För mycket backlight bleed eller acceptabelt?

Permalänk
Medlem

För mycket backlight bleed eller acceptabelt?

Hej alla!

Köpte precis en ny skärm (Acer Predator X34a) och tänkte kolla vad ni tycker om denna backlight bleed, för mycket eller helt okej?
Själv störs jag inte av det i spel men mer i serier eller filmtittande. Egentligen är skärmen mest till för att spelas på men jag vill kolla med er om detta är normalt mycket blacklight bleed eller om det är troligt att jag kan få mindre om jag byter den...

Jag tycker bilden med video i bakgrunden och den med filtret stämmer hyffsat bra överens med verkligheten (Lite överdrivet på bilderna), även om jag inte upplever att jag stör mig lika mycket på det som det ser ut i bilderna då jag inte är fokuserad på kanterna av skärmen direkt när jag tittar på något. Jag använde filter på en av bilderna för jag tycker det stämmer mycket bättre överens med verkligheten, den utan kan man bortgå från helt men tyckte det var kul att visa skillnaden. Filter från windows 10 bild app "Sunscreen" på 50/100.

Ljuststyrkan på skärmen är inställd till 15/100 på båda bilderna (Alltså alla 3, två av dom är samma bild).

https://imgur.com/a/oFN3n

God jul på er !

Redigerade stavningen .

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Det heter backlight bleed

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Mina dellskärmar är värre.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ser ok. Ungefär som min.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Jabl:

Hej alla!

Köpte precis en ny skärm (Acer Predator X34a) och tänkte kolla vad ni tycker om denna blacklight bleed, för mycket eller helt okej?
Själv störs jag inte av det i spel men mer i serier eller filmtittande. Egentligen är skärmen mest till för att spelas på men jag vill kolla med er om detta är normalt mycket blacklight bleed eller om det är troligt att jag kan få mindre om jag byter den...

Jag tycker bilden med video i bakgrunden och den med filtret stämmer hyffsat bra överens med verkligheten (Lite överdrivet på bilderna), även om jag inte upplever att jag stör mig lika mycket på det som det ser ut i bilderna då jag inte är fokuserad på kanterna av skärmen direkt när jag tittar på något. Jag använde filter på en av bilderna för jag tycker det stämmer mycket bättre överens med verkligheten, den utan kan man bortgå från helt men tyckte det var kul att visa skillnaden. Filter från windows 10 bild app "Sunscreen" på 50/100.

Ljuststyrkan på skärmen är inställd till 15/100 på båda bilderna (Alltså alla 3, två av dom är samma bild).

https://imgur.com/a/oFN3n

God jul på er :)!

Grattis du har minimalt, ips-glow har de flesta ips skärmar och det går sällan att komma ifrån sen att den är böjd gör att det kan bli lite mer.
Om man trycker lite lätt på kanterna på bezeln så ser man ofta att den försvinner.

Med tiden kan det även bli ännu svagare. Har själv an X34:a väntar på X34P som jag har beställt för 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det heter backlight bleed

Haha skrev det lite hastigt

Vad bra att ni tycker det är minimalt! Då kan jag känna mig lugn att jag inte fått något dåligt ex då!

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Inaktiv

@jabl

Det där är väldigt lite BLB, och såvida det inte påverkar funktion så hade jag definitivt inte brytt mig om det. Jämför t.ex. med riklig BLB som det här.