1080p spel på 4k TV. grådassig och suddig bild.

Permalänk
Medlem

1080p spel på 4k TV. grådassig och suddig bild.

Hej

Har en LG 65" 4k tv, tror bestämt det är en LG 65UH615V
Bilden är guld, systemet klart ok, även fast mjukvaruutbudet är lite mer begränsat.

Mitt problem dock.
Har "bara" ett 1060 6GB kort i TV-datorn, och 4k spelande är därmed ganska ostabilt med högre kvalitet.
Men ställer jag ner till 1080p så ser det rent ut sagt ut som skit, grådassigt som tusan (all svärta försvinner) och allt blir ordentligt suddigt.

Misstänker att det är 4k upscale eller liknande som ställer till det, att TVn försöker göra det till 4k upplösning, istället för att bara utnyttja fyra pixlar för en pixel.

Är det någon annan som stött på detta problemet och har en lösning?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Hej

Har en LG 65" 4k tv, tror bestämt det är en LG 65UH615V
Bilden är guld, systemet klart ok, även fast mjukvaruutbudet är lite mer begränsat.

Mitt problem dock.
Har "bara" ett 1060 6GB kort i TV-datorn, och 4k spelande är därmed ganska ostabilt med högre kvalitet.
Men ställer jag ner till 1080p så ser det rent ut sagt ut som skit, grådassigt som tusan (all svärta försvinner) och allt blir ordentligt suddigt.

Misstänker att det är 4k upscale eller liknande som ställer till det, att TVn försöker göra det till 4k upplösning, istället för att bara utnyttja fyra pixlar för en pixel.

Är det någon annan som stött på detta problemet och har en lösning?

Dassig svärta beror troligen på att grafikkortet matar ut data med RGB limited, googla för att se hur du ändrar till RGB full i grafikkortsdrivrutinerna. Skalningen verkar vara ett populärt önskemål av många användare som inte har implementerats av varken grafikkortstillverkarna eller tv-tillverkarna...

Permalänk
Medlem

Svärtan går även att fixa på TV:n, inställningen brukar heta HDMI black level eller liknande. Huvudsaken är att man matchar grafikkortet och TV:n. Antingen skickar man ut full range från grafikkortet (inställningen finns på samma ställe som upplösning) och tolkar det som full range på TV:n, eller skickar ut det som limited och tolkar det som limited.

Vad gäller uppskalningen så är den typen av simpel pixel-kvadrering du pratar om sällan skådad. Tror aldrig jag sett någon TV, monitor eller grafikkort som haft stöd för uppskalning utan interpolering, så det är bara att vänja sig vid en mjukare bild och slå på så mycket anti-aliasing som möjligt.

Lite konstigt dock att den skulle ändra svartnivå vid annan upplösning. Antingen går TV:n in i ett annat settings-läge när den matas med en 1080p-signal jämfört med 2160p eller så gör grafikkortet det. Om det är det förstnämnda kolla så den inte ställt in helt andra, (möjligtvis kassa) färginställningar och annat vid 1080p. Du skulle också kunna testa köra med GPU-scaling i drivrutinerna (leta efter inställningen "Perform scaling on:") och låta grafikkortet göra uppskalningen, så vet du att du att TV:n alltid tar emot samma 2160p-signal och du kan samtidigt jämföra TV:ns och grafikkortets uppskalningsmetoder.

Permalänk
Bildexpert 📺

Panasonic är de enda som hållit sig kvar vid 1:4-skalning av 1080p på UHD-panel. Några andra TV-tillverkare hade de ett tag i början runt 2013-2014 men tog sedan bort funktionen.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade drivrutiner, meckade runt utan lycka.
Ingen skillnad att tvinga GPU uppskalning eller TV.
Däremot blev det tillfälligt bra tills spelet startade om om jag bytte till 4k och sen tillbaka till 1080p.
Men var en del andra artefakter.

High definition HDMI fanns under "general" som ingång, vilket jag aktiverade för HDMI porten ansluten till Datorn, krävde en omstart av TVn, men efter det såg det bra ut.
High definition kan mycket väl ha hetat något annat, kan dubbelkolla imorgon
Troligtvis det som löste det, men inställningarna under Nvidia kontrollpanelen var fortfarande enbart "begränsad" och greyed-out.

@Frispel: <
@Pyoko
hmm, ja, uppdaterade till senaste drivrutinerna, men det var fortfarande låst till "begränsad/limited" i Nvidias kontrollpanel, fanns inget annat att välja.

Enligt en kollega skulle han ha hittat något ställe där han avaktiverat 4k uppskalning helt på motsvarande TV, men låter det vara osagt.

@Laxpudding
Tråkigt att de inte kör 1:4 skalning tänker jag, eller åtminstone inte har det som valmöjlighet.
Kan de göra "avancerad" uppskalning borde det ju vara omöjligt att erbjuda 1:4 med.
Jag hade helt enkelt förutsatt att något sådant skulle vara löst, men men
Nu är den spelbar åtminstone, och som TV är jag klart nöjd.
från 1280x768 plasma är väl förvisso i princip allt en enorm förbättring.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com