Permalänk
Medlem

55 Oled eller 65 Qled?

Tja

Sugen på en ny tv, Elgiganten kör lite mellandags rea på exempelvis nedan modeller. Sitter på en gammal plasma 50 idag.

kan inte bestämma mig, vilken hade ni gått på?

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/QE65Q8FAMTXXC/...

Permalänk
Medlem

50 -> 55 känns lite tråkigt.. kör på 65 istället

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Oled eller inget gäller för mig. Lika bra köpa nått billigt om man måste köpa TV nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakapo:

Tja

Sugen på en ny tv, Elgiganten kör lite mellandags rea på exempelvis nedan modeller. Sitter på en gammal plasma 50 idag.

kan inte bestämma mig, vilken hade ni gått på?

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/QE65Q8FAMTXXC/...

Tänk på att 65-tummaren du länkade till är QLED, inte OLED. Det kommer troligen även komma någon 65" OLED för ~22 tkr, vilket det gjorde på Black Friday, så 30 bör du inte behöva betala för en 65.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

OLED är långt mycket bättre än LED imo. Jag hade valt OLED TVn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gå inte på Samsungs marknadsföringsfint. QLED är lcd och inte nödvändigtvis bättre än andra lcd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

ja, sitter ca 3,5m ifrån, så 65 hade ju varit lite mer ompfh till en början, sen är väl såklart Olen litet strå vassare bildmässigt, framförallt svärta.. Svårt.

Permalänk
Medlem

Beror väl på rummet och vad du ska se. Har du ett ljust rum och ska kolla på idrott och allmänt så kör qled. Har du bäcksvart rum och ska kika mer på film etc kör oled.

Oled har överlägsen svärta, problem med bildmotorer (hackig bild på många billigare) och generellt dyrare. LCD har bättre ljusstyrka och i samma prisklass mycket bättre flyt i bilden.

Är själv en sån som gillar oled som koncept men mitt vardagsrum och vad TVn används till mest gör en oled helt meningslöst. Kör 60" plasma än hade den gått sönder idag hade jag köpt 65mu7075 eller 65q8famt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Lite så jag resonerar inför mitt kommande TV köp. Jag har pengar, men känns som att vadför ska jag köpa OLED när jag bara glor Fotboll,Hockey, Twitch, svtplay och enstaka serier på Netflix. Sen har jag aldrig helt nersläckt när jag glor film. Mer sugen på en 65" för hyffsad peng då jag sitter 2.8m från tv:n.

Edit: God Jul

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Jepp sen får folk skriva upp oled hur mycket dom vill men har man en budget vilket de allra flesta har så är i min värld 65" oftast större än 55"

Go jul

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Beror väl på rummet och vad du ska se. Har du ett ljust rum och ska kolla på idrott och allmänt så kör qled. Har du bäcksvart rum och ska kika mer på film etc kör oled.

Oled har överlägsen svärta, problem med bildmotorer (hackig bild på många billigare) och generellt dyrare. LCD har bättre ljusstyrka och i samma prisklass mycket bättre flyt i bilden.

Är själv en sån som gillar oled som koncept men mitt vardagsrum och vad TVn används till mest gör en oled helt meningslöst. Kör 60" plasma än hade den gått sönder idag hade jag köpt 65mu7075 eller 65q8famt.

Jag vet att det var skriverier om äldre OLED att de kunde hacka med vissa högupplösta bildkällor, men jag har inte sett det med dagens varianter. Har du någon mer info om det så man kan läsa?

Jag kör också plasma och kommer definitivt köpa OLED när det blir dags för byte, skulle aldrig betala så mycket för en LCD.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Nja har ingen direkt info så utan mest gått på vad jag sett. Nog finns det oleds med bra flyt men brukar inte vara de billigare modellerna som ofta rekommenderas. Beror givetvis på hur känslig man är för sånt.
Oavsett vilken tv man köper så kompromissar man, se bara till att kompromissa på sånt som är mindre viktigt för en själv.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Oled har på inga sätt sämre bildflyt än lcd. Måhända inte samma som plasma men en del ser regnbågar med plasma tydligen. När de gäller oled spelar märke inte så stor roll de är samma panel i grunden. Chipset skiljer men verkar mest va med interpolationslägena de börjar spela in. Är man absolut purist och kör utan får man ju hack med 24p signaler om panelen arbetar rätt.

Jag kör racing och de flyter då på i 60 hz utan problem. Måhända inte crt skärpa men jämfört med plasman så märker jag att ingen större skillnad om någon.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Okej. Så oled i samma prisklass har inga problem med flytet jämfört med LCD? Vilken prisklass pratar vi då om?
Om du jämför oled för 30 mot LCD för 10 är jag med på resonemanget men budget oled mot liknande prissatta LCD så har vi helt olika upplevelser. Och jag pratar tv/film inte spel då blir det en helt annan diskussion om latenser etc som jag gärna håller mig utanför.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Vilken budget oled syftar du på? Alla årets modeller ger referensbild iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

budget OLED eller inte handlar om design och bättre ljud i de dyrare. Så köper du en LG OLED 65W7 för 80000 så är bilden exakt samma som på en LG 65B7 för 25000, bara design och ljud skiljer.
Sen kan man alltid diskutera om Sony, philips eller panasonic har bättre bildprocessor. Men Sonyn som är mycket dyrare har också ett väldigt mycket dyrare ljudsystem. Och alla använder samma paneler från LG.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Oled helt klart. Inget snack om saken. Man blir frälst.
Lite som att gå från en mekanisk hdd till en SSD, eller från 60hz -> 144hz. Man går helt enkelt inte tillbaka till det gamla.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Oled! Har en 65E6V jag köpte förra julen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Nja har ingen direkt info så utan mest gått på vad jag sett. Nog finns det oleds med bra flyt men brukar inte vara de billigare modellerna som ofta rekommenderas. Beror givetvis på hur känslig man är för sånt.
Oavsett vilken tv man köper så kompromissar man, se bara till att kompromissa på sånt som är mindre viktigt för en själv.

Men har du några faktiska exempel på det här eller skjuter du från höften? För jag har inte sett några bevis på vad du beskriver, om det stämmer vill jag väldigt gärna veta det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men har du några faktiska exempel på det här eller skjuter du från höften? För jag har inte sett några bevis på vad du beskriver, om det stämmer vill jag väldigt gärna veta det.

Tycker också det låter konstigt, har själv en 55C7 Oled, och känner inte igen mig alls. Och då är väl denna en av de "billigare"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OLED, alltid. LCD och framför allt Samsung kan gå hem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

OLED är långt mycket bättre än LED imo. Jag hade valt OLED TVn.

Beror på vilken LED TV. Sony ZD9 är nästan lika bra som OLED. Sen om man har råd med 100" som uppnår 2800 nits vid HDR. Så är man i himlen.
Nackdel är den kostar 730.000 kr.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Personligen så räcker det med att titta på en OLED brevid valfri LED så är valet klart. Skulle aldrig överväga något annat än OLED.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en 60" LG plasma som gick år pipan (grön rand mitt i bilden) till en 65" LG OLED65B7V för typ en månad sedan och JÄKLAR i huset vad bra bilden är. Kommer inte in en LCD-TV i min lägenhet helt klart.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Beror väl på rummet och vad du ska se. Har du ett ljust rum och ska kolla på idrott och allmänt så kör qled. Har du bäcksvart rum och ska kika mer på film etc kör oled.

Oled har överlägsen svärta, problem med bildmotorer (hackig bild på många billigare) och generellt dyrare. LCD har bättre ljusstyrka och i samma prisklass mycket bättre flyt i bilden.

Är själv en sån som gillar oled som koncept men mitt vardagsrum och vad TVn används till mest gör en oled helt meningslöst. Kör 60" plasma än hade den gått sönder idag hade jag köpt 65mu7075 eller 65q8famt.

Skrivet av MrQke:

@Mikaelmannen: Lite så jag resonerar inför mitt kommande TV köp. Jag har pengar, men känns som att vadför ska jag köpa OLED när jag bara glor Fotboll,Hockey, Twitch, svtplay och enstaka serier på Netflix. Sen har jag aldrig helt nersläckt när jag glor film. Mer sugen på en 65" för hyffsad peng då jag sitter 2.8m från tv:n.

Edit: God Jul

Argumentet om ljusstyrka tycker jag är nonsens på dessa breddgrader. Sverige är ett väldigt mörkt land större delen av året. Ni kan inte använda amerikanska bedömares utlåtanden om ljusstyrka. En normalbelyst bostad är inte ekvivalent med dagsljus. En mulen dag såhär års blir det knappt ljusare på dagtid än vad normal belysning ger. Och det är ändå i den ljusaste "banjosödern" av Sverige. Man behöver inte mörklägga för att få bra bild från en modern TV oavsett typ, det är bara dåligt för ögonen. I princip bara projektorvisning kräver det.

Skrivet av XPerion:

Beror på vilken LED TV. Sony ZD9 är nästan lika bra som OLED. Sen om man har råd med 100" som uppnår 2800 nits vid HDR. Så är man i himlen.
Nackdel är den kostar 730.000 kr.

Vem vill ha en så ljusstark TV? Redan en "dålig" HDR-TV är bländande tycker jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Köpte OLED förra vintern och är fortfarande otroligt nöjd med mitt köp!