Ultrawide - värt pengerna eller dumt köp just nu?

Permalänk
Avstängd

Ultrawide - värt pengerna eller dumt köp just nu?

Halloj.

Har börjat snöa in på att skaffa en Ultrawide, jag tror helt klart att det är framtiden för skärmar men frågan är om det är prisvärt just nu, samt frågan är hur prisutvecklingen kommer att vara det närmsta året på kvalitetsskärmar?

Den jag tittar på är Acer 34" X34P G-Sync IPS Curved Swivel 120Hz

Alternativet som jag ser det är AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync som är betydligt billigare men samtidigt har fått "mycket" sämre omdömen än Acers x34a. Dock så är den onekligen 4000 kronor billigare.

Men om jag gör en investering i den här prisklassen så siktar jag på en skärm som kommer att täcka mina behov i minst 5 år.

Jag kör i dagsläget ett 1080 kort med en i8700 prolle och är därmed inte intresserad eller beredd samt har inget behov att gå upp på någon 4k lösning. Eventuellt är prestandan och priset på grafikkort och processorer försvarbar om 5 år att hoppa upp till 4k och samtidigt kunna driva en 4k skärm med bra prestanda.

Men frågan är då den om tidpunkten för köp av en kvalitets ultrawide är dålig just nu, om man väntar 6-12 månader tror ni då att priserna har förändrats något eller kommer de att ligga kvar på dagens nivåer?

Visst kliar det i fingrarna i dagsläget men igentligen är det ingen panik med inköp, är ganska nöjd med min 27" 1080p skärm men en x34p vore ju en fruktansvärd fin uppgradering till min mancave.

Man kan ju gå i tankarna att istället för en ultrawide så skulle man kunna köpa ett till 1080 och köra SLI osv, frågan vad som är värt mest i dagsläget...

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du väntar till sommaren 2018.
Kommer komma mycket bättre skärmar.

Om du ska köra 3440x1440 så kommer du förmodligen behöva bättre graffe.
Hade svårt att driva spel på högsta inställningarna med en 352UCG och ett 1080TI

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det funkar bra att köra 3440x1440 med ett 1080 (har själv kört med ett i runt ett år), du kanske behöver skippa de värsta grafikinställningarna. Man kan givetvis alltid vänta på nyare och bättre hårdvara men jag skulle slå till nu.

Har en Asus ROG Swift PG348Q som är suverän!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Jag skulle säga att du väntar till sommaren 2018.
Kommer komma mycket bättre skärmar.

Om du ska köra 3440x1440 så kommer du förmodligen behöva bättre graffe.
Hade svårt att driva spel på högsta inställningarna med en 352UCG och ett 1080TI

Men det gick inte att maxxa grafiken även om du körde Gsync? isånna fall så kommer jag vänta en uppgraderings cykel till innan jag kliver upp på ultrawide helt klart.

Har väll sneglat på 27" 2560x1440 också men det känns som en lite "meh" uppgradering när jag redan har en 27" skärm dock bara 1080p men det känns som det inte skulle bli någon wow känsla direkt på den upgraderingen.

Vänta till sommaren är förmodligen ett bra råd, men när det kliar i fingrarna....

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt fin ut, men jag har blivit uppfostrad med mantrat att om du köper en Ailenware så betalar du överpris för märket på prylarna, ska dock genast kolla upp någon recension på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ser väldigt fin ut, men jag har blivit uppfostrad med mantrat att om du köper en Ailenware så betalar du överpris för märket på prylarna, ska dock genast kolla upp någon recension på skärmen

Den han länkade är bästra ultrawiden på marknaden för tillfället.
3440x1440 kommer med +144Hz nästa år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med pixeltätheten på skärmen du har nu motsvarar den ungefär en 35" 1080p Ultrawide. Jag köpte en Benq XR3501 i somras för ca 5000 SEK och tycker den funkar super för spel! Stor ultrawide med fina färger, bra betracktningsvinklar och 144 Hz. Maxar Destiny och ligger aldrig under 100 Hz med ett 1080 Ti, hade den haft G-sync hade den varit nära nog perfekt.
Visst är pixeltätheten dålig och det syns i många spel. Tar dock hög FPS före pixeltäthet alla dagar i veckan.
Skulle inte vilja ha den på jobbet, då är upplösningen alldeles för låg. Har en 1440p 34" Ultrawide på jobbet just nu, upplösningen är perfekt för arbete men tyngre att driva för spel.

Allt handlar om prioriteringar, men för priset jag betalade är jag 100% nöjd!

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peccz:

Är du nöjd med pixeltätheten på skärmen du har nu motsvarar den ungefär en 35" 1080p Ultrawide.

Hur tänkte du där?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hur tänkte du där?

Han menar nog att den är ungefär lika hög , fast bredare så det blir ungefär samma pixeltäthet , det är ju 2560x1080 på den

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur tänkte du där?

Han har rätt, då en Ultrawide i 1080p inte är 1920x1080 utan 2560x1080 så blir pixeldensiteten mer eller mindre lika. En 27" 1920x1080 är ca 81ppi medan en 35" 2560x1080 är ca 79ppi. I praktikten så blir alltså inte bildkvalitén sämre vad gäller just upplösning i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Ok, någon som vet vilken den bästa 1080p ultrawiden är just nu? hittar en skärm på inet med 2560x1080 och den är endast 75Hz ?

Edit : hittade en på webbhallen som heter AOC AGON AG352QCX men det är freesync..... Varför är 75% av skärmarna där ute freesync när ingen köper AMD kort längre? WTF?

AOC AG352UCG 3440x1440 Gsync kanske är mest skärm för pengarna idag? (9000 kr) om man inte är superkänslig användare.

Edit 2 : Fuck it, jag tror jag väntar sex månader.

Permalänk
Medlem

Acer predator z35 har 2560x1080 med G-sync. Inte billigaste panelen men välbyggd och tål katter som klättrar på skärmar utan att ens börja gunga. Foten är absolut genial för en som kör med rattar och grejer då fötterna går runt om och jag kan få skärmen närmare så 10/10 för konstruktion

200 hz men responstiderna nära svart är dåliga vilket märks. Så du måste aktivera ulmb men då får du verkligen knivskarp crt bild. Jag fixar dock inte hur de dödar dynamiken i bilden så jag använder det aldrig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ok, någon som vet vilken den bästa 1080p ultrawiden är just nu? hittar en skärm på inet med 2560x1080 och den är endast 75Hz ?

Edit : hittade en på webbhallen som heter AOC AGON AG352QCX men det är freesync..... Varför är 75% av skärmarna där ute freesync när ingen köper AMD kort längre? WTF?

AOC AG352UCG 3440x1440 Gsync kanske är mest skärm för pengarna idag? (9000 kr) om man inte är superkänslig användare.

Edit 2 : Fuck it, jag tror jag väntar sex månader.

Jag har en AOC AGON AG352UCG, och jag gillar den skarpt! Vissa användare har rapporterat om ett visst flimmer i spel när G-Sync är påslaget, men det är något som förekommer hos bildskärmar från många olika tillverkare. Vidare kom jag från en 4K-bildskärm, så för mig blev det alltså en nedgradering i upplösning - något jag ej stört mig på! Klart att pixeltätheten är något sämre, men i övrigt är skärmen mycket trevlig.

Den är konstruerad lite som en stridsvagn, och väger således väldigt mycket. Men det känns stabilt, och bra, för en dyr bildskärm. Kanterna är dock högblanka och reflekterar ljus, vilket vissa kan se som ett minus. Kvaliteten på bild och färger är mycket bra, men det krävdes lite pillande för att få till det.

Skulle absolut inte köpa en av de dyrare modellerna från konkurrenterna, om jag kunde göra om köpet med facit i hand. Att den är mycket billigare än de andra betyder ju inte att den är "billig", för det är den ju inte!

Om du orkar vänta så kan du för all del göra det, du kan ju ändra dig om du så vill. Lycka till!

Edit - angående 4K, ett till GTX 1080, osv:
Du har alltså en bildskärm med upplösningen 1080p på 27 tum nu? För mig var steget från 1080p till 4K ENORMT, och steget från 4K till 3440x1440 märkbart men inte illa. Att kolla på en bildskärm på 24 tum, 1080p, är nu olidligt för mig personligen. Jag tror nog att det bästa du kan göra för att faktiskt "förbättra" din spelupplevelse är att ta ett steg upp i upplösning. Jag tycker dessutom att ett till GTX 1080 är en dum idé, för om du ska sitta kvar på 1080p så blir det pengar i sjön! SLI fungerar inte heller så värst bra vid alla tillfällen. Om du inte ska skaffa en skärm så tycker jag att du gör bäst i att vänta på nästa generation grafikkort.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Ska man vänta 6-9mån för att "det kommer bättre" kommer man aldrig köpa datorprylar.

Köpte själv en Samsung ultrawide och är grymt nöjd.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Waiting game är oftast bäst och billigast. Jag hoppas ultrawide skärmarna har gått upp i storlek och bytts till oled eller mukroled panel när jag nött ut min

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

La ut min befintliga skärm på blocket, får jag sålt den till ett vettigt pris så blir det nog en AOC AGON AG352UCG. Känns som en "sweet spot" på något sätt, visst är predator skärmarna bättre men det är även 4000 kr upp dit. Alternativt Ailenware skärmen som "bara" är 2000 kr upp...

Permalänk
Avstängd

Alienware 34: AW3418DW är beställd, jeezus christ! kommer att gå på moln den närmsta månaden tills den är levererad, förmodligen även efter den är levererad

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Alienware 34: AW3418DW är beställd, jeezus christ! kommer att gå på moln den närmsta månaden tills den är levererad, förmodligen även efter den är levererad

God Jul!

Grattis till bra köp, kan glädja sig med att det knappast kommet ta 1 månad som Dell säger utan snarare 1 vecka😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ruggigt sugen på o köpa alienware 34an med, men ni tror inte den kommer sjunka något alls under mellandagarna?..
Eller är de lika bra o beställa nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StarKzz:

Ruggigt sugen på o köpa alienware 34an med, men ni tror inte den kommer sjunka något alls under mellandagarna?..
Eller är de lika bra o beställa nu?

Du förlorar väll ingenting på att vänta, dock så är skärmen redan sänkt med 3000 :-

Permalänk
Medlem

@Dredd: Möjligt, kanske inte blir någon minskning är ju redan relativt billig i klass med dem andra!

Permalänk
Medlem

Det var då självaste f*n. Inte en enda vettig mellandagsrea på UW skärmar

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Halloj.

Har börjat snöa in på att skaffa en Ultrawide, jag tror helt klart att det är framtiden för skärmar men frågan är om det är prisvärt just nu, samt frågan är hur prisutvecklingen kommer att vara det närmsta året på kvalitetsskärmar?

Den jag tittar på är Acer 34" X34P G-Sync IPS Curved Swivel 120Hz

Alternativet som jag ser det är AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync som är betydligt billigare men samtidigt har fått "mycket" sämre omdömen än Acers x34a. Dock så är den onekligen 4000 kronor billigare.

Men om jag gör en investering i den här prisklassen så siktar jag på en skärm som kommer att täcka mina behov i minst 5 år.

Jag kör i dagsläget ett 1080 kort med en i8700 prolle och är därmed inte intresserad eller beredd samt har inget behov att gå upp på någon 4k lösning. Eventuellt är prestandan och priset på grafikkort och processorer försvarbar om 5 år att hoppa upp till 4k och samtidigt kunna driva en 4k skärm med bra prestanda.

Men frågan är då den om tidpunkten för köp av en kvalitets ultrawide är dålig just nu, om man väntar 6-12 månader tror ni då att priserna har förändrats något eller kommer de att ligga kvar på dagens nivåer?

Visst kliar det i fingrarna i dagsläget men igentligen är det ingen panik med inköp, är ganska nöjd med min 27" 1080p skärm men en x34p vore ju en fruktansvärd fin uppgradering till min mancave.

Man kan ju gå i tankarna att istället för en ultrawide så skulle man kunna köpa ett till 1080 och köra SLI osv, frågan vad som är värt mest i dagsläget...

Det är en något onödig frågeställning utan att veta vad exakt du har i dagsläget. Är det enbart den större bredden som du är intresserad av, eller tillför det något annat du finner användbart?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eyeless1983:

Grattis till bra köp, kan glädja sig med att det knappast kommet ta 1 månad som Dell säger utan snarare 1 vecka😁

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker? fick leveransdatum 2018-01-18

Min befintliga 27" skärm blir såld imorgon, så kommer att få sitta med min backup skärm på 23" fram tills dess... Dagens i-lands...

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Dells Ultrasharp-skärmar i det breda utförandet? Alltså de modellerna som har varken g-sync eller skyhög uppdateringsfrekvens. Är inte så sugen på att betala så mycket extra för g-sync när det inte verkar ge så mycket för pengarna. Bildkvalitén är det viktigaste.

Sitter med en vanlig 60 Hz 27 tums IPS-skärm i nuläget samt ett 1080 Ti. Suverän bild på denna i både film och spel. Så man är lite skeptisk till ett byte när man läser om alla som har problem med backlight bleeding t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Sitter med en vanlig 60 Hz 27 tums IPS-skärm i nuläget samt ett 1080 Ti. Suverän bild på denna i både film och spel. Så man är lite skeptisk till ett byte när man läser om alla som har problem med backlight bleeding t.ex.

Om du har 60hz 1080p 27" så är det nog läge att uppgradera om du har ett 1080TI, annars känns det som om du har rejäl "overkill" på grafikkortet, många säger att steget ifrån 60 till 100Hz så är det en enorm skillnad på flyt i spelen, steget ifrån 100-144hz är dock inte lika stort.

Permalänk
Medlem

Blev grymt sugen! Hur länge gäller erbjudanted?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Om du har 60hz 1080p 27" så är det nog läge att uppgradera om du har ett 1080TI, annars känns det som om du har rejäl "overkill" på grafikkortet, många säger att steget ifrån 60 till 100Hz så är det en enorm skillnad på flyt i spelen, steget ifrån 100-144hz är dock inte lika stort.

Nej det är en 2560*1440-skärm. Så 3440*1440 är vad jag kollat på som uppgradering.

Ser mig som en casual gamer. Spelar aldrig något multiplayer. Mycket blandade spel, men på senaste tiden har det blivit typ 99 % Minecraft.

Sedan är jag också lite skeptisk till ultrawide på grund av det varierande stödet i olika spel. Jag spelar ibland lite äldre spel också som jag vet saknar stöd för 3440*1440. I de fallen känns dubbla skärmar som ett bättre val. Men i övriga fall så vore det väldigt trevligt.