Displayport till hdmi adapter och få ljud via tvn?

Permalänk
Medlem

Displayport till hdmi adapter och få ljud via tvn?

Hej hej
Rubriken känns rätt talande. Jag har bara ett hdmi uttag samtidigt som jag skulle behövt två. Jag har däremot fler displayport än jag använder och tänkte om ni har några tips på en sån som funkar till tvn. Vill alltså använda en adapter som jag kopplar min hdmi sladd i och därefter till ett dp uttag i grafikkortet och samtidigt få ljud från tvn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Den första adaptern som kommer upp från Kjell och company fungerar utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ClintBeastwood: De flesta DP->HDMI-adaptrar fungerar idag med ljud i någon form. Men förslagsvis prioriterar du så att den skärm som behöver ljudet allra mest är den som får HDMI hela vägen. Då minskar behovet att hitta exakt rätt adapter/omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ClintBeastwood: De flesta DP->HDMI-adaptrar fungerar idag med ljud i någon form. Men förslagsvis prioriterar du så att den skärm som behöver ljudet allra mest är den som får HDMI hela vägen. Då minskar behovet att hitta exakt rätt adapter/omvandlare.

Man skulle kunna säga att båda två prioriteras lika mycket och det är lite där problemet ligger. Det finns alltså ingen adapter man med säkerhet kan säga kommer fungera utan att den kostar jättemycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ClintBeastwood: Svar ja, man vet inte riktigt var alla gränser går. Vi har till exempel dessa:
https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Där vet jag från användare att ljud-stödet är relativt begränsat, om jag minns rätt, fungerar inte bitströmmning av sådant som Dts-MA och liknande ifall det är viktigt.

Så en till synes enkel sak som en "...det är bara en adapter..." är i själva verket en mycket mer komplex fråga. I alla fall mer än vad en Googling kan svara på. Och tillverkarna som skriver ut teknikens möjligheter i klartext? Ja, de är inte många.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Den första adaptern som kommer upp från Kjell och company fungerar utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, skriver Kjell & Co ut att den stödjer ljud så får man ju lita på det. Kjell & Co brukar inte vara svåra om det är så att de själva gjort utfästelser som sedan inte visar sig stämma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!