Permalänk
Medlem

@AppendixSE:

Var det inte detta som skulle fixas nu i typ jan med en uppdatering av koden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Eller så är det början på raset ner till noll. Du kan inte veta vad som kommer att hända, precis som att ingen annan kan veta vad som kommer att hända.

Om diverse länder förbjuder handel med kryptovalutor så kommer ingen att kunna använda dessa till något. Ingen vettig butik kommer att tillåtas använda detta som betalmedel och plötsligt så är det ingen som kan växla in till normala pengar eller handla för dom. Vad tror du händer med värdet då?

Och bankerna investerar inte i bitcoin, det vore snudd på tjänstefel. Möjligen finns det vissa hedgefonder som spekulerar i bitcoin, men det lär inte vara några större volymer. Bitcoins är per definition alldeles för instabilt för att någon seriös investerare ska satsa på det. Man investerar inte i bitcoin, man spekulerar.
Eller så är det idag som racet till botten börjar. Ingen som vet...
Och det är så här bubblor skapas, personer övertygar sig själva och sin omgivning att det inte finns någon övre gräns och att det alltid kommer att fortsätta uppåt! Förr eller senare tar det stopp och planar ut, de som är snabba börjar sälja för att realisera sina vinster och kursen dyker lite mer än vanligt...tar ett litet skutt upp när de som tycker att det nu är rabatt köper, för att sedan fortsätta nedåt. Som sagt, mönstret inträffar om och om igen i saker när folk vill tjäna snabba pengar på saker som gått upp mycket på kort tid.

Eller så är det en bubbla som många tror och om förr eller senare kommer att spricka. Skulle säga att bubbla är betydligt mer troligt än det scenario som du målar upp. Enda problemet skulle möjligen vara ifall så pass många satsat så pass mycket pengar i detta att det skulle bli systemhotande ifall bitcoins blir värdelösa.

Tekniken i sig kommer garanterat leva kvar, men det finns inget bakomliggande värde i tekniken i sig. Vem som helst med tillräcklig kunskap kan skapa block chains. Att ensidigt höja bitcoins til skyarna och blunda för alla varningar är naivt på gränsen till farligt. Det är möjligt att värdet på något sätt stabiliseras, men till dess så investerar man inte i bitcoins, man spekulerar. Och man bör vara väldigt medveten om att de är fullt möjligt att de kan bli totalt värdelösa på mycket kort tid, vilket ÄR ett klart tänkbart scenario och man bör vara klart skeptisk mot de som helt okritiskt sväljer allt som tyder på att värdet kommer att öka och blundar för allt som talar för det motsatta.

Det du säger går in i ena örat och ut i andra. Du låter som Stefan Löfven som bara pladdrar propaganda ur en gammal Sossebok från 80-talet.

Välkommen till verkligheten. Sverige spekulerar som dig. Kina, VÄRLDENS STÖRSTA EKONOMI står bakom kryptvalutor. Reglera bäst fan ni vill, men sålänge världens ekonomier står bakom så har varken USA, europa eller kurdistan någonting att säga till om.

Sätter mitt liv på att kryptovalutor kommer förstöra fiaten och dominera all handel framöver.

Anonym, Instant, inflationsfri, worldwide. Där har du valutan som kommer att dominera vad ni än försöker hålla vid liv.

När detta är scenariot så återstår det för LANDET att förstöra sig själv. Förbjuder du ditt land att handla med Kryptovalutor så förlorar du all handel i världen och ditt lilla sverige återgår till Stenåldern.

Häng med eller stanna kvar, du kan inte förbjuda ditt lands företag när dom som står för hela världens produktion handlar i den valutan. Det är att skjuta sig i foten. DÄRFÖR kommer inga länder förbjuda.

Precis som idag, sätt skatt och företagen drar dit det är förmånligt. Dra ner skatten och dom kommer tillbaka. Reglering har ALDRIG fungerat och kommer aldrig fungera.

Fri marknad, fri konkurrens, detta är vad världen behöver. Ingen Stefan Löfven som säger till någon vad den får eller inte får göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

@AppendixSE: Enkel lösning, hoppa över till Bitcoin Cash? Sen är kryptovaluta så mycket mer än en valuta!

Varför hoppa över till en utdaterad valuta? Det är fortfarande inte kvantsäkert och det är inte anonymt. Finns ingen fördel, bara namnet som folk hundar efter och prisar till skyarna. Framtiden ligger inte i Bitcoin, Bitcoin Cash, Bitcoin Dark, eller någon Bitcoin. Valutorna heter Neo, Ethereum, NAV. Respektives ALT-coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Häng med eller stanna kvar, du kan inte förbjuda ditt lands företag när dom som står för hela världens produktion handlar i den valutan. Det är att skjuta sig i foten. DÄRFÖR kommer inga länder förbjuda.

Fast frågan är vilken valuta som kommer att användas. Att det inte är bitcoin känns i dagsläget uppenbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Fast frågan är vilken valuta som kommer att användas. Att det inte är bitcoin känns i dagsläget uppenbart.

Neo i majoriteten av Asien, diverse ALT-coins/Ethereum i Europe. Troligtvis NAV/Monero i USA.

Blir Kina så stora som dom håller på att bli är det bara för övriga världen att sära på benen och dra ned byxorna. Neo tror jag hårt på.

Dock gillar Kina anonymitet, dom får tex bara omvandla en viss mängd av deras Valuta till annan valuta idag. Dvs stoppa ut pengar ur landet.

EN Anonym valuta som dom kan ta med sig till övriga länder ser dom fint på. Dom vill komma ifrån restriktioner som landet hårt drar dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Välkommen till verkligheten. Sverige spekulerar som dig. Kina, VÄRLDENS STÖRSTA EKONOMI står bakom kryptvalutor. Reglera bäst fan ni vill, men sålänge världens ekonomier står bakom så har varken USA, europa eller kurdistan någonting att säga till om.

Sätter mitt liv på att kryptovalutor kommer förstöra fiaten och dominera all handel framöver.

Anonym, Instant, inflationsfri, worldwide. Där har du valutan som kommer att dominera vad ni än försöker hålla vid liv.

När detta är scenariot så återstår det för LANDET att förstöra sig själv. Förbjuder du ditt land att handla med Kryptovalutor så förlorar du all handel i världen och ditt lilla sverige återgår till Stenåldern.

Häng med eller stanna kvar, du kan inte förbjuda ditt lands företag när dom som står för hela världens produktion handlar i den valutan. Det är att skjuta sig i foten. DÄRFÖR kommer inga länder förbjuda.

Precis som idag, sätt skatt och företagen drar dit det är förmånligt. Dra ner skatten och dom kommer tillbaka. Reglering har ALDRIG fungerat och kommer aldrig fungera.

Fri marknad, fri konkurrens, detta är vad världen behöver. Ingen Stefan Löfven som säger till någon vad den får eller inte får göra.

Fetstilar en del som i mitt tycke extremt tydligt visar på varför man kallar de som enbart ser uppsidan för "sekt" i dessa sammanhang. Personligen skulle jag inte sätta mitt liv på något alls som jag inte vet med 100% säkerhet...vilket du knappast gör i detta fallet. Eller är du verkligen så troende att du inte har ett uns tveksamhet kvar alls?

Nåja, vad menar du egentligen med att de "står bakom" kryptovalutor? Att de skulle tillåta en parallell ekonomi som är helt oreglerad? Tycker du att det verkar troligt? Att de utan att bry sig skulle acceptera att folk handlar utan kontroll av moms, eller får löner utan att man får in skatt? Sedan undrar jag lite spontant om du har några som helst kunskaper i makroekonomi? Vad skulle hända om alla transaktioner blev helt anonyma? Har du lust att spekulera? Hur skulle det påverkar staterna? Hur skulle det påverka medborgarna?

Så, vilken verklighet lever du i egentligen? Där man är så övertygad om kryptovalutors förträfflighet att man åtminstone rent verbalt är villig att sätta sitt liv på det? Viss skepsis är nyttigt när det gäller det mesta, det är oftast hälsosamt att försöka se båda sidor av myntet, oavsett om det är fysiskt eller digitalt

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig bitcoin inte kommer göra några jätterörelser innan lightning lanseras nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Fetstilar en del som i mitt tycke extremt tydligt visar på varför man kallar de som enbart ser uppsidan för "sekt" i dessa sammanhang. Personligen skulle jag inte sätta mitt liv på något alls som jag inte vet med 100% säkerhet...vilket du knappast gör i detta fallet. Eller är du verkligen så troende att du inte har ett uns tveksamhet kvar alls?

Nåja, vad menar du egentligen med att de "står bakom" kryptovalutor? Att de skulle tillåta en parallell ekonomi som är helt oreglerad? Tycker du att det verkar troligt? Att de utan att bry sig skulle acceptera att folk handlar utan kontroll av moms, eller får löner utan att man får in skatt? Sedan undrar jag lite spontant om du har några som helst kunskaper i makroekonomi? Vad skulle hända om alla transaktioner blev helt anonyma? Har du lust att spekulera? Hur skulle det påverkar staterna? Hur skulle det påverka medborgarna?

Så, vilken verklighet lever du i egentligen? Där man är så övertygad om kryptovalutors förträfflighet att man åtminstone rent verbalt är villig att sätta sitt liv på det? Viss skepsis är nyttigt när det gäller det mesta, det är oftast hälsosamt att försöka se båda sidor av myntet, oavsett om det är fysiskt eller digitalt

Fetstilta kan du säga vad du vill om.

Staten måste anpassa sig efter 10 miljoner + övriga 6-7 miljarder på jorden. Perfekt!
Blir annan redovisning och nya affärssystem. Det blir helt annorlunda mot idag.

Varför får du för dig att valutan ska ändras men inget annat?

Generationsomväxling så det skriker om det. Som Internet, fast snudd på viktigare.

Tex kan du sätta krav på företag att "wallet" ska vara statligt ägd och redovisning sker per automatik av skatteverket.
Finns många lösningar eller s.k "restriktioner" för att inte dra åt banden för hårt.

Svartarbete är oundvikligt i kontanter och kommer således vara så sen också. Problemet har alltid funnits och ändå är vi här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fetstilta kan du säga vad du vill om.

Staten måste anpassa sig efter 10 miljoner + övriga 6-7 miljarder på jorden. Perfekt!
Blir annan redovisning och nya affärssystem. Det blir helt annorlunda mot idag.

Varför får du för dig att valutan ska ändras men inget annat?

Generationsomväxling så det skriker om det. Som Internet, fast snudd på viktigare.

Tex kan du sätta krav på företag att "wallet" ska vara statligt ägd och redovisning sker per automatik av skatteverket.
Finns många lösningar eller s.k "restriktioner" för att inte dra åt banden för hårt.

Svartarbete är oundvikligt i kontanter och kommer således vara så sen också. Problemet har alltid funnits och ändå är vi här.

Ok, jag tolkar ditt svar som att du egentligen inte har någon djupare insikt men är övertygad om att allt kommer att bli bättre?

Men vi vänder på det, även du måste väl se en del potentiella hot och/eller hinder mot att kryptovalutor tar över världen? Har du lust att räkna upp ett par av dessa lite kortfattat skriva om de som du anser vara mest troliga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Ok, jag tolkar ditt svar som att du egentligen inte har någon djupare insikt men är övertygad om att allt kommer att bli bättre?

Men vi vänder på det, även du måste väl se en del potentiella hot och/eller hinder mot att kryptovalutor tar över världen? Har du lust att räkna upp ett par av dessa lite kortfattat skriva om de som du anser vara mest troliga?

Sämre för den som får Mer än den ger. Bättre för dom som anpassar sig.

Skadeglädje Mot staten är det vikigaste, med andra ord: ge fan i att placera mima pengar på skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Sämre för den som får Mer än den ger. Bättre för dom som anpassar sig.

Skadeglädje Mot staten är det vikigaste, med andra ord: ge fan i att placera mima pengar på skit.

Öhm, jag antar att det inte var svar på min fråga?

"Men vi vänder på det, även du måste väl se en del potentiella hot och/eller hinder mot att kryptovalutor tar över världen? Har du lust att räkna upp ett par av dessa lite kortfattat skriva om de som du anser vara mest troliga?"

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@AppendixSE:

Var det inte detta som skulle fixas nu i typ jan med en uppdatering av koden?

Inget bestämt.... Och om inte alla är överens kommer det inte bli av. Räkna med att det sker tidigast om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Kan tänka mig bitcoin inte kommer göra några jätterörelser innan lightning lanseras nu.

Trams. Då folk inser att det är en illikvid tillgång (det är begränsat hur mycket som kan hanteras) kommer det innebära kraftigt ökad volatilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast frågan är vilken valuta som kommer att användas. Att det inte är bitcoin känns i dagsläget uppenbart.

Det här är det viktiga. Jag ser inget som talar för att bölockchainvalutor inte kommer slå i framtiden.
Än så länge är tekniken dock omogen. Vilket man ser på att det är stora mängder brott som sker mot anslutna handelsplatser. Handelsplatserna som i många fall verkar sakna kompetens och teknik att skydda sig mot kompetenta hackare (statsstyrda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

@AppendixSE: Enkel lösning, hoppa över till Bitcoin Cash? Sen är kryptovaluta så mycket mer än en valuta!

Nu handlar ju tråden om Bitcoin. Eller?

Men ja BCC är just nu tekniskt överlägset bitcoin
Jag tror att öven bitcoin cash har stora problem. Även om de problemen inte är just transaktionshastigheten

Sen behöver Crypto/blockchainvalutorna bli mer än spekultaion/anonoym kriminalitet för att riktigt kunna slå igenom.

Permalänk
Medlem

@AppendixSE: Hur är BCC tekniskt överlägset BTC? Den enda skillnaden som jag har förstått det är blockstorleken, vilket gör det snabbare och billigare för BCC att hantera transaktioner med dess nuvarande volym. När BTC hade samma volym som BCC har nu så är de nästan identiska i prestanda och kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Men ja BCC är just nu tekniskt överlägset bitcoin

Det finns gott om krypto som på pappret är tekniskt överlägset BCC så varför ska vi ersätta Bitcoin med vad som i grunden är en ghettofix. On chain scaling är inte realistiskt i längden oavsett, visst man kan tycka att bitcoin borde öka block size för att lösa problemet temporärt men då försvinner också trycket på att utveckla alternativa lösningar fram tills vi sitter i samma båt igen.

Permalänk
Avstängd

Bitcoin och andra kryptovalutor tappade rejält under fredagen. På någon timme på fredagseftermiddagen föll bitcoin-kursen med omkring 2 000 dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@vetintevad: Prisutvecklingen senaste 1-2 månaderna har varit totalt orealistisk, inte direkt förvånande att det resulterar i en krasch. skulle inte förvåna mig om vi kan se en flash crash framöver ner mot 4-6k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

@vetintevad: Prisutvecklingen senaste 1-2 månaderna har varit totalt orealistisk, inte direkt förvånande att det resulterar i en krasch. skulle inte förvåna mig om vi kan se en flash crash framöver ner mot 4-6k.

Vänta måndagen 🧐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag köpte mer på botten, LÄBBIGT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

jag köpte mer på botten, LÄBBIGT

Jag köpte på mig mer av XBT, ETH, XMR och IOTA.

Är ju 50% rea på flera coins nu

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Jag köpte på mig mer av XBT, ETH, XMR och IOTA.

Är ju 50% rea på flera coins nu

Haha dom som vet dom vet. Folk går runt på gatorna vid kungsholmen och är rädda att bli överfallna dagtid känns det som.

Kommer inte bli någon crash, att folk ens spekulerar...

Men dom som gillar pengar, dom får sina pengar och det räcker gott och väl för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara hålla med @Frispel . Detta är ren spekulation. Marknaden VET mer än dig och har satt priset därefter. Sedan kan du gissa och ha rätt, men detta är ett lotteri.

Personligen tror jag tekniken kommer att segra men att dagens kryptovalutor blir värdelösa på lång sikt. Istället kommer nog bättre lösningar som kan hantera de stora transaktionsvolymerna som krävs för ett globalt system. Sedan finns ju stora problem med att använda enorma mängder energi för detta som idag, vilket även det kan föranleda att andra betallösningar kommer primieras.

Permalänk
Medlem

Så fort det kommer en bättre cryptovaluta än bitcoin som går att handla i vanliga butiker för så är bitcoin passé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Det finns redan över 1000 cryptovalutor som är bättre byggda för att handla i vanliga butiker än bitcoin. Men endå står bitcoin på toppen, så tror du får tänka om lite där.

Permalänk

Någon som har bra tips på hemsidor ifall man vill byta BTC mot andra valutor utan problem?

Eller eventuellt köpa valutor utan att bli grundlurad.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

@Herr Kantarell: Det finns redan över 1000 cryptovalutor som är bättre byggda för att handla i vanliga butiker än bitcoin. Men endå står bitcoin på toppen, så tror du får tänka om lite där.

Jaså? Ja du får ju gärna förklara också varför du tror att det är så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fin rekyl uppåt idag, som väntat.
Enkla pengar!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Vart är alla anti-crypto crash bombom idag? Fina cash igår !