Felsöka hårdvara har jag kanske gjort som mest i 1-2 dagar och då troligen när nåt har varit trasigt när tex nätagg har gett upp.
I övrigt så löser sig det mesta efter nån/några timmar.
Mjukvara/os/prg däremot kan jag bråka med i veckor ibland innan jag fått skiten att funka som jag vill.
Enda jag kom på nu som är både hård o mjukvara är fjärrkontroll till pc som jag med all säkerhet lagt hundratals timmar på att få att funka bra, dvs med snabb respons/inga dubbelklick/osv (nästan omöjligt).
Det som funkar relativt bra (men inte till 100%) som jag kör med nu är en harmony smart remote/hubb (dvs fjärren med enbart knappar o inget touch/skärm skit) en flirc som ir mottagare o eventghost för att programera funktioner.
Se https://www.sweclockers.com/forum/post/14549652 för mer info
Jag har däremot ett par bil relaterade felsökningar/rep/spöken historier som en del kanske vill läsa.
Kan börja med en saab99 -78 som jag o en kompis köpte ihop när jag var 18 som vi plågade livet ur 5-6 gånger (dvs behövde byta motor).
En helg så sov kompisen på soffan efter en fredag kväll (rätt vanligt då det var jag körde för det mesta) då bilen hade fungerat felfritt och jag parkerade vi gick o sov.
Dagen efter skulle vi ut och göra nåt men bilfan vägrade starta vi började felsöka och kom fram till att det inte fanns nån gnista till tändstiften så vi tog en kabel direkt från batteriet till tändspolen för att utesluta nåt innan som tex tändningslåset som vi hade fått byta en gång på grund av samma fel.
Men samma sak ingen gnista så kollade brytare/filade dom lite men inget hjälpte.
Så lånade farsans bil o ut till garaget några km bort och då vi hade bråttom plockade vi alla tänddelar från kompisen nyinköpta 900 -79 som hade lite småfix kvar innan besiktning och vi startade och körde in den i garaget innan (dvs alla tänddelar fungerade).
Tillbaks till 99,an och provade först o byta tändspolen men nope så snabbaste sättet o få snurr på den var att helt enkelt byta ut alla tänddelar till det från 900,an (dvs fördelare som brytare/konding sitter på/i samt fördelarlock/rotor/tändkablar).
Men nope fortfarande ingen gnista så fick låna farsans bil o göra vad det nu var vi skulle göra.
Senare på kvällen bogserade vi ut 99,an till garaget och höll på från 8-9 på kvällen tills det var ljust ute igen så timmar med andra ord.
Probelmet var att ALLA olika delar fungerade direkt när dom användes på 900,an men oavsett vad vi gjorde fick vi ingen gnista i 99,an och då kollade vi jordkabel om det var så att jorden inte räckte till att köra startmotorn och ge gnista samtitigt satte två startkablar som jordkabel på olika ställen.
Men mesta tiden satt vi bara där och funderade på vad fan vi kunde prova mer.
till slut trötta som fan gav vi upp upp putta ut skiten sen stod den där i 2-3 månader innan jag fick för mig o prova om jag kunde hitta nåt fel igen då jag hade 30min o vänta på att kompisen skulle komma o hämta mig.
Så hoppade in i bilen vred på nyckeln och 2-3 varv senare hoppade den igång, den gick som en påse skit dock då fördelaren inte var fast skruvad och helt åt helvete felinställd, så sällde in tändningen och sen gick den felfritt i 7-8 mån innan det var dax för ett motorbyte.
INGEN hade ens petat på bilen sen vi puttade ut den så VARFÖR gick det inte att få en gnista när vi höll på o felsökte men efter att den stod 2-3 mån fungera och då felfritt i 3-4 år efteråt (hade aldrig tändningsproblem med den igen även efter flera motorbyten).
VAD var problemet enda jag kan tänka mig spöken heller att han/hon helt enkelt ville ha en semester.
Samma 99,a trollade bort en 13mm bacho (min favorit 13mm så klart) blocknyckel vid ett motorbyte.
Jag gick ett par steg från vänstra sidan till fronten med 13mm i handen och kompisen sa/frågade nåt så tittade upp/svarade alt tog några sekunder.
När jag skulle börja lossa kylarens tre 13mm skruvar så var den borta och har varit det sedan dess.
Länkar till ett reddit inlägg där jag skrivit mer om detta om ni vill läsa.
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/3986p...
En annan 1-2år (gav upp efter 1-2år) lång felsökning som jag aldrig fick nån lösning på var en 900 runt 10 år efter dom två övre historierna så jag var betydligt bättre på att skruva med bilar särskilt 99/900 (dom äldre) där jag byter motor på 3-4 timmar själv 2 timmar om kompisen är med o då tar vi det lungt o sakta.
I vilket fall jag fick en rostfri 900 -81 med en motor som gick på tre cylindrar (ingen kompresion på en cyl) för att fixa bromsar+handbroms på en halv rutten=rost 245,a.
Den gick dock rätt bra och jag åkte nog runt 100 mil med den innan kompisen fick en gratis 900 -79 (japp -78/-79 har vi haft 20-30 av av någon anledning) som var väldigt rostig (knappt man vågade sitta i den) så skulle bli reservdels bil för folkrace.
Motorn gick dock bra starta fint och varvade 7500rpm vilket är väldigt högt för en saab,s b motor (den äldre) normalt 6500rpm det var dock en gammal gubbe som kompisen fick den av han hade köpt den ny så tvivlar på att någon trimmning hade gjorts då absolut inget had egjorts med den i övrigt.
Så jag fick ta den motorn för en femhundring o han tog min "3cylindriga" då han skulle ha den till att trimma/borra med nya kolvar/osv så det var i stort sett bara blocket som skulle ha använts i vilket fall som helst.
Så vi plockar ur båda motorerna byter växellåda (då min var 5vxl och 4vxl håller bättre i folkrace) och hivade i motorn i min 900 på runt 5timmar.
Tog lite mer tid då vi inte hade jobbat ihop på 2-3 år men inget krångel förutom när vi skulle sparka liv i den för första gången i min 900.
Vi hade bytt fördelare då min var brytarlös, vilket inte ska ändra nåt då du kan ta inehållet från en brytarlös fördelare och sätta i en med brytare och OM tändningen stod rätt innan bytet så står tändingen rätt även efter bytet (men det går mycket fortare att byta fördelaren istället för att pilla med små skruvar o skit).
Den var trög att få o tända då tändningen inte stod rätt så vi vred fördelaren fram o tillbaks (som vi brukar och 30sek efter så går motorn och vi kan ställa in rätt) den började små tända men inte så att den gick utan startmotorn och desto mer vi pillade runt desto mer tände den o till slut efter 5-10 min så gick motorn och vi kunde ställa in rätt osv.
Båda av oss tänkte på vad det var som krånglade då vi aldrig varit med om liknande men nu gick o starta den som den skulle så inget vi funderade mer på o slutförde allt o jag åkte hem.
Dagen heller några dagar senare skulle jag åka och den var trögstartad som fan provade att vrida lite på tändningen men inget hjälpte den var som tidigare dvs tände lite då o då och ju mer man körde startmotorn desto mer tände den o till slut gick den.
Jag provade med annan fördelare (både en annan brytarlös och med brytare) jag provade med annan förgasare (två olika en som jag hade liggandes en som jag plockade av en bil på skroten som startade fint innan jag tog den).
Jag provade att justera tändning, justera förgasare så den gav för mycket heller för lite soppa, jag provade min förgasare på bilen på skroten (den startade direkt och gick fint).
Jag tog kompresions prov som viasde att motorn var i extremt bra skick det högsta jag sett på en saab b motor som ej varit trimmad.
Provade med att snapsa (dvs hälla lite bensin i insuget) detta gjorde bara att det tog längre tid att starta motorn så inte bnensin brist med andra ord.
Samma sak med startgas fast det tog inte lika mycket mer tid att starta dvs stargasen gjorde nästan ingenting alls.
Funderade på om det var nåt med bensinumpen och förgasaren av nån anledning blev tom och därmed behövde mala en stund för att få soppa till den (men snapsa hjälpte ju inte så ej troligt men provade i alla fall) så monterade en elektrisdk bensinpump jag hade låg och den slog alltid av väldigt fort så förgasaren blev aldrig tom.
Funderade på om kamkedjan kunde vara ett hack fel vi råkade få den ett hack fel på 99,an (ja DEN) vid ett topp byte och den startade lätt och var stark under 2000rpm men hade ingen ork över och det var så stor skillnad så vi trodde det var två hack fel så vi flyttade kjedjan två hack men då vart det tvärtom den var lite trög startad och ingen kraft alls under 3000rpm men över var den märkbart starkare än när kjedan står rätt.
Så jag provade med kamkjedan ett hack åt båda hållen men fick samma resultat dvs den stod rätt från början.
Så hur exakt var detta "felet"?
När jag kom ut och skulle starta skiten oavsett temp och då menar jag OAVSETT temp allt ifrån +30° till -27° ja hade en dag med 25- då jag helt enkelt provade att starta skiten för att se om det var nån skillnad men nope förutom ca 15sek extra startmotor körning ingen skillnad alls.
Så var det full choke (oavsett temp) fullgas och sen mala på med startmotorn i ca 1min innan den började att små tända med några sekunders mellanrum sen när den började tända med ca 1sek mellanrum (efter ca 1min till) så av med choken helt (oavsett temp) men fortfarande fullgas (släppde man gasen glömde choken i så var det bara o börja om från början igen).
Den börjar då tända oftare o oftare ju mer man maler med starten efter ca 1min till (ja 3min in i upstarten) så kunde man släppa start motorn och den gick av sig själv på 300-400rpm (extremt lågt för att ens kunna gå) och man fick sitta gasen i botten i 2min till och hela tiden så ökas varvtalet sakta (VÄLDIGT sakta).
När varvtalet till slut kommit upp i 1250rpm (hade varvräknare och det var ALLTID exakt mittimellan 1200 o 1300 märkena och då även oavsett temp)så helt plötsligt så vaknade skiten till liv och varvade upp som en normal saab b motor som man ger fullgas vid 1250rpm och efter det kunde man släppa ner den till 800rpm och den gick fint (utom när det var under -15° då behövdes lite choke MEN ABSOLUT INTE under uppstarten efter 2min).
Stängde man av motorn 1sek efter den "vaknade till vid 1250rpm rycket" så statade den helt normalt du kunde vänta 15min och den starade normalt efter 30min så behövdes det 5sek till innan den starade 1 timme 10-15sek osv.
Stängde du av/släppte gasen/chokade strax innan "1250 rycket" så var det bara o nästan börja om från början dvs mala i 3-4 minuter igen
När man hade åkt en bit o motorn var genom varm och man stannade så kunde bilen stå i ca 6timmar och den starade normalt efter det så ökade tiden mer o mer man behövde mala ju längre den stod och runt 12timmar var "max tiden" dvs där det inte blev värre.
Var det kallt ute så gick detta fortare (enda punkten där temp spelade nån roll).
Bröt man startförsöket i mitten och plockade ut tändstiften så var dom alltid fuktiga men inte blöta så den vart aldrig riktig sur.
Detta kan ju tyda på tändproblem dock men som med 99,an så provade jag med allt nytt och även allt ifrån en bil som startade o gick bra inget gjorde någon som helst skillnad.
Och den kanske blir lite halvsur när man stänger av den av nån aledning så ett par gånger bröt jag strömmen till elpumpen och körde slut på bensinen i förgasaren och till och med körde den på startgas i 2-3 min för att verkligen suga ur all bensin ur förgasaren.
Nästa dag så började jag då med att köra startmotorn och 2-3 sek efter slå på elpumpen så absolut ingen bensin skulle sugas men nope asbolut ingen skillnad märktes.
I vilket fall hade den i 3,5år och förutom start problemet (som var EXAKT likadant hela tiden) så behövde jag inte peta på den men tyvärr började rosten komma överallt och minst 50% av golv/bärande delar hade behövts bytas.
Brosan (halv) ville bygga folkrace bil så köpte den för skrotnings premien o petade inte på den på 6mån och hans far sa/tvingade honom att sälja den en kompis till honom köpte den (för folkrace).
Jag fick äran att dra hem den åt honom då jag hade e kort (tungtsläp) och den startade somn den alltid gjort dvs ej normalt.
Kom hem till han å han lekte runt lite på ett gärde och han tyckte liksom jag att motorn gick förbannat bra och varvade onromalt högt=perfekt till folkrace med andra ord.
En vecka senare så talade bror om att dom dagen innan hade kört in den i garaget för att börja bygget (hade inte rört den sen gärdet) och den startade direkt dvs normalt.
Det vart folkrace bil av den efter några mån och motorn hängde med i 3 andra bilar efter den blev för rostig/bullig/kraschad startade alltid normalt gick och varvade som fan hela tiden innan han till slut blev av med den efter ett race (dvs nån köpte den).
Bästa motorn han haft och han hade haft runt 15-20 olika saabar (alla folkracebilar) innan och många fler efter.
Så igen som med 99an vad fan var problemet? Spöken/gillade den mig helt enkelt inte? iså fall varför slets/gick inget annat sönder under tiden?
Jag kör den i 3,5år den står i 6mån startar skit varje gång den stått mer än några timmar för att sen helt plötsligt fixa sig själv efter den stått i 4-5 och ingen har rört den?????????????????
Är ni inte trötta än så har ni lite till o läsa här.
En annan 900 (tog en timme att byta til reserv hjul MED rätt verktyg) https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/3bl0g...
En 62- buggy (vw) som hade världens bästa 6volts lampa (inte direkt rätt för denna tråd men bilrelaterat och den sista storyn jag har på reddit så slänger med den).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/2q2ll...