Hur i hela friten ska jag få ut min gpu?

Permalänk

Hur i hela friten ska jag få ut min gpu?

Tjenare Sweclockers går i tankarna om att uppgradera grafikkortet. Men insåg en liten miss jag har gjort när jag gick ned till mitx. Hur i hela friden ska jag få ut min gpu. Kommer inte åt låsmekaniken som sitter på mitt moderkort eftersom grafikkort plus psu shroud gör att det är omöjligt att komma åt underifrån. Kan inte heller skruva ut moderkkortet eftersom grafikkortet täcker dem 2 nedersta skruvarna. Specs står i sign och för att göra det lite enklare så har ni en bild på moderkkortet här så kan ni se vilken typ av låsmekanism som moderkkortet har

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Tryck in den lilla "pinnen" längst ut i PCI-porten och lyft grafikkortet? Om nätagget är i vägen kan du väl bara skruva bort det?

Bilder på din dator hade gjort det lite lättare att förstå än en stock-image från google

Permalänk
Medlem

skruva eller bryt.
Det är dom två valen du har, jag rekommenderar skruva.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

skruva eller bryt.
Det är dom två valen du har, jag rekommenderar skruva.

Hur menar du med skruva ska jag försöka skruva gpun så lås mekaniken kanske öppnar sig?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Skruva bort nätagget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Hur menar du med skruva ska jag försöka skruva gpun så lås mekaniken kanske öppnar sig?

Skruva bort det som är i vägen för normal betjäning av låsningen, enligt dig så är det PSU.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tjenare Sweclockers går i tankarna om att uppgradera grafikkortet. Men insåg en liten miss jag har gjort när jag gick ned till mitx. Hur i hela friden ska jag få ut min gpu. Kommer inte åt låsmekaniken som sitter på mitt moderkort eftersom grafikkort plus psu shroud gör att det är omöjligt att komma åt underifrån. Kan inte heller skruva ut moderkkortet eftersom grafikkortet täcker dem 2 nedersta skruvarna. Specs står i sign och för att göra det lite enklare så har ni en bild på moderkkortet här så kan ni se vilken typ av låsmekanism som moderkkortet har https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51t0Q0sALtL._SL500_AC_SS350_.jpg

Du ska trycka in lås-armen med pekfingret och dra ut GPU:n medans du håller in låsmekanismen (lås-armen) med fingret.

Permalänk
Medlem

Alltså, hur fan har du fått ihop skiten?:D

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassie?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade sama problem när jag skulle byta pasta och få ut mitt stora GTX 1080 Ti.
Men jag kom på världens grej att ta en salladstång av plast med 2 gummiband längst ner så jag ej skulle slinta och det funkade perfekt.

Träpinne eller plast är att föredra med gummi längst ner så man inte skadar moderkortet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fattar hans problem?
Han kommer inte åt release-mekanismen för att det är för tajt mellan chassits psu-cover och gpun, och grafikkortet blockar skruvarna för att ta ut moderkortet ur chassit.
Har du provat att ta ut RAM-minnet och se om du kommer åt det ovanifrån (från bilden sett)?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av frankof:

Skruva bort det som är i vägen för normal betjäning av låsningen, enligt dig så är det PSU.

Skrev förvisso ”psu shroud” men du kanske har rätt ändå man kanske kan ta ut psu och få upp något i hålen i psu shrouden och peta med.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd

Det här kommer jag ihåg när jag hade ett likadant moderkort..

Jag fick ta en plastpinne eller ett grillspett för att försiktigt pula det emellan moderkortet och grafikkortet underifrån för att försöka dyrka upp den där ''felvända'' haspen på PCI-E låset..extremt jobbigt var det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Är det bara jag som fattar hans problem?
Han kommer inte åt release-mekanismen för att det är för tajt mellan chassits psu-cover och gpun, och grafikkortet blockar skruvarna för att ta ut moderkortet ur chassit.
Har du provat att ta ut RAM-minnet och se om du kommer åt det ovanifrån (från bilden sett)?

Jo har provat det problemet är ju att jag måste komma åt underifrån. Men tror jag får göra som jag skrev i mitt förra inlägg.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Skrev förvisso ”psu shroud” men du kanske har rätt ändå man kanske kan ta ut psu och få upp något i hålen i psu shrouden och peta med.

Du har lämnat lite bristfälliga upplysningar så råden blir lite därefter.
Om det är en eftermonterat täckkåpa, skruva bort den.
Oavsett hur du gör så måste du hitta ett sätt att komma åt låset.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Baptisten:

Alltså, hur fan har du fått ihop skiten?:D

Du det var precis så allt gick in på millimetern nästan.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Tack för hjälpen alla var envis och fick på något sätt in min hand under grafikkortet så jag kunde öppna upp låset. Så tråden kanske var lite onödig bara jag som inte var tillräckligt envis. Hur som helst tack för alla tips och ber om ursäkt för min kanske dåliga beskrivning. Ha en god jul på er.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Du har lämnat lite bristfälliga upplysningar så råden blir lite därefter.
Om det är en eftermonterat täckkåpa, skruva bort den.
Oavsett hur du gör så måste du hitta ett sätt att komma åt låset.

....
Google på vilket chassi han har.

The head will go "aha......" Han har ju faktiskt alla sina delar i signaturen så det är då ingen brist på information inte. Dock kanske lite dåligt förklarat men jag tyckte då det var väldigt uppenbart vad problemet var.

OnT: Känns ju som du måste försöka hitta något som du kan böja och på så sätt få till en form som du kan lirka under.
Är det nog med utrymme för att man kan peta in något under grafikkortet och sedan in mot haken? Dvs. Mellan grafikkort och moderkort. Om man kan böja till något man kan trycka nog hårt med. Typ gaffel eller liknande som man kanske får offra om man inte har något passande redan.

Edit: too late, han har löst det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

har haft liknande problem med m-atx och SLI kort... Fick ploppa ur låset med en lång skruvmejsel. Gäller att vara stadig på handen

Permalänk
Hedersmedlem

Där har man hamnat och kliat sig i huvudet när man skulle ner i itx-träsket

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.