Nvidia upphör med stöd för 32-bitars operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Nvidia upphör med stöd för 32-bitars operativsystem

Nu meddelar grafikkortstillverkaren Nvidia att de inom kort upphör med stöd för 32-bitars operativsystem. Detta sker i och med lanseringen av version 390 av företagets Geforce-drivrutin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att se att de inte släpper användarna helt, utan bidrar med nödvändiga uppdateringar och tillåter dem med 32-bit OS att ev. uppgraderas sig. Ett steg i rätt riktning iaf.

Permalänk
Snusfri

Finns ingen som helst anledning idag att köra med x86 på en dator, nästan alla cpu'er idag är x64 (om man inte sitter med något från 1800-talet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zin:

Det är trevligt att se att de inte släpper användarna helt, utan bidrar med nödvändiga uppdateringar och tillåter dem med 32-bit OS att ev. uppgraderas sig. Ett steg i rätt riktning iaf.

Förvisso, men trots all förvarning så kommer en del att skrika högförräderi när dagen kommer och 32bit helt släpps ifrån utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns ingen som helst anledning idag att köra med x86 på en dator, nästan alla cpu'er idag är x64 (om man inte sitter med något från 1800-talet).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där är en vanlig missuppfattning/felskrivning, även 64-bits Windows kör med x86 arkitektur... Jag förstår att 32-bits ofta skrivs som x86 och 64-bits som x64, men det blir ju fel när man skriver som du nu.

I övrigt håller jag med dig. Varför skulle man köra 32 bitar idag?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Unknown: jag kan inte förstå varför folk skulle dra fram högafflarna och facklorna för att 32bit slopas.

I princip alla processorer sen 10+ år tillbaka har x64 stöd och 2x2GB eller 2x4GB stickor av ddr2/ddr3 typ är inte dyrt.

sitter någon på 32bit och har ett nyare grafikkort som inte stödet redan försvunnit på(tänker på t.ex amds 6xxx serie och neråt samt nvidia 2xx som stödet borde försvunnit på nu) så är det nog bara en tids fråga innan dom uppgraderar eller kastar datorn

Är det en pensionärs burk eller dyl så har drivarna säkert inte blivit uppdaterade på år och dagar ändå

jag har 4GB idag(nödlösning) och 4GB är smärtsamt att köra på. hade varit skit jobbbigt att sitta på 3GB eller mindre!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

@Unknown: jag kan inte förstå varför folk skulle dra fram högafflarna och facklorna för att 32bit slopas.

I princip alla processorer sen 10+ år tillbaka har x64 stöd och 2x2GB eller 2x4GB stickor av ddr2/ddr3 typ är inte dyrt.

sitter någon på 32bit och har ett nyare grafikkort som inte stödet redan försvunnit på(tänker på t.ex amds 6xxx serie och neråt samt nvidia 2xx som stödet borde försvunnit på nu) så är det nog bara en tids fråga innan dom uppgraderar eller kastar datorn

Är det en pensionärs burk eller dyl så har drivarna säkert inte blivit uppdaterade på år och dagar ändå

Med tanke på forumets natur så inser dom flesta dom klara fördelarna med 64bitars mjukvara & operativsystem. Däremot så finns det säkert en rejäl klick som sitter på föråldrad nvidia hårdvara och spelar tio år gamla spel, och nöjer sig med det. Men som ändå har 32bitars OS. Det är inga problem att köra 32bitars på 64bit os, men backåtkompatibilitet finns inte att tala om.

Så den klicken blir tvungna att köpa ny hårdvara (Såvida dom inte kör 32bit os på 64bit hårdvara, men varför skulle dom?), och är dom nöjda så lär dom bli missnöjda om dom bara vill ha förbättrade och fungerande drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unknown:

Så den klicken blir tvungna att köpa ny hårdvara

Varför? Det är ju inte så att tidigare släppta 32-bit-drivrutiner plötsligt slutar fungera eller existera. Sitter man på exempelvis en >10 år gammal laptop så har man förmodligen inte så stor nytta av uppdateringar och kan glatt köra vidare på de drivrutiner man redan har såvida inga större säkerhetshål upptäcks.

Förövrigt verkar det ha blivit lite av en grej att slopa 32-bit i år. Exempelvis Ubuntu, Arch och flera andra Linux-distros har börjat sluta med 32-bit då de anser att de resurserna som krävs för utveckling och kvalitetskontroll bättre kan spenderas annanstans. Undrar om detta påverkat Nvidias beslut?

Permalänk
Inaktiv

Först inte konstigt de överger att supporta 32bit, det kostar en väldigt massa pengar och ytterst få som köper nya grafikkort eller har såna med garanti kvar kör 32bits. Även om någon har garanti kvar så kan de nog skita i detta och hänvisa till att gamla drivers finns.
För de som använder 32 bitars grafikdrivern så går denna använda i många år till utan att uppgradera den.

Skrivet av THB:

Finns ingen som helst anledning idag att köra med x86 på en dator, nästan alla cpu'er idag är x64 (om man inte sitter med något från 1800-talet).

Skickades från m.sweclockers.com

Liknande uttalande hör man jämnt, det gäller all hård och mjukvara, vanligast måste nog vara windows.

Det jag hela tiden förundras på är att är stöd för äldre hård och mjukvara försvinner så finns det väldigt massa företag som detta kommer kosta skjortan för, när det nu finns så gott om kompetens som säger att det är skitlätt att uppgradera och liknande, så undrar jag varför dessa personer inte gör det åt företagen? Och detta inte av anledningar som att hjältar utan för att tjäna pengar och bli miljardär.

Svårigheter kan vara säg att man har ett 20 tal egenutvecklade drivers för en gammal hårdvara, drivern är kompilerad i 16 bitars windowsbinärfil och den använder inte alls av nya säkerhetstänket som kom med 64bitars windows, så drivern är kanske inne och skriver i sin egen sökväg under programfiles, detta med programdata har den ej hört talas om.
Det kan låta lätt att uppgradera, men det första man stöter på är att den är kodat i Borland C++ 5.02. (jippi)

Steget från 32bit till 64 bit windows vill jag påstå är enormt. Det största måste vara att 16 bit stödet försvann och en drös ny säkerhetstänk, vilket gör att äldre mer teknisk avancerad mjukvara med en massa kommunikation får problem.

Att skillnaden är så stor är såklart en förklaring varför lilla Nvida inte vill ösa en massa pengar på detta utan lägga det på annat.

Permalänk
Medlem

På tiden, blev väldigt förvånad när Microsoft släppte en 32bit version av w10.
Anser att dom redan kunde slopat 32bitars stödet till w8.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@anon159643: Tror att de som kör borland apps på industrimaskinvara har ringa behov av moderna gfx drivare. VESA eller SNAP brukar vara guldstandarden för denna typ av maskiner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

@Johan86c: Tror att de som kör borland apps på industrimaskinvara har ringa behov av moderna gfx drivare. VESA eller SNAP brukar vara guldstandarden för denna typ av maskiner.

Snap har jag ej hört talas om, det ovanför var bara exempel. För min del vet jag inte hur många VB6 applikationer jag har kodat om så de fungerar med senaste Windows de senaste åren. Rent idiotisk, men företag tänker med plånboken och ser att lösningen fungerar i en sådär 5år till. Att göra om till en annan lösning hade förutom pengar inte gått att göra på den tid som företaget kräver att allt ska vara klart inom.. -Det är inga appar som man sätter en senior C++/C# utvecklare att koda om på någon månad. (de innehåller så extremt mycket dålig dokumenterad behandling av data, inte det att de kodmässigt är så avancerat)

Så uppgraderingar är ett grymt stort problem och jag tycker det ej är konstigt att Microsoft än idag säljer 32 bitars windows, men att tillverkare av olika hårdvaror slutar att stödja det för att spara pengar är inte heller konstigt. Speciellt för mer krävande applikationer där det kan kosta en hel del att supporta.

Permalänk
Medlem

Verkar bra, tänk om Microsoft också kunde sluta med att släppa 32bits versioner av sitt Windows, blev nästan förvånad att Windows 10 kom som 32bit...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min Windows 10 surfplatta kom med 32 bit OS. Det var bra i detta fall eftersom det använder mindre RAM och lagringsutrymme än 64-bit. Men har man något så pass kraftfullt att det har Nvidia GPU finns det nog ingen anledning att köra 32-bit idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Verkar bra, tänk om Microsoft också kunde sluta med att släppa 32bits versioner av sitt Windows, blev nästan förvånad att Windows 10 kom som 32bit...

Det beror på att många förtag antagligen kör 32-bit appar, visst det hade säkert kunnat göras en företags version.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@anon159643: SNAP var/är ett drivers paket för DOS, Windows 3 och OS/2 (används fortfarande för vissa kort i nyaste OS/2 aka arcaos) som tillverkades av scitech. Idag är det dock sålt till Arca Noae som forsätter uppdatera det för att funka för OS/2 och deras DOSmiljö.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Detta är härligt och bra. Det är inte rimligt att de skall behöva lägga resurser på folk som valt en föråldrad arkitektur till sitt operativsystem.

Som innehavare av ett 64-bitars Windows 10 ser jag såklart fram emot att de kommer allt krut på 64-bitarsoperativen, och de med 32-bitarsoperativ får helt enkelt ta klivet in i nutiden, även om det kanske svider för vussa men sådant är ju livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är härligt och bra. Det är inte rimligt att de skall behöva lägga resurser på folk som valt en föråldrad arkitektur till sitt operativsystem.

Som innehavare av ett 64-bitars Windows 10 ser jag såklart fram emot att de kommer allt krut på 64-bitarsoperativen, och de med 32-bitarsoperativ får helt enkelt ta klivet in i nutiden, även om det kanske svider för vussa men sådant är ju livet.

Har man råd med senaste generationens grafikkort så har man nog råd med nytt windows kan jag hoppas. Gäller det inte uppgradering finns väl gamla drivrutinerna kvar fortfarande antar jag

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har man råd med senaste generationens grafikkort så har man nog råd med nytt windows kan jag hoppas. Gäller det inte uppgradering finns väl gamla drivrutinerna kvar fortfarande antar jag

Tror du det? Har man väl köpt ett så pass dyrt grafikkort så har man väl inga pengar kvar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns ingen som helst anledning idag att köra med x86 på en dator, nästan alla cpu'er idag är x64 (om man inte sitter med något från 1800-talet).

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt kul om man har en liten SSD på 32GB för sitt OS.

Har själv två st extradatorer hemma som primärt är för HTPC-bruk och dylikt där OS ligger på varsin 32GB stor SSD, spelar ju inte på dom generellt sett så det är ju inget problem då, men däremot så när jag ibland drar ihop ett litet mini-LAN) så kan jag ju enkelt bara plocka ett grafikkort ur min primärdator och stoppa in i den som inte har något grafikkort så har jag 3 st datorer som jag kan spela på.

En sak som jag också är lite irriterad på att nvidia mer eller mindre slopat SLI, iaf "officiellt stöd" för korten under 4000kr, just nu har jag dubbla 570, där jag då kan stoppa in ena i HTPC-datorn ifall jag vill ha en extra spelbar dator, vill jag göra det med senaste generationens nvidia-kort så hade jag fått vara nöjd ifall prislappen för grafikkort hamnar under 8000kr.

Så poängen blir ju lite det att nvidia begränsar ju hela tiden användningsmöjligheterna för en något föråldrad hårdvara och "tvingar" en till till att köpa inte bara ett nytt grafikkort utan också en SSD eller HDD.

Kan ju säga att jag inom de kommande fem åren inte lär köpa ett nytt Nvidia-grafikkort iaf, och när jag köper grafikkort till mina ev framtida barn så lär det inte bli Nvidia iaf.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Hjälpsam

Jag har kört med 64 bitar sedan jag skaffade Vista 64 för över 10 år sedan.
Så ingen kritik för detta från mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

På tiden, blev väldigt förvånad när Microsoft släppte en 32bit version av w10.
Anser att dom redan kunde slopat 32bitars stödet till w8.

Jag tycker att de borde slopat 32-bit redan med Windows 7. 32-bit kunde dött med XP och Vista, vilka ändå höll sig kvar väldigt länge. 7 blev ju väldigt populärt och kunde bli ett bra incitament till att få över alla på 64-bit-vagnen. DirectX 11 gick ju att köra med Vista SP3. Hade Microsoft varit djärva hade de gjort det redan med Vista då det ändå var så tungrott för sin tid.

Men det verkade som att MS och Intel hade någon slags överenskommelse att 32-bit skulle finnas kvar som ett budgetalternativ. Intels Atom-processorer stödde bara 32-bit ett tag eller i vissa lägre segment. Tyvärr vågade de sen inte slopa 32-bit efter 7, då varken 8 eller 10 varit speciellt populära, och då kan MS inte riktigt köra med sådana tvingande åtgärder utan måste stryka dessa gamlingar medhårs för att få över dem på telemetritåget, vilket är viktigare för MS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns ingen som helst anledning idag att köra med x86 på en dator, nästan alla cpu'er idag är x64 (om man inte sitter med något från 1800-talet).

Tillbehör
Det finns gott om folk som sitter med svindyr hårdvara som kräver 32-bit system (pga drivare som inte funkar annars).
Inte så kul för typ en verkstad som knappt går runt att behöva köpa en ny CNC svarv, bara för att drivaren inte funkar på 64bit windows.
Sitter själv med en massa 32bit hårdvara som inte går att köra i 64bit.

Men i dessa fall så går det ju faktiskt utmärkt att köra med en gammal 32bit grafikdrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tillbehör
Det finns gott om folk som sitter med svindyr hårdvara som kräver 32-bit system (pga drivare som inte funkar annars).
Inte så kul för typ en verkstad som knappt går runt att behöva köpa en ny CNC svarv, bara för att drivaren inte funkar på 64bit windows.
Sitter själv med en massa 32bit hårdvara som inte går att köra i 64bit.

Men i dessa fall så går det ju faktiskt utmärkt att köra med en gammal 32bit grafikdrivare.

Om svarvaren vill spela PUBG på rasterna då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det beror på att många förtag antagligen kör 32-bit appar, visst det hade säkert kunnat göras en företags version.

32bit program funkar under 64bit Windows, än så länge är många program och spel i 32bit för att de ska funka på både 32bit och 64bit OS, därför bra om MS skippar 32bit OS, då blir det mer fritt fram för nya spel och program med enbart 64bits version av dessa, Ibland inte helt kul när man har mycket RAM och ens program eller spel inte kan använda mer än en bråkdel av det, eller om det vill sig illa kraschar PGA dåligt kodat när de slår i taket, eller bara meddelar att systemresurser saknas.....

Det kan vara en liten fördel med 32bit OS om man sitter på en halvgammal netbook med 1-2GB ram och klent med lagring . då 32bit mjukvara tar något mindre plats och använder något mindre med RAM, men annars skulle jag tro att konsument OS kan skippa 32bit nu..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Det beror på att många förtag antagligen kör 32-bit appar, visst det hade säkert kunnat göras en företags version.

32bitars brukar fungera i 64 bitars Windows, men inte 16 bitars applikationer.

Att spara ner på underhåll av gamla system kan vara bra, jag ser dock inte att det driver på utvecklingen. Snarare blir det så att folk lägger ner mycket pengar på att virtualisera och någon i onödan lägger pengar på en uppgradering som de skulle kunna använda till annat. -Som att lägga på deras egen utveckling av vad de nu producerar.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om företag och gamla system hit och dit nu, men behöver de verkligen nya geforce-drivare då? Tror inte det här påverkar dem nämnvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Förvisso, men trots all förvarning så kommer en del att skrika högförräderi när dagen kommer och 32bit helt släpps ifrån utvecklingen.

De som är emot utveckling och standardisering är bara att ignorera då få kommer ta dem seriöst ändå.

Kommer alltid att finnas folk som klagar på allting, speciellt personer som saknar insikt. Vi kan graduellt motverka detta genom att förlöjliga tankelösa individer som sprider falsk information och endast ser det negativa. Det är också viktigt att informera folket om för och ev. nackdelar så de kan bilda egna åsikter.

Som sagt, det kommer alltid finnas idioter som motsätter sig precis allt. I detta fall så har ju faktiskt Nvidia gått ut med en nyhet som bör nå de flesta som blir påverkade och bryr sig. Lär ju knappast påverka gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det beror på att många förtag antagligen kör 32-bit appar, visst det hade säkert kunnat göras en företags version.

64-bit Windows kan ju köra 32-bit program så vitsen med 32-bit version av Windows känns försvinnande liten.

Skrivet av Ratatosk:

Jag har kört med 64 bitar sedan jag skaffade Vista 64 för över 10 år sedan.
Så ingen kritik för detta från mig.

Samma här.

Permalänk
Medlem

Man kanske hade köpt en dator med 4GB för fem år sedan med en bra processor som fortfarande hänger med, där man uppgraderat annat som t.ex. RAM och GPU under tiden.
Det säljs tyvärr fortfarande stationära med 4GB RAM eller mindre, och då är det fortfarande 32-bittars Windows 10 man får med oavsett vad processorn faktiskt klarar av.

Att uppgradera RAM är lätt och att uppgradera Windows från t.ex. Windows 8 är lätt ... men att uppgradera från 32-bittars Windows är det inte självklart hur man gör. Jag tror det är många fler som gillar att spela PC-spel än som är kapabla till att byta till 64-bit Windows utan hjälp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.