FPSen droppar i CS:GO (och ibland andra spel) trots high end delar?

Permalänk

FPSen droppar i CS:GO (och ibland andra spel) trots high end delar?

Hejsan!

Har FPS drop/lag i CS:GO, den skiftar mellan 220-300 och ibland dyker den ner till 140-180 beroende på map och spelsituation. Det har även hänt (om än sällan) att den fastnar på runt 100 men då räcker det att starta om spelet. Detta kan även inträffa i Wow helt random vart jag än befinner mig fast då ner till 10 FPS som lägst. Händer sällan som tur är.

Har ingen aning om det är mitt grafikkort eller processorn som ligger bakom det. Har ställt in energialternativen till max prestanda i Windows och jag har valt max prestanda i Nvidias kontrollpanel. Har provat med både vsync av och på. Har avinstallerat och installerat om mina drivrutiner till både grafikkortet och ljudkortet (läste om någon som hade samma problem och löste det den vägen) men det har inte hjälpt.

Windows 10 (64-bit)

GeForce GTX 1080 Ti 11GB FTW3 GAMING

Intel Core i7 7700k 4.2 GHz 8MB - kyls med Corsair Hydro H105

Corsair 32GB DDR4 3200MHz

ASUS Z720 ROG MAXIMUS IX APEX

be quiet! Pure Power 10 700W CM

Samsung 850-series EVO 500GB M.2

WB RED 2TB IntelliPower 64MB

Har avinstallerat Xbox-appen som ska vara ett problem för många samt stängt av Shadow Play. Just i CS kör jag med 1600x900 i upplösning och har provat alla inställningar på low/high. Multicore Rendering är aktiverat.

Så jag sitter och kliar mig i huvudet på varför FPSen inte blir stabil. Mitt enda "krav" efter att ha pungat ut pengar på en nördmaskin nu till vintern är att iallafall ha stabil FPS trots att jag inte spelar några krävande spel. Därför vänder jag mig hit. Har sökt både här och över hela internet men har inte hittat något som hjälpt mig. Tack på förhand!

// Steffe

Edit: Glömde att säga att jag har haft igång HWMonitor och CPUn ligger på 40-46 grader och GPUn på runt 55 grader efter flera timmars spelande.

---
Permalänk
Medlem

Provat att installera om drivrutinerna till chipset?
Lagt in olika startalternativ i CS? Vilket egentligen inte borde behövas med din setup.

Under dessa fpsdrops kan du se något markant som händer tex i MSI Afterburner om cpun ligger och jobbar 100% under load.

Kollat så att cpun verlkligen kör i rätt frekens under load?

Skjuter hejvilt här!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv

Ligger spelet på SSD:n eller vanliga hårddisken?
Är Samsung magician installerat och satt på max prestanda och rapid mode påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteffeStoff:

Hejsan!

Har FPS drop/lag i CS:GO, den skiftar mellan 220-300 och ibland dyker den ner till 140-180 beroende på map och spelsituation. Det har även hänt (om än sällan) att den fastnar på runt 100 men då räcker det att starta om spelet. Detta kan även inträffa i Wow helt random vart jag än befinner mig fast då ner till 10 FPS som lägst. Händer sällan som tur är.

Har ingen aning om det är mitt grafikkort eller processorn som ligger bakom det. Har ställt in energialternativen till max prestanda i Windows och jag har valt max prestanda i Nvidias kontrollpanel. Har provat med både vsync av och på. Har avinstallerat och installerat om mina drivrutiner till både grafikkortet och ljudkortet (läste om någon som hade samma problem och löste det den vägen) men det har inte hjälpt.

Windows 10 (64-bit)

GeForce GTX 1080 Ti 11GB FTW3 GAMING

Intel Core i7 7700k 4.2 GHz 8MB - kyls med Corsair Hydro H105

Corsair 32GB DDR4 3200MHz

ASUS Z720 ROG MAXIMUS IX APEX

be quiet! Pure Power 10 700W CM

Samsung 850-series EVO 500GB M.2

WB RED 2TB IntelliPower 64MB

Har avinstallerat Xbox-appen som ska vara ett problem för många samt stängt av Shadow Play. Just i CS kör jag med 1600x900 i upplösning och har provat alla inställningar på low/high. Multicore Rendering är aktiverat.

Så jag sitter och kliar mig i huvudet på varför FPSen inte blir stabil. Mitt enda "krav" efter att ha pungat ut pengar på en nördmaskin nu till vintern är att iallafall ha stabil FPS trots att jag inte spelar några krävande spel. Därför vänder jag mig hit. Har sökt både här och över hela internet men har inte hittat något som hjälpt mig. Tack på förhand!

// Steffe

Edit: Glömde att säga att jag har haft igång HWMonitor och CPUn ligger på 40-46 grader och GPUn på runt 55 grader efter flera timmars spelande.

Har du provat launch-options? Du bör även prova att verifiera dina filer. (Högerklicka i ditt spelbiblioteket och sedan egenskaper/inställningar). I övrigt är CSGO ett hopplöst spel som kan fungera bara genom en ominstallering av spelet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Inaktiv

Hej

Högerklicka på spelet i biblioteket och ta Egenskaper/Ange startalternativ.
Klistra in detta:
-nod3d9ex -threads 8 +cl_forcepreload 1 -novid -console

Starta om spelet och testa sen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem som började efter jag införskaffade en G-sync skärm.

Permalänk

Tack för snabba svar!

Börjar uppifrån.

Har inte uppdaterat drivrutinerna till chipset, antar att du menar moderkortet? Återkommer med detta.

Mina start options är -high -novid -tickrate 128 -freq 144 -refresh 144 -console -nod3d9ex -nojoy +cl_forcepreload 1
Har även testat med -threads 4 och threads 8 och utan threads öht men har inte märkt någon skillnad.

Är grön på MSI Afterburner men gissar på att det är ett program som mäter prestandan under load? Har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att se hur CPUn sköter sig, men får ladda ner och prova!

CS ligger på SSDn tillsammans med Steam och Windows, är satt på rapid mode och max prestanda men det hjälper inte.

Har verifierat mina filer men det har inte heller hjälpt. Har inte ominstallerat spelet.

Permalänk
Medlem

Några tips på vägen:

- Kört unpark CPU?
- lagt in fps_max 999 ?
- mat_queue_mode "2" ?
- -threads 4 är max vad jag förstått.
- Vad kör du för settings? High på allt i 1920?

Kolla in denna guiden och se om något av detta kan hjälpa!
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

Permalänk
Medlem

@SteffeStoff: Väl i MSI afterburner så kan man trycka på "Detach" så får man upp ett större fönster med matnyttig information.
Dock är det ju bara för att kunna dubbelkolla lite saker så vi kan utesluta grejer i rätt ände då det kan vara lite vad som helst som krånglar.

Nyfiken bara, är dina minnen 4*8gb eller 2*16gb?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jag minns att en Windows 10 update automatiskt aktiverade en inspelningsfunktion i Xbox-appen till Windows 10. Kan du kolla om det är den funktionen som spökar? När jag avaktiverade den någon gång i tiden blev saker och ting snabbare för mig. Måhända att Microsoft kommit med en fix, men om så är fallet hjälper inte mitt inlägg särskilt mycket.

Sök t.ex. på: cs go lag xbox windows 10 recording (på Google eller en annan sökmotor alltså)
Då hittar du vad jag pratar om (jag hittade saker i alla fall, kanske hade tur? Vettefan).

Permalänk
Skrivet av Smack Jack:

Några tips på vägen:

- Kört unpark CPU?
- lagt in fps_max 999 ?
- mat_queue_mode "2" ?
- -threads 4 är max vad jag förstått.
- Vad kör du för settings? High på allt i 1920?

Kolla in denna guiden och se om något av detta kan hjälpa!
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

Unparkade CPU och starta om datorn och nu hände nåt intressant. Har kört på fps_max 300 innan men 999 eller 0 för att se vart man hamnar. På fps_max 300 har FPSen droppat från 300 till ca 220. Nu låg den på ca 280-400 (280-300 med fps_max 300). Känns som att "snitt FPSen" blir högre men den hoppar ändå omkring. Innan jag gjorde det hoppade FPSen från 220 till ca 500-600 in game, ibland upp emot 800.

Kör high på allt utom Global Shadow Quality som är på medium på 1600x900.

Skrivet av Ang3r:

@SteffeStoff: Väl i MSI afterburner så kan man trycka på "Detach" så får man upp ett större fönster med matnyttig information.
Dock är det ju bara för att kunna dubbelkolla lite saker så vi kan utesluta grejer i rätt ände då det kan vara lite vad som helst som krånglar.

Nyfiken bara, är dina minnen 4*8gb eller 2*16gb?

Okej då är jag med på noterna, bara att låta det vara igång och ha spelet igång en stund antar jag?

De är på 2x16GB.

Skrivet av Green_Goblin:

Jag minns att en Windows 10 update automatiskt aktiverade en inspelningsfunktion i Xbox-appen till Windows 10. Kan du kolla om det är den funktionen som spökar? När jag avaktiverade den någon gång i tiden blev saker och ting snabbare för mig. Måhända att Microsoft kommit med en fix, men om så är fallet hjälper inte mitt inlägg särskilt mycket.

Sök t.ex. på: cs go lag xbox windows 10 recording (på Google eller en annan sökmotor alltså)
Då hittar du vad jag pratar om (jag hittade saker i alla fall, kanske hade tur? Vettefan).

Jo har också läst om det, avinstallerade xbox-appen häromdagen men det har dessvärre inte löst mina problem tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteffeStoff:

De är på 2x16GB.

Skulle kunna sätta min högra hand på att dom sitter i singelchannel och inte dualchannel

Därav problemen! Dubbelkolla detta!!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SteffeStoff:

Tack för snabba svar!

Börjar uppifrån.

Har inte uppdaterat drivrutinerna till chipset, antar att du menar moderkortet? Återkommer med detta.

Mina start options är -high -novid -tickrate 128 -freq 144 -refresh 144 -console -nod3d9ex -nojoy +cl_forcepreload 1
Har även testat med -threads 4 och threads 8 och utan threads öht men har inte märkt någon skillnad.

Är grön på MSI Afterburner men gissar på att det är ett program som mäter prestandan under load? Har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att se hur CPUn sköter sig, men får ladda ner och prova!

CS ligger på SSDn tillsammans med Steam och Windows, är satt på rapid mode och max prestanda men det hjälper inte.

Har verifierat mina filer men det har inte heller hjälpt. Har inte ominstallerat spelet.

Ta bort -High i start kommandot då det kan orsaka instabilitet, jag fick jämnare fps när jag tog bort detta.

Och kolla så minnena sitter i dual channel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smack Jack:

Några tips på vägen:

- Kört unpark CPU?
- lagt in fps_max 999 ?
- mat_queue_mode "2" ?
- -threads 4 är max vad jag förstått.
- Vad kör du för settings? High på allt i 1920?

Kolla in denna guiden och se om något av detta kan hjälpa!
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

-mat_queue_mode "2" behövs inte längre då multi core rendering kan du slå av och på inne i spelets settings.

-threads "4" 8 är max nu

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Skulle kunna sätta min högra hand på att dom sitter i singelchannel och inte dualchannel

Därav problemen! Dubbelkolla detta!!

Vad jag kan se sitter minnena som de ska.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_IX_HERO/E...

Om du kollar 1.1.4 System memory, mina sitter likadant eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

@SteffeStoff: Hugger du eller jag av min hand?
Jag kommer inte längre på något mer att felsöka :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White