Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Hittar ej bootbara enheter

Hej alla kunniga här.

Jag håller just nu på med ett nytt projekt och håller nu på att installera allt innan jag bygger ihop burken och skall då sätta upp RAID, det fungerar ypperligt att sätta upp RAID men efter att jag har slagit av CSM i BIOS som jag måste göra för att kunna sätta upp RAID så hittar BIOS inga bootbara enheter. Jag har ett Asus z370 strix mATX och skall RAIDa 2 st m2 samsung 960 SSDer. Trodde det var jag som hade blivit helt korkad och inte kunde sätta upp en enkel RAID längre, så följde även en guide på asus hemsida där dom beskriver exakt samma saker som jag gjorde bland annat då att slå av CSM. Men så fort jag slår av CSM så försvinner SSDerna ur bootbara enheter, jag har inga andra diskar ikopplade och så fort jag trycker i en windows sticka så bootar datorn direkt från den men när jag kommer till val utav installationsdisk så hittar heller inte windowsinstallationen någon volym alls. Enheten försvinner helt enkelt när jag slår av CSM och när jag slår på CSM igen så dyker båda diskarna upp i både bios och windows.

Så problem: Diskarna försvinner när jag slår av CSM för att möjliggöra RAID.

Om någon har en lösning på detta så uppskattar jag det enormt.

/Axelind

Project Autumn Enthoo Primo - i7 5930k 4,2Ghz, 2x980ti, 32GB RAM, X99 SOC Force, 1x 256 GB Samsung 950, 2x Samsung 850 250 GB, 1x Intel 520 240 GB, 3x 3TB WD, Corsair AX 1500i. Full loop 1x360x45mm, 1x360x60mm alphacool,rigid tubing - ek parts. Asus ROG SWIFT PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@Axelind: Hittade detta vilket verkar vara samma problem som du har, du får kolla om det hjälper dig, post #9
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96196-I-need-advice...