Kablar till PSU - varje tillverkare sin egen lilla standard som utesluter andra?

Permalänk
Medlem

Kablar till PSU - varje tillverkare sin egen lilla standard som utesluter andra?

Har ett tre olika modulära PSU hemma. Kablarna verkar inte vara utbytbara sinsemellan.
Trodde detta var en standard?

Exempel, skulle plocka in lite fler saker i ett chassi där jag har EVGA kragg... saknade ytterligare EVGA specifik sladd till detta men hittade en från annat (en sexpinrektangel i ena ändan, 3-4 gamla Molex 4 pin i den andra). Kopplade in snyggt och prydligt men inget startar.

Så jag börjar titta lite nogrannare på sladdarna och det visar sig att det skiljer i hur strömkablarna är kopplade. I en original EVGA så är strömmen i en sexpinsrektangel (skall tydligen heta PCI Express enligt: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#p... ) kopplad 1-2-5-6 medans den i den andra varianten av sexpinsrektangel kopplad 2-3-4-6.

Eftersom jag inte har en aning om vad detta heter eller hur man räknar, bifogar jag en bild på vad jag menar. Markerat hål utan anslutning.

Men detta är ju lite överjävligt att hålla reda på och rent skräp från tillverkarna. Håller de på så här allihopa?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Har ett tre olika modulära PSU hemma. Kablarna verkar inte vara utbytbara sinsemellan.
Trodde detta var en standard?

Exempel, skulle plocka in lite fler saker i ett chassi där jag har EVGA kragg... saknade ytterligare EVGA specifik sladd till detta men hittade en från annat (en sexpinrektangel i ena ändan, 3-4 gamla Molex 4 pin i den andra). Kopplade in snyggt och prydligt men inget startar.

Så jag börjar titta lite nogrannare på sladdarna och det visar sig att det skiljer i hur strömkablarna är kopplade. I en original EVGA så är strömmen i en sexpinsrektangel (skall tydligen heta PCI Express enligt: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#p... ) kopplad 1-2-5-6 medans den i den andra varianten av sexpinsrektangel kopplad 2-3-4-6.

Eftersom jag inte har en aning om vad detta heter eller hur man räknar, bifogar jag en bild på vad jag menar. Markeret hål utan anslutning.

https://i.imgur.com/2xc4DkR.jpg

Men detta är ju lite överjävligt att hålla reda på och rent skräp från tillverkarna. Håller de på så här allihopa?

Du ska inte använda kablar från en PSU, till en annan, om det inte uttryckligen står så på tillverkarens hemsida. Dels kan dom vara annorlunda kopplade mellan tillverkare, men också mellan modeller eller vara gjorde för en viss spänning. Överskrids den max-spänningen eller är felkopplad så kan du bränna hela burken. Det kan också fungera, men varför ta onödiga risker? Lägg dom i en påse med en post-it till vilken PSU dom är avsedda om du har svårt att komma ihåg.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr ingen allmän standard, inte ens alltid inom det egna märket.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har ett tre olika modulära PSU hemma. Kablarna verkar inte vara utbytbara sinsemellan.
Trodde detta var en standard?

Om du menar kablarna från PSUn till moderkort/diskar/m.m. : Nej, det finns ingen standard för hur de kablarna skall vara kopplade, eller hur kontakterna in till PSUn skall se ut.

Det varierar mellan olika tillverkare - och mellan olika PSUer från samma tillverkare för den delen.

Permalänk
Rekordmedlem

Och är man det minsta osäker så bör man mäta att kontakterna i "datoränden" ger rätt spänningar, det är många som förstört delar när de använt fel kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Men detta är ju lite överjävligt att hålla reda på och rent skräp från tillverkarna. Håller de på så här allihopa?

Ja och som ovanstående sa så ska du aldrig blanda kablar från olika märken eller ens från olika modeller inom samma märke om inte tillverkaren uttryckligen skriver att de fungerar. Finns ingen standard och alla kopplar sina kablar lite olika.

Permalänk
Medlem

Att det kan var olika styrka och kvalitet på kraftaggregaten samt olika kvalitet på kablarna går väl än, men jag tycker det är vidrigt att kablarna inte följer samma kopplingsmönster/schema. Trodde det ingick i ATX standarden, men det berör tydligen bara de anslutningarna som finns på Moderkort och liknande utrustning.

Ungefär som om man vore tvungen att använda olika typer av eluttag beroende på vilket elbolag man får sin ström från.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det någon bra motivering till varför detta inte är standardiserat?

Permalänk
Medlem

Tillverkarna skall tjäna pengar på nya kragg och /eller nya kablar.

Det torde ju ändå vara uppenbart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpt verktyg. Molex Extractor kit eller liknande. Verkar lite pilligt, men jag har 2-3 likadana att koppla om så det skall nog funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har sett att Seasonics nätagg har inte bara enkla kablar utan kan ha en kondensator i moderkorts-änden och/eller flera sladdar för att mata ström tillbaka till nätagget där kontakten har fler pinnar än kontakten på moderkortet.
Det är inte för att vara annorlunda utan för att kunna kompensera för olika effekter i sladden på vägen för att kunna ge så jämn ström som möjligt.
Billigare nätagg brukar inte ha sånt, nej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Enda jag vet att Corsair har en fast standard på sina kablar så man kan blanda dom bara det är Corsair psu men tänk på att kraftiga agg har kraftigare kablar för att klara större strömuttag.

Hur dom andra tillverkarna har det ingen aning bruka hålla isär så inte man bränner nåt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har ju fått ett sprillans ny Seasonic så testade en sladd därifrån, för den hade iaf kontakterna i samma "hål" men nej.
Efter lite grävande har jag lyckats testa att allt funkar iaf, och det gör det. EVGA kragget klarar att driva det, har dessutom 2st 4pins över på en sladd som jag kan koppla in med förlängningar. Fast det blir 13 diskar och tre fläktar plus två backplanes med lite indikatorlampor på ett och samma uttag i EVGA chassit. Känns inte rimligt, kanske EVGA skickar en extra sladd har iaf kontakt med dem, fast de skyller på bitcoin miners, ont om sladdar. 4pins Molex, bitcoin? Hänger inte riktigt ihop, vad jag begriper....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Finns det någon bra motivering till varför detta inte är standardiserat?

Det finns ingen som är tillräckligt intresserad av att ta fram en standard, och även om någon tog fram ett förslag till standard så är det nog inte så lätt för alla inblandade att enas om hur den skall se ut.
Tillverkarna av nätaggregat har inget intresse av att konsumenter skall kunna använda kablar från konkurrenter och har därför ingen anledning att skapa eller ens följa någon standard i det avseendet.

I strikt mening så är det inte heller något som behöver vara standardiserat då det sällan finns någon anledning, och än mindre behov, av att använda kablar från ett nätaggregat tillsammans med ett annat nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Att det kan var olika styrka och kvalitet på kraftaggregaten samt olika kvalitet på kablarna går väl än, men jag tycker det är vidrigt att kablarna inte följer samma kopplingsmönster/schema. Trodde det ingick i ATX standarden, men det berör tydligen bara de anslutningarna som finns på Moderkort och liknande utrustning.

När den ursprungliga ATX standarden skrevs fanns det inga nätaggregat med löstagbara kablar - och därför inget behov av en standard för sådana.
Hur kablarna sitter anslutna på nätaggregatet är ju egentligen rätt ointressant så länge det kommer ut rätt spänning och ström i andra änden av kabeln - vilket det skall göra så länge du använder kablarna som tillhör nätaggregatet.

Citat:

Ungefär som om man vore tvungen att använda olika typer av eluttag beroende på vilket elbolag man får sin ström från.

En gång i tiden för länge sedan var man tvungen att göra just det. Vissa elbolag leverarade likström, andra växelström, och spänningen varierade också.
Än idag så skiljer sig ju eluttagen rätt mycket mellan olika länder.

Permalänk
Rekordmedlem

Molexarna skulle man kunna ha i båda ändar och rakt kopplade men tyvärr så är ju sata en rätt usel kontakt som troligen inte skulle funka särskilt bra så man skulle då troligen inte få det att funka utan att ha olika kontakter i respektive ände av kabeln ändå, sata kan ju iofs kanske bli helt omodernt om man bara monterar lagring i kortplatser i framtiden men vi är inte där ännu. Men i framtiden kanske man har nått helt annat system som standard, en del lösningar har ju 12V dc till allt men det är ju ingen standard än så länge men nått system där man placerar en del av det som idag sitter i nätdelen i förbrukande del i stället och bara matar ut en och samma spänning till allt (kanske 48V dc så att strömmen inte blir så hög) eller nått annat liknade som åtminstone kan ge högre spänning till tex grafikkort så att man kan slippa ha så många kablar fram till dem för att klara hög effekt med lägre ström än idag kan vara en fungerande teknisk lösning och så länge man håller sig under 50V dc så borde det gå att klara säkerhetsreglerna i de flesta länder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.