Dumt att köpa GTX 1060 6Gb nu?

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa GTX 1060 6Gb nu?

Ska köpa resterande delar till mitt datorbygge nu på mellandagsrean. Har redan moderkortet, processorn och SSD:n. Är osäker på grafikkortet dock. Känns som dålig tajming för grafikkortsinköp med Volta runt hörnet, men jag har inget val då det här är min första dator och jag inte har ett äldre kort som backup.

http://www.inet.se/kundvagn/bild/11173292/

Tanken var att köpa ett GTX 1080 till den här datorn men att ta körkort krävde fler lektioner än planerat och nu har jag 4000 kronor mindre att köpa dator för. Ska uppgradera till Volta nästa höst/vinter så det här kortet behöver som minst hålla ett år. Budgeten är ~2800kr.

Är det dumt att köpa en 1060 6Gb istället för en RX 580 8Gb? Ser att 580:n presterar snäppet bättre. Vilket av korten har bäst andrahandsvärde och hur mycket tror ni jag kan sälja de/det för nästa år?

Btw. Ska köpa en MSI Optix G24C (VA, 1080p, 144Hz) till datorn.

Permalänk
Medlem

Oerhört dumt köp. Köp ett begagnat GTX970 så länge.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Instämmer, köp ett begagnat kort och sälj det vidare igen. Spar mycket på värdetappet som blir vid nyinköp.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett bra andrahandsvärde så är 1060 garanterat bättre än ett 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Oerhört dumt köp. Köp ett begagnat GTX970 så länge.

Skrivet av Chricke46:

Instämmer, köp ett begagnat kort och sälj det vidare igen. Spar mycket på värdetappet som blir vid nyinköp.

Vad är ett bra pris för en 970 och presterar den lika bra som ett 1060 6Gb? Är det värt att köpa ett Rx 480 om jag kan hitta det också?

Permalänk

Använder själv 2x 970 som jag köpte för 3000kr. Tror du får mer ut av 970 SLI.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joners:

Ska köpa resterande delar till mitt datorbygge nu på mellandagsrean. Har redan moderkortet, processorn och SSD:n. Är osäker på grafikkortet dock. Känns som dålig tajming för grafikkortsinköp med Volta runt hörnet, men jag har inget val då det här är min första dator och jag inte har ett äldre kort som backup.

http://www.inet.se/kundvagn/bild/11173292/

Tanken var att köpa ett GTX 1080 till den här datorn men att ta körkort krävde fler lektioner än planerat och nu har jag 4000 kronor mindre att köpa dator för. Ska uppgradera till Volta nästa höst/vinter så det här kortet behöver som minst hålla ett år. Budgeten är ~2800kr.

Är det dumt att köpa en 1060 6Gb istället för en RX 580 8Gb? Ser att 580:n presterar snäppet bättre. Vilket av korten har bäst andrahandsvärde och hur mycket tror ni jag kan sälja de/det för nästa år?

Btw. Ska köpa en MSI Optix G24C (VA, 1080p, 144Hz) till datorn.

Med tanke på den skärm du har valt så är ett grafikkort från AMD de bättre valet. Ska du ha grafikkortet i ungefär ett år så tycker iaf jag att de är rimligt att köpa ett RX 580. Nytt eller begagnat är upp till dig själv.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: Nej 1060 har troligen sämre andrahandsvärde än ett rx 580, det är brist på amd kort i 400 och 500 familjen och minners betalar mer än nypris beroende på modell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

@Nätälskare: Nej 1060 har troligen sämre andrahandsvärde än ett rx 580, det är brist på amd kort i 400 och 500 familjen och minners betalar mer än nypris beroende på modell...

Fast jag ser inte varför de skulle köpa mitt beggade kort till nypris när du får ett nytt för 3000kr:

https://m.prisjakt.nu/product/4290352

Tyvärr verkar det inte som att 580-korten går på rea. Det gtx 1060 jag delade var nere på 2490kr på Black Friday. Kan inte se ett AMD-kort hamna ner i det priset med tanke på hur på tok för högt prissatta de är. Iofs är båda korten dåliga köp när t ex 1060:n inte har sjunkit i pris i princip alls sedan lansering, och 580:n bara är en överklockad 480

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du kan lägga ett par extra hundralappar får du lätt en beg 980Ti! Snarlikt 1070 i prestanda, finns till och med ett här på marknaden i skrivande stund för 3k.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Om du kan lägga ett par extra hundralappar får du lätt en beg 980Ti! Snarlikt 1070 i prestanda, finns till och med ett här på marknaden i skrivande stund för 3k.

Är bara rädd för att ett beggat kort pajar och så står jag där utan kort och utan möjlighet att reklamera. Begagnatmarknaden är lite av ett lotteri. Du kan göra ett riktigt bra erbjudande, men du kan också ha otur i köpet.

Kommer inte ett kort från 900-serien rasa mycket i värde när Volta kommer? Nog för att 80Ti-modellen är bra, men du tror inte att 900-serien, pga dess ålder gör att folk inte är villiga att betala så mycket? Återstår fortfarande minst ett halvår innan Voltas eftermarknadskort går att köpa till bra pris, och vid den punkten är äldre kort betydligt mindre attraktiva? Har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Om du vill ha ett bra andrahandsvärde så är 1060 garanterat bättre än ett 580

Haha skämtar du eller? Kolla ebay efter 480/580 och redigera din kommentsr..

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@Joners
Trodde volta skulle komma senare för konsument marknaden. Men har nog löst fel.
Om du har tid kolla reorna innan CES eller vänta tills slutet efter CES för uppdateringar av Nvidia. Annars är nog som ovan nämnt ett begagnat kort vettigare just nu. 1060 är lite tråkig.

Men som sagt var brukar bli reor precis innan släpp på gamla prodikter sen brukar de nya vara svåra att få tag på opfs.
https://www.ces.tech/Register-Plan/Dates-and-Hours

Edit:
Var inte den bästa länken.
Vad tror du om ett beg så länge?
Folk vill av någon anledning ha lite högt betalt för sinna begagnade 1060, 1070 och 1080
Detta är inte i din prisklass men bara undertiden.
https://www.sweclockers.com/marknad/148928-s-asus-radeon-rx-4...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Haha skämtar du eller? Kolla ebay efter 480/580 och redigera din kommentsr..

Men är inte 2999kr lite väl dyrt för ett 580? Ser att det låg på 2600-2700 tidigare. Lär det finnas någon som helst rea på ett sånt kort under mellandagarna? Är inte säker på att priset känns rätt annars.

Klart kul med Freesync dock trots att jag aldrig har provat det eller någonsin haft en egen stationär dator, än mindre spelat över 60 Hz med låga inställningar. Sägs göra en skillnad, och då särskilt där kring 60-90 som jag kommer befinna mig i med ett 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Men är inte 2999kr lite väl dyrt för ett 580? Ser att det låg på 2600-2700 tidigare. Lär det finnas någon som helst rea på ett sånt kort under mellandagarna? Är inte säker på att priset känns rätt annars.

Klart kul med Freesync dock trots att jag aldrig har provat det eller någonsin haft en egen stationär dator, än mindre spelat över 60 Hz med låga inställningar. Sägs göra en skillnad, och då särskilt där kring 60-90 som jag kommer befinna mig i med ett 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi pratar enbart spelande så är rx 570 580 dyra kort och nvidia familjen är bättre, men om vi pratar framtida och andrahands värde vid en framtida försäljning satsa på amd dom korten bibehåller inköpsprisen och mer därtill... som du själv nämner priserna på dom korten har klättrar med några hundralappar och det är för att det råder sådan brist på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Om du vill ha ett bra andrahandsvärde så är 1060 garanterat bättre än ett 580

Fel så fel, 3xx 4xx 5xx är extremt populära av folk som minar Coins av olika slag.
Jag gick plus 350kr på mitt 480 nitro när jag sålde det 1½ år efter inköp.

Så andrahandsvärde vinner 580

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Om vi pratar enbart spelande så är rx 570 580 dyra kort och nvidia familjen är bättre, men om vi pratar framtida och andrahands värde vid en framtida försäljning satsa på amd dom korten bibehåller inköpsprisen och mer därtill... som du själv nämner priserna på dom korten har klättrar med några hundralappar och det är för att det råder sådan brist på dom

Trodde Nvidias kort hade bättre andrahandsvärde eftersom de är mest populära bland gamers, men där lärde jag mig något nytt. Spelar det någon roll vilket eftermarknads-580 jag köper?

https://m.prisjakt.nu/product/4290368

https://m.prisjakt.nu/product/4290352

https://m.prisjakt.nu/product/4290362

Det där är typ de enda som finns i lager, varav den första bara säljs för ~500kr högre än hos den billigaste ÅF:en. MSI:n ser trevligast ut men den är också tokdyr så jag avstår. Är det någon betydlig skillnad mellan de övriga två? Vill kunna spela 60+ fps på högsta settings i spel som The Witcher 2, GTA IV och V, Dying Light, Killing floor 2, BF1 och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade dubblett av länk
Permalänk
Medlem

1. Planerar du att sälja relativt snart är begagnat klart smartast.

2. Ska du bara använda kortet ett år hade jag köpt ett 1060 3 GB och sparat en slant. Vad jag läst funkar 3 GB bra än så länge, och det lär det fortsätta göra det närmsta året.

3. Vänta och se vad som dyker upp på mellandagsrean och Swec:s julkalender! Var påläst om hur olika kort presterar så du är redo om något bra dyker upp. Sweclockers prestandaindex är en bra start.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Joners
Trodde volta skulle komma senare för konsument marknaden. Men har nog löst fel.
Om du har tid kolla reorna innan CES eller vänta tills slutet efter CES för uppdateringar av Nvidia. Annars är nog som ovan nämnt ett begagnat kort vettigare just nu. 1060 är lite tråkig.

Men som sagt var brukar bli reor precis innan släpp på gamla prodikter sen brukar de nya vara svåra att få tag på opfs.
https://www.ces.tech/Register-Plan/Dates-and-Hours

Edit:
Var inte den bästa länken.
Vad tror du om ett beg så länge?
Folk vill av någon anledning ha lite högt betalt för sinna begagnade 1060, 1070 och 1080
Detta är inte i din prisklass men bara undertiden.
https://www.sweclockers.com/marknad/148928-s-asus-radeon-rx-4...

9-12 november alltså, och inte mycket mer än ~2 veckors väntan. Kan eventuellt vara värt det.

Jag har märkt att Nvidias nuvarande kort säljs till i princip nypris begagnat. Gillar inte 460:n utan vill nästan helst ha en 480 eller 580 med 8Gb minne. Kravet är jag ska kunna spela vissa 2-3 år äldre spel utan att behöva lida framför skärmen p.g.a dåliga fps (behöver 60+) eller låga grafikinställningar. Tack för länken i alla fall. Om jag hittar ett beggat 480 så kanske det duger.

På sommarn börjar vuxenlivet och allt vad det innebär, och när du jobbar så får du inte tumma på sovtimmarna lika mycket som jag kan göra nu sista året på gymnasiet. Vore trevligt att plöja igenom FallOut, Far Cry och GTA nu under mörkermånaderna och bara njuta av studietiden, för i sommar blir det jobb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Joners: Jag var i exakt samma situation och ville helst köpa nästa generation GPU och en bra gamingskärm med IPS. Det slutade med att jag köpte en budget skärm (1080p 60Hz IPS) och ett Asus GTX 1060 6Gb Dual på Black friday för strax under 2500:-(hoppades på c:a 2000:- men så blev det ej). Jag kommer uppgradera grafikkort och skärm till hösten 2018 eller tidigt 2019 till nästa generation GPU och gamingskärmpanel och då sälja befintlig gear vidare på begagnatmarknaden.

Jag valde 6Gb varianten för att den kommer ha bättre andrahandsvärde om ett år jämfört med 3Gb då ramminneskravet ökar hela tiden i takt med att skärmar får högre upplösning och texturer blir mer utrymmeskrävande.

Köpte ett Nvidia Pascal för att det har lägre värmeutveckling än allt annat på marknaden idag då jag byggt ett kompakt mITX-system, går väldigt tyst och svalt! De äldre generationerna grafikkort (och Vega) producerar mycket mer värme för samma prestanda i jämförelse.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om pascal och volta kommer samexistera och att priserna fortsätter skjuta i höjden för prestandasegmentet. Inget har under de senaste åren indikterat på att du får mer prestanda för pengarna genom att vänta. Så även om volta släpps i övriga segmenten så kan jag tänka mig att du får betala samma pris för motsvarande prestanda som GTX 1060 erbjuder. Möjligen med lägre strömförbrukning snarare än ökad spelprestanda.
GTX 1060 är tråkiga kort, men jag skulle aldrig betala mer än 3000:- för ett grafikkort. Köper hellre en konsol och spelar e-sport titlar på low på datorn.
GTX 1060 3gb vs 6gb är ett svårare val. 3gb ger bäst pris/prestanda. Men med 6gb får du jämnare frametimes/mindre stutteri vissa titlar. Samtidigt är GPUn för slö för att nyttja 6GB vram över lag. Skulle däremot inte betala mer än 2500:- för 6GB versionen. Så försök passa på om det dyker upp något nu i mellandagarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

1. Planerar du att sälja relativt snart är begagnat klart smartast.

2. Ska du bara använda kortet ett år hade jag köpt ett 1060 3 GB och sparat en slant. Vad jag läst funkar 3 GB bra än så länge, och det lär det fortsätta göra det närmsta året.

3. Vänta och se vad som dyker upp på mellandagsrean och Swec:s julkalender! Var påläst om hur olika kort presterar så du är redo om något bra dyker upp. Sweclockers prestandaindex är en bra start.

1. Lite skevt att inte garantier när ett grafikkort t.om är känsligt för statisk elektricitet, men kan jag hitta ett kort nog billig vågar jag ta den risken. Håller kortet så är beggat helt klart attraktivt. Skulle aldrig våga köpa exempelvis ett 1080 begagnat dock.

2. Ska använda kortet till lättare videoredigering också. Tror du att ett 1060 3Gb klarar av Davinci Resolve 14? Det är främst grafikkortsintensivt.

3. Mellandagsrean ska jag självklart vänta på men tack för tipset och länken. Säg att 1060 6gb kan köpas för 2500kr och ett rx 580 8Gb inte sjunker i pris och stannar på 3000 kronorsnivån. Är 580:n fortfarande det bättre alternativet när det senare ska säljas begagnat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnat 970 går på 1500kr i market. Begagnat 980 ca 2000kr.

1060 ligger strax över 970 och strax under 980 i prestanda.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det skulle inte förvåna mig om pascal och volta kommer samexistera och att priserna fortsätter skjuta i höjden för prestandasegmentet. Inget har under de senaste åren indikterat på att du får mer prestanda för pengarna genom att vänta. Så även om volta släpps i övriga segmenten så kan jag tänka mig att du får betala samma pris för motsvarande prestanda som GTX 1060 erbjuder. Möjligen med lägre strömförbrukning snarare än ökad spelprestanda.
GTX 1060 är tråkiga kort, men jag skulle aldrig betala mer än 3000:- för ett grafikkort. Köper hellre en konsol och spelar e-sport titlar på low på datorn.
GTX 1060 3gb vs 6gb är ett svårare val. 3gb ger bäst pris/prestanda. Men med 6gb får du jämnare frametimes/mindre stutteri vissa titlar. Samtidigt är GPUn för slö för att nyttja 6GB vram över lag. Skulle däremot inte betala mer än 2500:- för 6GB versionen. Så försök passa på om det dyker upp något nu i mellandagarna.

Tråkiga är de defenitivt, men jag behöver bara hålla ett stabilt 60-80 fps på ultra för att jag ska vara nöjd med upplevelsen. Har som sagt aldrig spelat med mer än 60Hz och även om min nuvarande skärm har 144Hz så lär jag inte nå de fps:n med det här kortet. Dessutom är allt bättre än de 20-30 fps på lägsta möjliga grafikinställningarna jag når med skoldatorn haha.

Jag hoppas att 6Gb versionen reas ut för 2500kr, för då köper jag nog den. Känns som ett hyfsat bra pris kontra prestanda. Hade bara önskat att Sapphires RX 580 8Gb ville sjunka i pris också. Vet inte om jag kommer att kunna tjäna igen mellanskillnaden vid försäljning senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@Joners: Jag var i exakt samma situation och ville helst köpa nästa generation GPU och en bra gamingskärm med IPS. Det slutade med att jag köpte en budget skärm (1080p 60Hz IPS) och ett Asus GTX 1060 6Gb Dual på Black friday för strax under 2500:-(hoppades på c:a 2000:- men så blev det ej). Jag kommer uppgradera grafikkort och skärm till hösten 2018 eller tidigt 2019 till nästa generation GPU och gamingskärmpanel och då sälja befintlig gear vidare på begagnatmarknaden.

Jag valde 6Gb varianten för att den kommer ha bättre andrahandsvärde om ett år jämfört med 3Gb då ramminneskravet ökar hela tiden i takt med att skärmar får högre upplösning och texturer blir mer utrymmeskrävande.

Köpte ett Nvidia Pascal för att det har lägre värmeutveckling än allt annat på marknaden idag då jag byggt ett kompakt mITX-system, går väldigt tyst och svalt! De äldre generationerna grafikkort (och Vega) producerar mycket mer värme för samma prestanda i jämförelse.

Ska du köpa en 27" 1440p IPS 144Hz monitor nästa höst? Det lär bli väldigt dyrt men ger garanterat en ruskigt bra spelupplevelse.

Är redan less på att vänta efter nästa generation. Väntade hela hösten på Vega som inte leverade och jag känner att jag inte orkar vänta mycket längre till om jag ska vara ärlig. Behöver bara något spelbart eftersom jag för tillfället inte har någon dator alls. Lyx såsom högsta grafik på 120+ fps kan jag vänta ett år till med.

Jag tänkte köpa en 1080p VA 144Hz-skärm (MSI Optix G24C) redan nu i vinter. 1080p duger fint, och det är främst högre fps jag vill nå så det enda jag behöver uppgradera nästa år är grafikkortet. Övriga delar i datorn gör att GPUn i det här fallet agerar flaskhals. Ryzen 7 1700X äger jag redan och den sägs vara kraftfull nog att inte flaskhalsa nästa generations GPUs. Borde funka bra till videoredigering också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

1. Lite skevt att inte garantier när ett grafikkort t.om är känsligt för statisk elektricitet, men kan jag hitta ett kort nog billig vågar jag ta den risken. Håller kortet så är beggat helt klart attraktivt. Skulle aldrig våga köpa exempelvis ett 1080 begagnat dock.

2. Ska använda kortet till lättare videoredigering också. Tror du att ett 1060 3Gb klarar av Davinci Resolve 14? Det är främst grafikkortsintensivt.

3. Mellandagsrean ska jag självklart vänta på men tack för tipset och länken. Säg att 1060 6gb kan köpas för 2500kr och ett rx 580 8Gb inte sjunker i pris och stannar på 3000 kronorsnivån. Är 580:n fortfarande det bättre alternativet när det senare ska säljas begagnat?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Det är så klart alltid en risk med begagnat, men köper man från seriösa säljare som har kvitto etc så är det mycket sällan det inte går bra. Köper man begagnat tillräckligt ofta sparar man mycket pengar, även om det går dåligt i 1 % av fallen.

2. Ingen aning, sök på youtube/google.

3. Tror inte det blir någon större skillnad i försäljningspris. Köp det som är mest prisvärt nu och ta det som det kommer i stället.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att GTX 1060 6GB och Rx580 8 GB är vettiga val.
Av de du länkade tycker jag att kortet från MSI inte känns prisvärt, vad får man för dessa extra 500 kr.
Så Saphire Puls eller Gigabyte? tror bägge är bra val, men röstar ändå på Saphire.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Iofs är båda korten dåliga köp när t ex 1060:n inte har sjunkit i pris i princip alls sedan lansering
Skickades från m.sweclockers.com

Detsamma gäller ju 1070 och säkert många andra kort. Jag tyckte att jag var sen som köpte mitt 1070 för ett år sedan till samma pris som vid lanseringen. Och nu 1½år efter lanseringen så är priset fortfarande samma. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Ska du köpa en 27" 1440p IPS 144Hz monitor nästa höst? Det lär bli väldigt dyrt men ger garanterat en ruskigt bra spelupplevelse.

Är redan less på att vänta efter nästa generation. Väntade hela hösten på Vega som inte leverade och jag känner att jag inte orkar vänta mycket längre till om jag ska vara ärlig. Behöver bara något spelbart eftersom jag för tillfället inte har någon dator alls. Lyx såsom högsta grafik på 120+ fps kan jag vänta ett år till med.

Jag tänkte köpa en 1080p VA 144Hz-skärm (MSI Optix G24C) redan nu i vinter. 1080p duger fint, och det är främst högre fps jag vill nå så det enda jag behöver uppgradera nästa år är grafikkortet. Övriga delar i datorn gör att GPUn i det här fallet agerar flaskhals. Ryzen 7 1700X äger jag redan och den sägs vara kraftfull nog att inte flaskhalsa nästa generations GPUs. Borde funka bra till videoredigering också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det lutar åt att det blir en en 27" 1440p IPS 144Hz monitor nästa år. Var sugen på en Asus PG279Q(eller motsvarande från Acer/AOC), men då de haft så stora kvalitetsproblem för en så pass dyr produkt så kände jag att det var läge att avvakta. Kommer uppdaterade paneler som är efterföljare till ovan nämnd skärm som förhoppningsvis har mindre BLB och ska vara snabbare och bättre, se: https://www.blurbusters.com/auo-optronics-2018-panel-producti...

Alternativet är ju de nya 4K 144Hz HDR IPS panelerna som också ska släppas under nästa år, men de kommer ju troligtvis bli grisigt dyra

Oavsett så kommer uppgraderingen till 1440p eller 4K kräva ett bättre grafikkort än det jag har idag, så där hoppas jag att både Volta och Navi ska leverera så man får lite att välja på...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Haha skämtar du eller? Kolla ebay efter 480/580 och redigera din kommentsr..

Skrivet av hakd:

Fel så fel, 3xx 4xx 5xx är extremt populära av folk som minar Coins av olika slag.
Jag gick plus 350kr på mitt 480 nitro när jag sålde det 1½ år efter inköp.

Så andrahandsvärde vinner 580

My bad, har bara tittat på begagnat inom Sverige inte utomlands.