"not enough disc space to update" !!!!LÖST!!!!

Permalänk

"not enough disc space to update" !!!!LÖST!!!!

Nu är det dags för mig att be om hjälp igen. Jag sitter just nu och försöker uppdatera ett spel på steam, närmare bestämt pubg. När jag trycker på install, så poppar det upp en ruta som säger "not enough disc space available to update pubg" och så säger den att jag behöver 14,7 GB ledigt.

Någon som vet hur jag ska lösa det? Jag kan omöjligt ha slut på minne då datorn är helt ny, samt det enda jag har laddat ner är steam, spotify, discord, teamspeak, minecraft och chrome, vilket knappast kan dra allt minne.

Tacksam för svar!

MVH margarinpaketet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 123margarinpaket:

Nu är det dags för mig att be om hjälp igen. Jag sitter just nu och försöker uppdatera ett spel på steam, närmare bestämt pubg. När jag trycker på install, så poppar det upp en ruta som säger "not enough disc space available to update pubg" och så säger den att jag behöver 14,7 GB ledigt.

Någon som vet hur jag ska lösa det? Jag kan omöjligt ha slut på minne då datorn är helt ny, samt det enda jag har laddat ner är steam, spotify, discord, teamspeak, minecraft och chrome, vilket knappast kan dra allt minne.

Tacksam för svar!

MVH margarinpaketet

Lägg in spec för datorn i tråden. Problemet kan vara att du har en mindre SSD som bootdisk och en större lagringsdisk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10781500/perfekt

Here you go, tacksam för all hjälp då jag själv inte har hunnit bli så datorerfaren!

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: 120GB är på tok för lite idag. 240minimum tyvärr. Ändra din installmapp i steam till hårddisken så lär det funka.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Tänk på att när du uppdaterar spel på Steam måste du ha det dubbla ledigt på din hårddisk vilket är 14,7 GB + 14,7 GB så ungefär 30 GB ledigt.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 123margarinpaket:

@giplet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10781500/perfekt

Here you go, tacksam för all hjälp då jag själv inte har hunnit bli så datorerfaren!

Med tanke på att du valt en ganska liten SSD så ska du inte räkna med att ha något annat än Windows på den. Avinstallera de program du installerat hittills och installera om dem på hårddisken istället för C:.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 123margarinpaket:

Nu är det dags för mig att be om hjälp igen. Jag sitter just nu och försöker uppdatera ett spel på steam, närmare bestämt pubg. När jag trycker på install, så poppar det upp en ruta som säger "not enough disc space available to update pubg" och så säger den att jag behöver 14,7 GB ledigt.

Någon som vet hur jag ska lösa det? Jag kan omöjligt ha slut på minne då datorn är helt ny, samt det enda jag har laddat ner är steam, spotify, discord, teamspeak, minecraft och chrome, vilket knappast kan dra allt minne.

Tacksam för svar!

MVH margarinpaketet

Hej.

När du installerade Steam, valde du att Steam ska installeras på D: disken eller C: disken?

Om du inte ändrar något så installeras steam på C: disken och alla spel installeras där ochså och den disken är på tok för liten.

Permalänk
Skrivet av Implor:

@123margarinpaket: 120GB är på tok för lite idag. 240minimum tyvärr. Ändra din installmapp i steam till hårddisken så lär det funka.

Skrivet av Kriddezor:

Tänk på att när du uppdaterar spel på Steam måste du ha det dubbla ledigt på din hårddisk vilket är 14,7 GB + 14,7 GB så ungefär 30 GB ledigt.

Skrivet av giplet:

Med tanke på att du valt en ganska liten SSD så ska du inte räkna med att ha något annat än Windows på den. Avinstallera de program du installerat hittills och installera om dem på hårddisken istället för C:.

Skrivet av anon200632:

Hej.

När du installerade Steam, valde du att Steam ska installeras på D: disken eller C: disken?

Om du inte ändrar något så installeras steam på C: disken och alla spel installeras där ochså och den disken är på tok för liten.

Okej, eftersom att jag inte har ändrat något då så antar jag att det är det som jag måste göra nu. Men hur ändrar man från en hårddisk till den andra? Vid nedladdning samt nu när jag redan har laddat ner?

Med vänlig hälsning margarinpaketet

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: Google is your friend.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jepp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Kriddezor:

Ganska säker på att Steam idag beräknar även den mängden. Det som anges är alltså det totala som krävs.

Permalänk
Skrivet av Borderlander:

@Kriddezor:

Ganska säker på att Steam idag beräknar även den mängden. Det som anges är alltså det totala som krävs.

Tyvärr gör Steam inte det idag. Den sparar ner spelets storlek i en temp mapp medan den installerar uppdateringar.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

@Implor: Hur vet jag vad min D hårddisk heter?

När jag öppnar steam properties nu s står det

"target" :"C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe"

"Start in" : "C:\Program Files (x86)\Steam"

Men hur vet jag då vad jag ska skriva för att ändra till D?

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: Finns guider hos steam hur man gör exakt det du vill göra.

Det är inte steam i sig du ska flytta, utan välja att installera ett spel på en annan disk...Vill du flytta ett specifik spel så finns det en knapp under Properties för det aktuella spelet som heter "Move install folder...". Du ska öppna steam och välja settings där, inte högerklicka på genvägen till steam.

Skulle jag varit dig hade jag nog dock köpt en 250/256Gb till SSD och lagt steam biblioteket där.

Jag har 2x256Gb och installerar steam/origin/battle.net etc spel på dessa två diskar...har man fler "install folders" i steam så får man vid installation av ett spel välja i en lista vart man ska installera spelet.

Referenser:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7710-tdlc...
https://www.youtube.com/watch?v=V-zRWta5XPg

Permalänk

@gonace: Tack så mycket för tipsen!

Det enda jag inte förstår nu är hur jag hittar/skapar en ny diskmapp. För när jag går in på "den här datorn", så står det under "enheter" att det bara finns en disk, vilket är Lokal disk (C:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 123margarinpaket:

@GonAce: Tack så mycket för tipsen!

Det enda jag inte förstår nu är hur jag hittar/skapar en ny diskmapp. För när jag går in på "den här datorn", så står det under "enheter" att det bara finns en disk, vilket är Lokal disk (C:)

Har du monterat datorn själv så har du troligtvis glömt att koppla in hårddisken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: Du kan ju titta i enhetshanteraren om hårddisken finns med där, i så fall in i Disk Manager och se om disken bara behöver initieras.

Permalänk
Medlem

Om du behöver initiera din HDD så kan du kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=-PodZPVy-30

Visa signatur

janee

Permalänk

Allt läst nu, tack så hemskt mycket för all eran hjälp!!