Permalänk
Medlem

Skärmarna blir mörka.

Hejsan alla!

Jag har stött på ett sjukt konstigt problem som jag aldrig mött på tidigare.

Det hela började med att jag startade GTA via steam, och drog igång DS4 så jag kunde lira med kontrollen.
Lyckades tappa kontrollen när jag skulle iväg och hämta dricka, när den drog i golvet så blev alla mina 3 skärmar inzoomade som fan, jag fick liksom dra musen över alla 3 skärmar för komma åt restart knappen på startmenyn.
Sen efter omstart så blev alla skärmar mörka när dom inte "används". Men så fort jag öppnar ett program / flik /Whatever så lyser dom som vanligt igen. Men så fort jag klickar på bakgrundsbilden eller någon annan skärm så blir dom mörka igen.
https://streamable.com/xzy9m Här är en video som visar hur det blir.

Har testat att starta om datorn men problemet kvarstår. Kollat energi inställningarna men tycker det ser rätt normalt ut där...

En polare sa jag kunde köra en systemåterställning vilket jag försökte, men då ville inte Windows för jag hade Windows essentials igång.
Så jag deaktiverade real-time skyddet och testade igen. vilket inte hjälpte heller. Men då bootade datorn upp och mina bakgrundsbilder var borta, och jag fick upp error rutan " RPC-server är inte tillgänglig." Startade då om datorn igen, då kunde jag inte ens logga in, samma error kom upp igen. Så jag gjorde ytligare en omstart och nu funkar allt normalt igen, men mitt problem med "mörka" skärmar återstår.

Finns det någon som vet vad problemet är eller några tips kanske?
Jag överväger annars att bara ominstallera datorn, men orkar inte att installera om alla updates och program igen... haha.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Någon inställning skärmarna har? kolla gärna om det är en funktion från tillverkaren !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Avstängd

@Kimeraz:

Är ECO på?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Det är svårt att avgöra av videon eftersom kameran automatiskt justerar för ljusstyrkan...
Har du provat t.ex. att :
1. Testa en ljus bakgrundsbild så kontrasten inte blir så stor vid växling,
2. Dra ner kontrasten i skärmarna för att se om det är dem själva som justerar ljusstyrkan.
3. Eftersom felet uppstod av kontrollen så kan det vara en Alt-Shift-xxx som ställt om Windows.
Har du något skärmverktyg installerat som hanterar olika skärmars hantering ?
4. Du kan prova att avinstallera grafikkorts drivrutinerna så att standard VGA drivisarna körs.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Stefan93: Jag kollade precis igenom inställningarna till skärmarna och det var inget som hade ändrats där. Såg ut som dagen då jag införskaffade dem!

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Jag testade som du föreslog, ljus bakgrundsbild, testade kontrasten, Problemet återstår.
Och jag har inga skärmverktyg installerade då det fanns typ inga.
Jag ska strax testa pilla med grafikkorts drivisarna.

Permalänk
Medlem

@superegg: Inte vad jag vet..tror inte det iaf. Ganska nyvaken...vart kollar jag? haha.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kimeraz: En skärm har inget koncept av hur du klickar på fönster och liknande. Skärmen får en bitström från grafikkortet som den sedan reproducerar på bildpanelen. Thats it.

En del skärmar har funktioner för dynamisk kontrast eller liknande men de beter sig inte på det sättet. Mer att skärmen lyser starkare när du har en vit webbsida och mörkare på en mörk webbsida och liknande.

Så svaret finner du i datorn. Någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet. Jag vet inte vad jag gjorde men jag löste det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimeraz:

Jag löste problemet. Jag vet inte vad jag gjorde men jag löste det!

The best kind of moments in life

Permalänk
Medlem

@KARNOU: Jag pluggade bara in kontrollern och MASH ALL TEH BUTTONS. Och jorvars. Det löste sig direkt lol.
Så ska sätta mig och pilla med DS4 och ta bort alla knappar så dom bara fungerar i spel och inte annars. Så inte detta upprepar sig igen.