu var vi skulle göra.

Senare på kvällen bogserade vi ut 99,an till garaget och höll på från 8-9 på kvällen tills det var ljust ute igen så timmar med andra ord.
Probelmet var att ALLA olika delar fungerade direkt när dom användes på 900,an men oavsett vad vi gjorde fick vi ingen gnista i 99,an och då kollade vi jordkabel om det var så att jorden inte räckte till att köra startmotorn och ge gnista samtitigt satte två startkablar som jordkabel på olika ställen.
Men mesta tiden satt vi bara där och funderade på vad fan vi kunde prova mer.
till slut trötta som fan gav vi upp upp putta ut skiten sen stod den där i 2-3 månader innan jag fick för mig o prova om jag kunde hitta nåt fel igen då jag hade 30min o vänta på att kompisen skulle komma o hämta mig.

Så hoppade in i bilen vred på nyckeln och 2-3 varv senare hoppade den igång, den gick som en påse skit dock då fördelaren inte var fast skruvad och helt åt helvete felinställd, så sällde in tändningen och sen gick den felfritt i 7-8 mån innan det var dax för ett motorbyte.
INGEN hade ens petat på bilen sen vi puttade ut den så VARFÖR gick det inte att få en gnista när vi höll på o felsökte men efter att den stod 2-3 mån fungera och då felfritt i 3-4 år efteråt (hade aldrig tändningsproblem med den igen även efter flera motorbyten).
VAD var problemet enda jag kan tänka mig spöken heller att han/hon helt enkelt ville ha en semester.

Samma 99,a trollade bort en 13mm bacho (min favorit 13mm så klart) blocknyckel vid ett motorbyte.
Jag gick ett par steg från vänstra sidan till fronten med 13mm i handen och kompisen sa/frågade nåt så tittade upp/svarade alt tog några sekunder.
När jag skulle börja lossa kylarens tre 13mm skruvar så var den borta och har varit det sedan dess.
Länkar till ett reddit inlägg där jag skrivit mer om detta om ni vill läsa.
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/3986p...

En annan 1-2år (gav upp efter 1-2år) lång felsökning som jag aldrig fick nån lösning på var en 900 runt 10 år efter dom två övre historierna så jag var betydligt bättre på att skruva med bilar särskilt 99/900 (dom äldre) där jag byter motor på 3-4 timmar själv 2 timmar om kompisen är med o då tar vi det lungt o sakta.
I vilket fall jag fick en rostfri 900 -81 med en motor som gick på tre cylindrar (ingen kompresion på en cyl) för att fixa bromsar+handbroms på en halv rutten=rost 245,a.
Den gick dock rätt bra och jag åkte nog runt 100 mil med den innan kompisen fick en gratis 900 -79 (japp -78/-79 har vi haft 20-30 av av någon anledning) som var väldigt rostig (knappt man vågade sitta i den) så skulle bli reservdels bil för folkrace.
Motorn gick dock bra starta fint och varvade 7500rpm vilket är väldigt högt för en saab,s b motor (den äldre) normalt 6500rpm det var dock en gammal gubbe som kompisen fick den av han hade köpt den ny så tvivlar på att någon trimmning hade gjorts då absolut inget had egjorts med den i övrigt.

Så jag fick ta den motorn för en femhundring o han tog min "3cylindriga" då han skulle ha den till att trimma/borra med nya kolvar/osv så det var i stort sett bara blocket som skulle ha använts i vilket fall som helst.
Så vi plockar ur båda motorerna byter växellåda (då min var 5vxl och 4vxl håller bättre i folkrace) och hivade i motorn i min 900 på runt 5timmar.
Tog lite mer tid då vi inte hade jobbat ihop på 2-3 år men inget krångel förutom när vi skulle sparka liv i den för första gången i min 900.
Vi hade bytt fördelare då min var brytarlös, vilket inte ska ändra nåt då du kan ta inehållet från en brytarlös fördelare och sätta i en med brytare och OM tändningen stod rätt innan bytet så står tändingen rätt även efter bytet (men det går mycket fortare att byta fördelaren istället för att pilla med små skruvar o skit).

Den var trög att få o tända då tändningen inte stod rätt så vi vred fördelaren fram o tillbaks (som vi brukar och 30sek efter så går motorn och vi kan ställa in rätt) den började små tända men inte så att den gick utan startmotorn och desto mer vi pillade runt desto mer tände den o till slut efter 5-10 min så gick motorn och vi kunde ställa in rätt osv.
Båda av oss tänkte på vad det var som krånglade då vi aldrig varit med om liknande men nu gick o starta den som den skulle så inget vi funderade mer på o slutförde allt o jag åkte hem.

Dagen heller några dagar senare skulle jag åka och den var trögstartad som fan provade att vrida lite på tändningen men inget hjälpte den var som tidigare dvs tände lite då o då och ju mer man körde startmotorn desto mer tände den o till slut gick den.

Jag provade med annan fördelare (både en annan brytarlös och med brytare) jag provade med annan förgasare (två olika en som jag hade liggandes en som jag plockade av en bil på skroten som startade fint innan jag tog den).
Jag provade att justera tändning, justera förgasare så den gav för mycket heller för lite soppa, jag provade min förgasare på bilen på skroten (den startade direkt och gick fint).
Jag tog kompresions prov som viasde att motorn var i extremt bra skick det högsta jag sett på en saab b motor som ej varit trimmad.
Provade med att snapsa (dvs hälla lite bensin i insuget) detta gjorde bara att det tog längre tid att starta motorn så inte bnensin brist med andra ord.
Samma sak med startgas fast det tog inte lika mycket mer tid att starta dvs stargasen gjorde nästan ingenting alls.
Funderade på om det var nåt med bensinumpen och förgasaren av nån anledning blev tom och därmed behövde mala en stund för att få soppa till den (men snapsa hjälpte ju inte så ej troligt men provade i alla fall) så monterade en elektrisdk bensinpump jag hade låg och den slog alltid av väldigt fort så förgasaren blev aldrig tom.

Funderade på om kamkedjan kunde vara ett hack fel vi råkade få den ett hack fel på 99,an (ja DEN) vid ett topp byte och den startade lätt och var stark under 2000rpm men hade ingen ork över och det var så stor skillnad så vi trodde det var två hack fel så vi flyttade kjedjan två hack men då vart det tvärtom den var lite trög startad och ingen kraft alls under 3000rpm men över var den märkbart starkare än när kjedan står rätt.
Så jag provade med kamkjedan ett hack åt båda hållen men fick samma resultat dvs den stod rätt från början.

Så hur exakt var detta "felet"?
När jag kom ut och skulle starta skiten oavsett temp och då menar jag OAVSETT temp allt ifrån +30° till -27° ja hade en dag med 25- då jag helt enkelt provade att starta skiten för att se om det var nån skillnad men nope förutom ca 15sek extra startmotor körning ingen skillnad alls.
Så var det full choke (oavsett temp) fullgas och sen mala på med startmotorn i ca 1min innan den började att små tända med några sekunders mellanrum sen när den började tända med ca 1sek mellanrum (efter ca 1min till) så av med choken helt (oavsett temp) men fortfarande fullgas (släppde man gasen glömde choken i så var det bara o börja om från början igen).
Den börjar då tända oftare o oftare ju mer man maler med starten efter ca 1min till (ja 3min in i upstarten) så kunde man släppa start motorn och den gick av sig själv på 300-400rpm (extremt lågt för att ens kunna gå) och man fick sitta gasen i botten i 2min till och hela tiden så ökas varvtalet sakta (VÄLDIGT sakta).

När varvtalet till slut kommit upp i 1250rpm (hade varvräknare och det var ALLTID exakt mittimellan 1200 o 1300 märkena och då även oavsett temp)så helt plötsligt så vaknade skiten till liv och varvade upp som en normal saab b motor som man ger fullgas vid 1250rpm och efter det kunde man släppa ner den till 800rpm och den gick fint (utom när det var under -15° då behövdes lite choke MEN ABSOLUT INTE under uppstarten efter 2min).
Stängde man av motorn 1sek efter den "vaknade till vid 1250rpm rycket" så statade den helt normalt du kunde vänta 15min och den starade normalt efter 30min så behövdes det 5sek till innan den starade 1 timme 10-15sek osv.
Stängde du av/släppte gasen/chokade strax innan "1250 rycket" så var det bara o nästan börja om från början dvs mala i 3-4 minuter igen

När man hade åkt en bit o motorn var genom varm och man stannade så kunde bilen stå i ca 6timmar och den starade normalt efter det så ökade tiden mer o mer man behövde mala ju längre den stod och runt 12timmar var "max tiden" dvs där det inte blev värre.
Var det kallt ute så gick detta fortare (enda punkten där temp spelade nån roll).

Bröt man startförsöket i mitten och plockade ut tändstiften så var dom alltid fuktiga men inte blöta så den vart aldrig riktig sur.
Detta kan ju tyda på tändproblem dock men som med 99,an så provade jag med allt nytt och även allt ifrån en bil som startade o gick bra inget gjorde någon som helst skillnad.
Och den kanske blir lite halvsur när man stänger av den av nån aledning så ett par gånger bröt jag strömmen till elpumpen och körde slut på bensinen i förgasaren och till och med körde den på startgas i 2-3 min för att verkligen suga ur all bensin ur förgasaren.
Nästa dag så började jag då med att köra startmotorn och 2-3 sek efter slå på elpumpen så absolut ingen bensin skulle sugas men nope asbolut ingen skillnad märktes.

I vilket fall hade den i 3,5år och förutom start problemet (som var EXAKT likadant hela tiden) så behövde jag inte peta på den men tyvärr började rosten komma överallt och minst 50% av golv/bärande delar hade behövts bytas.
Brosan (halv) ville bygga folkrace bil så köpte den för skrotnings premien o petade inte på den på 6mån och hans far sa/tvingade honom att sälja den en kompis till honom köpte den (för folkrace).
Jag fick äran att dra hem den åt honom då jag hade e kort (tungtsläp) och den startade somn den alltid gjort dvs ej normalt.
Kom hem till han å han lekte runt lite på ett gärde och han tyckte liksom jag att motorn gick förbannat bra och varvade onromalt högt=perfekt till folkrace med andra ord.
En vecka senare så talade bror om att dom dagen innan hade kört in den i garaget för att börja bygget (hade inte rört den sen gärdet) och den startade direkt dvs normalt.

Det vart folkrace bil av den efter några mån och motorn hängde med i 3 andra bilar efter den blev för rostig/bullig/kraschad startade alltid normalt gick och varvade som fan hela tiden innan han till slut blev av med den efter ett race (dvs nån köpte den).
Bästa motorn han haft och han hade haft runt 15-20 olika saabar (alla folkracebilar) innan och många fler efter.

Så igen som med 99an vad fan var problemet? Spöken/gillade den mig helt enkelt inte? iså fall varför slets/gick inget annat sönder under tiden?
Jag kör den i 3,5år den står i 6mån startar skit varje gång den stått mer än några timmar för att sen helt plötsligt fixa sig själv efter den stått i 4-5 och ingen har rört den?????????????????

Är ni inte trötta än så har ni lite till o läsa här.
En annan 900 (tog en timme att byta til reserv hjul MED rätt verktyg) https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/3bl0g...
En 62- buggy (vw) som hade världens bästa 6volts lampa (inte direkt rätt för denna tråd men bilrelaterat och den sista storyn jag har på reddit så slänger med den).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/2q2ll...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!