Köpråd: chassi med undertryck och dammfilter

Permalänk

Köpråd: chassi med undertryck och dammfilter

Hej!

Kylningen i min dator är så där. Både GPU och CPU kommer upp i höga temperaturer när jag spelar PUBG och Killing Floors 2 trots kylpasta och dammrengöring. Jag vill ha ett dammfritt chassi hädanefter för att slippa underhålla det lika mycket. Jag vill ha fläktar som blåser ut luften och skapar undertryck och dammfilter så det inte kommer in en massa damm i lådan. Jag har hört att undertryckslådor samlar på damm... Det måste även passa med de komponenter jag har. Jag vet inte hur man bedömer det så det vore hjälpsamt om någon kunde förklara hur eller svara på det. Jag bifogar nedanför.

Jag hoppas få svar på vad jag ska leta efter eller att någon som känner till en passande modell tipsar om den. God fortsättning allesammans!

Specs:
CPU
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. B85M-DS3H-A (SOCKET 0)
Graphics
PHL 223V5 (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (EVGA)
ForceWare version: 388.13
SLI Disabled
HARD DRIVES
298GB SAMSUNG HD321KJ (SATA)
119GB INTENSO (SSD)

Permalänk
Medlem

Undertryck är det dammsugare använder, bara en tanke...

Det du borde vilja utnyttja är ett litet övertryck i lådan, d.v.s. lite större luftflöde in i datorn än ut så att luften tar vägen in genom filtrerade öppningar som du kontrollerar, övertrycket ser då till att eventuella ofiltrerade glipor och öppningar inte drar in damm för att luften pressas ut istället för att luften även försöker ta sig in dessa vägar om du har undertryck inne i lådan.

Ett enkelt sätt att konstruera detta är att insuget har större area/volym än utsuget som med fördel kan vara en enda fläkt bak i lådan, dessutom som går med ett lägre varvtal. Ut kommer alltid luften och det enda du behöver ett utsug till är att möjligen (försöka) skapa ett kontrollerat luftflöde framifrån och bakåt/uppåt.

Permalänk

@Cool Runnings: Jag vill alltså att det ska blåsa ut från alla möjliga håll så det skapas ett undertryck inne i datorn. Då sugs luft in genom alla hål och man får på så sätt en bättre cirkulation på luften. Detta för dock med sig damm, men det ska finnas chassin som är byggda för undertryck och har dammfilter installerade för att minska på dammintaget. Jag vet dock inte vilka, eller hur man konstruerar dem. Det är därför jag vänder mig hit för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

@Cool Runnings: Jag vill alltså att det ska blåsa ut från alla möjliga håll så det skapas ett undertryck inne i datorn. Då sugs luft in genom alla hål och man får på så sätt en bättre cirkulation på luften. Detta för dock med sig damm, men det ska finnas chassin som är byggda för undertryck och har dammfilter installerade för att minska på dammintaget. Jag vet dock inte vilka, eller hur man konstruerar dem. Det är därför jag vänder mig hit för hjälp.

Problemet med undertryck är att chassin har filter där fläktarna sitter, att blåsa ut luft genom ett filter ger ingen som helst effekt på dammnivån. Det kommer alltid finnas små hål här och där och då kommer det in damm mha undertryck. Så vill du undvika damm så gör som ovanstående skrev. Dammfilter där insugsfläktarna sitter och större inflöde än utflöde. Har funkat utmärkt för mig i två plus år, inte behövt blåsa datorn än.. Tänk också på var datorn är placerad, står den på golvet där damm oftast samlas så är den mer utsatt. Med undertryck på det så blir det fort taskigt i lådan.
Är du fortfarande helt inne på att skaffa något för mig okänt superchassi ber jag om ursäkt för att ha tagit upp din tid.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

@Cool Runnings: Jag vill alltså att det ska blåsa ut från alla möjliga håll så det skapas ett undertryck inne i datorn. Då sugs luft in genom alla hål och man får på så sätt en bättre cirkulation på luften. Detta för dock med sig damm, men det ska finnas chassin som är byggda för undertryck och har dammfilter installerade för att minska på dammintaget. Jag vet dock inte vilka, eller hur man konstruerar dem. Det är därför jag vänder mig hit för hjälp.

Varför vill du ha ett undertryck i lådan? Det är bättre att skapa ett övertryck genom att ha t.ex. 3 fläktar i fronten och en bak i chassit. Då kommer dammet bara vilja komma in på dammfiltret i fronten, eftersom luft inte kommer sugas in på något annat ställe än just där. Luften kommer att åka ut i alla små hål istället för in.

Har du ett undertryck kommer dammet suga in sig i fronten OCH alla hål överallt. Så du skapar bara ett problem om du har undertryck..

Jag tycker det alltid är bättre att ha övertryck i lådan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd

Annars får du göra som jag gör och kör en chassie fläkt bak i 500rpm för det duger ganska bra i strömsnåla system sen gpu som är halv passive så håller sig datorn ganska Damm fri och prylarna svala och går att köra utan men är rätt stor skillnad att köra en och drar man I 2 är det bara ett par grader skillnad mot en

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@kribol01: Nej jag är benägen att tro dig. Jag är ingen expert och har inte utforskat det vidare. Det är svårt att skilja bra råd från dåliga när man inte kan så mycket. Vad ska man söka efter för sorts chassin? Till exempel på Komplett kallas ett chassi "Fractal Design Define Mini C Temp G" vilket inte säger mig någonting. Och det finns ingen information på produktsidan så jag vet inte vad det är jag köper. Osäker på om en teknisk specifikation skulle hjälpa ens om den fanns där, det är på den nivån.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Ett enkelt sätt att konstruera detta är att insuget har större area/volym än utsuget som med fördel kan vara en enda fläkt bak i lådan, dessutom som går med ett lägre varvtal. Ut kommer alltid luften och det enda du behöver ett utsug till är att möjligen (försöka) skapa ett kontrollerat luftflöde framifrån och bakåt/uppåt.

Tack för instruktionerna! Vad kallas de här fläktarna? Jag är rädd för att köpa fel delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

Tack för instruktionerna! Vad kallas de här fläktarna? Jag är rädd för att köpa fel delar.

Noctua Af, Corsair ML, Bequiet Pure wings - Finns mängder att välja på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

@kribol01: Nej jag är benägen att tro dig. Jag är ingen expert och har inte utforskat det vidare. Det är svårt att skilja bra råd från dåliga när man inte kan så mycket. Vad ska man söka efter för sorts chassin? Till exempel på Komplett kallas ett chassi "Fractal Design Define Mini C Temp G" vilket inte säger mig någonting. Och det finns ingen information på produktsidan så jag vet inte vad det är jag köper. Osäker på om en teknisk specifikation skulle hjälpa ens om den fanns där, det är på den nivån.

Mini C är själva modellen, och "Temp G" står för Tempered Glass. Själva sidopanelen är gjort utav härdat glas som är väldigt poppis idag.

När du kollar på chassin så kan du sortera efter det typ av moderkort du tänkt använda. Den formfaktorn ditt moderkort kommer ha (eller har). Det är storleken på moderkortet. ATX är det absolut vanligaste. mATX är en variant på ATX där dom förkortat det på höjden, så det blir mindre och kommer in i mindre chassin. Sen finns mITX som är ett superlitet moderkort som får plats i de allra minsta datorerna. Sen finns det större också (E-ATX) och det är gjort för entusiaster som behöver extremt mycket funktioner och annat. Så dom tog ett vanligt ATX och gjorde det bredare för att få plats för fler saker.

Men ATX är nog det du behöver bry dig om. Så du kan sortera efter det. Du får engagera dig lite och kolla upp vilka chassin som finns för ATX, vilka som är bra. Vi kan ge dig ett par exempel förstås.

Här kan du sortera på t.ex. Inet: https://www.inet.se/kategori/415/atx

Man får kolla efter det man behöver. Behöver man en tyst dator? Då söker man efter Fractal Designs eller be quiet!'s chassin. Kanske vissa från NZXT eller Corsair. Klicka i "ja" för ljuddämpat.

Behöver du ett chassi med bra luftflöde? Då kollar du upp ett chassi som har en öppen front för luft att ta in luft. Det har blivit en norm att blockera av fronten för att blockera av ljudet som kommer därifrån från fläktarna, och resultatet blir att det knappt kommer in luft i chassit. Det är endast små små spalter för luftintag på sidorna i fronten, som sätter stopp för ordentlig luftgenomströmning. Så vill du ha bra luftflöde så kollar du efter ett chassi som har öppen front och öppen topp. Dessa kommer ju dock låta mer.

Vilka chassin är bra då? Det är helt och hållet en smaksak och vad man är ute efter. Vill man ha ett tyst chassi eller bra luftflöde? Kanske både och? Kanske ett snyggt chassi?

Man får kolla efter en kompromiss om man behöver både ett tyst chassi och bra luftflöde, t.ex. något från Fractal Designs Define-serie. Där finns bland annat Define R5/Define R6. Define C. Define S. Eller deras mini-varianter som husar moderkort med annan (mindre) formfaktor, som jag skrev om innan. Alla dom har ljuddämpning och har OK luftflöde, som räcker till de flesta.

Sök på "Define" så kommer det upp. Eller gå in på chassin, och sen Fractal Design. Klicka i ljuddämpning.

Vill du ett chassi med bra luftflöde finns Meshify C eller Focus G. (Focus G är lite mer budget-inriktat). Eller något lite äldre från ARC-serien.

Sen finns det be quiet's Dark Base serie som är lite dyrare, men har ett väl tilltänkt inre med god flexibilitet, samt hög kvalité och ljuddämpning.

Kolla här: https://www.inet.se/kategori/415/atx/369/be-quiet och klicka i ljuddämpat så hittar du alla varianter och flera.

Ett snyggt chassi som är väldigt poppis är detta: https://www.inet.se/produkt/6912127/phanteks-eclipse-p400-sva...

Det är snyggt men du ser att luftintaget är riktigt litet och dåligt. Där har man slopat funktion för design. Du kan ju hålla ett get-öga på hur chassi-frontarna ser ut när du letar chassi. Har de en stor öppning eller bara ett litet titt-hål? Du ser väldigt enkelt vilket som kommer ha bra luftflöde och inte.

Nu har jag bara gett ett par exempel, men det är upp till dig att leta på ett chassi som passar dig. Kolla att de huserar alla komponenter du tänkt stoppa i (Formfaktor på moderkort och mått för nätagg/grafikkort/cpu-kylare).

Ett par favoriter är ju i alla fall Define R5/Define S och Define C. De är extremt tysta chassin med tillräckligt bra luftflöde för att göra en nöjd. Det är enkelt att skapa ett övertryck i dessa chassin då de bara har ett litet utblås i bak kant. Det är bara att husera chassit med 2-3 fläktar i fronten så har du automatiskt ett övertryck.

Skrivet av NightingalesBlackAce:

Tack för instruktionerna! Vad kallas de här fläktarna? Jag är rädd för att köpa fel delar.

Du kan stoppa in vilka fläktar som helst. Då jag är rätt så dålig på enskilda fläkt-modeller så kan jag inte rekommendera något speciellt, men Noctua och be quiet! gör de allra bästa fläktarna med bäst ljud/prestanda-ratio.

Om du kan, peta in 2-3 st 140mm eller 120mm-fläktar i fronten på ditt chassi, och sen ett en fläkt i utblåset bak i chassit. Så hade jag gjort (har gjort )

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Lite förenklat kan man säga att chassin under 500:- är som regel just det, billiga. Ett chassi från ca 800:- och uppåt håller som regel väldigt god kvalitet. @Keffmode har gjort en riktigt bra genomgång av chassin samt @Defender har nämnt flera av de vanligt förekommande märkena på fläktar som håller god kvalitet.

De delarna som du listar att du har borde inte bli speciellt varma, om de verkligen inte är blockerade av kablar och annat i chassit som hindrar alla form av vettig luftcirkulation.

Ett enkelt sett att se om chassit är dåligt är att kolla temperaturen under belastning med chassit stängt och sedan med öppet chassi. Har du då rejält svalare komponenter så har du hittat problemet. Stor skillnad är närmare 10 C, någon enstaka grad ligger inom vad som är normalt om man har ett bra chassi.

Köp ett chassi som faller dig i smaken av de väletablerade märkena som Fractal, NZXT, Corsair, Cooler Master m.f.l. och de brukar komma med både en och två chassifläktar av vettig kvalitet. Om det behövs så sätt en extra bak i chassit, dvs två-tre fläktar i fronten samt en bak. Som regel behövs inga i toppen eller i sidoplåten utan se till att blockera dessa för att forcera luftflödet, in genom fronten, ut bak.

När du kikar på fläktar då är det dB-värdet samt CFM-värdet som är intressant. Men de som lagerförs från Corsair, BeQuiet m.f.l. är alla bra och de som följer med som standard i chassina är ofta väldigt bra. Är när man börjar gå in på mer extrem överklockning eller vattenkylning eller vill ha en extremt tyst dator man behöver fundera på att byta ut dessa mot mer lämpade modeller.

Detsamma gäller för de processorkylare som följer med som standard från Intel och AMD, de är både bra och tysta och håller temperaturen nere på processorn för normalanvändaren. Det är först när man börjar pressa gränserna t ex genom överklockning och man vill ha en väldigt tyst dator man gör någon större vinst i att byta.

Vill man visa upp datorns komponenter genom glaset på datorns chassi och man bryr sig om datorns estetik så finns det ju sexigare alternativ än standardkylarna samt standardfläktarna i ett chassi dock. Lite som att man köper snyggare fälgar till sin bil, inte nödvändigt, men det höjer utseendet.