Komma in på min server från min Macbook Pro

Permalänk

Komma in på min server från min Macbook Pro

Hej!

Jag har en server som jag kopplat in i min trådlösa router. Problemet är att jag inte kan komma in på denna server från min macbook pro (trådlös anslutning). Jag loggar in med användarnamn "Administrator" och med lösenordet som jag satt. Servern har jag även kopplat till skärm och tangentbord så jag kan själv komma in på servern om jag loggar in på servern med tangentbord och skärm direktkopplat till servern men det verkar inte fungera att göra det från min Macbook Pro.

Vad är problemet tror ni? Behöver jag starta om min trådlösa router (har en Acer-router). Behöver jag stänga av brandväggsinställningarna i servern, ändra inställningar eller vad krävs tror ni?

En annan fråga: Finns det någon APP eller liknande så jag kan komma åt min server via iPhone/iPad?

Permalänk
Medlem

Vad är det för server, och hur försöker du komma åt den?

och är den inkopplad med sladd till din router? i sånna fall spelar det ingen roll ifall den är trådlös eller inte..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Hej,

Om det gäller Windows Server så kan du behöva tillåta att man få fjärrstyra den, då släpper den automatiskt på brandväggsregler.
https://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc794832(v=ws.10)...

Till mac finns det en app/program som heter Microsoft Remote Desktop som funkar väldigt bra. Är övertygad att det finns appar till telefon som gör samma sak.

Permalänk

@Haptic:

Det är en Windows - server. D.v.s. det är som en byggd dator med 6 hårddiskar i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@swehunter2000:

Det är en Windows - server. D.v.s. det är som en byggd dator med 6 hårddiskar i...

Vilken version?

och då antar jag att det är via Remote Desktop du försöker komma åt den. Förutsatt att den tjänsten är aktiverad, så ska det bara vara att logga in på den med dens lokala ip.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic:

På min Macbook Pro trycker jag "CMD+K" och därefter så dubbelklickar jag på "smb://SERVER", inloggningsrutan med inloggnignsnamn och lösen dyker upp, jag skriver i exakt det "Administrator" + lösen som jag loggar in med när jag loggar in på servern men det går inte.

Versionen? Menar du operativsystemet? Tror att det är Windows Vista...

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Det är bara en samba share, dvs en delad mapp. det förutsätter att du har en delad mapp. vill du styra servern är det RDP som gäller. men för att få igång RDP server på windows vista måste du har professional.

Vista är dessutom väääldigt gammalt. du bör kolla på att uppgradera till minst windows 10. eller i bästa fall en windows server version. eller någon linux distro.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic:

Tack för all din hjälp. Skulle du kunna skriva steg för steg vad du hade gjort?

Jag har ju en skärm, tangentbord och mus kopplad till skärmen så jag kan ju gå in i själva servern på det sättet. Säg vad du tycker jag ska göra (gärna steg för steg). Tanken är att jag vill kunna komma åt servern via min dator (Macbook Pro) och gärna även min iPad och iPhone så jag kan streama film och annat på tv:n...

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:
För att fjärrstyra: antingen RDP eller något annat liknande, tex teamviwer.
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/turn-on-remote-...

För att streama media: plexmediaserver.

för att dela filer: Samba shares

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic:

Är allt det som du listat programvara som ska laddas ned? Ska det laddas ned på min Macbook Pro dator då, eftersom jag vill kunna komma åt servern främst från min macbook pro dator?

(ursäkta om jag verkar lite trög, är väldigt newbie på detta)...

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Fjärrstyrningen ska akiveras som server på din server, men du behöver en motsvarande klient på din klient, i det här fallet din mac.

Plex installeras på din server.

samba aktiveras på din server, men går att komma åt via smb:\\ på din mac.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Vad är det du vill få ut från servern? Vill du komma åt filer som word dokument och bilder, eller vill du streama filmer från den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Exakt vad försöker du åstadkomma? Exakt vad försöker du göra?
Att bara komma åt delade filer? Att fjärrstyra den? Att spela media från den?

Du har samba (SMB) för att dela filer, Plex för att komma åt media var du än är och fjärrstyrning var du än är (sålänge detta är påslaget)

Du bör även se till att uppdatera ditt OS till iaf Windows 10 alternativt en linuxvariant.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

@Soldierofwar1985: Vad är det du vill få ut från servern? Vill du komma åt filer som word dokument och bilder, eller vill du streama filmer från den?

Främst streama film men även komma åt bilder och dokument...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Exakt vad försöker du åstadkomma? Exakt vad försöker du göra?
Att bara komma åt delade filer? Att fjärrstyra den? Att spela media från den?

Du har samba (SMB) för att dela filer, Plex för att komma åt media var du än är och fjärrstyrning var du än är (sålänge detta är påslaget)

Du bör även se till att uppdatera ditt OS till iaf Windows 10 alternativt en linuxvariant.

Vill kunna göra följande:
Streama film från servern via MacBook Pro men också gärna via iPhone och iPad
Komma åt bilder och dokument på min MacBook eller gärna också via iPhone och iPad
Alltså - att komma åt delade filer är väl egentligen huvudsyftet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Exakt vad försöker du åstadkomma? Exakt vad försöker du göra?
Att bara komma åt delade filer? Att fjärrstyra den? Att spela media från den?

Du har samba (SMB) för att dela filer, Plex för att komma åt media var du än är och fjärrstyrning var du än är (sålänge detta är påslaget)

Du bör även se till att uppdatera ditt OS till iaf Windows 10 alternativt en linuxvariant.

Hur ordnar jag lättast uppdatering till windows 10 på servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: du laddar ner windows 10 installation och väljer uppgradera Har aldrig försökt från något äldre än windows 7, men bör fungera från vista också.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vill kunna göra följande:
Streama film från servern via MacBook Pro men också gärna via iPhone och iPad
Komma åt bilder och dokument på min MacBook eller gärna också via iPhone och iPad
Alltså - att komma åt delade filer är väl egentligen huvudsyftet...

Skickades från m.sweclockers.com

*Enklast att spela upp film/bilder/allt internt inätverket är via delade mappar.
*Plex kan spela upp media (Bilder, filmer, tvserier, musik) var du än är i världen sålänge det finns en internetuppkoppling.
Sömlöst byte mellan enheter också för samma användare

Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur ordnar jag lättast uppdatering till windows 10 på servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Du uppdaterar mha Media Creation Tool som du får länkat till i inlägget ovan.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

@Soldierofwar1985: du laddar ner windows 10 installation och väljer uppgradera Har aldrig försökt från något äldre än windows 7, men bör fungera från vista också.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Två frågor:
1. Är det gratis?
2. Vilken av de två alternativen ska man välja? Windows 10 eller Windows 10 creators fall update?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tcntad:

*Enklast att spela upp film/bilder/allt internt inätverket är via delade mappar.
*Plex kan spela upp media (Bilder, filmer, tvserier, musik) var du än är i världen sålänge det finns en internetuppkoppling.
Sömlöst byte mellan enheter också för samma användare

Du uppdaterar mha Media Creation Tool som du får länkat till i inlägget ovan.

Är det då bara för mig att markera alla mappar på hårddiskarna på servern och högerklicka ochbaedan kryssa i ”dela mappar” eller dylikt?

Är Plex ett program jag laddar ned till min Mac eller är det en app som jag även kan installera på iPad/iPhone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför i hela världen försöker ni packa på honom nått så värdelöst som plex? Plex är och kommer alltid vara rent skräp.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av malacai:

varför i hela världen försöker ni packa på honom nått så värdelöst som plex? Plex är och kommer alltid vara rent skräp.

Vad tycker du jag ska använda istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg i tråden, men antar du vill streama video/musik från din server till din mac?
Deras lösning är att du ska anv Plex, Plex transcodar video/ljud och du får sämre kvalité än ursprungskvasliten.
Installera istället kodi på din mac (Plex bygger på kodi) Sen streamar du istället från din smb share utan transcoding.

https://kodi.tv/
Sen finns det massor med guider hur du lättast ställer in kodi för att inte få jerky playback.

MVH
Malle

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk

@malacai:

Låter super! Just nu är problematiken att jag inte kommer åt min server via min Macbook Pro genom smb. Förstår dock ej varför. Ska först försöka uppdatera Windows Serverns operativsystem till Windows 10 och sedan försöka gå in och tillåta fjärrstyrning för att se om det hjälper. Det är märkligt för det har fungerat innan då jag bodde i lägenhet. Nu när jag flyttat till hus fungerar det ej - förstår bara inte varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@malacai:

Låter super! Just nu är problematiken att jag inte kommer åt min server via min Macbook Pro genom smb. Förstår dock ej varför. Ska först försöka uppdatera Windows Serverns operativsystem till Windows 10 och sedan försöka gå in och tillåta fjärrstyrning för att se om det hjälper. Det är märkligt för det har fungerat innan då jag bodde i lägenhet. Nu när jag flyttat till hus fungerar det ej - förstår bara inte varför...

Här hemma kör jag 'everyone/alla'dvs inge lösen/pw konton på mina utdelningar, men varför skapar du inte bara en ny user på din server, och delar ut med rättigtheter för den?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malacai:

varför i hela världen försöker ni packa på honom nått så värdelöst som plex? Plex är och kommer alltid vara rent skräp.

Och om man nu tycker Kodi är värdelöst, varför ska man lyssna på dig då och varför försöker du pracka på honom det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av malacai:

Här hemma kör jag 'everyone/alla'dvs inge lösen/pw konton på mina utdelningar, men varför skapar du inte bara en ny user på din server, och delar ut med rättigtheter för den?

Hur gör jag det? Steg för steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och om man nu tycker Kodi är värdelöst, varför ska man lyssna på dig då och varför försöker du pracka på honom det?

hahah, käftsmäll

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur gör jag det? Steg för steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Google är din vän..

http://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-xp...

skapa nu ett konto tex 'share' med lösenord.
Sen gör du en smb share, och lägger till det kontot du nyss gjort o väljer attribut om du bara ska kunna läsa eller läsa/skriva.
sen loggar du in från din mac och anväder den usern du nyss gjort o plitar i lösenordet.
Tillägga är att du ska INTE logga i din windows burk med detta konto. utan anv det du hade innan

Jag är kass på o förklara, men det löser sig nog

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Har inte läst alla inlägg i tråden, men antar du vill streama video/musik från din server till din mac?
Deras lösning är att du ska anv Plex, Plex transcodar video/ljud och du får sämre kvalité än ursprungskvasliten.
Installera istället kodi på din mac (Plex bygger på kodi) Sen streamar du istället från din smb share utan transcoding.

Plex transcodar bara om det behövs. Om klienten inte har native stöd för codecen t.e.x.
Har kört Plex sedan första betan för windows kom ut, så det är ett antal år. Har råkat ut för relativt lite problem under åren.

Körde Kodi "XBMC" innan dess & tyckte att det var mest strul med att få det att fungera sömlöst mellan enheter. Behövde bla. länka till samma DB "databas" på alla enheter & dessutom ingen streaming utanför hemmet. Så ja, jag tycker att plex låter smidigast för TS. Resterande problem är nog mest en fråga om konfig för TS.

Vilken version utav MacOS har du TS?

Visa signatur

//lordcom