Rekommenderad 3440x1440, IPS, Curved 100hz+ monitor?

Permalänk
Medlem

Rekommenderad 3440x1440, IPS, Curved 100hz+ monitor?

Hejsan, jag kollar runt lite på 3440x1440, IPS, Curved 100hz+ monitors och jag undrar om där är några ni hade rekommenderat? Just nu så är jag inne på en Acer Predator X34P.

Permalänk
Medlem

acer predator x34, går för 8,5k på inet.

Permalänk
Medlem

@titanx1337: Jo men har hört att eftersom den inte kommer i 100hz (måste overclockas) så kan den ibland inte uppnå 100hz. Och 34p kan kanske gå upp till 120hz vad jag har hört. Min nuvarande skärm är 144hz så vill helst komma så nära det som möjligt

Permalänk

@mambans: De är bra pris som attan för den skärmen men tänker du lira mycket snabba Shooters och inte bara slöa singleplayer lir hade

jag antingen skaffat:

https://www.inet.se/produkt/2210000/acer-xb271hu-special

eller väntat tills Gått ner en smula i pris:

http://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-curved-gaming-mon...

Har själv ägt en Acer Predator 34" men i ärlighetens namn tyckte jag den kändes liiiite för slö.
Bytte ner mig till acer-xb271hu och är stennöjd.

Men de beror helt på vad du ska spela/Ha skärmen till såklart!

Permalänk
Medlem

@Honkytonky: Jag spelar lite av allt och mycket film och serier. Jag har en ROG PG279Q just nu men är sugen på att kanske sälja den och uppgradera till en Widescreen Curved (IPS, 1440p+ och 100hz+)

Och vad menar du med för slö? Menar du refresh raten eller responstiden?

Permalänk
Medlem

@mambans: Jag är precis som du också lite inne på en x34p... Sen så finns ju Alienware AW3418DW. Om informationen som finns än så länge stämmer så ska väl displayen på dessa två vara identiska.
Personligen så föredrar jag Predator skärmen rent utseendemässigt.

Testade en x34a men var inte nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en funderare på vad jag mest kommer använda skärmen till. Kommer du mest spela FPS spel som man vrider karaktären snabbt osv så kommer du vilja ha så snabb uppdateringsfrekvens som möjligt för att få så len bild när du väl vänder dig och sedan måste du titta på din dator för att 1440p kräver en lite starkare dator så om du ska ha en 100hz så måste din dator kunna komma upp i 100 FPS för att det ska utnyttjas helt och hållet. Däremot är det enklare att uppnå högre uppdateringsfrekvens på 1080p skärmar då det är mindre krävande av datorn. Så 1440p ser inte lika bra ut i spel som CS go osv för den låga Hz en men i spel som lol DotA wow assassin's Creed eller massa effect Andromeda så tycker jag själv att 1440p 100hz är riktigt nice.
Men som sagt det är inte helt ospelbart i FPS spel med 100hz men man kan störa sig vid den hackiga bilden när man vrider sig snabbt. Jag spelar själv CSGO på min 3440x@1440p skärm det är lite ovant i den upplösningen men det funkar. Om man i vissa spel föredrar 1080p så kan man alltid ändra upplösningen ingame men då får man svarta kanter på vardera sida.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Bitzy: ah, ja jag föredrar också Acer Predatorn mer. Vad var det du inte var nöjd med x34a? och vad hade du innan du testade den?

Permalänk

Jag har själv en X35P men kom på nu att det är en VA-panel.

Skulle det inte komma någon ny från antingen ASUS eller Acer runt 34" med 144hz och 3440x1440?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Jag har en gtx 1080 ti så tror nog jag kommer kunna komma upp vid rätt bra fps. Och jag spelar lite av allt men jag spelar inte riktigt CSGO seriöst så är inte så noggrant.

Permalänk
Medlem

@Ninotramp: hm.. Jag har inte sätt något iallafall ;/

Permalänk
Medlem

Ryktas väl att det ska komma 3440×1440 @ 200hz snart

Permalänk
Medlem

@joole: Fast även IPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Bitzy: ah, ja jag föredrar också Acer Predatorn mer. Vad var det du inte var nöjd med x34a? och vad hade du innan du testade den?

Har en gammal 21,5" skärm så det var ju väldigt tragiskt att packa ner och skicka tillbaka en 34"..!
Skärmen hade kraftig backlight bleed + att färgen på vit bakgrund var underlig.
Det verkar som att displayen på Alienware skärmen generellt är bättre när det kommer till backlight bleed vilket gör att jag har hopp om detsamma kommer gälla x34p.
Märkte heller inte av kurvan direkt på x34a så det låter också positivt att x34p kommer att vara lite mer böjd. Tycker ju dock att priset är i saftigaste laget...

Permalänk
Skrivet av joole:

Ryktas väl att det ska komma 3440×1440 @ 200hz snart

200hz var det nog ja..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@joole: Fast även IPS?

https://www.tweaktown.com/news/58960/acer-predator-x35-35-inc...

Permalänk
Medlem

@joole: hm.. Damn!

Permalänk
Medlem

@Bitzy: ah oke. Ja priset är lite mycket men kan man så kan man

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mambans:

Misstänker att det är VA panelen Asus kommer också att släppa en 35:a med VA och HDR.
Sen ska VA med HDR ha snyggare svärta än IPS men de har inte släppts än.

X34A för 8500:- är ett riktigt bra pris har en X34 den första modellen inga fel och 100 hz. Har haft Asus 34:a välvd med men gillade inte den.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Ah okej, så det är inte IPS på den nya x35? Vet du vilket som är best IPS (utan HDR) eller VA med HDR?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mambans:

@Tiamat: Ah okej, så det är inte IPS på den nya x35? Vet du vilket som är best IPS (utan HDR) eller VA med HDR?

Har bara sett en tysk video på IPS vs VA quantum dot och där vann VA men det var olika märken.

Finns engelsk sub.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Ah okej

Oh damn, mer skillnad än jag trodde.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mambans:

@Tiamat: Ah okej

Oh damn, mer skillnad än jag trodde.

Tagit från kommentarerna på filmklippet:

sermerlin1
för 11 månader sedan
Oh my god how inferior that asus monitor really looks when compared to this CFG70 samsung monitor. It looks like outright IPS vs TN panel (where asus is tn and samsung is IPS) comparison.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: aa exakt. Undrar bara vad skillnaden är på "Quantum dot" som i videon och på HDR. hm..

Permalänk
Medlem

Jag väntar ivrigt på 200 hzen iaf

Permalänk
Medlem

@joole: Jo, om det stämmer att VA med HDR är bättre än IPS och den inte kostar över 20:000 så är jag också väldigt sugen på den.

Permalänk
Medlem

x34p skulle ju släppas under 2016 enligt information, det har ju tagit något längre tid om den nu kommer i januari som utlovat. Så vem vet om det kommer några 200hz skärmar i år, saker har en förmåga att dra ut på tiden väldigt länge, personligen är jag lite skeptisk men vi får väl se

Permalänk
Medlem
Permalänk

@mambans: Just Precis. Både i respons och 100HZ är lite för lite i mitt tycke efter man suttit med 120-144HZ och 1ms TN paneler i många år nu. Men de är en smaksak. För mig var de för sluggish i shooters att "Byta ner sig" på de planet men som tur var hade jag en polare som inte är lika kräsen och bryr sig mer om bild och inlevelse man får av en sådan skärm så han köpte den av mig och jag köpte den 27" IPS 165HZ jag länkade

Permalänk
Medlem