[LÖST] Server FPS låst till 125

Permalänk
Medlem

[LÖST] Server FPS låst till 125

Tjena.

Vi kör Gentoo och försöker köra igång en CSGO server på en helt ny maskin som kör Intel E5-1650 v4 CPU. CSGO ska köras i 128 FPS så vi har satt -tickrate 128. Problemet är att FPSen verkar låsas till max 100. Ändrar vi från 100HZ kernel till 1000HZ så låser den sig istället vid 125 FPS istället för 128 som den normalt ska.

Vi är helt förbryllade över situationen då vi aldrig stött på problemet tidigare under våra 10+ år i CS branschen. På våra gamla maskiner med samma config och settings för CSGO så fungerar det utan problem. Den ska klara 128 FPS med 100HZ och det handlar inte om att CPUn är överarbetad utan vi testar med 0-1 spelare på servern.

Vad vi testat:
High Resolution Timer PÅ/AV
CONFIG_HZ_ 100/250/1000
Clocksource tsc
pstates PÅ/AV
No dynticks

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Tjena.

Vi kör Gentoo och försöker köra igång en CSGO server på en helt ny maskin som kör Intel E5-1650 v4 CPU. CSGO ska köras i 128 FPS så vi har satt -tickrate 128. Problemet är att FPSen verkar låsas till max 100. Ändrar vi från 100HZ kernel till 1000HZ så låser den sig istället vid 125 FPS istället för 128 som den normalt ska.

Vi är helt förbryllade över situationen då vi aldrig stött på problemet tidigare under våra 10+ år i CS branschen. På våra gamla maskiner med samma config och settings för CSGO så fungerar det utan problem. Den ska klara 128 FPS med 100HZ och det handlar inte om att CPUn är överarbetad utan vi testar med 0-1 spelare på servern.

Vad vi testat:
High Resolution Timer PÅ/AV
CONFIG_HZ_ 100/250/1000
Clocksource tsc
pstates PÅ/AV
No dynticks

Du pratar om två helt olika saker. Servern påverkar inte hur många FPS du har. Tickrate och FPS är två helt olika saker där tickrate är hur många gånger du kommunicerar med servern per sekund och FPS är hur många frames ditt grafikkort renderar per sekund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Problem löst nu. Slog på ACPI och CPU Idle support!

CSGO tickraten låser FPSen till samma. Så 128 tickrate = 128 server FPS och det var server FPSen som blev låst till 100/125. Men löst nu!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X