Steam - Vad är bra, vad kan göras om, vilka features använder du mest?

Permalänk
Medlem

Steam - Vad är bra, vad kan göras om, vilka features använder du mest?

Tjena!

Lång historia kort: jag vill veta vad ni tycker om Steam.

1 - Vad är bra med Steam?

2 - Vad borde göras om och varför?

3 - Vilka features använder ni mest på Steam? T.ex. söka efter nya spel, kolla in vad kompisar spelar, community hub-flöde, etc.

Ha det / euro

Permalänk
Medlem

1. mycket på samma plats
2. Mindre bröte och en webbläsare utan 10000000 ads
3. Bara biblioteket, resten är smått värdelöst tyvärr

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bättre rekommendationer, MYCKET högre kvalitets-check på spelsläpp, bättre sökfunktioner på marknaden. Till exempel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Stöd för annat än 1080p...

inte snyggt i 4k som är uppskalat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Bättre rekommendationer, MYCKET högre kvalitets-check på spelsläpp, bättre sökfunktioner på marknaden. Till exempel.

Skulle du vilja att man kan browsa typ AAA-spel och indie-spel i varsina delar för sig? Vad menar du saknas med rekommendationerna?

Permalänk
Inaktiv

Bort med DRM, GOG har visat att det går att gå en annan väg. Att kunna köpa spelen via sidan eller klienten? Fine. Men möjligör att kunna köra sina spel utan klient och en massa bloat. För mycket fokus på annat än själva spelen. Gör typ allt GOG gör helt enkelt.

Bättre hantering av spelbiblioteket. Jag är uppe i 1146 spel. Räcker med något hundratal spel innan man blir tvungen att börja kategorisera sina spel. Fungerar bra tills kategorierna går sönder, hände nyligen när jag provade den usla Linux-klienten för Steam.

Inför möjlighet att hyra och/eller streama spel istället. Med nuvarande avtal så köper vi inte ens spelen och äger inte mer än rätten att använda spelet. GOG gör detta bättre, gör som GOG.

Finns säkert mer saker men det är det jag har nära tillhands iallafall.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Bra tips, ska kolla in GOG mer!

Permalänk
Medlem

1 - Vad är bra med Steam?
Jag har alla spel på ett ställe, får uppdateringar automatiskt och kan se om polarna är online och vad det då spelar. Funktioner som att bjuda in vänner till spel gillas starkt då jag ofta och gärna spelar med andra. Spel som stöder Workshop gör det enkelt att lägga till moddar om man gillar sånt

2 - Vad borde göras om och varför?
Sök och listningar av spel i butiken är rörigt, taggningssystemet verkar inte fungera korrekt, det verkar inte riktigt fungera att söka på fler taggar samtidigt (coop,humor och stöd för kontroll t.ex.) Prissättningen är emellanåt väldigt ofördelaktig om man bor utanför USA. Ett spel som kostar några tior i USA kan samtidigt kosta över hundringen i Euros.

3 - Vilka features använder ni mest på Steam?
T.ex. söka efter nya spel, kolla in vad kompisar spelar, community hub-flöde, etc.
I särklass mest biblioteket såklart, men jag kollar ständigt efter nya och roliga spel, läser ibland i forumen för lite olika spel som intresserar mig, och jag tittar ibland i Workshop efter roliga mods (om spelet stöder sånt). Gemenskapscentralen eller vad den heter går mig nästan helt förbi, jag tycker den bara är rörig, och jag använder sällan eller aldrig den inbyggda webbläsaren eftersom jag har Chrome uppe på skärm två.

Varför vill du veta vad vi tycker om Steam förresten? Har du insyn/möjlighet att påverka utvecklingen av Steam på nåt sätt eller är du bara nyfiken?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

1, Alla spel finns på ett ställe och tjänsten funkar 24/7.
2, Man borde kunna sälja spel på steam som man säljer grejer i steam market och då får säljaren välja priset.
3, Jag använder library för steam är ju till för att spelas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Varför vill du veta vad vi tycker om Steam förresten? Har du insyn/möjlighet att påverka utvecklingen av Steam på nåt sätt eller är du bara nyfiken?

Jag känner Gaben va...! Nä, inte riktigt. Jag håller på med ett litet projekt för min egen del och Steam är ett bra case! Blir jag nöjd med vad jag kommit fram till kanske jag presenterar det på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Stöd för annat än 1080p...
inte snyggt i 4k som är uppskalat.


Lär inte hända på ett bra tag med tanke på att över 90% sitter på 1080p eller lägre.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

1 - Vad är bra med Steam?

Bra utbud, bra priser, bra klient (jämfört med uplay/origin). Reorna, förstås.

Citat:

2 - Vad borde göras om och varför?

Jag tycker hanteringen av allt skit som ramlar in (trading cards etc som ligger i Inventory) borde förenklas. Det är ett helt tvådagarsprojekt med dussintals klick och två email att sälja ett jävla trading card för 0.08 euro! Och det går inte att sälja alla på en gång, så det är samma tröstlösa skit för vartenda kort, för att i slutänden få in 2:50.

Citat:

3 - Vilka features använder ni mest på Steam? T.ex. söka efter nya spel, kolla in vad kompisar spelar, community hub-flöde, etc.

Store och Library, ingenting annat.

Permalänk
Medlem

1 - Vad är bra med Steam?

Det är en kanal för nya utvecklare att nå en stor publik. Tyvärr dränks dessa oftast i ett hav av digital avföring.

2 - Vad borde göras om och varför?

Den fete borde fråntas kontrollen och ersättas av någon som har åtminstone ett uns intresse av att rensa upp i skiten.

3 - Vilka features använder ni mest på Steam? T.ex. söka efter nya spel, kolla in vad kompisar spelar, community hub-flöde, etc.

Ibland idiotförklarar jag folk på forumen men för det mesta använder jag det bara som en launcher. Är det rea kanske jag köper något men jag kollar alltid GOG först.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tycker det laggar och e rätt segt, när man ska tradea till exempel så får jag rätt ofta error av okänd anledning.