Permalänk
Medlem

X34 el. AG352UCG, sidouppgradering?

Hej!

Är lite kluven, köpfingrarna kliar och jag är sugen på att byta skärm. Sitter på en XB280HK idag och är ganska nöjd, även om jag är nyfiken på om den höga upplösningen verkligen är bättre än högre FPS. De skärmar som jag tittat in är två ultrawide-skärmar:
AGON AG352UCG
X34
Sitter på ett 1080Ti och hamnar ganska bekvämt på 60fps, så jag misstänker att jag skulle hamna närmare 100fps med dessa, vilket lockar rätt ordentligt då jag aldrig haft mer än 60Hz och är nyfiken på allt väsen om 144Hz och mera handlar om. Det jag spelar är rätt blandat, mycket Total War Warhammer, men även Wolfenstein, Xcom 2, Prey, Shadow of War och liknande.
Jag vill dock inte gå hela vägen på en 144Hz 2560x1440p-skärm, då det känns som jag offrar för mkt av skärmytan för att vara en uppgradering. Här hemma kollar vi mkt på film på datorn också och jag har hört att 21:9 perfekt för det. En annan fråga är VA/IPS vs TN, också en sån där sak som jag hört mkt om, men inte upplevt själv.
Det jag undrar är rätt subjektivt antar jag, men jag önskar lite input ang. om ett skärmbyte skulle vara en uppgradering (då främst p.g.a ökad inlevelse med bättre bildkvalité, skärm som med formatet matchar synfältet och ökad fps) eller mer av en sidogradering (p.g.a. av att det kommer uppfattas som mindre skarpt).

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kan nog inte uttala mig direkt om vad du ska satsa på. Men då jag själv gjort resan från en TN skärm till en IPS så kan jag bara säga att det är en enorm förbättring! Färgåtergivning och även allmän bildkvalité är otroligt mycket bättre. För att inte tala om att ljus och färger inte skiftar bara för att man inte sitter rakt framför skärmen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag anser att du borde satsa på AG35:an då 100hz jämfört med 60hz känns så mycket skönare att titta på med mer inlevelse. 1440 duger långt jämfört med 4k i mitt tycke. Sen har den väldigt fina färger på den, finns de som säger att man får kalibrera den lite själv men är ingen utmaning.

En bonus på det är ju att den är med i mellandagsrean just nu med ; 3

Permalänk
Medlem

Köpte AOC:n på black friday och kan verkligen rekommendera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kan nog inte uttala mig direkt om vad du ska satsa på. Men då jag själv gjort resan från en TN skärm till en IPS så kan jag bara säga att det är en enorm förbättring! Färgåtergivning och även allmän bildkvalité är otroligt mycket bättre. För att inte tala om att ljus och färger inte skiftar bara för att man inte sitter rakt framför skärmen.

Skrivet av Raawgnar:

Jag anser att du borde satsa på AG35:an då 100hz jämfört med 60hz känns så mycket skönare att titta på med mer inlevelse. 1440 duger långt jämfört med 4k i mitt tycke. Sen har den väldigt fina färger på den, finns de som säger att man får kalibrera den lite själv men är ingen utmaning.

En bonus på det är ju att den är med i mellandagsrean just nu med ; 3

Jo, just såna parametrar som inte går att kompensera med att öka inställningarna i spelet är av ett intresse för mig. Men just där funderar jag mkt på om inte X34 är ännu bättre, med tanke på IPS. Med Sweclockers-rabatten så skiljer det bara 1000:- dem emellan. Att jag idag har en Acer och i allmänhet är nöjd med dess kvalité talar lite i dess fördel också.

Skrivet av kingeen:

Köpte AOC:n på black friday och kan verkligen rekommendera den

Tack, kommer nog behöva känna och klämma på dem för att få en bra uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jo, just såna parametrar som inte går att kompensera med att öka inställningarna i spelet är av ett intresse för mig. Men just där funderar jag mkt på om inte X34 är ännu bättre, med tanke på IPS. Med Sweclockers-rabatten så skiljer det bara 1000:- dem emellan. Att jag idag har en Acer och i allmänhet är nöjd med dess kvalité talar lite i dess fördel också.

Tack, kommer nog behöva känna och klämma på dem för att få en bra uppfattning.

Dock är det 2500kr skillnad nu då den ligger på 7500kr! Men jo, Acer är ett bra märke som man inte kan gå fel med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raawgnar:

Dock är det 2500kr skillnad nu då den ligger på 7500kr! Men jo, Acer är ett bra märke som man inte kan gå fel med!

Nä, Acer X34 kostar 8499:- med Inet specialpris för Sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Här hemma kollar vi mkt på film på datorn också och jag har hört att 21:9 perfekt för det.

Tänk dock på att allt material i 16:9-format (de flesta serier, youtube osv) kommer att visas med black bars på sidorna.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Stod själv och vägde mellan x34 och AOC AG35 tidigare i veckan, för mig vann x34.
Motiveringen blir tråkig då jag helt enkelt gick efter recensioner, X34 har fått bättre omdömen overall, iaf. de som jag läst.

X34 är en dyrare skärm, men med inets sweclockers rabatt blir skillnaden så liten att det var svårt att motivera AOC:n med bara 1000:- besparing.

Ser du film är 21:9 helt rätt, att man får lite black bars på sidorna vid serier, youtube och liknande stör mig mindre än att det blir black bars uppe och nere på material som verkligen räknas. (film)

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk

Sitter själv och väljer mellan 4k eller 1440p. Det lutar mot 1440p, mer uppdateringsfrekvens känns viktigare då huvudsysslan är gaming